Het vale paard

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18728
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Het vale paard

Bericht door helma »

Bert Mulder schreef:
Afgewezen schreef:Neem de waarschuwing van DIA in acht. Als dit inderdaad van God is, moet je het werk van de Heilige Geest niet kleineren of belachelijk maken. En als je niet weet óf dat het geval is, wees dan in elk geval voorzichtig.
Toch is waarzeggerij het eigen werk van de duivel.
Waarom zou de Heere aan Zijn kinderen niet bepaalde dingen kunnen bekend maken?
In 1 Kor 12 staat toch ook dat de Heilige Geest aan sommigen gaven der profetie geeft?
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het vale paard

Bericht door -DIA- »

Bert Mulder schreef:
Afgewezen schreef:Neem de waarschuwing van DIA in acht. Als dit inderdaad van God is, moet je het werk van de Heilige Geest niet kleineren of belachelijk maken. En als je niet weet óf dat het geval is, wees dan in elk geval voorzichtig.
Toch is waarzeggerij het eigen werk van de duivel.
Wie dat zou ontkennen zou ook geen christen genaamd mogen worden. Toch kan het zelfs zo ver gaan dat een mens niet door heeft dat iets satanswerk is. Maar we hebben het hier vanzelf over iets geheel anders. Want als er gevraagd wordt naar een ware profetie zegt de Schrift me dat we dit kunnen weten als de zaak ook geschiedt. Dingen die het menselijk begrip ontstijgen zijn vooral in deze tijd meer en meer aam kritiek onderhevig. Natuurlijk is het goed als je niet alles zomaar klakkelooos overneemt. Dat deden die van Beréa ook niet, en ze onderzochten of deze dingen alzo waren. Laat ons dan de Beréërs maar als voorbeeld houden.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 24 mar 2011, 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Het vale paard

Bericht door Mara »

edward schreef:
Mara schreef:
Rambam schreef:
-DIA- schreef: Maar dring dat nu eens niet weg, en ga eens na wat er in de wereld speelt, en waar alles naartoe gaat. Wat we voor ogen zien geneuren. En de kanttekenaren waren wel niet onfeilbaar, maar waren wel begaafd met veel licht van boven. Dan liggen de Hunnen toch niet voor de hand? Dit lijkt me gewild iets anders zoeken, om de werkelikheid te ontvluchten? Ik merk dit heel veel de laatste tijd. Alles wat er gebeurd wordt gerelativeerd en er wordt gezegd, vroeger wat het ook al zo en zo...
Of de kanttekenaren begiftigd waren met licht van boven is een aanname. Ze hadden/hebben geen meer en/of beter inzicht in de toekomst en de profetieen dan andere mensen, maar waren vooral kinderen van hun eigen tijd en beschreven dergelijke dreigementen vanuit hun referentiekader.

In de vorige eeuw waren er ook mensen die meenden dat de Sovjets het gevaar uit het oosten waren.

In mijn ogen ontvlucht je juist de werkelijkheid door actuele gebeurtenissen in te passen in de bijbelse werkelijkheid.
Er zijn wel degelijk mensen (geweest) die de gave van het "zien" hebben. Gave dan in de zin: van God gegeven. Er zijn ook wel voorbeelden van predikanten, die iets zagen wat jaren later (als zij er niet meer waren) wel degelijk uitkwamen !
Mijn opa droomde jarenlang van stampende soldatenlaarzen door de straat, toen er nog helemaal niks in Duitsland speelde. Hij overleed vlak voor het uitbreken van de 2e w.o.
Je opa zal, net als de meeste mensen die tijd, de oorlog aan hebben zien komen.
En waar de geest van vol is, daar ga je natuurlijk van dromen.
Nee hij droomde dit al in begin 20 er jaren. De eerste w.o. was afgelopen, dus men begreep hem niet ! Werd zelfs "uitgelachen".
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Het vale paard

Bericht door Bert Mulder »

-DIA- schreef: Wie dat zou ontkennen zou ook geen christen genaamd mogen worden. Toch kan het zelfs zo ver gaan dat een mens niet door heeft dat iets satanswerk is. Maar we hebben het hier vanzelf over iets geheel anders. Want als er gevraagd wordt naar een ware profetie zegt de Schrift me dat we dit kunnen weten als de zaak ook geschiedt. Dingen die het menselijk begrip ontstijgen zijn vooral in deze tijd meer en meer aam kritiek onderhevig. Natuurlijk is het goed als je niet alles zomaar klakkelooos overneemt. Dat deden die van Beréa ook niet, en ze onderzochten of deze dingen alzo waren. Laat ons dan de Beréërs maar als voorbeeld houden.
en laten we dus met de Heilige Schrift genoegen nemen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Het vale paard

