Gereformeerde Gemeenten

Hollander

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hollander »

refo schreef:
Jantje schreef:Ik las gisterenavond in de nieuwste Daniël dat de verkiesbare termijn voor ambtsdragers is verhoogd van 3 naar 4 jaar.
Dit stond in een interview met ds. P. Mulder over de Kerkorde. Er zijn ook nog enkele andere zaken in de Kerkorde veranderd.
Ik was hier helemaal niet van op de hoogte.
Van twee naar vier jaar. In de DKO staat twee jaar. Elk jaar treedt de helft af. Volgens de De Gier omdat je anders elke keer een nieuwe kerkenraad zou hebben.
De nieuwe regeling, die op een nader te bepalen datum ingaat, heeft de volgende omschrijving:
"Elk jaar (a) treedt een deel van de ouderlingen en diakenen af volgens een door de kerkenraad opgesteld rooster van aftreden, zodanig dat de zittingstermijn van elke ambtsdrager niet langer is dan vier jaar. (...)"

In de toelichting bij (a) staat: "Oorspronkelijk was er in de DKO sprake van een jaarlijks aftreden van de helft van de ouderlingen en diakenen. Voetius achtte een tijd van drie of vier jaren beter, zodat ambtsdragers goed op de hoogte zouden komen van de kerkelijke gang van zaken."

- Het interview van de Daniël kan dus best spreken over een verhoging van de ambtstermijn van 3 naar 4 jaar, maar feitelijk is dat onjuist. De maximale termijn is naar 4 jaar gegaan. Een kerkenraad kan zelf bepalen wat de gehanteerde termijn is binnen de eigen gemeente, zolang deze maar niet het maximum van 4 jaar overschrijdt.
- De herziening van de DKO is beschreven in het nieuwe boekje "En met orde", die op last van de GS van 2019 (GG) is uitgegeven. Binnenkort zal deze nieuwe kerkorde ingaan. Tot die datum gelden de oude regelingen.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Ik geloof vast dat er gemeenten zullen zijn die vanaf die nieuwe datum de maximale termijn van 4 jaar gaan hanteren.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Hollander

Bericht door Hollander »

Jantje schreef:Ik geloof vast dat er gemeenten zullen zijn die vanaf die nieuwe datum de maximale termijn van 4 jaar gaan hanteren.
Die waren er al. Het boekje "En met orde" is geschreven om onder andere schriftelijk vast te leggen wat in diverse situaties al praktijk was.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Hollander schreef:
Jantje, troost je, ik wist het ook niet.
Nieuwe boekje over de kerkorde nog niet in bezit? ;)
Zelfs helemaal gelezen, maar dit detail niet onthouden.
- Niet meer zo actief -
DDD

Bericht door DDD »

Jantje schreef:Gelukkig...

Ik zie de reactie van @DDD met belangstelling tegemoet. Ik ben zeer benieuwd...
Ik heb even gezocht, maar ik kan het niet vinden. De herziening van de DKO samen met de GGiN is hier op het forum besproken, maar misschien is het gesprek daarover weggemodereerd. Ik weet absoluut zeker dat ik daar dingen over heb geschreven, maar ik weet nooit zeker of ze ook blijven staan.

Aangezien ik druk aan het werk ben, moet je het hiermee doen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Nee sorry, het is niet weggemodereerd.
Ik herinner me trouwens ook niet dat het hier besproken is.
Bruna

Bericht door Bruna »

DDD schreef:

Ik heb even gezocht, maar ik kan het niet vinden. De herziening van de DKO samen met de GGiN is hier op het forum besproken, maar misschien is het gesprek daarover weggemodereerd. Ik weet absoluut zeker dat ik daar dingen over heb geschreven, maar ik weet nooit zeker of ze ook blijven staan.

In de GGiN wordt al jaren de 4 jaartermijn gehanteerd.
Ik zal eens nagaan wanneer dit is ingevoerd.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
GGotK

Bericht door GGotK »

DDD schreef:

Zie bijvoorbeeld 20 juni in deze topic.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Even een bericht van 20 juni omhooggehaald (met dank aan GGotK):
GGotK schreef:Uit de SB van 18 juni 2020:

Een gedeelte uit het eerste artikel over de noodzakelijke aanpassingen in de DKO, geschreven door Ds P. Mulder.
In de oude DKO staat dat ambtsdragers na 2 jaar aftreden. De bekende prof G. Voetius, die zelf als jong predikant lid was van de Dordtse Synode, vond dat al veel te kort. Toen hij enige jaren later hoogleraar werd in Utrecht, werd hij een zeer gezaghebbend theoloog, in binnen - en buitenland. Ook was hij toen dé gereformeerde kerkrechtdeskundige. Hij was reeds van oordeel dat ouderlingen en diakenen eigenlijk 4 of 5 jaar zouden moeten dienen.
Op di tpunt is er door de eeuwen heen een praktijk gegroeid die behoorlijk afwijkt van de letterlijke tekst van de DKO. Nu is gewoonterecht ook recht en gezaghebbend. Zeker wanneer dit in handboeken kerkelijk recht een duidelijke plaats en een kerkordelijke onderbouwing gekregen heeft. Bij de herzieningen die nu door onze synode zijn vastgesteld, is een en ander helder geregeld. Ouderlingen en diakenen zijn na maximaal 4 jaar aftredend. Als het naar het belang van de gemeente is, kan de aftredende herkiesbaar gesteld worden door de kerkenraad. Dat is niet iets nieuws onder ons. Wel is het goed dat dit nu niet alleen een goed en erkend gewoonterecht is, maar dat het in de tekst van de kerkorde een plaats heeft gekregen.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Hier een subdiscussie verwijderd. We gaan weer on topic.
claus

Bericht door claus »

Weet iemand van jullie per wanneer ds. J.J. Tania uit Boskoop officieel met emeritaat hoopt te gaan?
Van ds. A. Vermeij stond duidelijk vermeld: per D.V. 1 januari 2021.
claus

Bericht door claus »

Moet uiteraard ds. J.J. Tanis zijn...
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Hij neemt zondag 29 november afscheid van Boskoop, aldus diens pagina op Kerktijden. Dus dat zal dan officieel per 1 december zijn, denk ik.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
refo

Bericht door refo »

claus schreef:Moet uiteraard ds. J.J. Tanis zijn...
Binnen een paar minuten kun je een foutje nog verbeteren. (Nu niet meer)
Vervolgde
Verbannen

Bericht door Vervolgde »

Ad Anker schreef:Hier een subdiscussie verwijderd. We gaan weer on topic.
Op zich niks mis mee. Maar het zou wel fijn zijn, als je aangeeft waar die discussie dan te vinden is. Of wordt het zomaar weg gemodereerd?
Plaats reactie