Bij ons inderdaad ook. De media pakken groots uit met de uitzonderingen volgens mij. In Zeeland vooral veel 'afstandhouders' gezien.Valcke schreef:Wat betreft de drukte afgelopen dagen: ik geloof wel dat dit plaatselijk, vooral in het westen, niet goed ging, maar iets meer naar het oosten zie ik deze problemen niet. Zaterdag gewandeld en gefietst (een paar uurtjes buiten geweest), en iedereen hield keurig afstand.
COVID-19
Re: Wuhan virus
Dat kaartje ken ik, maar staan alleen de actuele cijfers en niet de historische verdubbeling. Uit mijn hoofd gezegd 19 maart 3.600 en nu 23 maart 16.916. Daar zit dus in 5 dagen een verviervoudiging in.Valcke schreef:Ja John HopkinsHerman schreef:Houdt iemand ook de statistieken van de staat New York bij?
Hier in Brabant ook. Hier is de ernst van de situatie wel doorgedrongen inmiddels.Zeeuw schreef:Bij ons inderdaad ook. De media pakken groots uit met de uitzonderingen volgens mij. In Zeeland vooral veel 'afstandhouders' gezien.Valcke schreef:Wat betreft de drukte afgelopen dagen: ik geloof wel dat dit plaatselijk, vooral in het westen, niet goed ging, maar iets meer naar het oosten zie ik deze problemen niet. Zaterdag gewandeld en gefietst (een paar uurtjes buiten geweest), en iedereen hield keurig afstand.
Je kunt ook een grafiek zien van de besmettingen in de tijd uitgezet. Maar dat lukt mij alleen voor heel US. Overigens denk ik dat deze aantallen te maken hebben met het feit dat er nu meer testen worden uitgevoerd. De cijfers over sterfgevallen zijn voor de meeste landen veel betrouwbaarder dan de cijfers voor het aantal besmettingen.Herman schreef:Dat kaartje ken ik, maar staan alleen de actuele cijfers en niet de historische verdubbeling. Uit mijn hoofd gezegd 19 maart 3.600 en nu 23 maart 16.916. Daar zit dus in 5 dagen een verviervoudiging in.Valcke schreef:Ja John HopkinsHerman schreef:Houdt iemand ook de statistieken van de staat New York bij?
Misschien is mijn ergernis ook wel deels vanwege de discussiegeschiedenis op dit forum, maar ook in mijn werkomgeving. Veel clienten vonden mijn voorzorgsmaatregelen in ieder geval tot eind februari tamelijk overdreven.
Terwijl ik het met Valcke eens ben dat de gegevens gewoon openbaar beschikbaar waren en ik snap oprecht niet dat je als deskundige dan vindt dat de inschattingen wel adequaat waren.
Vervolgens is het nu omgekeerd. Ik ben maar gestopt met treinreizen, vanwege de adviezen van NS, terwijl ik dat echt niet redelijk vind.
Terwijl ik het met Valcke eens ben dat de gegevens gewoon openbaar beschikbaar waren en ik snap oprecht niet dat je als deskundige dan vindt dat de inschattingen wel adequaat waren.
Vervolgens is het nu omgekeerd. Ik ben maar gestopt met treinreizen, vanwege de adviezen van NS, terwijl ik dat echt niet redelijk vind.
Dat heeft ook met testhoeveelheden te maken. Het aantal doden en IC opnames is een betrouwbaarder graadmeter, al is deze vertraagd.Herman schreef:Dat kaartje ken ik, maar staan alleen de actuele cijfers en niet de historische verdubbeling. Uit mijn hoofd gezegd 19 maart 3.600 en nu 23 maart 16.916. Daar zit dus in 5 dagen een verviervoudiging in.Valcke schreef:Ja John HopkinsHerman schreef:Houdt iemand ook de statistieken van de staat New York bij?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
-
- Verbannen
Maar die dagjesmensen op de stranden in Zuid-Holland kwamen toch uit Brabant? Dus die wísten toch dat ze afstand moesten houden?Tiberius schreef:Hier in Brabant ook. Hier is de ernst van de situatie wel doorgedrongen inmiddels.Zeeuw schreef:Bij ons inderdaad ook. De media pakken groots uit met de uitzonderingen volgens mij. In Zeeland vooral veel 'afstandhouders' gezien.Valcke schreef:Wat betreft de drukte afgelopen dagen: ik geloof wel dat dit plaatselijk, vooral in het westen, niet goed ging, maar iets meer naar het oosten zie ik deze problemen niet. Zaterdag gewandeld en gefietst (een paar uurtjes buiten geweest), en iedereen hield keurig afstand.
