Voorstellen of Aanbieden

Johann
Berichten: 210
Lid geworden op: 14 okt 2009, 20:37

Voorstellen of Aanbieden

Bericht door Johann »

Beste iedereen,

Ik loop eigenlijk allang met een vraag en spreek veel mensen over de volgende vraag: Wat is nu voorstellen en aanbieden, en wat voor verschil zit er nu precies in?


Ik kom er eigenlijk niet uit, ik zie het hier op het forum ook wel dat het speelt, maar hoe kan ik het nu goed zien? En dan uiteraard gefundeerd op de Bijbel!

Alvast bedankt.
De beste plaats op aarde is geen plaats meer waard te zijn.
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Voorstellen of Aanbieden

Bericht door GJdeBruijn »

Voorstel=vrijblijvend
Aanbod=verplichtend
Johann
Berichten: 210
Lid geworden op: 14 okt 2009, 20:37

Re: Voorstellen of Aanbieden

Bericht door Johann »

Een aanbod kun je ook weigeren toch?

Ik zal woordenboek.nl eens citeren over voorstellen trouwens:
´´Voorstellen:
aanbieden, inleiden, opvoeren, presenteren, vertonen, voordragen representeren, verbeelden, afbeelden, uitbeelden proponeren, voorslaan, overreiken, voorleggen´´
De beste plaats op aarde is geen plaats meer waard te zijn.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Voorstellen of Aanbieden

Bericht door memento »

Voorstellen = kijk eens hoe mooi
Aanbieden = kijk eens hoe mooi, het wordt aan jou gegeven
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Voorstellen of Aanbieden

Bericht door GJdeBruijn »

Bij een aanbod wordt degene die het aangeboden het recht toegekend het aangebodene in bezit te nemen.
Een voorstel vereist nog eerst de instemming met het voorstel. Voorstellen is onder voorwaarde van instemming.
Een aanbod geldt ongeacht de instemming van degene die het aangeboden krijgt.
Johann
Berichten: 210
Lid geworden op: 14 okt 2009, 20:37

Re: Voorstellen of Aanbieden

Bericht door Johann »

Ik zal de vraag sterker formuleren, daar was ik misschien wat onduidelijk in mijn excuus: En hoe zet dat zich om in de prediking

Hoe kun je in de prediking voorstellen/aanbieden? Hoe uit men dit? Voor de rest geldt de vraag nog of er verschillen zijn?
De beste plaats op aarde is geen plaats meer waard te zijn.
Johann
Berichten: 210
Lid geworden op: 14 okt 2009, 20:37

Re: Voorstellen of Aanbieden

Bericht door Johann »

GJdeBruijn schreef:Bij een aanbod wordt degene die het aangeboden het recht toegekend het aangebodene in bezit te nemen.
Een voorstel vereist nog eerst de instemming met het voorstel. Voorstellen is onder voorwaarde van instemming.
Een aanbod geldt ongeacht de instemming van degene die het aangeboden krijgt.
Ik wil echt niet dwars zijn en blijf daarom doorvragen sorry.

Voorbeeld:

Er word in een winkel je iets aangeboden, je moet echter nog wel betalen. Dat is ook voorwaardelijk, niet?
De beste plaats op aarde is geen plaats meer waard te zijn.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Voorstellen of Aanbieden

Bericht door Gian »

Johann, dat zijn vragen die theologen verzinnen. Daarom moet je ze ook door theologen laten beantwoorden. Lees je Bijbel, dan wordt het altijd duidelijk.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Voorstellen of Aanbieden

Bericht door Afgewezen »

Volgens mij hebben we net deze discussie gevoerd. Gaan we nu opnieuw beginnen? :?
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Voorstellen of Aanbieden

Bericht door GJdeBruijn »

