Wat is ellendekennis nu precies?

Gebruikersavatar
Ronald
Berichten: 35
Lid geworden op: 12 okt 2010, 15:25

Re: Wat is ellendekennis nu precies?

Bericht door Ronald »

Daarom kopieerde ik 'm ook. In dit topic lijkt ie me meer van belang. Vandaar.
theoloog
Berichten: 491
Lid geworden op: 04 feb 2004, 23:34
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Wat is ellendekennis nu precies?

Bericht door theoloog »

Ronald schreef:
theoloog schreef:
Is ellendekennis voor jullie het zelfde als zondekennis. Zie ook het andere topic.
Nee, Ursinus schrijft in zijn Schatboek dat ellende zowel de zonde als de gevolgen van de zonde betreft. Heel opmerkelijk is dan ook dat na de vraag waaruit kent gij uw ellende gevraagd wordt wat de wet Gods van ons eist. Het antwoord vat het samen met de hoofdsom die Christus ons leer: het liefhebben van God en onze naaste. Vervolgens wordt de wet zelf in het stuk van de dankbaarheid geplaatst. Dat is ook in overeenstemming met de Schrift. De wet is een tuchtmeester tot Christus. Tuchtmeester in de betekenis van pedagoog, een onderwijzer dus. De wet laat wel de zonden zien maar lost het probleem niet op. De wet laat zien dat je zonde bent omdat je God en je naaste niet liefhebt, maar lost het probleem niet op. Daarom wijst de wet op Christus. En aan de voet van het kruis besef je werkelijk wat het betekent om gezondigd te hebben. Maar daar is ook de oplossing. Hij voor mij....
Het lijkt me niet terecht om te stellen dat de wet leert dat wij zondaars zijn. Je komt heel veel mensen tegen die zeggen wel eens een zonde te doen, maar zich echt niet door en door slecht vinden. Dat laatste lijkt me juist het werk van Gods Geest en in mijn ervaring in de praktijk iets wat een wedergeboren iemand met kennis van Christus pas bevat. Wanneer je meer zicht krijgt op het offer van Christus dan pas zie je hoe ernstig het met ons gesteld is. De Heilige Geest is natuurlijk niet verplicht om het in die volgorde te leren.
theoloog
Berichten: 491
Lid geworden op: 04 feb 2004, 23:34
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Wat is ellendekennis nu precies?

Bericht door theoloog »

Gian schreef:
huisman schreef: Volgens de Schrift overtuigd de Geest van de zonde van het ongeloof in Christus. Zijn er bij die bekommerden ook die daar last van hebben? Dat is onze ellende dat wij het bloed van Christus onrein achten. Niet genoegzaam om ons te reinigen.
8 En Die gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde, en van gerechtigheid, en van oordeel:
9 Van zonde, omdat zij in Mij niet geloven;
http://www.jaapfijnvandraat.nl/index.ph ... kel&id=614
Deze broeder uit de vergadering heeft hier inderdaad een goede uitleg. Wat niet wegneemt dat God deze teksten niet persoonlijk kan gebruiken. Dat zegt hij gelukkig ook aan het eind. ;)
theoloog
Berichten: 491
Lid geworden op: 04 feb 2004, 23:34
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Wat is ellendekennis nu precies?

Bericht door theoloog »

GJdeBruijn schreef:Ellende: geboren te worden en vijand te zijn van je Schepper. Terwijl je geboren wordt om de Schepper te dienen uit liefde.
Ellendekennis is ondermeer dit te weten.
Waaruit het dienen uit liefde bestaat wordt in de wet nader omschreven.
Gods Woord leert: Die liefdesdienst is geen middel om gerechtigheid te verdienen. De rechtvaardigheid is immers niet uit de wet!?
Evenwel zit die grondgedachte van verdienste wel in de natuur van de mens. Daarmee is de mens van nature een wetsdienaar zonder liefde en en wetsdienaar om er zelf beter van te worden, namelijk, als ik er maar iets mee verdien, en tenminste straf mee ontloop.
Gods Woord leert: Alleen Jezus heeft de wet volkomen gehouden en vervuld en daarmee de gerechtigheid verworven om uit te kunnen en mogen delen. Zie op Hem als de verhoogde slang. Dat zien, dat is geloof. Geloof is de enige weg van behoud omdat het de door Christus verworven gerechtigheid doet beërven.
Ongeloof: Jezus niet willen erkennen als de Enige Weg van behoud; Jezus niet kunnen aanvaarden in het geloof als persoonlijke Messias.
Jezus niet onvoorwaardelijk, met uitsluiting van eigen werken en pogingen tot behoud aannemen als de gerechtigheid in de weg van het geloof.
Samengevat: Ongeloof en verzet tegen verbreking door de wet zijn hetzelfde. Beide zijn uitingen van de natuurstaat van de niet wedergeboren mens, namelijk: Wet onderhouden, hoewel het niets verbetert ten aanzien van de vijandschap tegen God, Jezus als persoonlijke Zaligmaker op afstand houden, terwijl Hij de liefdewet volkomen vervuld heeft.
Ellendekennis=Weten dat buiten Jezus geen leven is maar een eeuwig zielsverderf.

Wat is het probleem van de mens zonder wedergeboorte? Hij ziet dit alles niet. En maar proberen met wettisch leven iets te worden. En maar zoeken naar uitvluchten om vooral de Zaligmaker vooral niet persoonlijk te eigenen.
Dat geldt dus ieder mens zonder uitzondering.
Het evangelie is dat Gods Woord een middel is om een wonder te werken dat hier alle problemen en onmogelijkheden oplost.
Dat wonder leert vijanden buigen en leert doden als goddelozen 'over te lopen' naar het leger dat onder de banier van Koning Jezus de strijdt aangaat tegen eigen vlees, wereld en duivel.
Hoe? Door de verborgen werking van de Heilige Geest. Joh. 3!
Waar ik nog een beetje vragen bij heb is je uitleg van het woord kennis. Je hebt het steeds over weten. Ik denk dat de gemiddelde cathechesant in de ger gez. heel goed weet hoe met de ellende van ons is gesteld. Maar of dat ook geloof oplevert? Is dat hier nu niet juist de discussie die bijv. wordt gevoerd in het topic over de vierschaar en over de wedergeboorte. Ik zaag er zo op door omdat er ervaring en geen rationele kennis wordt verondersteld. We zijn het er op dit forum allemaal over eens dat ellendekennis een onderdeel is van ons geloofsleven. Het zorgt ervoor dat we al onze hoop op Christus stellen en afzien van onszelf en onze situatie. Maar het lastige is dat de meeste mensen die tot geloof komen niet zo'n duidelijk moment van wedergeboorte kennen.

Of moet je stellen dat ellendekennis ook best kan bestaan voor de wedergeboorte? Dan zou het voelen van een leegte in je leven zonder God daar bv. ook bij kunnen horen. God is al wel met je bezig maar je bent nog niet opnieuw geboren. Je mist een echt doel in je leven en gaat op zoek naar de vervulling ervan. Wat overigens een gevaarlijke zoektocht kan zijn, je kunt er net zo goed mee uitkomen bij allerlei surrogaatgodsdienst als yoga en weet ik wat niet al. Is dat ook ellendekennis?
Plaats reactie