Overigens, toen ik zaterdag nog buiten was, kwam ik in een half uur tijd welgeteld 2 automobilisten tegen.
Ik denk dat de verklaring in de volgende zaken zit:Habitat schreef:Germany: low coronavirus mortality rate puzzles experts
https://www.theguardian.com/world/2020/ ... es-experts
1. Duitsland test alle verdachte gevallen; dat gebeurt in Zuid-Europese landen, Nederland en België niet (Scandinavië weet ik niet). Hierdoor is het cijfer voor het aantal besmettingen veel accurater, terwijl we in andere landen inclusief NL alleen de ernstige gevallen terugzien in de cijfers.
2. Duitsland zit nog in de beginfase. De cijfers voor het aantal sterfgevallen zullen dus nog wat oplopen en niet op 0.3% blijven staan. Dat zag je ook in Zuid-Korea, daar liepen de cijfers uiteindelijk ook op naar iets boven de 1%.
3. Duitsland heeft genoeg IC plaatsen (verhoudingsgewijs 4x meer dan NL). De medische zorg is er nog lang niet overbelast.
4. Duitsland heeft ook verder uitstekende medische voorzieningen. Ik vermoed ook dat ze behandelen met medicijnen wat we elders nog spaarzamelijk doen. De cijfers zouden daarom uiteindelijk voor Duitsland beter kunnen uitvallen dan elders.
Wat betreft punt 1. Zweden is echt vergelijkbaar met Nederland, buiten dat men eerder advies van de overheid opvolgt. Zelfs in de stad is een oproep om de drukte uit de weg te gaan om, op pleinen in het centrum goed de mogelijkheid te hebben om buiten een straal van 2 meter van mensen te blijven (ik weet niet hoe dat in de spits is, want ik ben ook zelf vrij gehoorzaam). Vooralsnog blijft in Zweden het aantal doden per dag al een tijdje tussen de 1 en 4, zonder duidelijke trend. De meer dringende adviezen kwamen hier een dag voordat Nederland met zijn 100 man regel kwam.Valcke schreef:Ik denk dat de verklaring in de volgende zaken zit:Habitat schreef:Germany: low coronavirus mortality rate puzzles experts
https://www.theguardian.com/world/2020/ ... es-experts
1. Duitsland test alle verdachte gevallen; dat gebeurt in Zuid-Europese landen, Nederland en België niet (Scandinavië weet ik niet). Hierdoor is het cijfer voor het aantal besmettingen veel accurater, terwijl we in andere landen inclusief NL alleen de ernstige gevallen terugzien in de cijfers.
2. Duitsland zit nog in de beginfase. De cijfers voor het aantal sterfgevallen zullen dus nog wat oplopen en niet op 0.3% blijven staan. Dat zag je ook in Zuid-Korea, daar liepen de cijfers uiteindelijk ook op naar iets boven de 1%.
3. Duitsland heeft genoeg IC plaatsen (verhoudingsgewijs 4x meer dan NL). De medische zorg is er nog lang niet overbelast.
4. Duitsland heeft ook verder uitstekende medische voorzieningen. Ik vermoed ook dat ze behandelen met medicijnen wat we elders nog spaarzamelijk doen. De cijfers zouden daarom uiteindelijk voor Duitsland beter kunnen uitvallen dan elders.
Er is zeker een mogelijkheid (als de huidige trends doorzetten) dat dit jaar de algehele mortaliteit lager is dan in andere jaren, doordat andere luchtweginfecties minder verspreiden. In Nederland zal dat al niet meer het geval zijn.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
Niet als reactie op jullie posts maar wel in het kader van de straffende hand van God. Enige tijd geleden legde CSL Janse in de Saambinder nog een verband tussen corona en de christenvervolging en het overheidsbeleid in China. Toen was de ziekte immers nog ver weg en een chinees probleem. Inmiddels is corona ook in onze gezindte behoorlijk aan het verspreiden en zijn er zelfs personen overleden, naar ik meen in Oud-Beijerland en ook in Kampen zijn er best wat zieken. Dat leert mij dat we corona zeker moeten zien als een oordeel en een roepstem, maar we dit niet teveel moeten specificeren of ergens aan moeten koppelen.Hollander schreef:Dat klopt, omdat hij iets aan de andere kant gaat hangen. Hij neemt het uitgangspunt dat regelmatig eerst met de beschuldigende vinger naar 'de wereld' wordt gewezen, waarbij het "ik" wordt vergeten. De spreker zegt erbij: "ik generaliseer".Valcke schreef:Ik citeerde niet letterlijk, dus misschien ben ik niet zorgvuldig genoeg. Toch meende ik wel degelijk dat sterk de nadruk gelegd werd op (alleen) 'IK heb gezondigd'. Dat is natuurlijk waar, maar het werd zo dominant gebracht dat ik niets meer meende te horen over zonden van land en volk, die we ook belijden moeten. Wanneer ik iets gemist heb, dan wil ik dit graag terugnemen.
