Gereformeerde Gemeenten

DDD

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Hoopvol schreef:
DDD schreef:Gunning is mijns inziens niet zo belangrijk. Een dominee moet het Evangelie verkondigen, desnoods met tegenzin. Jona gunde zijn luisteraars niet veel, maar hij had meer van Gods genade begrepen dan menig predikant in de Gereformeerde Gemeenten. Bij sommigen krijg ik de indruk dat de dominee het o zo goed met zijn schapen voor heeft, maar dat dat voor God nog maar te bezien staat.
Oei.. dat is wel een hele scherpe generalisering..
Ik vraag me af, bid je weleens voor de desbetreffende ambtsdragers ipv te beoordelen en veroordelen?

En ik vraag me weleens af of je met een heel kritische houding, veel beoordelen en veroordelen van uiterlijkheden, veel zegen hebt van hetgeen gepredikt is. Of zou dat geen invloed hebben?
Wat is precies een generalisering? Dat ik iets 'bij sommigen' zie? Ik doe mijn best om voor alle predikanten te bidden, maar het valt me bij de ene inderdaad zwaarder dan bij de andere.

Ik ben overigens totaal niet kritisch, maar juist heel mild.
Hoopvol

Bericht door Hoopvol »

DDD schreef:
Hoopvol schreef:
DDD schreef:Gunning is mijns inziens niet zo belangrijk. Een dominee moet het Evangelie verkondigen, desnoods met tegenzin. Jona gunde zijn luisteraars niet veel, maar hij had meer van Gods genade begrepen dan menig predikant in de Gereformeerde Gemeenten. Bij sommigen krijg ik de indruk dat de dominee het o zo goed met zijn schapen voor heeft, maar dat dat voor God nog maar te bezien staat.
Oei.. dat is wel een hele scherpe generalisering..
Ik vraag me af, bid je weleens voor de desbetreffende ambtsdragers ipv te beoordelen en veroordelen?

En ik vraag me weleens af of je met een heel kritische houding, veel beoordelen en veroordelen van uiterlijkheden, veel zegen hebt van hetgeen gepredikt is. Of zou dat geen invloed hebben?
Wat is precies een generalisering? Dat ik iets 'bij sommigen' zie? Ik doe mijn best om voor alle predikanten te bidden, maar het valt me bij de ene inderdaad zwaarder dan bij de andere.

Ik ben overigens totaal niet kritisch, maar juist heel mild.
Jona gunde zijn luisteraars niet veel, maar hij had meer van Gods genade begrepen dan menig predikant in de Gereformeerde Gemeenten.

Dit lees ik niet als 'sommigen'. Menig predikant is voor mij meer als sommigen. Maakt mij niet zoveel uit of het er nu 1 is of het hele predikantenkorps, ik vind het erg dat je in het openbaar een suggestie geeft dat God vind dat menig dominee van de GG niet het goede voor zn schaapjes zoekt. Ik vind dat niet gepast.
GGotK

Bericht door GGotK »

DDD schreef:Het is een verklaring voor het voor mij vreemde fenomeen dat naarmate mensen een eenvoudiger opleiding hebben, er aan hun taalgebruik steeds minder een touw vast te maken valt. Dan heb ik het niet eens over de structuur van een verhaal, maar gewoon over de gebruikte begrippen en zinnen. Daarover heb ik mij jaren verbaasd en nooit begrepen wat de verklaring zou zijn. Ik dacht eerst aan een minderwaardigheidscomplex versus gewichtigdoenerij. Terwijl ik wel weet dat iemand die de stof beheerst, het ook eenvoudig kan uitleggen, had ik voor zover ik mij kan herinneren nooit de toepassing gemaakt op de preken in de Gereformeerde Gemeenten. Het zou heel goed kunnen, dat hij niet helemaal overziet wat hij zegt, en zich daarom maar in aangeleerde termen uitdrukt.

Los daarvan vind ik dat zoiets onwenselijk is, en inderdaad maakt het iemand in beginsel minder geschikt voor het werk als predikant. Wat mij betreft, kan iemand zonder theoretische opleiding slechts predikant worden als hij gaven heeft die in positieve zin uitzonderlijk zijn. De gereformeerde vaderen noemden dat singuliere gaven, niet te verwarren met singulier gedrag.

