Het vale paard

Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Het vale paard

Bericht door Willem »

Alexander CD schreef:
Afgewezen schreef:@Bert en Gian, jullie overtuigen mij niet dat er in deze tijd geen profetie meer kan zijn, in de zin dat de Geest aan de gelovigen toekomstige gebeurtenissen meedeelt.
In het NT lezen we van mensen die de gave van de profetie hadden en ik lees nergens dat deze tijdelijk was. Ook Paulus krijgt persoonlijke boodschappen van de Heere: dat de mensen van het schip waarop hij zich bevindt, behouden zullen worden.
Paulus was een apostel, iemand die de Heere Jezus Zelf geroepen heeft, en gezien. Toen was de bijbel nog niet klaar.
De bijbel zegt dat de profetie voleind is we hebben de bijbel alle profetie wat je nu hoort is vals!
De bijbel zegt het duidelijk wie nu nog met profetie komt zal de plagen ontvangen, in dit boek beschreven.
Openb 22
Want ik betuig aan een iegelijk, die de woorden der profetie dezes boeks hoort: Indien iemand tot deze dingen toedoet, God zal hem toedoen de plagen, die in dit boek geschreven zijn.
Dit lijkt me een schoolvoorbeeld van biblicisme.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Het vale paard

Bericht door Bert Mulder »

Gabrielle schreef:Wat te denken van deze teksten
1. Jl 2,28
En daarna zal het geschieden, dat Ik Mijn Geest zal uitgieten over alle vlees, en uw zonen en uw dochters zullen profeteren; uw ouden zullen dromen dromen, uw jongelingen zullen gezichten zien;

2. Hand 2,17
En het zal zijn in de laatste dagen, (zegt God) Ik zal uitstorten van Mijn Geest op alle vlees; en uw zonen en uw dochters zullen profeteren, en uw jongelingen zullen gezichten zien, en uw ouden zullen dromen dromen.
Sinds de opstanding zijn we al in de laatste dagen... Verder, lees Hand. 2 even goed, die tekst wordt aangehaald in verband met pinksteren....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Het vale paard

Bericht door Bert Mulder »

Afgewezen schreef:@Bert en Gian, jullie overtuigen mij niet dat er in deze tijd geen profetie meer kan zijn, in de zin dat de Geest aan de gelovigen toekomstige gebeurtenissen meedeelt.
In het NT lezen we van mensen die de gave van de profetie hadden en ik lees nergens dat deze tijdelijk was. Ook Paulus krijgt persoonlijke boodschappen van de Heere: dat de mensen van het schip waarop hij zich bevindt, behouden zullen worden.
Joseph Smith meende ook een profeet te zijn....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Het vale paard

Bericht door Afgewezen »

Bert Mulder schreef:
Afgewezen schreef:@Bert en Gian, jullie overtuigen mij niet dat er in deze tijd geen profetie meer kan zijn, in de zin dat de Geest aan de gelovigen toekomstige gebeurtenissen meedeelt.
In het NT lezen we van mensen die de gave van de profetie hadden en ik lees nergens dat deze tijdelijk was. Ook Paulus krijgt persoonlijke boodschappen van de Heere: dat de mensen van het schip waarop hij zich bevindt, behouden zullen worden.
Joseph Smith meende ook een profeet te zijn....
Ja, en...? :jongle
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8976
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Het vale paard

Bericht door J.C. Philpot »

Bert Mulder schreef:
Afgewezen schreef:@Bert en Gian, jullie overtuigen mij niet dat er in deze tijd geen profetie meer kan zijn, in de zin dat de Geest aan de gelovigen toekomstige gebeurtenissen meedeelt.
In het NT lezen we van mensen die de gave van de profetie hadden en ik lees nergens dat deze tijdelijk was. Ook Paulus krijgt persoonlijke boodschappen van de Heere: dat de mensen van het schip waarop hij zich bevindt, behouden zullen worden.
Joseph Smith meende ook een profeet te zijn....
Daarom zegt 1 Thessalonicenzen 5 ook:
20 Veracht de profetieën niet.
en:
21 Beproef alle dingen, behoud het goede.

