Wedergeboorte

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33314
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wedergeboorte

Bericht door Tiberius »

Sorry, ik las het even verkeerd.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2992
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Wedergeboorte

Bericht door Job »

Tiberius schreef: 28 jun 2023, 14:20 Sorry, ik las het even verkeerd.
Geeft niet hoor, begreep het wel. Wat is wel de achtergrond van de heer Koopman? Is hij ambtsdrager? Vaak staat er een kleine bio van de geinterviewde afgedrukt, nu niet.
Chrisje72
Berichten: 1486
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Wedergeboorte

Bericht door Chrisje72 »


Job schreef:
Ad Anker schreef: 28 jun 2023, 11:42
Bezorgd schreef: 27 jun 2023, 20:45 Over dit onderwerp is al heel wat gesproken op het forum:


„Puriteinen hielden geloof en wedergeboorte dicht bij elkaar”
H. Koopman (61) promoveert woensdag op dit gevoelige thema.

https://www.rd.nl/artikel/1025603-purit ... bij-elkaar
Bert Koopman schreef:Waarom is deze kwestie zo belangrijk?

„Veel predikanten in de rechterflank van de gereformeerde gezindte leren een levendmaking of wedergeboorte los van de kennis van Christus. Je bent al bekeerd, maar je kent Christus nog niet. Ik vind dat bezwaarlijk en verwarrend. Dan worden kerkgangers gerustgesteld en ingezegend op grond van enkele kenmerken, zoals verontrusting over hun staat of enige kennis van hun ellende. Maar met alle respect, zo’n visie op het geloof leert Gods Woord ons niet. Daarin lees ik: Die de Zoon heeft, die heeft het leven; die de Zoon van God niet heeft, die heeft het leven niet.”


(...)

"In deze benadering wordt het bekeringsproces soms steeds gedetailleerder beschreven en in steeds meer stapjes verdeeld. Door chronologisch ruimte te creëren tussen roeping, wedergeboorte, bekering en geloof, maken latere theologen het onnodig ingewikkeld.”
Ik vind dit een moeilijk punt. Ik ben het met het bovenstaande erg eens. Onlangs had ik een leespreek, die eindigde als volgt:
Aanbod van genade, ach mensen, het Woord is een openbaring met een verklaring. waarin de Heere zegt: dit is het leven van Mijn volk, dat moet u deelachtig zijn. Dat moet gepreekt worden. Opdat u met een heilige jaloersheid eerlijk gemaakt wordt voor God en zegt: Heere, ik ken dit niet en ik weet dit niet. Wees maar eerlijk voor God. En als er uitgangen zijn die u zelf niet kunt verklaren, dat kan, er zijn mensen die in niemandsland wonen, soms worden ze in de hebbelijkheid van het leven bij een open Woord verklaard, als je zou vragen hoor je bij het volk van God, dan zeggen ze: Nee, ik zou het niet durven zeggen. Hoor je bij de wereld? Nee, ook niet. Waar hoor je dan bij? Ik hoor nergens bij. Ja, dat kan niet. Hoor je dan misschien bij degenen van wie David zegt: Ik ben een vriend, ik ben een metgezel van allen die Uw Naam ootmoedig vrezen en leven naar uw goddelijk bevel. Dat zijn van die mensen die in niemandsland wonen. Gelukkig als je er zijn mag. Na het zure geeft hij het zoet. En kinderen Gods, in de weg van ontdekking en ontlediging eindigt u het leven als een hoopje puin en mag u God overhouden. Dan mag u met de Kerk zingen: Die na kortstondig ongeneugt, mij eindeloos verheugt. Amen.
"Na het zure geeft Hij het zoet", daar had je vermoedelijk meer over willen horen, over dat Zoet. In de woorden ervoor niet aan de orde gekomen?
Ik zie er meer een derde weg in. Niet buiten, niet binnen, maar toch zalig? (Gelukkig)
Plaats reactie