Goed, ik respecteer je, maar ik snap er helemaal niets van. En dat meen ik oprecht: ik vat het gewoon niet.eilander schreef:Op mijn beurt begrijp ik niet helemaal dat je er zo'n punt van zou maken. Daarbij is het aan te bevelen om het standpunt van een kerkenraad te vernemen vóór je daadwerkelijk een begrafenis en rouwdienst moet regelen. Op dat moment levert dat inderdaad spanningen op die niet gewenst zijn.Luther schreef:Dat lijkt me zo ontzettend erg. Ik zou er werkelijk op staan dat er gezongen zou worden tijdens de rouwdienst van mijn naaste familieleden. Desnoods dan maar een rouwdienst niet in de kerk.Hendrikus schreef:Ik heb in zo'n rechtse kerk heel nare toestanden meegemaakt toen iemand overleed wiens kinderen waren overgaan naar wat minder rechtse kerkverbanden, een van hen zelfs als predikant. Zij vonden het vanzelfsprekend dat er tijdens de dienst gezongen zou worden, maar die kerkenaad ging daar dwars voor liggen. Dat leverde een akelige, geladen sfeer op rond die dienst.
Ik begrijp werkelijk niet dat er kerkenraden zijn die dit als beleidslijn hebben.
Als je al van tevoren je erin verdiept, kun je ook met elkaar van gedachten wisselen. Ik weet wel kerkenraden die een protocol hebben en dat ook met de gemeenteleden besproken hebben. Dat voorkomt verrassingen en vervelende ervaringen.
Ik begrijp wel dat kerkenraden liever geen psalmen laten zingen in een rouwdienst. De al eerder genoemde lijn van "alleen als er een kind van God begraven wordt" levert natuurlijk ook spanning op: "o, blijkbaar vindt de kerkenraad dat er nu geen kind van God begraven wordt, want ze laten niet zingen ..." of juist andersom... Om dat te voorkomen wordt ervoor gekozen om helemaal niet te zingen.
Of het wel of niet goed is, zou ik niet weten. Voor mij hoeft zingen niet zo op een begrafenis, maar dat is misschien ook wel persoonlijk.
Zingen is twee keer bidden; als er ergens gebed nodig is, is het wel in een rouwbijeenkomst. Juist de psalmen kunnen dan zó vertroostend zijn. En nee, niet alleen als er een kind van God begraven wordt; daar gaan wij niet over, de kerkenraad ook niet. Waarom ik er zo'n punt van maak, is misschien wel omdat ik juist van nabij gezien heb dat er via het wel of niet zingen via een omweg een oordeel wordt gegeven over de geestelijke staat van de overledene.