Van ganser harte mee eens.RacecaR schreef:Egernissen (zouden het niet moeten zijn) over slechte organisten:
- Niet in de maat spelen bij het begeleiden (te vroeg inzetten en de eerste noot van de regel dus te lang aanhouden).
- Moduleren halverwege een vers! (Halverwege een psalm kan m.i. incidenteel als er een duidelijke stemmingswisseling is).
- Bij een komma overdreven lang inhouden en dan ook nog gedeeltelijk ten koste van de lettergreep na de komma. (Overigens wordt de rest doorgaans naar hartelust aan elkaar geplakt).
- Lange voorspelen, overbodige na- en tussenspelen.
- Zodra een van de woorden 'blijdschap', 'loven' e.d. voorkomt direct spastisch aan alle registerknoppen gaan trekken, zonder de strekking van het vers of ook maar de zin in ogenschouw te nemen. Het omgekeerde effect bij 'gebed', 'zegen', etc.
- Standaard gebruik van de tremulant, ook bij het begeleiden.
Het is vooral de combinatie van deze dingen die het ergerlijk maken. Minder begaafde organisten hebben doorgaans ook moeite om in de maat te spelen, maar bij gebrek aan beter zal ik de laatste zijn die zich daaraan stoort. Deze mensen staan meestal ook open voor kritiek. Slechte organisten zijn onverbeterlijk.
Dat iemand niet zoveel talent heeft, is absoluut geen probleem. Ook met een klein talent kun je een nette dienst spelen.
Ergerlijk zijn de organisten die denken dat ze niet hoeven voor te bereiden, moeilijke stukken spelen die ze niet beheersen, gaan "improviseren" terwijl ze dat niet kunnen, en dan ook nog denken dat ze heel goed bezig zijn, geweldig op de tekst letten, spelen "naar het hart van Jeruzalem"....
Speel gewoon op je niveau, speel muziek die je aankunt - en doe dat goed. Laat het waardig, eredienstwaardig zijn. En studeer!