Profetie moet altijd worden getoetst aan de bijbel. Maar dat zegt niet dat er geen profetie meer is.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Het vale paard

Bericht door Gian »

Gabrielle schreef:Wat te denken van deze teksten
1. Jl 2,28
En daarna zal het geschieden, dat Ik Mijn Geest zal uitgieten over alle vlees, en uw zonen en uw dochters zullen profeteren; uw ouden zullen dromen dromen, uw jongelingen zullen gezichten zien;

2. Hand 2,17
En het zal zijn in de laatste dagen, (zegt God) Ik zal uitstorten van Mijn Geest op alle vlees; en uw zonen en uw dochters zullen profeteren, en uw jongelingen zullen gezichten zien, en uw ouden zullen dromen dromen.

De profetie uit Joel 2 is in beginsel vervuld. Of anders gezegd, het is een voorvervulling. Er werd even getoond wat het Koninkrijk inhield. Er werd in allerlei talen gesproken, en men zag de uistorting van de Geest als tongen van vuur. Let op, niet op alle vlees, alleen op diegene die eendrachtelijk bijeen waren. Vers 28 (of duidelijker vertaald in nbv 3 vs 1 nl het woordje 'daarna') geeft aan dat het uiteindelijk een profetie voor de toekomst is als het Koninkrijk openbaar zal worden. Alleen in de apostolische tijd was er tongentaal en profetie (Hand.19vs6 ,21vs9). Hoofdstuk 13 geeft aan dat profetie zal verdwijnen, omdat het koninkrijk verborgen werd. Uiteindelijk zal de openbaring van het Koninkrijk beginnen na de vervulling van Hand. 2 vs 19 en 20 aan het einde van de 70e jaarweek (Matth. 24vs29 Mark. 13vs24,25 Openb. 6vs12), en de komst van de Heere Jezus naar de aarde (Zach.14vs4)
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8976
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Het vale paard

Bericht door J.C. Philpot »

Ik zie geen enkele bijbelse reden dat er vandaag geen profetie zou zijn.

Ik geloof zelfs dat er nog steeds apostelen zijn. Niet zoals als de 12 apostelen, die de opgestane Christus hebben gezien. Maar wel zoals Barnabas, Silas, Timoteüs, Andronikus en Junias, die ook apostelen genoemd worden, en een soort gemeentestichtende rol hadden. Het is niet een mening die door velen op dit forum gedeeld zal worden, dat besef ik...

1 Kor 12,28
God nu heeft sommigen in de gemeente een plaats gegeven: ten eerste apostelen, ten tweede profeten, ten derde leraars, vervolgens krachten, daarna genadegaven van genezingen, vormen van hulpverlening, bestuurlijke gaven, allerlei talen.


Goed om te vermelden: hoewel ik geen cessationist ben heb ik zeer weinig affiniteit met de hedendaagse / moderne charismatische beweging, met al haar excessen en gebrek aan gezonde (reformatorische) leer.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Het vale paard

Bericht door refo »

Dan moeten we vaststellen dat de profetie nog niet is afgesloten en zullen we moeten toegeven dat als de Paus ex-kathedra spreekt, dat inderdaad een profetie zou kunnen zijn.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8976
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Het vale paard

Bericht door J.C. Philpot »

refo schreef:Dan moeten we vaststellen dat de profetie nog niet is afgesloten en zullen we moeten toegeven dat als de Paus ex-kathedra spreekt, dat inderdaad een profetie zou kunnen zijn.
We hebben uiteraard wel te toetsen aan de bijbel. Iedereen kan wel vanalles beweren. Daarnaast heb je de interpretatie van degene die interpreteert (Agabus interpreteerde bijvoorbeeld dat Paulus niet naar Jeruzalem moest gaan).

Profetie staat nooit naast of boven de bijbel. Als iemand een profetie voor mij heeft dat ik iets moet doen, dan kan ik in gebed vragen of God dit mij wil bevestigen. Als dit niet gebeurt is voor mij de zaak afgedaan.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Het vale paard

Bericht door Gian »

In 1Cor.4 zegt Paulus 'ons, die de laatste apostelen zijn'.

De Gemeente is gebouwd op het fundament van apostelen en profeten. Dat fundament is gelegd door de mensen die daartoe bevoegd waren, en uitgerust werden met bijzondere gaven.
De aanstelling van de twaalven wijst bovendien naar de verkondiging van het koninkrijks-evangelie die voor de aanvang van het Koninkrijk op aarde door de 12 stammen gebracht zal worden. In die tijd zal de Israëliet weer aan zijn oorspronkelijke roeping voldoen. Uit elke stam 12.000, samen 144.000 (Op.7)
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Plaats reactie