Bij het voorbeeld van Daniël plaatst de spreker vervolgens e.e.a. in de context van de woorden van Daniël: "Ik beleed mijn zonden en de zonden van mijn volk Israël...". Vervolgens, citaat: "En toch, toch belijdt hij zijn eigen zonden, als eerste, en daarna neemt hij de zonden van alle andere mensen ook mee, in zijn persoonlijke, verborgen gebed."
Brabanders houden over het algemeen wel afstand, constateer ik. Zeker van Zeeuwen.Jantje schreef:Maar die dagjesmensen op de stranden in Zuid-Holland kwamen toch uit Brabant?Tiberius schreef:Hier in Brabant ook. Hier is de ernst van de situatie wel doorgedrongen inmiddels.Zeeuw schreef:Bij ons inderdaad ook. De media pakken groots uit met de uitzonderingen volgens mij. In Zeeland vooral veel 'afstandhouders' gezien.Valcke schreef:Wat betreft de drukte afgelopen dagen: ik geloof wel dat dit plaatselijk, vooral in het westen, niet goed ging, maar iets meer naar het oosten zie ik deze problemen niet. Zaterdag gewandeld en gefietst (een paar uurtjes buiten geweest), en iedereen hield keurig afstand.

Dat was tijdens mijn studietijd in Tilburg wel anders...Tiberius schreef: Brabanders houden over het algemeen wel afstand, constateer ik. Zeker van Zeeuwen.

Erskinees, heel erg mee eens dat we niet niet moeten proberen specifieke oorzaken te duiden, al helemaal niet voor anderen. Wat gezegd is over China is m.i. ook geheel buiten onze roeping. Allereerst moet de blik gericht zijn op onszelf en de belijdenis waar we zelf schuldig in staan, in de eerste plaats persoonlijk, daarna ook breder: land en volk. De belangrijkste toepassing is m.i. dat we dit als een roepstem erkennen, tot vernedering en belijdenis van zonde en schuld, maar ook tot geloof en bekering.Erskinees schreef:Niet als reactie op jullie posts maar wel in het kader van de straffende hand van God. Enige tijd geleden legde CSL Janse in de Saambinder nog een verband tussen corona en de christenvervolging en het overheidsbeleid in China. Toen was de ziekte immers nog ver weg en een chinees probleem. Inmiddels is corona ook in onze gezindte behoorlijk aan het verspreiden en zijn er zelfs personen overleden, naar ik meen in Oud-Beijerland en ook in Kampen zijn er best wat zieken. Dat leert mij dat we corona zeker moeten zien als een oordeel en een roepstem, maar we dit niet teveel moeten specificeren of ergens aan moeten koppelen.Hollander schreef:Dat klopt, omdat hij iets aan de andere kant gaat hangen. Hij neemt het uitgangspunt dat regelmatig eerst met de beschuldigende vinger naar 'de wereld' wordt gewezen, waarbij het "ik" wordt vergeten. De spreker zegt erbij: "ik generaliseer".Valcke schreef:Ik citeerde niet letterlijk, dus misschien ben ik niet zorgvuldig genoeg. Toch meende ik wel degelijk dat sterk de nadruk gelegd werd op (alleen) 'IK heb gezondigd'. Dat is natuurlijk waar, maar het werd zo dominant gebracht dat ik niets meer meende te horen over zonden van land en volk, die we ook belijden moeten. Wanneer ik iets gemist heb, dan wil ik dit graag terugnemen.
Bij het voorbeeld van Daniël plaatst de spreker vervolgens e.e.a. in de context van de woorden van Daniël: "Ik beleed mijn zonden en de zonden van mijn volk Israël...". Vervolgens, citaat: "En toch, toch belijdt hij zijn eigen zonden, als eerste, en daarna neemt hij de zonden van alle andere mensen ook mee, in zijn persoonlijke, verborgen gebed."
Daar ben ik het helemaal mee eens.
Op deze pagina staat een mooi filmpje van ds. Buijs met duiding van het coronavirus; speciaal voor jongeren, maar voor ouderen ook interessant: https://mailchi.mp/abcvanhetgeloof/coro ... bccef0dfa8
Op deze pagina staat een mooi filmpje van ds. Buijs met duiding van het coronavirus; speciaal voor jongeren, maar voor ouderen ook interessant: https://mailchi.mp/abcvanhetgeloof/coro ... bccef0dfa8