Erasmiaan schreef:RacecaR schreef:
Volgens mij was ik on-topic:
De reden dat 'we' over slechte organisten begonnen was volgens mij het feit dat de heer Mans nu eindelijk de drums aan z'n orgelpopmuziek heeft toegevoegd. Op de achtergrond waren ze voor mij virtueel altijd al aanwezig, maar nu heb ik m'n verbeelding dus niet meer nodig. Slechte organisten spelen m.i. net als popartiesten: ze zijn altijd uit op goedkoop effectbejag. Voor mij maken de drums het verschil niet. Goede klassieke muziek met pauken etc. klinkt ook heel anders dan popmuziek.
Ik blijf het moeilijk vinden om het goed te verwoorden. Velen in m'n omgeving zijn weg van de CD's van Mans en consorten. Het valt bijna niet uit te leggen. Slechte orgelmuziek die mij voortdurend aan een lekkende dakgoot doet denken is dan 'mooi' en 'eerbiedig' en een gedegen eigentijdse compositie lokt dan kreten uit als 'oneerbiedig' en 'waar gaat dit over?'.
Kwestie van smaak, zoals dat altijd bij kunst is. De één is helemaal wild van een moderne schilder terwijl een ander vindt dat hij op de kleuterschool ook al zulke schilderijen maakte. Enz. Zo is het m.i. ook met orgelmuziek. De een luistert graag naar Pieter Heykoop, de ander vindt dat hij met zijn muziek uit is op 'goedkoop effectbejag'.
Ik zal niet ontkennen dat het
ook een kwestie van smaak is, maar volgens mij is het
vooral een kwestie van kwaliteit. Kwaliteit is wel degelijk (objectief) meetbaar, zoals Zita al opmerkte. Je kunt de bezwaren tegen slechte muziek wel wegwuiven met met het 'smaak argument', maar daarmee geef je geen inhoudelijk antwoord op de kwaliteitsvraag. Zeker waar het kerkmuziek betreft mag je volgens mij geen genoegen nemen met slechte kwaliteit. Je hebt in de categorie 'kwalitatief goede muziek' zeker gradaties in moeilijkheid, zowel wat betreft het uitvoeren als wat betreft het beluisteren, maar nooit en te nimmer hoeven de muzikale regels overtreden te worden, ook niet bij eenvoudige muziek. Vergelijk het met taal: Je kunt moeilijke woorden en ingewikkelde zinsconstructies gebruiken of je bezigt slechts een beperkt vocabulair in korte zinnen, maar in beide gevallen dien je je aan de grammaticaregels te houden. Waarom zou je grammaticafouten gaan verdedigen met het argument: "Je begrijpt toch wat ik bedoel?" Natuurlijk is dat waar, maar dat laat onverlet dat je moet streven naar een foutloos gebruik van de taal. Er worden overal en door iedereen fouten gemaakt, taalkundig en muzikaal, maar het gaat niet aan om dan tevreden te zijn met het resultaat en zeker niet waar het een taalkundige of muzikale voordracht in de eredienst betreft.