Spurgeon en de Doop

Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Spurgeon en de Doop

Bericht door Joannah »

Afgewezen schreef:
Joannah schreef:
Afgewezen schreef:De belofte van het nieuwe verbond is aan ISRAEL gedaan. De gemeente ís dus het vernieuwde Israël (!).
Er is verschil tussen Israël en de Gemeente als het gaat om de relatie die beide hebben met God.
Er is verschil tussen Israël en de Gemeente als het gaat om de relatie die beide hebben met de wereld.
Er is verschil tussen Israël en de Gemeente als het gaat om de opdracht en de taak die beide moeten uitvoeren.
Er is verschil tussen Israël en de Gemeente als het gaat om de toekomstige bestemming die beide hebben.

E.e.a. is duidelijk beschreven in Romeinen .
Klopt, er is dus verschil tussen het oude Israël en het nieuwe Israël.
Juist, en ook tusen het oude en het nieuwe Verbond
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Spurgeon en de Doop

Bericht door huisman »

Joannah schreef:
Afgewezen schreef:
Joannah schreef:
Afgewezen schreef:De belofte van het nieuwe verbond is aan ISRAEL gedaan. De gemeente ís dus het vernieuwde Israël (!).
Er is verschil tussen Israël en de Gemeente als het gaat om de relatie die beide hebben met God.
Er is verschil tussen Israël en de Gemeente als het gaat om de relatie die beide hebben met de wereld.
Er is verschil tussen Israël en de Gemeente als het gaat om de opdracht en de taak die beide moeten uitvoeren.
Er is verschil tussen Israël en de Gemeente als het gaat om de toekomstige bestemming die beide hebben.

E.e.a. is duidelijk beschreven in Romeinen .
Klopt, er is dus verschil tussen het oude Israël en het nieuwe Israël.
Juist, en ook tusen het oude en het nieuwe Verbond
Dus zeg jij in het oude verbond hoorden de kinderen er wel bij maar in het nieuwe verbond horen zij er niet bij. Dan moet er eerst een geloofskeus zijn die vooraf gaat aan de geloofsdoop. Ik hou mij maar bij de eenheid van de Schrift en bij de woorden van de Heere Jezus : Laat de kinderen tot Mij komen en verhinderd ze niet.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18728
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Spurgeon en de Doop

Bericht door helma »

huisman schreef:Dus zeg jij in het oude verbond hoorden de kinderen er wel bij maar in het nieuwe verbond horen zij er niet bij. Dan moet er eerst een geloofskeus zijn die vooraf gaat aan de geloofsdoop. Ik hou mij maar bij de eenheid van de Schrift en bij de woorden van de Heere Jezus : Laat de kinderen tot Mij komen en verhinderd ze niet.
En de tekst: want u komt de belofte toe én uw kinderen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Spurgeon en de Doop

Bericht door huisman »

helma schreef:
huisman schreef:Dus zeg jij in het oude verbond hoorden de kinderen er wel bij maar in het nieuwe verbond horen zij er niet bij. Dan moet er eerst een geloofskeus zijn die vooraf gaat aan de geloofsdoop. Ik hou mij maar bij de eenheid van de Schrift en bij de woorden van de Heere Jezus : Laat de kinderen tot Mij komen en verhinderd ze niet.
En de tekst: want u komt de belofte toe én uw kinderen.
Idd, wat kan zo'n bekende tekst opeens gaan spreken, wat een onuitsprekelijk genadewoord is dit.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
PvS
Inactief
Berichten: 1298
Lid geworden op: 16 okt 2008, 21:08

Re: Spurgeon en de Doop

Bericht door PvS »

huisman schreef:
helma schreef:
huisman schreef:Dus zeg jij in het oude verbond hoorden de kinderen er wel bij maar in het nieuwe verbond horen zij er niet bij. Dan moet er eerst een geloofskeus zijn die vooraf gaat aan de geloofsdoop. Ik hou mij maar bij de eenheid van de Schrift en bij de woorden van de Heere Jezus : Laat de kinderen tot Mij komen en verhinderd ze niet.
En de tekst: want u komt de belofte toe én uw kinderen.
Idd, wat kan zo'n bekende tekst opeens gaan spreken, wat een onuitsprekelijk genadewoord is dit.
Laat de kinderkens tot Mij komen, en verhindert ze niet...
Dat waren de woorden waarop wij onze kinderen na jaren hebben mogen laten dopen.
Wij als ouders waren de verhindering...
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Spurgeon en de Doop

