Leerlingen Driestar mogen HSV gebruiken

Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Leerlingen Driestar mogen HSV gebruiken

Bericht door MarthaMartha »

Fjodor schreef:
MarthaMartha schreef:
Auto schreef:
MarthaMartha schreef:Ik vind het goede nieuws vooral dat een school bepaalt wat ze zelf gebruikt (in dit geval Statenvertaling) en dat ze ondertussen niet heerst over de gewetens van anderen!
Ik vind dit een vrij botte opmerking inzake zoiets moeilijks. Dat hetgeen verwacht werd tot verdeeldheid zou leiden nu ook daadwerkelijk plaatsvindt. Dat mensen moeite er mee hebben nu in een hoek gedrongen worden als dat ze over het geweten van een ander heersen.

Het komt mij als een roep van overwinning waarbij het juk van anderen wordt afgeworpen. Vrijheid is het devies Anno Dominis 2011
Huh? volgens mij snap ik iets niet... Ik zeg toch juist dat ze NIET over het geweten van anderen heersen? En het is toch ook prima dat ze zelf beslissen de SV te gebruiken? Daar doe ik toch niet moeilijk over? Ik snap het botte niet goed... probeer ik iets positiefs te zeggen lijkt het als een bom te werken...

Het is m.i. net zo'n besluit als in sommige gemeenten die beslissen voor kerkelijke activiteiten de SV te gebruiken, maar zich verder onthouden van advies en oordeel voor persoonlijk gebruik.

Je mag me even uitleggen wat er bot aan is als je wilt, daar ben ik wel benieuwd naar...
Tja, jij zegt dat het goed is dat ze niet heersen.
Daarmee zeg je dat het niet goed is als ze wel zouden heersen.
Als er mensen zijn die zeggen dat het goed is als er geheerst wordt, dan wordt dat door jou bestempeld als niet goed.
Dus kan je zeggen dat jij heerst over mensen die persé de SV willen laten lezen. Zo wordt jou uitspraak volgens mij geïnterpreteerd.
Ja maar dat zeg ik dus helemaal niet, ik vind het besluit wat driestar neemt ook prima om zelf SV te gebruiken....
Ik vind dat we ELKAAR moeten vrijlaten, beide kanten dus...
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Leerlingen Driestar mogen HSV gebruiken

Bericht door Auto »

Ok het is al ingevuld hoe ik het opgevat heb, geen reactie hoeft meer. Klaar is klara. Ik trek me uit deze verschrikkelijke discussie terug.

::salut
Johann
Berichten: 210
Lid geworden op: 14 okt 2009, 20:37

Re: Leerlingen Driestar mogen HSV gebruiken

Bericht door Johann »

Ria schreef:Ik vind het goed dat ze het toestaan, zelf begrijp ik er meer uit dan uit de SV. Thuis lezen we er ook uit. Het is toch beter om uit iets te lezen wat je begrijpt dan iets lezen en het niet begrijpen en er dus weinig aan hebben?
En. Bevorderd het ook de bevindelijke kennis?

Ik vind dit geen goed nieuws. Ik snap ten zeerste Tiberíus´ reactie. Ik persoonlijk vind het eerder triest nieuws.
De beste plaats op aarde is geen plaats meer waard te zijn.
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Leerlingen Driestar mogen HSV gebruiken

Bericht door Fjodor »

MarthaMartha schreef: Ja maar dat zeg ik dus helemaal niet, ik vind het besluit wat driestar neemt ook prima om zelf SV te gebruiken....
Ik vind dat we ELKAAR moeten vrijlaten, beide kanten dus...
Maar daarmee heers je toch een beetje over mensen die het niet goed vinden dat de Driestar leerlingen vrijlaat om de HSV te gebruiken?
Mm, ik lees nu Auto's post, miss begrijp ik het ook verkeerd.. Dat was niet mijn bedoeling.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
Ria
Berichten: 337
Lid geworden op: 14 mei 2010, 14:59

Re: Leerlingen Driestar mogen HSV gebruiken

Bericht door Ria »

Johann schreef:
Ria schreef:Ik vind het goed dat ze het toestaan, zelf begrijp ik er meer uit dan uit de SV. Thuis lezen we er ook uit. Het is toch beter om uit iets te lezen wat je begrijpt dan iets lezen en het niet begrijpen en er dus weinig aan hebben?
En. Bevorderd het ook de bevindelijke kennis?

