Ritueel slachten verbieden?

Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Ritueel slachten verbieden?

Bericht door Bert Mulder »

Luther schreef:Mhhh... ik vind het op zich niet verkeerd als kerken ook opvattingen heeft over zaken die in de samenleving spelen. De vraag is of men nu het juiste signaal geeft.
Ze mogen die opvattingen vrij hebben en houden....

Maar ze mogen zich niet op het gebied van de staat indringen, net zo min als de staat zich niet met de interne zaken van de kerk moet bemoeien.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Ritueel slachten verbieden?

Bericht door Luther »

Bert Mulder schreef:
Luther schreef:Mhhh... ik vind het op zich niet verkeerd als kerken ook opvattingen heeft over zaken die in de samenleving spelen. De vraag is of men nu het juiste signaal geeft.
Ze mogen die opvattingen vrij hebben en houden....

Maar ze mogen zich niet op het gebied van de staat indringen, net zo min als de staat zich niet met de interne zaken van de kerk moet bemoeien.
Toch ben ik blij dat de staat in Amerika zich op een bepaald moment hebben ingedrongen in de kerk, om de Mormonen te verbieden het bloedoffer van mensen te blijven praktiseren. Je kunnt hier niet in het algemeen over spreken, dan alleen door te zeggen, dat kerk en staat elkaar het meest dienen, als ze elkaar zoveel mogelijk vrij laten.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
edward
Berichten: 246
Lid geworden op: 04 mar 2011, 09:24

Re: Ritueel slachten verbieden?

Bericht door edward »

3 redenen om in principe tegen verbieden te zijn,
1 Nu zijn het de joden en moslims, straks zijn de christenen aan de beurt.
2 we jagen de moslims nog verder in het harnas tegen ons.
3 wij hebben de plicht de joden jaloers te maken, NIET over hen te heersen.
De Staat moet zich nooit bemoeien met godsdienst, dat wordt het teken van het Beest!
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Ritueel slachten verbieden?

Bericht door Luther »

edward schreef:3 redenen om in principe tegen verbieden te zijn,
1 Nu zijn het de joden en moslims, straks zijn de christenen aan de beurt.
2 we jagen de moslims nog verder in het harnas tegen ons.
3 wij hebben de plicht de joden jaloers te maken, NIET over hen te heersen.
De Staat moet zich nooit bemoeien met godsdienst, dat wordt het teken van het Beest!
Even een reactie:

1. Angst is geen bijbels argument van handelen. So what als de christenen straks aan de beurt zijn. Zie mijn eerdere stelling: "Het organiseren en bewaren van de vrijheid van godsdienst is geen bijbelse opdracht voor de staat. Het beperken van die vrijheid kan een bijbelgetrouw christen derhalve niet wezenlijk raken."

2. Dat is precies de reactie waarop de radicale kern van de islam hoopt. Via die route loopt ook de verspreiding van die godsdienst: zaai angst over de gevolgen. Een bijbelgetrouw christen moet zich daaraan niets gelegen laten liggen.

3. Daar heb je een punt. Het onderhavige verbod is overigens slechts een verbod op het onverdoofd ritueel slachten, niet op het ritueel slachten op zichzelf.
(Overigens is dat ook weer het vreemde van dit voorstel: als je de slacht maar snel genoeg uitvoert, is he verschil tussen verdoofd en onverdoofd niet erg relevant...)

Tot slot wil ik nog maar een keer mijn vierde punt benadrukken: Zolang het leven van een kip meer waard lijkt dan dat van een ongeboren foetus, blijf ik dit voorstel zeer ongeloofwaardig vinden. Dat is wat anders dan er principieel op tegen zijn.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Ritueel slachten verbieden?

Bericht door Bert Mulder »

Luther schreef:Toch ben ik blij dat de staat in Amerika zich op een bepaald moment hebben ingedrongen in de kerk, om de Mormonen te verbieden het bloedoffer van mensen te blijven praktiseren. Je kunnt hier niet in het algemeen over spreken, dan alleen door te zeggen, dat kerk en staat elkaar het meest dienen, als ze elkaar zoveel mogelijk vrij laten.
dat heeft hier niets en te nimmer mee te maken.

De plicht van de CGK op dit gebied, is om die mensen het Evangelie te brengen. Punt uit.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17370
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Ritueel slachten verbieden?

