Daniël artikel over de "Twaalf bijlslagen van Boston"

Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Daniël artikel over de "Twaalf bijlslagen van Boston"

Bericht door Ander »

Ik volg Luther deels. In mijn visie over het aanbod deel ik ook niet het recht van toegang. Dat is me wat te 'bedacht'. Ik meen het echt wanneer ik de verbondsbeloften aan jou geef: dat is niet zo, er zijn beloften die in Christus alleen voor de uitverkorenen gelden. Zie andere topic. Omdat de Heere Zijn beloften altijd vervult. Over die beloften: zie andere topic.

Ik nuanceer hiermee onderstaande posting:
Ander schreef:
Tiberius schreef:
Ander schreef:Onderstaande zin is ook jouw uitleg?
Zo ook de doop. De Koning van de Kerk zelf zegt: Ik meen het echt wanneer ik de verbondsbeloften aan jou geef, wanneer Ik zeg dat ik jou tot een God wil zijn, en jij mij tot een kind mag zijn.
Ja.
Of dacht je van niet?
Ik heb jou op theologisch gebied hoog staan dus ik volg je direct. Alleen over dat zinnetje:
Ik meen het echt wanneer ik de verbondsbeloften aan jou geef,
moet ik toch echt even nadenken. Ik weet niet of ik dat zo zou zeggen, nee. De rest wel, van harte mee eens.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Daniël artikel over de "Twaalf bijlslagen van Boston"

Bericht door Luther »

Ander schreef:Ik volg Luther deels. In mijn visie over het aanbod deel ik ook niet het recht van toegang. Dat is me wat te 'bedacht'. Ik meen het echt wanneer ik de verbondsbeloften aan jou geef: dat is niet zo, er zijn beloften die in Christus alleen voor de uitverkorenen gelden. Zie andere topic. Omdat de Heere Zijn beloften altijd vervult. Over die beloften: zie andere topic.
Door te spreken over 'recht van toegang' tot Christus en 'recht van bezit' voorkom je dat je in de valkuil van een voorwaardelijk Evangelie stapt, of het beperken van het aanbod van genade. Of (nog erger) te zeggen: er zijn geen beloften voor onbekeerden. Hetgeen bijvoorbeeld alleen al tegengesproken wordt, wanneer je Jesaja 46: 12 leest.
Verder komt het me net iets helderder voor dan het spreken over een wezen en een bediening van het genadeverbond, want dan is makkelijk te tegenwerping: "OK, ik ben op het erf van het verbond, maar als de Heere het geloof niet schenkt, heb je daar niets aan." Dat is me te makkelijk, en m.i. zelfs onbijbelse taal.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Daniël artikel over de "Twaalf bijlslagen van Boston"

Bericht door Luther »

Afgewezen schreef:
keesjanm schreef:In de Daniel van 3 febr. j.l. staat een interview met Ds. L. Blok over de 12 bijlslagen van Boston.
Een mooi artikel waarin op deze bekende bijlslagen wordt ingegaan. Nadrukkelijk wordt gezegd dat Boston leert dat er geen rust is buiten Christus.

Alleen deze passage riep bij mij een vraag op. Op de vraag “Vormen de bijlslagen geen stappenplan van een bekering ?” antwoordt Ds Blok onder andere :
Boston wil ons leren wat in de wedergeboorte de zondaar wordt geschonken, namelijk dat hij van Adam wordt afgesneden en in Christus wordt ingeplant, hij dit in de weg van de twaalf slagen als zijn persoonlijke troost mag leren kennen
Ik dacht altijd dat Boston de wedergeboorte stelt na de twaalfde bijlslag. Maar moet ik het toch zo opvatten als hier uitgelegd wordt ?
Ik geloof er niks van. Boston stelt de vereniging met Christus ná de twaalfde bijlslag.
Sorry, dat ik nu toch maar concreet vraag: Afgewezen, ken jij zelf, of heb je weleens gehoord van een kind van God die vóór de kennis van Christus al die 12 bijlslagen kon/kan aanwijzen in zijn leven? Daar geloof ik niets van.