Gunning is mijns inziens niet zo belangrijk. Een dominee moet het Evangelie verkondigen, desnoods met tegenzin. Jona gunde zijn luisteraars niet veel, maar hij had meer van Gods genade begrepen dan menig predikant in de Gereformeerde Gemeenten. Bij sommigen krijg ik de indruk dat de dominee het o zo goed met zijn schapen voor heeft, maar dat dat voor God nog maar te bezien staat.
Maar je hebt de student al eens gehoord mag ik aannemen.
Ik kan op zichzelf wel een eind meegaan in je redenering, maar ik denk dat je te negatief bent over de kwaliteit van preken van predikanten van eenvoudige komaf, zeker op het bevindelijke vlak. Ook (of juist) de eenvoudige 'boerenpredikers' waren geliefd onder Gods volk en dat zal vast zijn redenen hebben.
DDD

Bericht door DDD »

@Hoopvol:
Dat staat er niet. Ik zeg dat menig predikant in de Gereformeerde Gemeenten, misschien wel meer dan een kwart, om precies te zijn, zeer zuinigjes over Gods genade spreekt, en totaal niet in de lijn van Jona. Daarbij vind ik het overigens al erg genoeg dat het voorkomt, dus ik vind in zo'n verband 10 al enorm veel.

Maar goed, de Gereformeerde Gemeenten kennen slechts enkele predikanten. Het woordje menig moet je dus zien in relatie tot het geheel van de predikanten. En het klopt inderdaad dat ik vind dat iemand die dwaalt inzake het serieus gemeend genadeaanbod niet het Evangelie brengt. Dat is mijns inziens een veel ernstiger dwaling dan dwalingen over het avondmaal of de doop. Zo'n dwaling raakt de kern van Gods openbaring.

@GGotK:
Dat laatste zal vast, maar dat vind ik geen goed criterium. Overigens waren dat vaak ook mensen met uitzonderlijke talenten hoor. Het begrip 'eenvoudig' is nogal relatief.
Hoopvol

Bericht door Hoopvol »

DDD schreef:@Hoopvol:
Dat staat er niet. Ik zeg dat menig predikant in de Gereformeerde Gemeenten, misschien wel meer dan een kwart, om precies te zijn, zeer zuinigjes over Gods genade spreekt, en totaal niet in de lijn van Jona. Daarbij vind ik het overigens al erg genoeg dat het voorkomt, dus ik vind in zo'n verband 10 al enorm veel.

Maar goed, de Gereformeerde Gemeenten kennen slechts enkele predikanten. Het woordje menig moet je dus zien in relatie tot het geheel van de predikanten. En het klopt inderdaad dat ik vind dat iemand die dwaalt inzake het serieus gemeend genadeaanbod niet het Evangelie brengt. Dat is mijns inziens een veel ernstiger dwaling dan dwalingen over het avondmaal of de doop. Zo'n dwaling raakt de kern van Gods openbaring.
Wat predikte Jona? Nog 40 dagen en dan zal Nineve worden omgekeerd. Niet meer en niet minder. Dat is geen genadeprediking maar een oordeelsprediking. Dan preekt menig predikant van de GG toch meer over genade en bloed mijns inziens.
En persoonlijk vind ik het een harde stelling dat er predikanten zijn die het aanbod van genade niet serieus menen en daardoor de gemeente het Evangelie onthoudt. Ik durf hem niet voor mijn rekening te nemen, ik ben bang dat ik een enorme duisternis op mij laadt.
samanthi

Bericht door samanthi »

Hoopvol schreef:

Wat predikte Jona? Nog 40 dagen en dan zal Nineve worden omgekeerd. Niet meer en niet minder. Dat is geen genadeprediking maar een oordeelsprediking. Dan preekt menig predikant van de GG toch meer over genade en bloed mijns inziens.
En persoonlijk vind ik het een harde stelling dat er predikanten zijn die het aanbod van genade niet serieus menen en daardoor de gemeente het Evangelie onthoudt. Ik durf hem niet voor mijn rekening te nemen, ik ben bang dat ik een enorme duisternis op mij laadt.
Toch zat de genade in de veertig dagen
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Hoopvol

Bericht door Hoopvol »

samanthi schreef:
Hoopvol schreef:

Toch zat de genade in de veertig dagen
Natuurlijk, dat begrijp ik. Maar het gaat mij niet per se om de vergelijking tussen de predikanten en Jona, maar dat er in het openbaar, in mijn ogen, vrij forse beschuldigingen worden geuit. En dat mag m.i. niet.
GGotK

Bericht door GGotK »

@GGotK:
Dat laatste zal vast, maar dat vind ik geen goed criterium. Overigens waren dat vaak ook mensen met uitzonderlijke talenten hoor. Het begrip 'eenvoudig' is nogal relatief.
Maar heb je deze student gehoord of niet? En kun je je indenken dat er mensen zijn die de koppeling van het bewuste artikel aan deze beginnende student prematuur en storend vinden?
DDD

Bericht door DDD »

Dat eerste weet ik niet zo.