Bericht door huisman »

Op internet vond ik een stuk van Prof. Dr. Pieter A. Siebesma hij is als docent Hebreeuws en Oude Testament verbonden aan de Christelijke Hogeschool Ede. Daarnaast is hij buitengewoon hoogleraar Judaica en Semitische taal- en letterkunde aan de Evangelische Faculteit te Leuven. Als wij dit lezen zien wij dit verbod op ritueel slachten hopelijk in een ander licht.

Tijdens mijn studie over koosjere slacht noemen de encyclopedieën die ik heb geraadpleegd, het unaniem de meest humane vorm van slachten. Is dan nu sprake van een “voortschrijdend inzicht”, zoals eerder bij andere onderwerpen? In Nederland wordt al meer dan 400 jaar koosjer geslacht. De laatste keer dat dat werd verboden was in 1940. De Nazi’s waren, zoals bekend erg begaan met het lot van dieren. In de landen in Europa waar koosjere slacht nu is verboden, gaat deze wet terug op de Nazitijd en is het nooit herroepen. In Zwitserland heeft antisemitisme een duidelijke rol gespeeld bij het aannemen van deze tegen de koosjere slacht (getuige uitspraken van parlementariërs als: “Joden eten al genoeg vlees”).

Mijn conclusie, dat niet alleen vanuit bewogenheid met het dier zoveel politici dit wetsvoorstel ondersteunen, werd bevestigd door de Volkskrant van gisteren, met de oproep van een intellectueel om ook de besnijdenis te verbieden, als tweede stap op weg naar de volledige ontmanteling van artikel zes van de Grondwet. Lees en huiver!

Dit artikel jaagt me angst aan en ik zie duidelijke parallellen met de Nazi-tijd. Ook toen waren het vooral de wetenschappers en academici die van harte achter de nazi-ideologie stonden en dat van een ‘wetenschappelijke’ basis voorzagen. Er is sprake van een totale verblinding waardoor er een omkeer plaats vindt van waarden. Rechten van het dier zijn belangrijker dan de vrijheid van godsdienst. Ook de Nazi’s waren erg gericht op het welzijn van dieren.


Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: Ritueel slachten verbieden?

Bericht door rekcor »

Prof. Dr. Pieter A. Siebesma schreef:Tijdens mijn studie over koosjere slacht noemen de encyclopedieën die ik heb geraadpleegd, het unaniem de meest humane vorm van slachten. Is dan nu sprake van een “voortschrijdend inzicht”, zoals eerder bij andere onderwerpen? In Nederland wordt al meer dan 400 jaar koosjer geslacht. De laatste keer dat dat werd verboden was in 1940. De Nazi’s waren, zoals bekend erg begaan met het lot van dieren. In de landen in Europa waar koosjere slacht nu is verboden, gaat deze wet terug op de Nazitijd en is het nooit herroepen. In Zwitserland heeft antisemitisme een duidelijke rol gespeeld bij het aannemen van deze tegen de koosjere slacht (getuige uitspraken van parlementariërs als: “Joden eten al genoeg vlees”).

Mijn conclusie, dat niet alleen vanuit bewogenheid met het dier zoveel politici dit wetsvoorstel ondersteunen, werd bevestigd door de Volkskrant van gisteren, met de oproep van een intellectueel om ook de besnijdenis te verbieden, als tweede stap op weg naar de volledige ontmanteling van artikel zes van de Grondwet. Lees en huiver!

Dit artikel jaagt me angst aan en ik zie duidelijke parallellen met de Nazi-tijd. Ook toen waren het vooral de wetenschappers en academici die van harte achter de nazi-ideologie stonden en dat van een ‘wetenschappelijke’ basis voorzagen. Er is sprake van een totale verblinding waardoor er een omkeer plaats vindt van waarden. Rechten van het dier zijn belangrijker dan de vrijheid van godsdienst. Ook de Nazi’s waren erg gericht op het welzijn van dieren.
Wat een slappe reactie van deze prof dr (zo zie je maar wat academische titels voorstellen :))). Het nazi-argument is bij voorbaat al kansloos, want dan moet je ook snelwegen verbieden, de Volkswagen, enz. Dat waren namelijk allemaal dingen die de nazi's ook deden. Voor zover wij weten, spelen in de argumenten van hen die voor het verbieden zijn, geen anti-joodse elementen mee. We moeten die er dan ook niet inleggen.
edward
Berichten: 246
Lid geworden op: 04 mar 2011, 09:24

Re: Ritueel slachten verbieden?

Bericht door edward »

Luther schreef:Ik vind het best een ingewikkelde materie.

