Gezondheid

Bertiel

Re: Gezondheid

Berichtdoor Bertiel » 27 Mar 2019, 14:22

Dodo schreef:Bedoelen jullie die kloofjes in je vingers, bovenaan je nagel?

nee, groeven in je hand die open gaan.
M'n vader was Visser, veel zout en koud water op zn handen en die lagen dan altijd open.

-DIA-

Berichtdoor -DIA- » 27 Mar 2019, 14:31

Mara schreef:Voor één van mijn internetloze oudjes moet ik Haarlemmerolie bestellen.
En dat blijkt heel simpel te gaan op hun eigen website.
Afbeelding

Wie heeft het middel weleens gebruikt en waartegen helpt het daadwerkelijk?
DIA kan er vast meer over vertellen. ;)

Ik heb het nooit gebruikt, dat voorop. Maar het is wel een boeiend product! Heel veel weet ik er niet van te zeggen. Het heeft intussen wel mijn interesse om er wat meer over uit te zoeken.
Drogisterij A. MIJNHARDT te HELDER (nu DEN HELDER) verkocht ook de OPREGTE HAARLEMMER OLIE.
Wat ik weet is dat er in oude krantenarchieven nogal mee is geadverteerd.
Er werden in die tijd (zo tussen 1900 en 1920) heel wat demagogische en misleidende advertenties in de dagbladen geplaatst die nu strikt verboden zouden zijn.

Er was eens een Chemische en Pharmaceutische Fabriek, Mijnhardt te Zeist. De wortels van deze fabrikant gaan terug naar 1908 tot dhr. Andries Mijnhardt de drogisterij "De Aesculaap" in (den) Helder ovenam van dhr. De Waard.
De heer de Waard heeft de drogisterij slechts een jaar in bezit gehad. In 1908 wed het door Andries Mijnhardt overgenomen.
Dhr. Mijnhardt werd bekend met 'de goedkoope drogisterij' en had groot succes in (den) Helder en de kop van N-Holland en Texel.
Vele advertenties van hem die we in de krantenarchieven kunnen vinden getuigen van een rijke demagogische gave om zijn producten te verkopen. Hij was de man die succes had met veel toentertijd bekende producten waarvan er nu nog twee overgebleven zijn, maar door omzerwervingen al in verschillende handen zijn geweest: PUROL en DAMPO.
De rest bestaat niet meer. Het meeste ging uit de productie toen het ERDAL-Concern in 1970 de Chemische en Pharmaceutische Fabriek Mijnhardt te Zeist overnam, en na enkele jaren geheel sloot. De productie van de meest succesvolle merken als boven genoemd ging over naar de hoofdvestiging te Amersfoort. Deze fabriek is een aantal jaren later gesloten, en was bekend als de voormalige PRODENT-fabriek.

Nu even terug naar de pioniersjaren van dhr. A. Mijnhardt. Zoals gezegd nam hij in 1908 de drogisterij DE AESCULAAP over, en begon snel met het vervaardigen van eigen producten. In de eerste jaren waren dat niet de eigen producten.
Maar wel producten als DE OPREGTE HAARLEMMER OLIE. Een soort van magisch wondermiddel.
Ook met de eerste eigen producten werden werd op een dergelijke manier geadverteerd. Het waren niet anders dan in feite doortrapte leugens, die in de eerste advertenties stonden. Het is een mooi werk voor liefhebbers van het creatief bezig zijn met taal om deze advetentiën eens goed te lezen! Prachtig, hoogdravend en demagogisch! De Vereeniging tegen de Kwakzalverij gaf ook een periodiek uit waarin de fabrikant Andries Mijnhardt het nogal eens moest ontgelden. Maar stappen lijken er niet tegen hem genomen te zijn. Wel werden de producten geleidelijk beter en meer. De advertentiemethode werd meer realistisch en zoals gezegd kwam er in 1970 een eind aan het voortbestaan van de in Zeist gevestigde fabriek. Alleen PUROL en DAMPO zijn nog de zichtbare overblijfselen van wat een zeer bekend fabrikant was in Nederland.
AUB GEEN PB MEER. DRIE MAPPEN ZIJN VOL EN HEEL VEEL AL MOETEN VERWIJDEREN...

Dodo

Berichtdoor Dodo » 27 Mar 2019, 14:51

Bertiel schreef:
Dodo schreef:Bedoelen jullie die kloofjes in je vingers, bovenaan je nagel?

nee, groeven in je hand die open gaan.
M'n vader was Visser, veel zout en koud water op zn handen en die lagen dan altijd open.

:oO Dat klinkt pijnlijk. Ik vind die kleine kloofjes bij de nagels al zo vervelend.

Mara

Berichtdoor Mara » 27 Mar 2019, 14:59

Terri schreef:Wacht even, er is verschil tussen glycerine kamfer spiritus en kamfer spiritus.
Vooral die met glycerine erin wordt daar voor gebruikt. ( kloven)

Sorry je hebt gelijk. :)
@DIA dank je wel, wat weet jij toch veel :super
Twijfel nooit in het donker aan wat God je in het licht liet zien.

-DIA-

Berichtdoor -DIA- » 27 Mar 2019, 17:18

Mara schreef:@DIA dank je wel, wat weet jij toch veel :super

Maar nog te weinig over de OPREGTE... :)

-DIA-

Berichtdoor -DIA- » 17 Apr 2019, 13:18

Om verschillende redenen raakt mijn lichaam en geest uitgeput.
Ik denk dat ik daarom ook minder op het forum zal zijn.

Dat de waarheid moge zegevieren op het forum.

We hopen ons voorlopig voor wat rust, als het zijn mag, terug te trekken.
De discussies hier kunnen mijn geest niet meer verwerken.
Hoewel ik de zaken wel scherp zie, zijn ze vrijwel niet te verwoorden, en
wordt het snel te scherp gevonden.

Allen het Allerbeste gewenst.

Jozef

Berichtdoor Jozef » 18 Apr 2019, 10:38

[knip]Flauwe opmerking geknipt.

Terug naar “Overige”