Bericht door Bert Mulder »

Joannah schreef:
Afgewezen schreef:De belofte van het nieuwe verbond is aan ISRAEL gedaan. De gemeente ís dus het vernieuwde Israël (!).
Er is verschil tussen Israël en de Gemeente als het gaat om de relatie die beide hebben met God.
Er is verschil tussen Israël en de Gemeente als het gaat om de relatie die beide hebben met de wereld.
Er is verschil tussen Israël en de Gemeente als het gaat om de opdracht en de taak die beide moeten uitvoeren.
Er is verschil tussen Israël en de Gemeente als het gaat om de toekomstige bestemming die beide hebben.

E.e.a. is duidelijk beschreven in Romeinen .
OH????

is er dan een ANDERE hemel voor de gelovige joden? Dus we zullen Abraham en David niet in de hemel zien waar wij heen gaan?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Spurgeon en de Doop

Bericht door Afgewezen »

Ik denk dat je de discussie zuiver moet houden: het niet laten dopen van je kinderen is niet hetzelfde als ze 'verhinderen om tot Christus te komen'.
PvS
Inactief
Berichten: 1298
Lid geworden op: 16 okt 2008, 21:08

Re: Spurgeon en de Doop

Bericht door PvS »

Afgewezen schreef:Ik denk dat je de discussie zuiver moet houden: het niet laten dopen van je kinderen is niet hetzelfde als ze 'verhinderen om tot Christus te komen'.
Afgewezen schreef:Ik ben er niet uit.
Hoe moeten we een discussie zuiver houden als je er zelf niet 'uit' bent?
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Spurgeon en de Doop

Bericht door Afgewezen »

PvS schreef:
Afgewezen schreef:Ik denk dat je de discussie zuiver moet houden: het niet laten dopen van je kinderen is niet hetzelfde als ze 'verhinderen om tot Christus te komen'.
Afgewezen schreef:Ik ben er niet uit.
Hoe moeten we een discussie zuiver houden als je er zelf niet 'uit' bent?
Door je niet te bedienen van onzuivere argumenten!
PvS
Inactief
Berichten: 1298
Lid geworden op: 16 okt 2008, 21:08

Re: Spurgeon en de Doop

Bericht door PvS »

Afgewezen schreef:Ik denk dat je de discussie zuiver moet houden: het niet laten dopen van je kinderen is niet hetzelfde als ze 'verhinderen om tot Christus te komen'.
Dat was het voor ons wel!
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Spurgeon en de Doop

Bericht door Gian »

helma schreef:
huisman schreef:Dus zeg jij in het oude verbond hoorden de kinderen er wel bij maar in het nieuwe verbond horen zij er niet bij. Dan moet er eerst een geloofskeus zijn die vooraf gaat aan de geloofsdoop. Ik hou mij maar bij de eenheid van de Schrift en bij de woorden van de Heere Jezus : Laat de kinderen tot Mij komen en verhinderd ze niet.
En de tekst: want u komt de belofte toe én uw kinderen.
Dit gaat over de belofte van de Heilige Geest. De belofte onder het nieuwe verbond met als voorwaarde het geloof.
Dat is een andere bediening dan die van het oude verbond. Het oude verbondsbeloften werden in de natuurlijke lijn van de geslachten verkregen.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Spurgeon en de Doop

Bericht door Joannah »

