edward schreef:3 redenen om in principe tegen verbieden te zijn,
1 Nu zijn het de joden en moslims, straks zijn de christenen aan de beurt.
2 we jagen de moslims nog verder in het harnas tegen ons.
3 wij hebben de plicht de joden jaloers te maken, NIET over hen te heersen.
De Staat moet zich nooit bemoeien met godsdienst, dat wordt het teken van het Beest!
Even een reactie:
1. Angst is geen bijbels argument van handelen. So what als de christenen straks aan de beurt zijn. Zie mijn eerdere stelling: "Het organiseren en bewaren van de vrijheid van godsdienst is geen bijbelse opdracht voor de staat. Het beperken van die vrijheid kan een bijbelgetrouw christen derhalve niet wezenlijk raken."
2. Dat is precies de reactie waarop de radicale kern van de islam hoopt. Via die route loopt ook de verspreiding van die godsdienst: zaai angst over de gevolgen. Een bijbelgetrouw christen moet zich daaraan niets gelegen laten liggen.
3. Daar heb je een punt. Het onderhavige verbod is overigens slechts een verbod op het onverdoofd ritueel slachten, niet op het ritueel slachten op zichzelf.
(Overigens is dat ook weer het vreemde van dit voorstel: als je de slacht maar snel genoeg uitvoert, is he verschil tussen verdoofd en onverdoofd niet erg relevant...)
Tot slot wil ik nog maar een keer mijn vierde punt benadrukken: Zolang het leven van een kip meer waard lijkt dan dat van een ongeboren foetus, blijf ik dit voorstel zeer ongeloofwaardig vinden. Dat is wat anders dan er principieel op tegen zijn.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)