Voorstellen of Aanbieden

GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Voorstellen of Aanbieden

Bericht door GJdeBruijn »

Desiree schreef:Ja maar dat zegt de Heere Jezus zelf, maar wij hebben vieze vingers... dus kan je de Heere toch niet aanbieden. Het komt zo verkeerd over.
Dat is nu net het wonder van de dwaasheid der prediking. Door zondige mensen een Vlekkeloos Lam gepredikt als offer van verzoening voor vuile zondaars! Paulus predikte de Christus met tegelijk de belijdenis als prediker zelf de grootste der zondaren te zijn.
De dicipelen moesten leren en onderhouden alles wat Christus hen geleerd en geboden had. Dat geldt nu ook alle predikanten.
De predikanten prediken niet hun eigen woorden, maar die van de Heere Jezus. Hij spreekt Zelf door die prediking. Onze vieze vingers zijn slechts instrumentjes. Onbegrijpelijk dat de Heere die kan gebruiken in Zijn dienst!
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Voorstellen of Aanbieden

Bericht door jvdg »

memento schreef:Voorstellen = kijk eens hoe mooi
Aanbieden = kijk eens hoe mooi, het wordt aan jou gegeven
Met meerdere antwoorden in dit topic kan ik het eens zijn, maar ik vind deze korte uitleg van de topicvraag toch het mooist en duidelijkst.
Tegelijkertijd moet ik (helaas) vaststellen dat deze uitleg een bron is van waaruit veel leergeschillen worden verklaard en aanleiding heeft gegeven tot kerkelijke scheuringen.

Dat verdriet mij temeer omdat door deze stelling het fundament van onze gereformeerde belijdenis, Jezus Christus alléén, niet wordt aangetast.
hervormde
Berichten: 522
Lid geworden op: 25 jan 2008, 21:49

Re: Voorstellen of Aanbieden

Bericht door hervormde »

Niet voorstellen of aanbieden, maar verkondigen:

Doch wij prediken Christus, den Gekruisigde, den Joden wel een ergernis, en den Grieken een dwaasheid.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Voorstellen of Aanbieden

Bericht door refo »

GJdeBruijn schreef:
Desiree schreef:Ja maar dat zegt de Heere Jezus zelf, maar wij hebben vieze vingers... dus kan je de Heere toch niet aanbieden. Het komt zo verkeerd over.
Dat is nu net het wonder van de dwaasheid der prediking. Door zondige mensen een Vlekkeloos Lam gepredikt als offer van verzoening voor vuile zondaars! Paulus predikte de Christus met tegelijk de belijdenis als prediker zelf de grootste der zondaren te zijn.
De dicipelen moesten leren en onderhouden alles wat Christus hen geleerd en geboden had. Dat geldt nu ook alle predikanten.
De predikanten prediken niet hun eigen woorden, maar die van de Heere Jezus. Hij spreekt Zelf door die prediking. Onze vieze vingers zijn slechts instrumentjes. Onbegrijpelijk dat de Heere die kan gebruiken in Zijn dienst!
Of, zoals Calvijn het zegt, door mannetjes uit het stof verrezen.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Voorstellen of Aanbieden

Bericht door memento »

hervormde schreef:Niet voorstellen of aanbieden, maar verkondigen:

Doch wij prediken Christus, den Gekruisigde, den Joden wel een ergernis, en den Grieken een dwaasheid.
Sja, dat klinkt mooi, maar is nogal vaag. Als je dat gaat concretiseren (wat is verkondigen, wat is proclameren) zul je uiteindelijk ook een antwoord op de aanbod-vraag moeten geven.
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Voorstellen of Aanbieden

Bericht door GJdeBruijn »

Zolang Gods woord zelf het woord gebruikt (zie eerder genoemde teksten) mogen wij dat toch ook wel in lijn met de reformatoren blijven gebruiken? Het gaat uiteindelijk om wat we ermee willen zeggen. Niet om de klank of een vergelijking met iets wat alleen in de nederlandse taal lijkt uitgedrukt te kunnen worden.
Een verkondiging die de naam Evangelie draagt dat een kracht Gods tot zaligheid is, is uiteindelijk niet in woorden te vangen om de werkelijke heilsbetekenis weer te geven. In die zin schieten zowel aanbieden als voorstellen tekort om natuurlijke mensen te overtuigen.
Maar gelukkig is het niet afhankelijk van de menselijke bediening van het Woord alleen. Gods Geest gebruikt het als middel, niet als op zichzelf staand doel. Het werkelijke doel is dat mensen daarmee werkelijk tot Christus worden gebracht als schuldige zondaars die Hem om Zijn genade nodig hebben. Om voor God te kunnen bestaan.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Voorstellen of Aanbieden

Bericht door Afgewezen »

Ik heb even iets uit een andere topic gehaald:
Om nu tot de kern te komen waar het in de prediking van het Evangelie om gaat, citeer ik uit een boekje van George Cutting:
Kort samengevat:
God heeft het offer, dat Christus voor onze zonden gebracht heeft aanvaard; uw en mijn waardeoordeel over dat werk wordt niet gevraagd en heeft niets te betekenen.