Misschien is de volgende vraag niet opportuun, maar voor de scherpte van de discussie moet deze wel gesteld worden: Als iemand overlijdt na de 10e bijlslag, gaat hij dan voor eeuwig verloren?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Daniël artikel over de "Twaalf bijlslagen van Boston"

Bericht door Ander »

Luther schreef: Misschien is de volgende vraag niet opportuun, maar voor de scherpte van de discussie moet deze wel gesteld worden: Als iemand overlijdt na de 10e bijlslag, gaat hij dan voor eeuwig verloren?
Het enige antwoord wat hierop juist is: God doet geen half werk.
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Daniël artikel over de "Twaalf bijlslagen van Boston"

Bericht door Fjodor »

Luther schreef:
Ander schreef:Ik volg Luther deels. In mijn visie over het aanbod deel ik ook niet het recht van toegang. Dat is me wat te 'bedacht'. Ik meen het echt wanneer ik de verbondsbeloften aan jou geef: dat is niet zo, er zijn beloften die in Christus alleen voor de uitverkorenen gelden. Zie andere topic. Omdat de Heere Zijn beloften altijd vervult. Over die beloften: zie andere topic.
Door te spreken over 'recht van toegang' tot Christus en 'recht van bezit' voorkom je dat je in de valkuil van een voorwaardelijk Evangelie stapt, of het beperken van het aanbod van genade. Of (nog erger) te zeggen: er zijn geen beloften voor onbekeerden. Hetgeen bijvoorbeeld alleen al tegengesproken wordt, wanneer je Jesaja 46: 12 leest.
Verder komt het me net iets helderder voor dan het spreken over een wezen en een bediening van het genadeverbond, want dan is makkelijk te tegenwerping: "OK, ik ben op het erf van het verbond, maar als de Heere het geloof niet schenkt, heb je daar niets aan." Dat is me te makkelijk, en m.i. zelfs onbijbelse taal.
Ik denk niet dat het onderscheid tussen het 'recht van toegang' en het 'recht van bezit' grote overlappingen heeft met het onderscheid tussen het wezen en de bediening van het genadeverbond.
Alle kinderen van gelovige ouders (bediening) hebben een recht van toegang, en alle gelovigen (wezen) hebben een recht van bezit.
Het recht van toegang gaat echter breder dan de bediening van het genadeverbond want dat geldt voor alle mensen.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Daniël artikel over de "Twaalf bijlslagen van Boston"

Bericht door Fjodor »

Ander schreef:
Luther schreef: Misschien is de volgende vraag niet opportuun, maar voor de scherpte van de discussie moet deze wel gesteld worden: Als iemand overlijdt na de 10e bijlslag, gaat hij dan voor eeuwig verloren?
Het enige antwoord wat hierop juist is: God doet geen half werk.
Ik denk dat die persoon wel verloren gaat.
Het geloof is gelegen in de kennis van Christus.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23888
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Daniël artikel over de "Twaalf bijlslagen van Boston"

Bericht door refo »

Fjodor schreef:
Ander schreef:
Luther schreef: Misschien is de volgende vraag niet opportuun, maar voor de scherpte van de discussie moet deze wel gesteld worden: Als iemand overlijdt na de 10e bijlslag, gaat hij dan voor eeuwig verloren?
Het enige antwoord wat hierop juist is: God doet geen half werk.
Ik denk dat die persoon wel verloren gaat.
Het geloof is gelegen in de kennis van Christus.
Dat is in ieder geval bijbels te onderbouwen. Dat van die bijlslagen niet.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Daniël artikel over de "Twaalf bijlslagen van Boston"

Bericht door Luther »