Gian schreef:
helma schreef:
huisman schreef:Dus zeg jij in het oude verbond hoorden de kinderen er wel bij maar in het nieuwe verbond horen zij er niet bij. Dan moet er eerst een geloofskeus zijn die vooraf gaat aan de geloofsdoop. Ik hou mij maar bij de eenheid van de Schrift en bij de woorden van de Heere Jezus : Laat de kinderen tot Mij komen en verhinderd ze niet.
En de tekst: want u komt de belofte toe én uw kinderen.
Dit gaat over de belofte van de Heilige Geest. De belofte onder het nieuwe verbond met als voorwaarde het geloof.
Dat is een andere bediening dan die van het oude verbond. Het oude verbondsbeloften werden in de natuurlijke lijn van de geslachten verkregen.
Ten tijde van het oude Israel werden de meisjes ,( toch de helft der joden,) niet besneden,noch verzegeld of gemerkt, maar waren toch in het verbond.
Laat de kinderen tot Mij komen was Jezus' antwoord op de apostelen die hen eigenlijk weg wilden jagen.
de kinderen Israels waren meestal geen letterlijke kinderen.
Bovendien betekent het griekse TEKNOIS (grondtekst!) in Hand 2:38, waar Helma uit citeert, kinderen/nakomelingen.
Als je doorleest staat er in het volgende vers ook nog eens aansluitend, EN ZOVELEN ALS GOD ER TOE ROEPEN ZAL.
Er voor staat nog eens "'bekeert u, en een ieder van u laat zich dopen tot vergeving van zonden.

Geloven, zich bekeren, zich laten dopen, de belofte van de Heilige Geest ontvangen lijkt me dus de omschrijving van wat Petrus ons hier zegt.
Later zegt Petrus nog eens dat de doop een bede is tot God van een goed geweten.
Dat is toch alles 100 % bijbels ?
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
theoloog
Berichten: 491
Lid geworden op: 04 feb 2004, 23:34
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Spurgeon en de Doop

Bericht door theoloog »

Die laatste tekst uit 1Petrus 3 die begrijp ik nog steeds niet goed. Het is zowiezo een lastig hoofdstuk.

Is er iemand die me in de context kan uitleggen waarom de doop een vraag aan God van een goed geweten is?
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Spurgeon en de Doop

Bericht door Fjodor »

theoloog schreef:Die laatste tekst uit 1Petrus 3 die begrijp ik nog steeds niet goed. Het is zowiezo een lastig hoofdstuk.

Is er iemand die me in de context kan uitleggen waarom de doop een vraag aan God van een goed geweten is?
Het gaat in dat gedeelte om de toestand van het hart. Dat is belangrijk bij het lijden. Als we lijden met een goed geweten dan zullen de lasteraars beschaamd worden.
Dit brengt Petrus in verband met de doop. Het hele nieuwe leven staat in verband met elkaar. Het lijden staat dus in verband met de doop. Beiden moeten met een goed geweten plaatsvinden. Het gaat bij de doop om de afwassing van de zonden, dus om het krijgen van een goed geweten.
(als je zoals de nbv vertaalt met 'om een goed geweten' dan houdt dat in dat de mens door zich te laten dopen getuigt dat hij een goed geweten nodig heeft).
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Spurgeon en de Doop

Bericht door Fjodor »

Gian schreef:
helma schreef:
huisman schreef:Dus zeg jij in het oude verbond hoorden de kinderen er wel bij maar in het nieuwe verbond horen zij er niet bij. Dan moet er eerst een geloofskeus zijn die vooraf gaat aan de geloofsdoop. Ik hou mij maar bij de eenheid van de Schrift en bij de woorden van de Heere Jezus : Laat de kinderen tot Mij komen en verhinderd ze niet.
En de tekst: want u komt de belofte toe én uw kinderen.
Dit gaat over de belofte van de Heilige Geest. De belofte onder het nieuwe verbond met als voorwaarde het geloof.
Dat is een andere bediening dan die van het oude verbond. Het oude verbondsbeloften werden in de natuurlijke lijn van de geslachten verkregen.
Dat lijkt me bijzonder kort door de bocht.

Gal 4:28 Maar wij, broeders, zijn kinderen der belofte, als Izak was.
Rom 4: 13 Want de belofte is niet door de wet aan Abraham of zijn zaad geschied, namelijk, dat hij een erfgenaam der wereld zou zijn, maar door de rechtvaardigheid des geloofs.
14 Want indien degenen, die uit de wet zijn, erfgenamen zijn, zo is het geloof ijdel geworden, en de beloftenis te niet gedaan.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Plaats reactie