1. Ritueel slachten is niet meer nodig na de kruisdood van Christus. Het vragen om ruimte hiervoor is in wezen een miskenning van Zijn offer, hetzij doordat de Joden nog in ontkenning van het Messiasschap van Christus leven, hetzij door een anti-christelijke godsdienst zoals de islam. Vanuit dat oogpunt zou ik tegen de SGP zeggen: Steun dit voorstel.

2. Hoe je het ook wendt of keert, het is een beperking van de vrijheid van godsdienst, ondanks het feit dat het niet de ware godsdienst is. Een staat bepaalt de waarheid van godsdienst niet; derhalve moet de staat hier niet ingrijpen. Je zou dan tegen de SGP kunnen zeggen: Steun dit voorstel niet.

3. De vrijheid van godsdienst faciliteert ook valse godsdiensten vanuit bijbelgetrouw perspectief. In die zin is het organiseren en bewaren van de vrijheid van godsdienst geen bijbelse opdracht voor de staat. Het beperken van die vrijheid kan een bijbelgetrouw christen derhalve niet wezenlijk raken. Je zou dan tegen de SGP kunnen zeggen: Steun dat voorstel toch maar.

4. De bijbelpassage die in deze discussie steeds door mijn hoofd zweeft, is: "De rechtvaardige kent het leven van zijn beest; maar de barmhartigheden der goddelozen zijn wreed." (Spr. 12: 10) Ik bedoel dit: Zolang in onze samenleving het leven van een kip meer waard is dan dat van een ongeboren foetus van 14 weken, is dit voorstel zo volstrekt ongeloofwaardig. Dus, SGP: stem toch maar tegen!
Mede geholpen door onze steun aan hen die rebeleren tegen de regering die over hen gesteld is in Libie, zijn er inmiddels al 10.000 mensen geslacht, las ik vandaag.Zonder verdoving.Om deze vernietigde mensenlevens slapen we niks slechter, om dat van een kip wel?
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Ritueel slachten verbieden?

Bericht door Luther »

edward schreef:
Luther schreef:Ik vind het best een ingewikkelde materie.

1. Ritueel slachten is niet meer nodig na de kruisdood van Christus. Het vragen om ruimte hiervoor is in wezen een miskenning van Zijn offer, hetzij doordat de Joden nog in ontkenning van het Messiasschap van Christus leven, hetzij door een anti-christelijke godsdienst zoals de islam. Vanuit dat oogpunt zou ik tegen de SGP zeggen: Steun dit voorstel.

2. Hoe je het ook wendt of keert, het is een beperking van de vrijheid van godsdienst, ondanks het feit dat het niet de ware godsdienst is. Een staat bepaalt de waarheid van godsdienst niet; derhalve moet de staat hier niet ingrijpen. Je zou dan tegen de SGP kunnen zeggen: Steun dit voorstel niet.

3. De vrijheid van godsdienst faciliteert ook valse godsdiensten vanuit bijbelgetrouw perspectief. In die zin is het organiseren en bewaren van de vrijheid van godsdienst geen bijbelse opdracht voor de staat. Het beperken van die vrijheid kan een bijbelgetrouw christen derhalve niet wezenlijk raken. Je zou dan tegen de SGP kunnen zeggen: Steun dat voorstel toch maar.

4. De bijbelpassage die in deze discussie steeds door mijn hoofd zweeft, is: "De rechtvaardige kent het leven van zijn beest; maar de barmhartigheden der goddelozen zijn wreed." (Spr. 12: 10) Ik bedoel dit: Zolang in onze samenleving het leven van een kip meer waard is dan dat van een ongeboren foetus van 14 weken, is dit voorstel zo volstrekt ongeloofwaardig. Dus, SGP: stem toch maar tegen!
Mede geholpen door onze steun aan hen die rebeleren tegen de regering die over hen gesteld is in Libie, zijn er inmiddels al 10.000 mensen geslacht, las ik vandaag.Zonder verdoving.Om deze vernietigde mensenlevens slapen we niks slechter, om dat van een kip wel?
Ik begrijp niet helemaal waarom deze volzin een onderbouwde reactie is van de vier door mij genoemde punten... :bobo
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Ritueel slachten verbieden?

Bericht door Willem »

Luther schreef:
edward schreef:
Luther schreef:Ik vind het best een ingewikkelde materie.