Fjodor schreef:
Luther schreef:
Ander schreef:Ik volg Luther deels. In mijn visie over het aanbod deel ik ook niet het recht van toegang. Dat is me wat te 'bedacht'. Ik meen het echt wanneer ik de verbondsbeloften aan jou geef: dat is niet zo, er zijn beloften die in Christus alleen voor de uitverkorenen gelden. Zie andere topic. Omdat de Heere Zijn beloften altijd vervult. Over die beloften: zie andere topic.
Door te spreken over 'recht van toegang' tot Christus en 'recht van bezit' voorkom je dat je in de valkuil van een voorwaardelijk Evangelie stapt, of het beperken van het aanbod van genade. Of (nog erger) te zeggen: er zijn geen beloften voor onbekeerden. Hetgeen bijvoorbeeld alleen al tegengesproken wordt, wanneer je Jesaja 46: 12 leest.
Verder komt het me net iets helderder voor dan het spreken over een wezen en een bediening van het genadeverbond, want dan is makkelijk te tegenwerping: "OK, ik ben op het erf van het verbond, maar als de Heere het geloof niet schenkt, heb je daar niets aan." Dat is me te makkelijk, en m.i. zelfs onbijbelse taal.
Ik denk niet dat het onderscheid tussen het 'recht van toegang' en het 'recht van bezit' grote overlappingen heeft met het onderscheid tussen het wezen en de bediening van het genadeverbond.
Alle kinderen van gelovige ouders (bediening) hebben een recht van toegang, en alle gelovigen (wezen) hebben een recht van bezit.
Het recht van toegang gaat echter breder dan de bediening van het genadeverbond want dat geldt voor alle mensen.
Dat laatste klopt, maar dat weten die mensen niet. Dat is o.a. het voorrecht van de doop.
Verder is de term 'bediening of erf van het genadeverbond' zodanig passief, alsof er geen eigen verantwoordelijkheid geldt. Dat ligt met de term 'recht van toegang' heel anders. Als we verloren gaan, is dat 100% eigen schuld; als we behouden worden 100% genade. Dat drukken die termen recht van toegang en recht van bezit m.i. beter uit.

Wat de bijlslagen betreft: ik snap de bedoeling van Boston wel, maar zodra je met een opsomming (1-12) komt, ligt daar automatisch de suggestie van een volgorde in, of op z'n minst de gedachte dat e.e.a. in stations na elkaar gepasseerd dient te worden. Volgens mij werkt de Heere zo niet. Om het beeld te blijven: er zijn er van Gods kinderen die aan één bijlslag genoeg hebben en waarin alles wat Boston bij die vermeldt, in één klap wordt afgebroken.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Mariavt
Berichten: 2095
Lid geworden op: 26 mar 2007, 13:11
Locatie: Haarlem

Re: Daniël artikel over de "Twaalf bijlslagen van Boston"

Bericht door Mariavt »

Erasmiaan schreef:Wat is nu weer "onze afgescheiden theologie"? Dat is weer zo'n kreet die je dan oppikt via sites als dewoesteweg.nl en dergelijke maar ik vind het maar vreemde praat, eerlijk gezegd.
Heb je iets tegen die site als de woeste weg?
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Daniël artikel over de "Twaalf bijlslagen van Boston"

Bericht door Wilhelm »

Het voorbeeld van de bijlslagen wordt door Boston ook helemaal niet chronologisch bedoeld. Het gaat om het feit dat de mens van alles moet worden afgebracht wat geen God en geen Christus is. En al moet dat met 100 bijlslagen of met 1, we moeten aan alles leren sterven om Christus alleen over te houden. Dat is wat Boston bedoeld.

We moeten niet gaan leren dat Boston hier een bekeringsweg voorschrijft, of een toeleidende weg tussen de levendmaking en de omhelzing van Christus, daar is Boston in het boek duidelijk over. De grond ligt in het afgesneden worden uit Adam en het ingeplant worden in Christus. En dat gebeurd in zijn boek , na de twaalfde bijlslag.

Boston schrijft over de wedergeboorte het volgende :
Th. Boston schreef: Wedergeboorte
Nu het verstand zaligmakend verlicht is, en de wil vernieuwd, is de zondaar daarbij vastbesloten en in staat gesteld om te beantwoorden aan de roeping van het Evangelie.
Zo is het voornaamste werk in de wedergeboorte gedaan; het fort van het hart is ingenomen. Er is plaats gemaakt voor de Heere Jezus Christus in de binnenste delen van de ziel, daar zowel de binnendeur van de wil voor Hem is geopend als de buitendeur van het verstand.
Kortom, Christus wordt lijdelijk in het hart ontvangen. Hij is door Zijn levendmakende Geest in de ziel gekomen, waardoor er geestelijk leven wordt geschonken aan de mens, die in zichzelf dood was in zonden.
En wij behoren ons voor te stellen dat zijn eerste levendige daad een actief ontvangen is van Jezus Christus, Die waargenomen wordt in Zijn heerlijke voortreffelijkheden.
Dat houdt in: een geloven in Hem, een Verbondsluiten met Hem, een aannemen van Hem, zoals Hij wordt waargenomen, wordt aangeboden en voorgesteld in het Woord van Zijn genade, het heerlijk Evangelie.
De onmiddellijke uitwerking daarvan is een vereniging met Hem: "Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht (of recht) gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven; welke niet uit den bloede, noch uit den wil des vleses, noch uit den wil des mans, maar uit God geboren zijn." Johannes 1:12, 13).
"Opdat Christus door het geloof in uw harten wone" (Eféze 3:17). Omdat Christus het hart stormenderhand heeft ingenomen en er triomferend Zijn intocht in heeft gemaakt bij de wedergeboorte, geeft de ziel zich door het geloof aan Hem over, zoals dat uitgedrukt wordt in 2 Kronieken 30:8.
Zo woont deze glorierijke Koning, Die door Zijn Geest in het hart is gekomen, erin door het geloof.
De ziel die getrokken wordt, loopt; de ziel die geroepen wordt, komt.
De Viervoudige staat, Th. Boston blz 193 “Wedergeboorte”
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Daniël artikel over de "Twaalf bijlslagen van Boston"

