Waarschuwing tegen charismatische groeperingen

Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Waarschuwing tegen charismatische groeperingen

Bericht door Jongere »

rekcor schreef:
Jongere schreef:Hoeveel zou er van dat 'werk van de Heilige Geest' overblijven als de geluidsinstallatie uit zou vallen?
Toch vind ik het in dit kader lastig wat we nu met teksten als deze aanmoeten:
2 Koningen 3 schreef: 14 En Elisa zeide: Zo waarachtig als de HEERE der heirscharen leeft, voor Wiens aangezicht ik sta, zo ik niet het aangezicht van Josafat, den koning van Juda, opnam, ik zou u niet aanschouwen, noch u aanzien!
15 Nu dan, brengt mij een speelman. En het geschiedde, als de speelman op de snaren speelde, dat de hand des HEEREN op hem kwam.
Ik kan me goed voorstellen dat genoemde charismatischen zich hierop beroepen. Want de (extremere) charismatischen die ik persoonlijk ken, funderen hun manier van doen wel altijd op de bijbel. Misschien niet op de juiste manier (dat kan ik niet altijd beoordelen), maar ze proberen het wel.
Het is duidelijk dat er in de tijd van Elia en Elisa ook veel van dit soort invloeden waren. Je ziet het bijvoorbeeld ook bij Saul en op de profetenscholen. Dat hoef je als zodanig niet direct af te keuren. Maar ik denk dat Paulus in 1 Korinthe wel een duidelijke richting aanwijst. Die verhoudingen zijn helaas vaak ver te zoeken.
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: Waarschuwing tegen charismatische groeperingen

Bericht door rekcor »

Overigens, dat http://meetthetruth.com is best... apart. Typisch zo'n right wing Republican blogsite, met typische ideeen over de 'global warming myth', '9/11 myth' etc

Niet dat ze daarom geen gelijk kunnen hebben, maar toch.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Waarschuwing tegen charismatische groeperingen

Bericht door Desiree »

Nou je hoeft mij niet te waarschuwen...

Van mij hoeft het echt niet zo! Natuurlijk, je kunt verheugd zijn in God. Dat mensen dat wat meer uiten dan wij nuchtere westerlingen, kan ik me best voorstellen. Maar om je zo druk te maken... is helemaal niet nodig. En zo vaak Jezus zeggen, lijkt bijna misbruik van Zijn Heilige naam. Maar ik ken die jonge man helemaal niet... dus ik bevind me nu op heel gevaarlijk terrein.
Ik kan niet in zijn hart kijken en daar gaat het toch om.

Kijk, je hebt goede zangers die ook niet altijd stilstaan. Toch zie/merk je of het commercieel belang is of dat ze een soort zingende evangelisten zijn. Keith Green is daarin een goed voorbeeld. Als je zijn boek hebt gelezen, begrijp je zijn manier van evangeliseren. Ik heb vaak het boek gepakt als ik het zelf even niet meer begreep in de kerk etc. Hij overleed jong, kroop na een optreden weg bij de mensen vandaan, was verdrietig als hij merkte dat het bleef met een gezellig bij elkaar zijn. Maar als je een filmpje ziet, denk je, wat een type!

Maar het is ook wel een spiegel voor onszelf.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Waarschuwing tegen charismatische groeperingen

Bericht door Gian »

Wat is charismatisch? Voor sommigen charismatische uitwassen kunnen we niet genoeg waarschuwen. Anderzijds zijn we ook wel erg bang voor zaken die we niet gewend zin.
Voor velen valt het toch al niet mee om zich te verplaatsen in andersdenkenden. Zo poste ik enkele weken geleden een link naar youtube van christenrapper 'ernstvandezaak'. Die link was wel heel snel gepoetst.
Goede tekst in een voor ons ongebruikelijke setting en style. Binnen het wereldje van rappers ideaal om de blijde boodschap van verlossing te brengen.
Paulus werd die onder de wet zijn als onder de wet, en die zonder de wet zijn als zonder. Snappen we dat wel?