1. Ritueel slachten is niet meer nodig na de kruisdood van Christus. Het vragen om ruimte hiervoor is in wezen een miskenning van Zijn offer, hetzij doordat de Joden nog in ontkenning van het Messiasschap van Christus leven, hetzij door een anti-christelijke godsdienst zoals de islam. Vanuit dat oogpunt zou ik tegen de SGP zeggen: Steun dit voorstel.

2. Hoe je het ook wendt of keert, het is een beperking van de vrijheid van godsdienst, ondanks het feit dat het niet de ware godsdienst is. Een staat bepaalt de waarheid van godsdienst niet; derhalve moet de staat hier niet ingrijpen. Je zou dan tegen de SGP kunnen zeggen: Steun dit voorstel niet.

3. De vrijheid van godsdienst faciliteert ook valse godsdiensten vanuit bijbelgetrouw perspectief. In die zin is het organiseren en bewaren van de vrijheid van godsdienst geen bijbelse opdracht voor de staat. Het beperken van die vrijheid kan een bijbelgetrouw christen derhalve niet wezenlijk raken. Je zou dan tegen de SGP kunnen zeggen: Steun dat voorstel toch maar.

4. De bijbelpassage die in deze discussie steeds door mijn hoofd zweeft, is: "De rechtvaardige kent het leven van zijn beest; maar de barmhartigheden der goddelozen zijn wreed." (Spr. 12: 10) Ik bedoel dit: Zolang in onze samenleving het leven van een kip meer waard is dan dat van een ongeboren foetus van 14 weken, is dit voorstel zo volstrekt ongeloofwaardig. Dus, SGP: stem toch maar tegen!
Mede geholpen door onze steun aan hen die rebeleren tegen de regering die over hen gesteld is in Libie, zijn er inmiddels al 10.000 mensen geslacht, las ik vandaag.Zonder verdoving.Om deze vernietigde mensenlevens slapen we niks slechter, om dat van een kip wel?
Ik begrijp niet helemaal waarom deze volzin een onderbouwde reactie is van de vier door mij genoemde punten... :bobo
Het is zeer onderbouwd in de zin dat het de zinloosheid van dit soort argumenten - of ze nu voor of tegen de verplichte verdoving zijn - aangeeft. Ik ben blij dat de SGP tegen stemt, blijkbaar is het een van de weinige partijen die de vrijheid van Godsdienst nog hoog in het vaandel heeft staan.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Ritueel slachten verbieden?

Bericht door Luther »

Willem schreef:
Luther schreef:
edward schreef:
Luther schreef:Ik vind het best een ingewikkelde materie.

1. Ritueel slachten is niet meer nodig na de kruisdood van Christus. Het vragen om ruimte hiervoor is in wezen een miskenning van Zijn offer, hetzij doordat de Joden nog in ontkenning van het Messiasschap van Christus leven, hetzij door een anti-christelijke godsdienst zoals de islam. Vanuit dat oogpunt zou ik tegen de SGP zeggen: Steun dit voorstel.

2. Hoe je het ook wendt of keert, het is een beperking van de vrijheid van godsdienst, ondanks het feit dat het niet de ware godsdienst is. Een staat bepaalt de waarheid van godsdienst niet; derhalve moet de staat hier niet ingrijpen. Je zou dan tegen de SGP kunnen zeggen: Steun dit voorstel niet.

3. De vrijheid van godsdienst faciliteert ook valse godsdiensten vanuit bijbelgetrouw perspectief. In die zin is het organiseren en bewaren van de vrijheid van godsdienst geen bijbelse opdracht voor de staat. Het beperken van die vrijheid kan een bijbelgetrouw christen derhalve niet wezenlijk raken. Je zou dan tegen de SGP kunnen zeggen: Steun dat voorstel toch maar.

4. De bijbelpassage die in deze discussie steeds door mijn hoofd zweeft, is: "De rechtvaardige kent het leven van zijn beest; maar de barmhartigheden der goddelozen zijn wreed." (Spr. 12: 10) Ik bedoel dit: Zolang in onze samenleving het leven van een kip meer waard is dan dat van een ongeboren foetus van 14 weken, is dit voorstel zo volstrekt ongeloofwaardig. Dus, SGP: stem toch maar tegen!
Mede geholpen door onze steun aan hen die rebeleren tegen de regering die over hen gesteld is in Libie, zijn er inmiddels al 10.000 mensen geslacht, las ik vandaag.Zonder verdoving.Om deze vernietigde mensenlevens slapen we niks slechter, om dat van een kip wel?
Ik begrijp niet helemaal waarom deze volzin een onderbouwde reactie is van de vier door mij genoemde punten... :bobo
Het is zeer onderbouwd in de zin dat het de zinloosheid van dit soort argumenten - of ze nu voor of tegen de verplichte verdoving zijn - aangeeft. Ik ben blij dat de SGP tegen stemt, blijkbaar is het een van de weinige partijen die de vrijheid van Godsdienst nog hoog in het vaandel heeft staan.
Ik zou ook tegenstemmen, maar niet vanuit het argument 'vrijheid van godsdienst'. Niemand gaat hier in op het argument dat voor een bijbelgetrouw christen de vrijheid van godsdienst nooit wezenlijk kan zijn.
Als je tegenstemt vanuit de gedachte van vrijheid van godsdienst, dan geef je ruimte aan valse godsdienst of je redeneert uit 'angst' zo van: We mogennog blij zijn met wat we hebben. Het woordje "NOG".....
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Ritueel slachten verbieden?

