Dopen niet op zondag ?

MGG
Berichten: 3565
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door MGG »

In sommige gemeenten is het bij weekdiensten drukker dan op zondag. Zeker als in de omgeving weinig kerken een weekdienst hebben.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1792
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door Ararat »

Hoe is dat met belijdenis doen? Alleen op een tweede feestdag? Of mag een ambtsdrager dan ook de dienst in eigen gemeente niet missen?
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
Heidebloem
Berichten: 68
Lid geworden op: 04 jan 2024, 13:22

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door Heidebloem »

Arja schreef: 11 apr 2024, 11:34
DGG schreef: 12 jul 2016, 11:03
eilander schreef:
DGG schreef:Voorbeeld: een kleinkind wordt op zondag gedoopt. Familieleden (dus gasten) eisen dat dit door de week moet gebeuren, want op zondag mag men niet rijden (Respect voor wel op zondag rijdende mensen is er dus niet, terwijl men wel rekening hoort te houden met hen die niet op zondag rijden.). De doopdienst van zondag wordt naar de weekdienst verzet, en zo kan het grootste gedeelte van de eigen gemeente niet naar de doopdienst (zie reactie hierboven van mij). Men 'eist' dus (indirect) dat de dienst verzet wordt. Een sacrament is een ZICHTBAAR evangelie. Als het zichtbare evangelie nooit meer op Gods dag van afzondering (wat in de eerste plaats dé dag is om naar Gods kerk te gaan) kan geschieden, dan is dit een afbreuk aan het evangelie.
Hier zit een behoorlijke denkfout in, @DGG. Jij wil respect van twee kanten, maar zo werkt het niet: met de zwakkere moet rekening gehouden worden. Als iemand dus het voor zichzelf niet kan verantwoorden om op zondag te rijden, moet daar - voor zover het praktisch haalbaar is, uiteraard - rekening mee gehouden worden. Het gaat wel wat (te) ver als zo iemand anderen probeert te dwingen om het zo te doen.

Zoals @mara aangeeft: het komt niet vaak meer voor, zodat het wel heel eenvoudig wordt om voor die ene keer daar een uitzondering voor te maken. Ik zou dat graag doen in elk geval. Ik weet wel van zo'n geval, recent nog: ik vind dat positief!

Afbreuk aan het evangelie lijkt mij erg zwaar aangezet. Dat zou betekenen dat in kleinere afgescheiden gemeenten dit continu gebeurt: ik heb in mijn vorige gemeente nog nooit een doopdienst op zondag meegemaakt.
De zondag is, in de eerste plaats dé dag dat men samenkomt in Gods huis. En mijns inziens is alles wat door de weeks gebeurt, extra. Er is niet voor niets een rustdag ingesteld die apart is voor de Heere en Zijn dienst. Als je dan het sacrament van de doop niet waardig acht om juist op die aparte dag te laten plaatsvinden is dit een grote fout. De sacramenten zijn ingesteld tot VERSTERKING van het geloof. En in een aantal (Veluwse) gemeenten wordt het dopen nog altijd door de week gedaan (bijv. Barneveld-Zuid, Uddel). Daar zijn zat gemeenteleden (met kleine kinderen) die zo nooit het sacrament (wat tot versterking is van de ware gelovigen) zien en horen. Kleine kinderen, die op zondag alleen naar de kerk gaan, zien zo nooit de heilige doop! En dat is afbreuk aan het evangelie. Want het sacrament is een ZICHTBAAR evangelie! Dus als men dit weigert op op zondag te laten plaatsvinden (dé belangrijkste dag voor kerkdiensten), dan is dat niet goed want het zichtbare evangelie wordt dan nooit verkondigt. Het wordt wel verkondigt door de week, maar dan zijn niet alle vaste kerkgangers er (bijv. door kleine kinderen, baan die zo laat duurt dat er geen tijd meer over is voor de kerk, en andere belangrijke zaken). Bovendien is dit inderdaad zo ingesteld vroeger.
Ik ben hier over aan het schrijven. Is dit nog steeds zo op de Veluwe, dat ze niet op zondag mogen dopen?
Ja, in Bveld Zuid wordt helaas nog steeds niet op zondag gedoopt.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2884
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door FlyingEagle »