Bericht door Afgewezen »

Bert Mulder schreef:
-DIA- schreef: Wie dat zou ontkennen zou ook geen christen genaamd mogen worden. Toch kan het zelfs zo ver gaan dat een mens niet door heeft dat iets satanswerk is. Maar we hebben het hier vanzelf over iets geheel anders. Want als er gevraagd wordt naar een ware profetie zegt de Schrift me dat we dit kunnen weten als de zaak ook geschiedt. Dingen die het menselijk begrip ontstijgen zijn vooral in deze tijd meer en meer aam kritiek onderhevig. Natuurlijk is het goed als je niet alles zomaar klakkelooos overneemt. Dat deden die van Beréa ook niet, en ze onderzochten of deze dingen alzo waren. Laat ons dan de Beréërs maar als voorbeeld houden.
en laten we dus met de Heilige Schrift genoegen nemen.
Wil jij de Heilige Geest aan banden leggen?
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Het vale paard

Bericht door Bert Mulder »

Afgewezen schreef:Wil jij de Heilige Geest aan banden leggen?
Joh 16:
7 Doch Ik zeg u de waarheid: Het is u nut, dat Ik wegga; want indien Ik niet wegga, zo zal de Trooster tot u niet komen; maar indien Ik heenga, zo zal Ik Hem tot u zenden.

8 En Die gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde, en van gerechtigheid, en van oordeel:

9 Van zonde, omdat zij in Mij niet geloven;

10 En van gerechtigheid, omdat Ik tot Mijn Vader heenga, en gij zult Mij niet meer zien;

11 En van oordeel, omdat de overste dezer wereld geoordeeld is.

12 Nog vele dingen heb Ik u te zeggen, doch gij kunt die nu niet dragen.

13 Maar wanneer Die zal gekomen zijn, namelijk de Geest der waarheid, Hij zal u in al de waarheid leiden; want Hij zal van Zichzelven niet spreken, maar zo wat Hij zal gehoord hebben, zal Hij spreken, en de toekomende dingen zal Hij u verkondigen.14 Die zal Mij verheerlijken; want Hij zal het uit het Mijne nemen, en zal het u verkondigen.

15 Al wat de Vader heeft, is Mijn; daarom heb Ik gezegd, dat Hij het uit het Mijne zal nemen, en u verkondigen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Het vale paard

Bericht door Gian »

helma schreef:
Bert Mulder schreef:
Afgewezen schreef:Neem de waarschuwing van DIA in acht. Als dit inderdaad van God is, moet je het werk van de Heilige Geest niet kleineren of belachelijk maken. En als je niet weet óf dat het geval is, wees dan in elk geval voorzichtig.
Toch is waarzeggerij het eigen werk van de duivel.
Waarom zou de Heere aan Zijn kinderen niet bepaalde dingen kunnen bekend maken?
In 1 Kor 12 staat toch ook dat de Heilige Geest aan sommigen gaven der profetie geeft?
In onze tijd gebeurd dat niet. Dat gebeurde in de tijd van Israel door de mond van profeten. In onze bedeling is er geen profetie, wij hebben het Woord. Het NT-ische woord 'profeteren' is iets anders dan de toekomst voorzeggen. Let op de misleiding van de onze dagen in de evangelische kringen. Het is dezelfde misleiding die we in rechts-bevindelijke kring wel eens aantreffen. Verhalen genoeg.
Daarbij is het grote gevaar dat bepaalde mensen die zaken 'voorzegd' zouden hebben een waarheidsclaim hebben op wat ze leren. God heeft ze immers iets geopenbaard, en daarmee zijn ze haast onschendbaar.
Ik schrik als mensen dan beginnen over zonde tegen de Heilige Geest omdat we vragen stellen. En degene die vragen stelt is dan ook nog eens de geest die beproefd moet worden.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Het vale paard

Bericht door Afgewezen »