Dat tweede kan ik mij voorstellen, maar goed, ik vind het dan weer storend om zoiets over een naar verwachting aankomende predikant te horen. En bovendien had Mannetje de vraag of ik wilde toelichten waarom ik het artikel plaatste. Nu, hierom. Dit is geen incident, namelijk.
DDD

Bericht door DDD »

Hoopvol schreef:
samanthi schreef: Toch zat de genade in de veertig dagen
Natuurlijk, dat begrijp ik. Maar het gaat mij niet per se om de vergelijking tussen de predikanten en Jona, maar dat er in het openbaar, in mijn ogen, vrij forse beschuldigingen worden geuit. En dat mag m.i. niet.
Ik zou niet weten waarom dat niet mag. Er is een heel kerkgenootschap ontstaan vanwege discussies over het aanbod van genade. En de dwalingen die toen bestreden moesten worden, zijn van elders weer ingeklommen.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Dat eerste weet ik niet zo.
Als jij niet zeker weet of je student Van Middendorp wel of niet een stichtelijk woord hebt horen spreken, mag je helemaal niet zo hoog van de toren blazen! Wie denk je wel niet dat je bent? Allemensen zeg!

Ik vind het ongehoord om op basis van 2 of 3 zinnen van een medeforummer een complete veroordeling hier neer te sabelen over een student die nog maar enkele maanden preekt.

Ik schreef het net al in het andere draadje richting @Silo: Beter is het om in de binnenkamer te gaan dan hier publiekelijk een knuppel in het hoenderhok te smijten. Dat is tot oneer van Gods Naam en tot schade van de naaste.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

GGotK schreef: Ik kan op zichzelf wel een eind meegaan in je redenering, maar ik denk dat je te negatief bent over de kwaliteit van preken van predikanten van eenvoudige komaf, zeker op het bevindelijke vlak. Ook (of juist) de eenvoudige 'boerenpredikers' waren geliefd onder Gods volk en dat zal vast zijn redenen hebben.
En dat is toch op zich vreemd te noemen, dat mensen zich aangetrokken dat mystieke taal.
DDD

Bericht door DDD »

@Jantje:
Ik heb het niet over één persoon in het bijzonder, ik heb het over een verschijnsel. Dit is slechts een voorbeeld. Het is een toepasselijk voorbeeld, maar er zijn zo vijf andere voorbeelden te noemen.

Ik sabel niets neer, dat probeer jij te doen. Maar met intimidatie wordt de waarheid niet veranderd. Overigens, ik ben gewoon mijzelf, maar als ik het goed begrijp, meen jij dat mijn mening niet door de beugel kan. Daar zijn we het dan niet over eens. Het is niet zo'n best teken als een vermeende waarheid te vuur en te zwaard verdedigd moet worden.

En waar zou ik in de binnenkamer om moeten bidden? Het is een probleem dat moeilijk op te lossen is. Ik vind dat dit probleem zich niet zou moeten kunnen voordoen. Maar het is nu eenmaal gegeven met het feit dat er geen toelatingseisen zijn voor de opleiding.
Hoopvol

Bericht door Hoopvol »

DDD schreef:
Hoopvol schreef:
samanthi schreef: Toch zat de genade in de veertig dagen
Ik zou niet weten waarom dat niet mag. Er is een heel kerkgenootschap ontstaan vanwege discussies over het aanbod van genade. En de dwalingen die toen bestreden moesten worden, zijn van elders weer ingeklommen.
Dus er is in jouw ogen een dwaling binnen de GG. Dat kan, dat is jouw mening. Daar ga ik verder niet op in. Maar dat staat los van het feit dat je in het openbaar, anoniem, een beschuldiging uit naar een deel van de predikanten van een kerkverband.
Ik vind dat niet redelijk, nog sterker, ik denk zelfs dat dit zonde is.
Als een deel van de predikanten van je eigen kerkverband dwaalt, moet je ze broederlijk vermanen volgens de Bijbel. ( Ik weet even niet meer waar dat staat)
Maar dat staat haaks op wat jij nu doet. Je mag de door God gezonden, ambtsdragers niet anoniem in het openbaar beschuldigen van het onthouden van het Evangelie. Het lijkt mij dat deze beschuldiging volledig tegen Gods Woord ingaat. Ik denk ook dat je hierdoor een enorme duisternis op over je heen kan halen.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

DDD schreef:Dat eerste weet ik niet zo.

Dat tweede kan ik mij voorstellen, maar goed, ik vind het dan weer storend om zoiets over een naar verwachting aankomende predikant te horen. En bovendien had Mannetje de vraag of ik wilde toelichten waarom ik het artikel plaatste. Nu, hierom. Dit is geen incident, namelijk.
Waarvoor dank. Ik moet er nog eens rustig over nadenken.
- Niet meer zo actief -
Plaats reactie