Bericht door Willem »

Luther schreef:
Willem schreef:Het is zeer onderbouwd in de zin dat het de zinloosheid van dit soort argumenten - of ze nu voor of tegen de verplichte verdoving zijn - aangeeft. Ik ben blij dat de SGP tegen stemt, blijkbaar is het een van de weinige partijen die de vrijheid van Godsdienst nog hoog in het vaandel heeft staan.
Ik zou ook tegenstemmen, maar niet vanuit het argument 'vrijheid van godsdienst'. Niemand gaat hier in op het argument dat voor een bijbelgetrouw christen de vrijheid van godsdienst nooit wezenlijk kan zijn.
Als je tegenstemt vanuit de gedachte van vrijheid van godsdienst, dan geef je ruimte aan valse godsdienst of je redeneert uit 'angst' zo van: We mogennog blij zijn met wat we hebben. Het woordje "NOG".....
idd geef je - met het tegenstemming tegen dit voorstel - ruimte aan andere godsdiensten hun geloof te belijden. Dat is overigens geen enkel probleem zolang ze niet ingaan tegen de duidelijke grenzen die de Schrift zelf trekt, nl. de 10 geboden. Vandaar dat men gewoon kan optreden tegen b.v. onderdrukking, vrouwenbesnijdenis etc - ook als dit uit naam van een godsdienst gebeurd -. Maar er geen enkel argument te bedenken om het onverdoofde rituele slachten te verbieden en het verdoofde rituele slachten toe te staan.
Je overige invuloefeningen hoe een ander denkt laten we maar buiten beschouwing. T'is een beetje goedkoop om andersdenkenden motieven in de schoenen te schuiven om daar vervolgens over van leer te trekken.
Laatst gewijzigd door Willem op 19 apr 2011, 22:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Ritueel slachten verbieden?

Bericht door Bonny »

Het verbod op ritueel slachten past precies in deze politiek die makkelijk scoren wil. Dierenleed is hot en nu zijn er een paar ouderwetse figuren die op grond van hun achterhaalde geloof dieren laten martelen!

Het aantasten van de grondrechten van minderheden is de bijl aan de wortel van een beschaafde samenleving.
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Ritueel slachten verbieden?

Bericht door Bert Mulder »

Luther schreef:Ik zou ook tegenstemmen, maar niet vanuit het argument 'vrijheid van godsdienst'. Niemand gaat hier in op het argument dat voor een bijbelgetrouw christen de vrijheid van godsdienst nooit wezenlijk kan zijn.
Als je tegenstemt vanuit de gedachte van vrijheid van godsdienst, dan geef je ruimte aan valse godsdienst of je redeneert uit 'angst' zo van: We mogennog blij zijn met wat we hebben. Het woordje "NOG".....
het tegenstemmen vanuit de gedachte 'vrijheid van godsdienst' mag niet. Want de overheid is ook aan de 1ste tafel van de wet Gods gebonden.

Trouwens, Luther, dat argument heb ik hier al eerder gegeven (niemand gaat hier....)
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Ritueel slachten verbieden?

Bericht door Bonny »

Volgens mij begrijpt niemand hier wat er aan de hand is. Eeuwenoude religieuze gebruiken moeten uitgebannen worden, vanwege dierenleed. Het populisme viert hoogtij in de Nederlandse politiek. Helaas zien slechts weinigen hier het ware probleem, namelijk het gevecht tegen het liberalisme, het fundamentalistisch-libertanisme.
En artikel 36 van de NBG heeft hier niets mee van doen omdat het niet in het Nederlandse Wetboek is opgenomen.
The Groom's still waiting at the altar
Plaats reactie