@Bert en Gian, jullie overtuigen mij niet dat er in deze tijd geen profetie meer kan zijn, in de zin dat de Geest aan de gelovigen toekomstige gebeurtenissen meedeelt.
In het NT lezen we van mensen die de gave van de profetie hadden en ik lees nergens dat deze tijdelijk was. Ook Paulus krijgt persoonlijke boodschappen van de Heere: dat de mensen van het schip waarop hij zich bevindt, behouden zullen worden.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Het vale paard

Bericht door Bert Mulder »

Afgewezen schreef:@Bert en Gian, jullie overtuigen mij niet dat er in deze tijd geen profetie meer kan zijn, in de zin dat de Geest aan de gelovigen toekomstige gebeurtenissen meedeelt.
In het NT lezen we van mensen die de gave van de profetie hadden en ik lees nergens dat deze tijdelijk was. Ook Paulus krijgt persoonlijke boodschappen van de Heere: dat de mensen van het schip waarop hij zich bevindt, behouden zullen worden.
Dat (Paulus) is een onderdeel der Schrift, en dus het Woord van Christus door de Geest verkondigd.

Maar dat dit of dat zal gebeuren, zoals een oorlog, is niet eens ter ondersteuning van het Evangelie of de Schrift!

dus doe zoals DIA zei, en wees als de Bereers, onderzoekende of je dit door de Schrift ondersteunen kunt, of dat het van de vader der leugens komt.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Toeschouwer
Berichten: 951
Lid geworden op: 19 jul 2004, 22:47

Re: Het vale paard

Bericht door Toeschouwer »

http://watkrijgenwe.nu/maranathakerk.nu ... komst.html

Bovenstaande link heeft zijdelings te maken met deze topic. Het is een schematisch overzicht over de wederkomst, dat was te vinden op GG forum
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Het vale paard

Bericht door memento »

Toeschouwer schreef:http://watkrijgenwe.nu/maranathakerk.nu ... komst.html

Bovenstaande link heeft zijdelings te maken met deze topic. Het is een schematisch overzicht over de wederkomst, dat was te vinden op GG forum
Als je Openbaring letterlijk leest, kom je inderdaad op zulke tekeninkjes. Ik vraag me altijd af: Mensen die dit geloven, geloven die ook dat het Beest een letterlijk beest is, en dat er straks letterlijk een draak rondwandelt op de aarde, etc?

De basis van een tekst goed lezen, of dat nu de Bijbel of een ander boek is, is rekening houden met de wijze waarop geschreven wordt. Een tekst met veel symbolische taal lezen we dan ook niet letterlijk, maar als beeldspraak. Iemand die Openbaring dus letterlijk leest, doet m.i. geen recht aan de tekst.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Het vale paard

Bericht door eilander »

memento schreef:
Toeschouwer schreef:http://watkrijgenwe.nu/maranathakerk.nu ... komst.html

Bovenstaande link heeft zijdelings te maken met deze topic. Het is een schematisch overzicht over de wederkomst, dat was te vinden op GG forum
Als je Openbaring letterlijk leest, kom je inderdaad op zulke tekeninkjes. Ik vraag me altijd af: Mensen die dit geloven, geloven die ook dat het Beest een letterlijk beest is, en dat er straks letterlijk een draak rondwandelt op de aarde, etc?

De basis van een tekst goed lezen, of dat nu de Bijbel of een ander boek is, is rekening houden met de wijze waarop geschreven wordt. Een tekst met veel symbolische taal lezen we dan ook niet letterlijk, maar als beeldspraak. Iemand die Openbaring dus letterlijk leest, doet m.i. geen recht aan de tekst.
Misschien is het goed om even aan te geven wat je niet letterlijk leest. Want alles letterlijk lezen doet niemand, maar alles symbolisch lezen ook niet, denk ik. Nu begrijp ik ook wel dat je de gehele Bijbel daarin moet betrekken. Maar b.v. over het al dan niet letterlijk lezen van 1000 jaar is nogal eens verschillend gedacht. Zie b.v. Brakel en Vd Groe.
Toeschouwer
Berichten: 951
Lid geworden op: 19 jul 2004, 22:47

Re: Het vale paard

Bericht door Toeschouwer »

memento schreef:Ik vraag me altijd af: Mensen die dit geloven, geloven die ook dat het Beest een letterlijk beest is, en dat er straks letterlijk een draak rondwandelt op de aarde, etc?

De basis van een tekst goed lezen, of dat nu de Bijbel of een ander boek is, is rekening houden met de wijze waarop geschreven wordt. Een tekst met veel symbolische taal lezen we dan ook niet letterlijk, maar als beeldspraak. Iemand die Openbaring dus letterlijk leest, doet m.i. geen recht aan de tekst.