God laat de boodschap van het heil verkondigen, en onze verantwoordelijkheid is het dit Evangelie aan te nemen [te geloven dat het waar is en betrekking heeft op mij Afg.] en te geloven in Jezus Christus.

Naar dat geloof reinigt Hij ons en geeft Hij ons vrede; en Hij doet dat naar Zijn Woord.
Het gaat er dus om dat we die boodschap aannemen, voor waar houden, geloven. En impliciet betekent dit dat het heil ons wordt aangeboden, niet minder dan dat. Anders zou het geloven van deze boodschap ons geen heil brengen.
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Voorstellen of Aanbieden

Bericht door GJdeBruijn »

@Afgewezen: Mooie aanvulling. Dát is de kern en duidt het belang van het gebruik van de juiste bewoordingen. In onze taal is het woord aanbieden dan het woord wat de inhoud het meest representeert. Overigens ook in de latijnse en franse bronversies van de reformatorische geschriften blijkt het dat het zo van oudsher is opgevat. (offre/offer) in plaats van propositions/proposita).
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Voorstellen of Aanbieden

Bericht door Bert Mulder »

GJdeBruijn schreef:@Afgewezen: Mooie aanvulling. Dát is de kern en duidt het belang van het gebruik van de juiste bewoordingen. In onze taal is het woord aanbieden dan het woord wat de inhoud het meest representeert. Overigens ook in de latijnse en franse bronversies van de reformatorische geschriften blijkt het dat het zo van oudsher is opgevat. (offre/offer) in plaats van propositions/proposita).
Dat is dus jouw mening....

offero
Definition from Wiktionary, the free dictionary
Jump to: navigation, search
Contents [hide]
1 Latin
1.1 Alternative forms
1.2 Etymology
1.3 Pronunciation
1.4 Verb
1.4.1 Inflection
1.4.2 Derived terms
1.4.3 Related terms
1.4.4 Descendants
1.5 References


[edit] Latin[edit] Alternative formsobferō
[edit] EtymologyFrom ob (“towards”) + ferō (“bear, carry”)

[edit] Pronunciation(Classical) IPA: /ˈof.fe.roː/
[edit] Verbpresent active offerō, present infinitive offerre, perfect active obtulī, supine oblātum. (irregular)

1.I bring before, present, offer, show, exhibit; expose.
2.I bring, cause, confer, bestow; inflict.
3.(Ecclesiastical Latin) I offer to God, consecrate, dedicate.
4.(Ecclesiastical Latin) I offer up, sacrifice.

http://en.wiktionary.org/wiki/offero#Latin

proposita
Definition from Wiktionary, the free dictionary
Jump to: navigation, search
Contents [hide]
1 English
1.1 Noun
2 Latin
2.1 Participle


[edit] English[edit] Nounproposita (plural propositae)

1.The first identified case of an inherited disease in a family. The proband or index case. Proposita applies when the patient is female; propositus if male.
The proposita was an elderly woman who passed on the disorder to three of her four children and 9 of 14 grandchildren.

--------------------------------------------------------------------------------

[edit] Latin[edit] Participleprōposita

1.nominative feminine singular of prōpositus
2.nominative neuter plural of prōpositus
3.accusative neuter plural of prōpositus
4.vocative feminine singular of prōpositus
5.vocative neuter plural of prōpositus
prōpositā

1.ablative feminine singular of prōpositus

http://en.wiktionary.org/wiki/proposita

proponoto put forth, set forth, lay out, place before, expose to view, display (Show lexicon entry in Lewis & Short Elem. Lewis) (search)

proposita part pl perf pass neut acc
proposita part pl perf pass neut nom
proposita part pl perf pass neut voc
proposita part sg perf pass fem abl
proposita part sg perf pass fem nom
proposita part sg perf pass fem voc

Word frequency statistics



propositumthat which is proposed, a plan, intention, design, resolution, purpose (Show lexicon entry in Lewis & Short Elem. Lewis) (search)

proposita noun pl neut acc
proposita noun pl neut nom
proposita noun pl neut voc

http://www.perseus.tufts.edu/hopper/mor ... a&prior=me

Latin Word List » Offero Definition: To bring forward, place before, present, offer, expose.
The Latin Word Offero has many meanings, mainly: to bring forward, place before, present, offer, expose. To view more Latin Words that start with the letter O, please visit: Latin Words that begin with the letter O. Can't find what your looking for? Don't worry, we have thousands of other Latin Words for you to browse through. You are after all on the fastest growing Latin Word resource site on the internet!