Eind vorig jaar bij een doordeweekse doopdienst geweest hier in de buurt. De kerk zat bomvol maar in de preek ging de dominee gewoon verder met het gedeelte wat tijdens de bijbellezingen aan de beurt was. Dus helemaal geen dooppreek ofzo, het kwam verder ook niet meer ter sprake. Vond het een vreemde gewaarwording
Gebruikersavatar
Heidebloem
Berichten: 68
Lid geworden op: 04 jan 2024, 13:22

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door Heidebloem »

FlyingEagle schreef: 11 apr 2024, 19:54 Eind vorig jaar bij een doordeweekse doopdienst geweest hier in de buurt. De kerk zat bomvol maar in de preek ging de dominee gewoon verder met het gedeelte wat tijdens de bijbellezingen aan de beurt was. Dus helemaal geen dooppreek ofzo, het kwam verder ook niet meer ter sprake. Vond het een vreemde gewaarwording
Dat was pas in Bveld Zuid ook inderdaad. Ook geen persoonlijke dooptekst, gewoon formulier voorlezen, dopen en over tot de orde vd dag. Zo voelde het tenminste
Chrisje72
Berichten: 1486
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door Chrisje72 »

CvdW schreef:Regelmatig komt voor dat er een kleinkind van een ambtsdrager in een andere gemeente wordt gedoopt.
Ambtsdrager moet op zondag dan een dienst verzuimen. Mooie oplossing is dan om doordeweeks te dopen. En het is een stimulans voor de gemeente om doordeweeks ook op te gaan naar de kerk.
Bij ons heeft een ambtsdrager soms ook een vrije zondag zodat hij bij zijn gezin kan zitten ( en moeders niet alleen de kinderen in bedwang hoeft te houden ;))
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door Orchidee »

CvdW schreef:Regelmatig komt voor dat er een kleinkind van een ambtsdrager in een andere gemeente wordt gedoopt.
Ambtsdrager moet op zondag dan een dienst verzuimen. Mooie oplossing is dan om doordeweeks te dopen. En het is een stimulans voor de gemeente om doordeweeks ook op te gaan naar de kerk.
Waarom mag een ambtsdrager geen dienst verzuimen om de doop van zijn kleinkind bij te wonen?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
DDD
Berichten: 28745
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door DDD »

Dat is natuurlijk geen enkel bezwaar, behalve dan als de kerkenraad vindt dat gemeenteleden daarvoor niet moeten reizen op zondag. Dan moet je het zelf ook niet doen, toch?
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door -DIA- »

Sinds de wisseling van predikant hebben we in de morgendiensten (ongeveer één maal per maand) de bediening van de H. Doop. Ds. schenkt dan in de morgendienst ook extra aandacht aan de Doop in de preek. Zo kan in de avonddienst de Catechismus op volgorde worden behandeld. Een catechismuspreek sluit niet altijd aan bij de bediening van het sacrament.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door Geytenbeekje »

Heidebloem schreef: 11 apr 2024, 19:56
FlyingEagle schreef: 11 apr 2024, 19:54 Eind vorig jaar bij een doordeweekse doopdienst geweest hier in de buurt. De kerk zat bomvol maar in de preek ging de dominee gewoon verder met het gedeelte wat tijdens de bijbellezingen aan de beurt was. Dus helemaal geen dooppreek ofzo, het kwam verder ook niet meer ter sprake. Vond het een vreemde gewaarwording
Dat was pas in Bveld Zuid ook inderdaad. Ook geen persoonlijke dooptekst, gewoon formulier voorlezen, dopen en over tot de orde vd dag. Zo voelde het tenminste
Even bij stil staan lijkt me wel goed, aan de andere kant heb je juist weer ook in veel (grotere) HHG-gemeenten dat er dan 6x dopen wordt gehouden maar dat dan elke keer de diensten over de doop gaan en niet/nauwelijks over wat anders of het geheel van de tekst.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door Geytenbeekje »