Memento ik heb nooit gelezen dat iemand gelooft dat er straks een draak rondwandelt enz. Ook de heer Reinders niet. Maar nu je dit aan de orde stelt, wat bedoelen wij als wij het over letterlijk-geestelijk hebben. Hoe moet je dit lezen nu jij het over het beest en de draak hebt? Want wat is letterlijk? Bij een letterlijke verklaring gaat het erom de betekenis van de symbolen en getallen te verklaren. Maar dat is wat anders dan het hele boek te vergeestelijken, ook waar de tekst een letterlijke betekenis weergeeft. In de droom van Farao waren die zeven koeien symbolische voorstellingen, maar die zeven jaren bleven wel zeven jaren en zijn ook letterlijk vervuld. Als er in Openbaring 8 gesproken wordt van iets als een brandende berg die in de zee geworpen wordt, dan is die berg niet letterlijk, maar die onvoorstelbare milieuramp wel. Ook de reeds vervulde profetieën hebben deze elementen, bijvoorbeeld Jesaja 40:3-5. In de dagen van Johannes de doper zijn toch ook niet alle dalen verhoogd en alle bergen en heuvelen vernederd? Toch zijn wij het er over eens dat deze profetie letterlijk vervuld is (Math. 3:3; Luk. 3:4).
Zo gaat het bijvoorbeeld in Openbaring 11 letterlijk om een tempel, 42 maanden (Dan. 7:25) en twee personen die gedood worden, na drieënhalve dag weer opstaan en ten hemel varen. In hoofdstuk 13:1 ziet Johannes uit de (volkeren) zee (Openb. 17:15) een beest op komen met zeven de hoofden en tien hoornen. Dit beest stelt het (herstelde) Romeinse rijk voor (vs. 3), het vierde dier uit Daniël 7. Dit staat historisch vast, want wij weten allen dat het Romeinse rijk de opvolger was van het Griekse van Alexander de Grote (Dan. 8:21).
En ook bij Daniël wordt dit rijk vernietigd bij de komst van de Zoon des mensen (Dan. 2:44,45; 7:13,14). Ook de tijdsbepaling is hier veelzeggend; tijd, tijden en een halve tijd (vers. 25) 42 maanden d.i. 3,5 jaar (Openb. 13:5).
Zo is het heel duidelijk dat er symbolen gebruikt worden, maar het gaat om een werkelijkheid.
Alexander CD
Berichten: 1063
Lid geworden op: 13 sep 2008, 18:44

Re: Het vale paard

Bericht door Alexander CD »

Afgewezen schreef:@Bert en Gian, jullie overtuigen mij niet dat er in deze tijd geen profetie meer kan zijn, in de zin dat de Geest aan de gelovigen toekomstige gebeurtenissen meedeelt.
In het NT lezen we van mensen die de gave van de profetie hadden en ik lees nergens dat deze tijdelijk was. Ook Paulus krijgt persoonlijke boodschappen van de Heere: dat de mensen van het schip waarop hij zich bevindt, behouden zullen worden.
Paulus was een apostel, iemand die de Heere Jezus Zelf geroepen heeft, en gezien. Toen was de bijbel nog niet klaar.
De bijbel zegt dat de profetie voleind is we hebben de bijbel alle profetie wat je nu hoort is vals!
De bijbel zegt het duidelijk wie nu nog met profetie komt zal de plagen ontvangen, in dit boek beschreven.
Openb 22
Want ik betuig aan een iegelijk, die de woorden der profetie dezes boeks hoort: Indien iemand tot deze dingen toedoet, God zal hem toedoen de plagen, die in dit boek geschreven zijn.
Gabrielle
Berichten: 1055
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:12

Re: Het vale paard

Bericht door Gabrielle »

Wat te denken van deze teksten
1. Jl 2,28
En daarna zal het geschieden, dat Ik Mijn Geest zal uitgieten over alle vlees, en uw zonen en uw dochters zullen profeteren; uw ouden zullen dromen dromen, uw jongelingen zullen gezichten zien;

2. Hand 2,17
En het zal zijn in de laatste dagen, (zegt God) Ik zal uitstorten van Mijn Geest op alle vlees; en uw zonen en uw dochters zullen profeteren, en uw jongelingen zullen gezichten zien, en uw ouden zullen dromen dromen.
Plaats reactie