Offero shares similar meaning with and/or has multiple Latin Word interpretations for the following Latin Words: Charisma Carisma, Defero, Do Dare Dedi Datum, Donum, Exhibeo, Exhibeo Exibeo, Expono (exposui Expositum ), Munero / Munerior, Ostendo, Patefacio, Polliceor, Praesto Presto and Tendo.

Share or Bookmark this Latin Word and its meaning:

Real time searches for Latin Terms related to Offero
12th
March
One of the greatest things about LatinWordList.com is the ability it gives you to search for Latin definitions in the literal sense. Listed below is the actual list of searches users are making in real time - on search engines such as Google, MSN and Yahoo. The list below is the actual search text users are typing when they end up on this page of LatinWordList.com; viewing the Latin Word Offero and its definition to bring forward, place before, present, offer, expose.

If you enjoy playing crossword puzzles, a good old fashioned game of Scrabble, or just wish to build your Latin vocabulary - these Latin Word definitions can teach you what Latin terms are being searched for from people all over the world!

◦Latin Word for To Bring Forward
◦Latin Word for Place Before
◦Latin Word for Present
◦Latin Word for Offer

http://www.latinwordlist.com/latin-word ... 758003.htm
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Voorstellen of Aanbieden

Bericht door Bert Mulder »

Om nu tot de kern te komen waar het in de prediking van het Evangelie om gaat, citeer ik uit een boekje van George Cutting:
Kort samengevat:
God heeft het offer, dat Christus voor onze zonden gebracht heeft aanvaard; uw en mijn waardeoordeel over dat werk wordt niet gevraagd en heeft niets te betekenen.

God laat de boodschap van het heil verkondigen, en onze verantwoordelijkheid is het dit Evangelie aan te nemen [te geloven dat het waar is en betrekking heeft op mij Afg.] en te geloven in Jezus Christus.

Naar dat geloof reinigt Hij ons en geeft Hij ons vrede; en Hij doet dat naar Zijn Woord.
En dat 'aanbod' aannemen kunnen wij ten enenmale niet, tenzij we van nieuws geboren zijn....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Voorstellen of Aanbieden

Bericht door Fjodor »

Bert Mulder schreef:
Om nu tot de kern te komen waar het in de prediking van het Evangelie om gaat, citeer ik uit een boekje van George Cutting:
Kort samengevat:
God heeft het offer, dat Christus voor onze zonden gebracht heeft aanvaard; uw en mijn waardeoordeel over dat werk wordt niet gevraagd en heeft niets te betekenen.

God laat de boodschap van het heil verkondigen, en onze verantwoordelijkheid is het dit Evangelie aan te nemen [te geloven dat het waar is en betrekking heeft op mij Afg.] en te geloven in Jezus Christus.

Naar dat geloof reinigt Hij ons en geeft Hij ons vrede; en Hij doet dat naar Zijn Woord.
En dat 'aanbod' aannemen kunnen wij ten enenmale niet, tenzij we van nieuws geboren zijn....
En op hetzelfde moment dat we van nieuws geboren worden nemen we het aan.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Voorstellen of Aanbieden

Bericht door refo »

Bert Mulder schreef:
Om nu tot de kern te komen waar het in de prediking van het Evangelie om gaat, citeer ik uit een boekje van George Cutting:
Kort samengevat:
God heeft het offer, dat Christus voor onze zonden gebracht heeft aanvaard; uw en mijn waardeoordeel over dat werk wordt niet gevraagd en heeft niets te betekenen.

God laat de boodschap van het heil verkondigen, en onze verantwoordelijkheid is het dit Evangelie aan te nemen [te geloven dat het waar is en betrekking heeft op mij Afg.] en te geloven in Jezus Christus.

Naar dat geloof reinigt Hij ons en geeft Hij ons vrede; en Hij doet dat naar Zijn Woord.
En dat 'aanbod' aannemen kunnen wij ten enenmale niet, tenzij we van nieuws geboren zijn....
Ja hoor. Want God biedt het aan. Dat maakt namelijk nogal verschil.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Voorstellen of Aanbieden

Bericht door Afgewezen »

Bert Mulder schreef:
Om nu tot de kern te komen waar het in de prediking van het Evangelie om gaat, citeer ik uit een boekje van George Cutting:
Kort samengevat:
God heeft het offer, dat Christus voor onze zonden gebracht heeft aanvaard; uw en mijn waardeoordeel over dat werk wordt niet gevraagd en heeft niets te betekenen.

God laat de boodschap van het heil verkondigen, en onze verantwoordelijkheid is het dit Evangelie aan te nemen [te geloven dat het waar is en betrekking heeft op mij Afg.] en te geloven in Jezus Christus.