Bericht door Gian »

Zullen we discussie zuiver proberen te houden?

Groeten,
Moderators
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Daniël artikel over de "Twaalf bijlslagen van Boston"

Bericht door Erasmiaan »

Luther schreef:
Afgewezen schreef:
keesjanm schreef:In de Daniel van 3 febr. j.l. staat een interview met Ds. L. Blok over de 12 bijlslagen van Boston.
Een mooi artikel waarin op deze bekende bijlslagen wordt ingegaan. Nadrukkelijk wordt gezegd dat Boston leert dat er geen rust is buiten Christus.

Alleen deze passage riep bij mij een vraag op. Op de vraag “Vormen de bijlslagen geen stappenplan van een bekering ?” antwoordt Ds Blok onder andere :
Boston wil ons leren wat in de wedergeboorte de zondaar wordt geschonken, namelijk dat hij van Adam wordt afgesneden en in Christus wordt ingeplant, hij dit in de weg van de twaalf slagen als zijn persoonlijke troost mag leren kennen
Ik dacht altijd dat Boston de wedergeboorte stelt na de twaalfde bijlslag. Maar moet ik het toch zo opvatten als hier uitgelegd wordt ?
Ik geloof er niks van. Boston stelt de vereniging met Christus ná de twaalfde bijlslag.
Sorry, dat ik nu toch maar concreet vraag: Afgewezen, ken jij zelf, of heb je weleens gehoord van een kind van God die vóór de kennis van Christus al die 12 bijlslagen kon/kan aanwijzen in zijn leven? Daar geloof ik niets van.

Misschien is de volgende vraag niet opportuun, maar voor de scherpte van de discussie moet deze wel gesteld worden: Als iemand overlijdt na de 10e bijlslag, gaat hij dan voor eeuwig verloren?
Ja. Voor eeuwig.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Daniël artikel over de "Twaalf bijlslagen van Boston"

Bericht door Erasmiaan »

Luther schreef:
Fjodor schreef:
Luther schreef:
Ander schreef:Ik volg Luther deels. In mijn visie over het aanbod deel ik ook niet het recht van toegang. Dat is me wat te 'bedacht'. Ik meen het echt wanneer ik de verbondsbeloften aan jou geef: dat is niet zo, er zijn beloften die in Christus alleen voor de uitverkorenen gelden. Zie andere topic. Omdat de Heere Zijn beloften altijd vervult. Over die beloften: zie andere topic.
Door te spreken over 'recht van toegang' tot Christus en 'recht van bezit' voorkom je dat je in de valkuil van een voorwaardelijk Evangelie stapt, of het beperken van het aanbod van genade. Of (nog erger) te zeggen: er zijn geen beloften voor onbekeerden. Hetgeen bijvoorbeeld alleen al tegengesproken wordt, wanneer je Jesaja 46: 12 leest.
Verder komt het me net iets helderder voor dan het spreken over een wezen en een bediening van het genadeverbond, want dan is makkelijk te tegenwerping: "OK, ik ben op het erf van het verbond, maar als de Heere het geloof niet schenkt, heb je daar niets aan." Dat is me te makkelijk, en m.i. zelfs onbijbelse taal.
Ik denk niet dat het onderscheid tussen het 'recht van toegang' en het 'recht van bezit' grote overlappingen heeft met het onderscheid tussen het wezen en de bediening van het genadeverbond.
Alle kinderen van gelovige ouders (bediening) hebben een recht van toegang, en alle gelovigen (wezen) hebben een recht van bezit.
Het recht van toegang gaat echter breder dan de bediening van het genadeverbond want dat geldt voor alle mensen.
Dat laatste klopt, maar dat weten die mensen niet. Dat is o.a. het voorrecht van de doop.
Verder is de term 'bediening of erf van het genadeverbond' zodanig passief, alsof er geen eigen verantwoordelijkheid geldt. Dat ligt met de term 'recht van toegang' heel anders. Als we verloren gaan, is dat 100% eigen schuld; als we behouden worden 100% genade. Dat drukken die termen recht van toegang en recht van bezit m.i. beter uit.
Vind je de term genadeverbond ook te passief?
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11432
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Daniël artikel over de "Twaalf bijlslagen van Boston"