Ik vind dit geen goed nieuws. Ik snap ten zeerste Tiberíus´ reactie. Ik persoonlijk vind het eerder triest nieuws.
Waarom zou je dit triest moeten noemen?
Het is toch juist een groot voorrecht dat God ook voor mensen die het minder kunnen begrijpen deze HSV geeft?
Ik zie het als een groot voorrecht, en beschouw het als iets dat iedereen tot God kan komen.
You put me outside my safety-zone
Outside all the lines that made my home
To find out that no one really lives
Without giving what it is you give
Johann
Berichten: 210
Lid geworden op: 14 okt 2009, 20:37

Re: Leerlingen Driestar mogen HSV gebruiken

Bericht door Johann »

Ria schreef:
Johann schreef:
Ria schreef:Ik vind het goed dat ze het toestaan, zelf begrijp ik er meer uit dan uit de SV. Thuis lezen we er ook uit. Het is toch beter om uit iets te lezen wat je begrijpt dan iets lezen en het niet begrijpen en er dus weinig aan hebben?
En. Bevorderd het ook de bevindelijke kennis?

Ik vind dit geen goed nieuws. Ik snap ten zeerste Tiberíus´ reactie. Ik persoonlijk vind het eerder triest nieuws.
Waarom zou je dit triest moeten noemen?
Het is toch juist een groot voorrecht dat God ook voor mensen die het minder kunnen begrijpen deze HSV geeft?
Ik zie het als een groot voorrecht, en beschouw het als iets dat iedereen tot God kan komen.
Je geeft geen antwoord op me vraag.

De reactie was op het eerste bericht van jakobmarin. Ja zeker zeer triest, omdat de duivel dit prachtig vindt en die lacht ons allen hartelijk uit. Nee ik houd me wel bij de SV mijns inziens zuiverder, maar die discussie is al in grote mate gevoerd.
De beste plaats op aarde is geen plaats meer waard te zijn.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Leerlingen Driestar mogen HSV gebruiken

Bericht door Gian »

Tiberius schreef:
jakobmarin schreef:
GOUDA - Het Driestar College in Gouda houdt bij vieringen en dagopeningen vast aan het gebruik van de Statenvertaling. Leerlingen mogen, als ze thuis uit de Herziene Statenvertaling (HSV) lezen, deze op school wel gebruiken.
Goed Nieuws!
Groot Nieuws, bedoel je?

Dat het überhaupt nieuws is verbaasd me. Dat dit verboden was is wel het laatste wat ik had verwacht.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Leerlingen Driestar mogen HSV gebruiken

Bericht door Gian »

Tiberius schreef:Tjonge, wat zijn de HSV drijvers weer fel hier.
HSV drijvers... :bobo
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Leerlingen Driestar mogen HSV gebruiken

Bericht door refo »

Auto schreef:
MarthaMartha schreef:Ik vind het goede nieuws vooral dat een school bepaalt wat ze zelf gebruikt (in dit geval Statenvertaling) en dat ze ondertussen niet heerst over de gewetens van anderen!
Ik vind dit een vrij botte opmerking inzake zoiets moeilijks. Dat hetgeen verwacht werd tot verdeeldheid zou leiden nu ook daadwerkelijk plaatsvindt. Dat mensen moeite er mee hebben nu in een hoek gedrongen worden als dat ze over het geweten van een ander heersen.

Het komt mij als een roep van overwinning waarbij het juk van anderen wordt afgeworpen. Vrijheid is het devies Anno Dominis 2011
Vrijheid van een christenmens.
Boekje van Luther. (de echte)
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Leerlingen Driestar mogen HSV gebruiken

Bericht door Fjodor »

Ria schreef:
Johann schreef:
Ria schreef:Ik vind het goed dat ze het toestaan, zelf begrijp ik er meer uit dan uit de SV. Thuis lezen we er ook uit. Het is toch beter om uit iets te lezen wat je begrijpt dan iets lezen en het niet begrijpen en er dus weinig aan hebben?
En. Bevorderd het ook de bevindelijke kennis?

Ik vind dit geen goed nieuws. Ik snap ten zeerste Tiberíus´ reactie. Ik persoonlijk vind het eerder triest nieuws.
Waarom zou je dit triest moeten noemen?
Het is toch juist een groot voorrecht dat God ook voor mensen die het minder kunnen begrijpen deze HSV geeft?
Ik zie het als een groot voorrecht, en beschouw het als iets dat iedereen tot God kan komen.
ik ook..
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18728
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Leerlingen Driestar mogen HSV gebruiken

Bericht door helma »

en ik stel voor dat we hier niet verder over discussieren; vruchtbaar wordt het toch niet.
:lock
Gesloten