-DIA- schreef: 11 apr 2024, 22:21 Sinds de wisseling van predikant hebben we in de morgendiensten (ongeveer één maal per maand) de bediening van de H. Doop. Ds. schenkt dan in de morgendienst ook extra aandacht aan de Doop in de preek. Zo kan in de avonddienst de Catechismus op volgorde worden behandeld. Een catechismuspreek sluit niet altijd aan bij de bediening van het sacrament.
Hij zou er ook voor kunnen kiezen om de HC uit te leggen op het moment dat er een doopbediening plaats vindt.
Robbie
Berichten: 72
Lid geworden op: 08 dec 2010, 21:45

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door Robbie »

Geytenbeekje schreef:
-DIA- schreef: 11 apr 2024, 22:21 Sinds de wisseling van predikant hebben we in de morgendiensten (ongeveer één maal per maand) de bediening van de H. Doop. Ds. schenkt dan in de morgendienst ook extra aandacht aan de Doop in de preek. Zo kan in de avonddienst de Catechismus op volgorde worden behandeld. Een catechismuspreek sluit niet altijd aan bij de bediening van het sacrament.
Hij zou er ook voor kunnen kiezen om de HC uit te leggen op het moment dat er een doopbediening plaats vindt.
een=geen? Bedoel je het zo?

Verstuurd vanaf mijn SM-A202F met Tapatalk

Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door Geytenbeekje »

Robbie schreef: 11 apr 2024, 22:27
Geytenbeekje schreef:
-DIA- schreef: 11 apr 2024, 22:21 Sinds de wisseling van predikant hebben we in de morgendiensten (ongeveer één maal per maand) de bediening van de H. Doop. Ds. schenkt dan in de morgendienst ook extra aandacht aan de Doop in de preek. Zo kan in de avonddienst de Catechismus op volgorde worden behandeld. Een catechismuspreek sluit niet altijd aan bij de bediening van het sacrament.
Hij zou er ook voor kunnen kiezen om de HC uit te leggen op het moment dat er een doopbediening plaats vindt.
een=geen? Bedoel je het zo?

Verstuurd vanaf mijn SM-A202F met Tapatalk
Nee, dus ipv dat hij een hc-preek in de avond doet, kan hij er ook voor kiezen om zondag 27 en 28? in de ochtenddienst te houden als er bediening Heilige Doop is.
-DIA-
Berichten: 32754
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door -DIA- »

Geytenbeekje schreef: 11 apr 2024, 22:41
Robbie schreef: 11 apr 2024, 22:27
Geytenbeekje schreef:
-DIA- schreef: 11 apr 2024, 22:21 Sinds de wisseling van predikant hebben we in de morgendiensten (ongeveer één maal per maand) de bediening van de H. Doop. Ds. schenkt dan in de morgendienst ook extra aandacht aan de Doop in de preek. Zo kan in de avonddienst de Catechismus op volgorde worden behandeld. Een catechismuspreek sluit niet altijd aan bij de bediening van het sacrament.
Hij zou er ook voor kunnen kiezen om de HC uit te leggen op het moment dat er een doopbediening plaats vindt.
een=geen? Bedoel je het zo?

Verstuurd vanaf mijn SM-A202F met Tapatalk
Nee, dus ipv dat hij een hc-preek in de avond doet, kan hij er ook voor kiezen om zondag 27 en 28? in de ochtenddienst te houden als er bediening Heilige Doop is.
Nee, mij lijkt het zo ook beter. Zo blijft de HC op volgorde behandeld worden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
HHR
Berichten: 991
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Dopen niet op zondag ?

Bericht door HHR »

-DIA- schreef: 11 apr 2024, 22:21 Sinds de wisseling van predikant hebben we in de morgendiensten (ongeveer één maal per maand) de bediening van de H. Doop. Ds. schenkt dan in de morgendienst ook extra aandacht aan de Doop in de preek. Zo kan in de avonddienst de Catechismus op volgorde worden behandeld. Een catechismuspreek sluit niet altijd aan bij de bediening van het sacrament.
Heel waardevol.
Zelf heb ik een predikant meegemaakt die gerust over het HA gingen preken tijdens de doopdienst omdat die HC afdeling aan de orde was.
Aan de HD werd amper aandacht geschonken. Soms ben ik wel eens bang dat men ook niet goed weet wat men er mee aan moet.
Plaats reactie