Johann schreef:Er word in een winkel je iets aangeboden, je moet echter nog wel betalen. Dat is ook voorwaardelijk, niet?
In de prediking wordt een andere koopwaar uitgestald: Komt koopt zonder geld.
Het vergelijk gaat dus niet op. Je kunt dan ook niet vanuit dit beeld conclusies trekken ten aanzien van de prediking.
De mens krijgt genade aangeboden, maar de prijs is door een Ander betaald. Algenoegzaam volgens onze belijdenis om als het ware wel wel duizend werelden met God te verzoenen.
Probleem is echter dat de mens van nature geen geloof heeft en het van nature niet van vrije genade moet hebben. Dat ligt niet aan het aanbod, maar aan degenen die het aangeboden krijgen. Zonder geloof heeft het aanbod geen enkele waarde voor de hoorder.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Voorstellen of Aanbieden

Bericht door memento »

Johann schreef:Ik zal de vraag sterker formuleren, daar was ik misschien wat onduidelijk in mijn excuus: En hoe zet dat zich om in de prediking?
Even kort-door-de-bocht, is het verschil voor de prediking:

Voorstellen: Voor Gods volk is een rijke schat weggelegd, zie toch hoe schoon en begeerlijk die schat is
Aanbieden: God biedt u een rijke schat aan, zie toch hoe schoon en begeerlijk die schat is
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Voorstellen of Aanbieden

Bericht door GJdeBruijn »

memento schreef:
Johann schreef:Ik zal de vraag sterker formuleren, daar was ik misschien wat onduidelijk in mijn excuus: En hoe zet dat zich om in de prediking?
Even kort-door-de-bocht, is het verschil voor de prediking:

Voorstellen: Voor Gods volk is een rijke schat weggelegd, zie toch hoe schoon en begeerlijk die schat is
Aanbieden: God biedt u een rijke schat aan, zie toch hoe schoon en begeerlijk die schat is
Voor de goede orde: Er is voorstellen in de zin van "profileren" of "etaleren" van het heil en er is voorstellen in de zin van "ik stel voor dat je instemt met het heil in de weg van geloof en bekering ... ". Dat vereist een instemming en goedkeuring van de mens.
Aanbieden is een vorm van een gift die in de weg van geloof en bekering in ontvangst wordt genomen (zoals Calvijn dat leert). Dat is niet te vergelijken met een vorm van afstandelijk etaleren of profileren.
Welke vorm van voorstellen bedoelen we hier?
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Voorstellen of Aanbieden

Bericht door Desiree »

Ik vind het beide geen goede woorden. Ik vind het niet netjes... de Heere Jezus aanbieden.. dat kan toch niet..

Voorstellen, ja, je zou een parabel in de Bijbel als ds. voor kunnen stellen.

Ds. moet gewoon het Woord prediken en het allemaal niet zo ingewikkeld maken.

Breek je hoofd er niet over, dat hebben al velen gedaan en het heeft veel (onnodig) verdriet gekost in gescheurd neerlands kerkverband.

Bovendien, ik ben weleens in een kerk geweest waar ze de Heere Jezus aanbieden, maar het kwam mij over als voorstellen. Dus men houdt de oorspronkelijke lijn allang niet meer aan. Ergens klopt met dat probleem ook iets niet, want men is niet consequent daarin. Als buitenstaander begrijp ik dat niet. Maar wellicht kunnen anderen daar meer van zeggen.

Gian heeft gelijk.
Laatst gewijzigd door Desiree op 11 mar 2011, 20:41, 1 keer totaal gewijzigd.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Voorstellen of Aanbieden

Bericht door GJdeBruijn »

Desiree schreef:Ik vind het beide geen goede woorden. Ik vind het niet netjes... de Heere Jezus aanbieden.. dat kan toch niet..
Toch wel: Ik ben gekomen in den Naam Mijns Vaders, en gij neemt Mij niet aan; Joh. 5
En dezen zijn, die in de goede aarde bezaaid zijn, welke het Woord horen en aannemen, en dragen vruchten, het ene dertig-, en het andere zestig-, en het andere honderd voud.Markus 4.
Over Woord: In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God.Joh.1:1
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Voorstellen of Aanbieden

Bericht door Desiree »

Ja maar dat zegt de Heere Jezus zelf, maar wij hebben vieze vingers... dus kan je de Heere toch niet aanbieden. Het komt zo verkeerd over.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Plaats reactie