Daarom moeten we wel weten waar we voor waarschuwen. Is het een dwaling, een eenzijdigheid of gewoon een andere manier van doen.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Waarschuwing tegen charismatische groeperingen

Bericht door Erasmiaan »

We hoeven geen DJ te worden om onder degenen die opgaan in de housescene te evangeliseren. We hoeven geen prostituee te worden om onder prostituees te evangeliseren. Er zijn grenzen. Daarom klopt je voorbeeld van Paulus ook niet.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Waarschuwing tegen charismatische groeperingen

Bericht door Gian »

Erasmiaan schreef:We hoeven geen DJ te worden om onder degenen die opgaan in de housescene te evangeliseren. We hoeven geen prostituee te worden om onder prostituees te evangeliseren. Er zijn grenzen. Daarom klopt je voorbeeld van Paulus ook niet.
Wat een nare reactie.
Nee, met dergelijke vergelijkingen zou het voorbeeld van Paulus idd niet kloppen. Laten we elkaar gewoon serieus nemen. Ok?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Waarschuwing tegen charismatische groeperingen

Bericht door Marnix »

Precies. En dat is heel wat anders dan wanneer een band christelijke muziek maakt, en mensen uit niet christelijke kringen daar ook naar luisteren... Dan hebben we het gewoon over vormen die in deze tijd meer gebruikelijk zijn. Vroeger gebeurde dat met klassieke muziek.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Sola Scriptura
Berichten: 499
Lid geworden op: 03 apr 2008, 14:37

Re: Waarschuwing tegen charismatische groeperingen

Bericht door Sola Scriptura »

Ben zelf met dit onderwerp bezig geweest omdat mijn eerste kerk na mijn wedergeboorte een charismatische gemeente was.
Door Bijbelstudie en de praktijken daar Bijbels te toetsen ben ik er weg gegaan.

Hier een link naar een prekenserie die de theologie en verschijnselen van de beweging ontleedt.

http://www.gty.org/Resources/Sermon+Ser ... atic-Chaos
Gebruikersavatar
Bookreader
Berichten: 175
Lid geworden op: 09 aug 2007, 16:24

Re: Waarschuwing tegen charismatische groeperingen

Bericht door Bookreader »

Bonny schreef:Waarschijnlijk hebben de meesten van jullie wel eens filmpjes gezien van bijeenkomsten onder leiding van charismatische personen. Met een voortdurende en indringende oproep aan het publiek om de Heilige Geest aan te nemen en het uitdelen van "Gods vuur" spreken ze velen aan. Tevens claimt men dat er zieken worden genezen en spreekt men in "tongentaal", dit alles onder een praiseband die op repeterende wijze met gezang de zaal vervult. Zie :


[youtube]ng-h1zdHg2E[/youtube]

Ik wist nooit wat ik hiermee aan moest, maar ik vond een interessante uitleg:

[youtube]v3gHo0CTFWE[/youtube].

edit: de insluiting van de filmpjes is gelukt :)
Dat eerste filmpje heb ik gisteravond bekeken. Aan de tweede kwam ik toen nog niet toe.

Die spreker is wel ontzettend opgefokt bezig, zeg! Wat moet dat allemaal betekenen, zijn bewegingen, dat gesis af en toe, en wat hij zegt? Ik vind hem vooral vreemd doen, zo is mijn impressie na dat filmpje gezien te hebben.
Ik zou ook niet de geringste behoefte hebben, om daar in het publiek ook met mijn handen omhoog te gaan staan. Ik heb sowieso niks met dat charismatische gedoe.

Die gefixeerdheid op het bijzondere en wonderlijke, is volgens mij niks nieuws. Zie je dat in feite ook niet in het rooms-katholicisme en de oosterse orthodoxie? Daar heb je toch ook hele verhalen van heiligen, die wonderen deden, en wiens overblijfselen als heilige voorwerpen vereerd worden? Is dat eigenlijk niet net zoiets? De charismatische vorm is dan niet zoveel anders dan de protestantse inkleding van net zo'n verschijnsel. Het leidt de aandacht af van het Evangelie, en richt de aandacht op andere zaken, die men spannender vindt.
...en gij zult voor het aangezicht des HEEREN, uws Gods, zeven dagen vrolijk zijn. (Leviticus 23:40b)
-DIA-
Berichten: 32747
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Waarschuwing tegen charismatische groeperingen

Bericht door -DIA- »

memento schreef:Duivels. Een ander woord is er niet voor...
Ja maar dit is wel doorzichtig. De duivel is veel gevaarlijker als hij een net reformatorisch pakje draagt....
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33315
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Waarschuwing tegen charismatische groeperingen

Bericht door Tiberius »

De discussie over Rapmuziek heb ik gesplitst: http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 21&t=10520.
Dan kunnen we hier verder over de charismatische groeperingen.
Plaats reactie