Bericht door Mister »

Erasmiaan schreef:
Luther schreef:
Afgewezen schreef:
keesjanm schreef:In de Daniel van 3 febr. j.l. staat een interview met Ds. L. Blok over de 12 bijlslagen van Boston.
Een mooi artikel waarin op deze bekende bijlslagen wordt ingegaan. Nadrukkelijk wordt gezegd dat Boston leert dat er geen rust is buiten Christus.

Alleen deze passage riep bij mij een vraag op. Op de vraag “Vormen de bijlslagen geen stappenplan van een bekering ?” antwoordt Ds Blok onder andere :
Boston wil ons leren wat in de wedergeboorte de zondaar wordt geschonken, namelijk dat hij van Adam wordt afgesneden en in Christus wordt ingeplant, hij dit in de weg van de twaalf slagen als zijn persoonlijke troost mag leren kennen
Ik dacht altijd dat Boston de wedergeboorte stelt na de twaalfde bijlslag. Maar moet ik het toch zo opvatten als hier uitgelegd wordt ?
Ik geloof er niks van. Boston stelt de vereniging met Christus ná de twaalfde bijlslag.
Sorry, dat ik nu toch maar concreet vraag: Afgewezen, ken jij zelf, of heb je weleens gehoord van een kind van God die vóór de kennis van Christus al die 12 bijlslagen kon/kan aanwijzen in zijn leven? Daar geloof ik niets van.

Misschien is de volgende vraag niet opportuun, maar voor de scherpte van de discussie moet deze wel gesteld worden: Als iemand overlijdt na de 10e bijlslag, gaat hij dan voor eeuwig verloren?
Ja. Voor eeuwig.
Lijkt me in tegenspraak met de posting dat de bijlslagen niet chronologisch zijn.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Daniël artikel over de "Twaalf bijlslagen van Boston"

Bericht door Erasmiaan »

Mister schreef:
Erasmiaan schreef:
Luther schreef:
Afgewezen schreef: Ik geloof er niks van. Boston stelt de vereniging met Christus ná de twaalfde bijlslag.
Sorry, dat ik nu toch maar concreet vraag: Afgewezen, ken jij zelf, of heb je weleens gehoord van een kind van God die vóór de kennis van Christus al die 12 bijlslagen kon/kan aanwijzen in zijn leven? Daar geloof ik niets van.

Misschien is de volgende vraag niet opportuun, maar voor de scherpte van de discussie moet deze wel gesteld worden: Als iemand overlijdt na de 10e bijlslag, gaat hij dan voor eeuwig verloren?
Ja. Voor eeuwig.
Lijkt me in tegenspraak met de posting dat de bijlslagen niet chronologisch zijn.
a. dat heb ik nooit gezegd;
b. de bijlslagen zijn inderdaad niet chronologisch in die zin dat ze elkaar alle 12 opvolgen en dan de kennis van Christus;
c. ook zal niet iedere gelovige al de bijlslagen 'beleven';
d. maar de bijlslagen zijn wel in chronologisch in de zin dat ze vooraf gaan aan de kennis van Christus d.w.z.: er gaat een oneigenlijk werk aan het eigenlijke werk vooraf zou de echte Luther zeggen.

Voor degenen die geen kennis hebben aan Christus is er geen leven. Ook al kennen ze 100 bijlslagen.
Plaats reactie