Naar dat geloof reinigt Hij ons en geeft Hij ons vrede; en Hij doet dat naar Zijn Woord.
En dat 'aanbod' aannemen kunnen wij ten enenmale niet, tenzij we van nieuws geboren zijn....
Dat is waar. Maar dat komt niet in mindering op het aanbod.
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: Voorstellen of Aanbieden

Bericht door caprice »

refo schreef:
Bert Mulder schreef:
Om nu tot de kern te komen waar het in de prediking van het Evangelie om gaat, citeer ik uit een boekje van George Cutting:
Kort samengevat:
God heeft het offer, dat Christus voor onze zonden gebracht heeft aanvaard; uw en mijn waardeoordeel over dat werk wordt niet gevraagd en heeft niets te betekenen.

God laat de boodschap van het heil verkondigen, en onze verantwoordelijkheid is het dit Evangelie aan te nemen [te geloven dat het waar is en betrekking heeft op mij Afg.] en te geloven in Jezus Christus.

Naar dat geloof reinigt Hij ons en geeft Hij ons vrede; en Hij doet dat naar Zijn Woord.
En dat 'aanbod' aannemen kunnen wij ten enenmale niet, tenzij we van nieuws geboren zijn....
Ja hoor. Want God biedt het aan. Dat maakt namelijk nogal verschil.
Ik hoor hier niets over zonde, schuld, en het recht Gods, dat Hij rechtvaardig Zijn beeld van de mens terug eist. Er moet betaald worden. Of door mijzelven, of door iemand anders. Dat moet bekend gemaakt worden, geopenbaard, verklaard en toegepast in het hart door Gods Woord en Geest. De mens ligt dood in de zonden en misdaden. Dat lees ik alleen maar terug in de bijdrage van Bert Mulder. Maar wat moet ik met een Jezus van vijf letters? Een papieren Jezus, als we de waarheid omhelzen dat Hij gestorven is voor zondaars, zonder de zielservaring van de persoonlijke toepassing. Het moet eens buiten hope worden, dat de ziel het leven in eigen hand niet meer houden kan. De mens moet geheel ontledigd worden opdat er plaats gemaakt wordt voor de Borg en Middelaar, want wie maar een halve Zaligmaker nodig heeft, krijgt een hele hel. Jezus alleen, en anders geen!
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Voorstellen of Aanbieden

Bericht door -DIA- »

caprice schreef: Ik hoor hier niets over zonde, schuld, en het recht Gods, dat Hij rechtvaardig Zijn beeld van de mens terug eist. Er moet betaald worden. Of door mijzelven, of door iemand anders. Dat moet bekend gemaakt worden, geopenbaard, verklaard en toegepast in het hart door Gods Woord en Geest. De mens ligt dood in de zonden en misdaden. Dat lees ik alleen maar terug in de bijdrage van Bert Mulder. Maar wat moet ik met een Jezus van vijf letters? Een papieren Jezus, als we de waarheid omhelzen dat Hij gestorven is voor zondaars, zonder de zielservaring van de persoonlijke toepassing. Het moet eens buiten hope worden, dat de ziel het leven in eigen hand niet meer houden kan. De mens moet geheel ontledigd worden opdat er plaats gemaakt wordt voor de Borg en Middelaar, want wie maar een halve Zaligmaker nodig heeft, krijgt een hele hel. Jezus alleen, en anders geen!
Daar val ik helemaal bij.
Toch mogen we denk ik spreken van een onvoorwaardelijk aanbod van genade, dat in de preding tot ons mag komen. We moeten er vanzelf niet een strijdpunt van maken. want ik vrees dat dat ook wel is gebeurd. Het Woord komt immers tot ons als in de gemeente de prediking uitgaat van Gods kenchten? Is daar een voorwaarde aan? Ik dacht dat het tot ons kwam als een bevel tot bekering. We kunnen God de schuld niet geven, en zeggen: Maar sorry, ik was niet uitverkoren... Nee in het Woord komt de Heere de gemeente te nodigen. Een andere zaak is dat vanzelf alleen de uitverkorenen daadwerkelijk zullen horen en aannemen. Maar we mogen en kunnen nooit met de uitverkiezing werken. Want wie heeft er in Gods Raad geblikt? Als de gemeente door Gods knechten wordt opgeroepen de zonden te verlaten, en de beloften van het Evangelie aan de gemeemte voorsteld, dan hoeven we toch niet te twijfelen of God dat wel meent... Dus waarom dan zo over zulke zaken geredetwist? Dat is niet ten nutte van de kerk en zeker niet tot verheerlijking van God.

PS ik heb deze hele discussie niet gevolgd. Mogelijk zijn er in deze richting al opmerkingen geweest.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie