Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

crossmountain

Re: Pieter Rouwendal houdt pleidooi voor revisie van de Statenvertaling.

Bericht door crossmountain »

Als ik de reactie hoor van VWO 4 leerlingen over de Statenvertaling.
https://www.youtube.com/watch?v=uzN_dqnQ9vM&app=desktop
Luister bijvoorbeeld vanaf 6:40.
Dan is het écht noodzakelijk dat er wat gebeurt met de SV. De bijbel moet te begrijpen blijven óók voor onze jongeren.
Het lijkt me geen onverschillige jongen die dit zegt (en die helaas eerder in de video wel aan het woord komen).
Heel veel jongeren lezen ook aan tafel trouw uit de SV mee met het gezin, maar heel vaal landt het niet en wordt het een "gewoonte" zonder dat de werkelijke betekenis van de tekst beklijft.
DDD

Bericht door DDD »

Het is ook absurd dat jongeren nog met dit soort details over een vertaling lastig gevallen worden. Ik kan er niets anders in zien dan de invloed van de boze. Maar goed, de preken mogen dan vast heel lang geweest zijn, van enige vrucht valt in de interviews niets te bespeuren.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Ik schrik hier behoorlijk van.

Maar volgens mij is het ook wel een beetje stoerdoenerij tegenover degenen die rondom de geïnterviewde staan of zitten hoor.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Jantje schreef:Ik schrik hier behoorlijk van.

Maar volgens mij is het ook wel een beetje stoerdoenerij tegenover degenen die rondom de geïnterviewde staan of zitten hoor.
Stoerdoenerij??
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Ja, het begin van het filmpje, daar spreek ik nu over.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Het is mogelijk ontluisterend, maar o zo reëel wat je hier ziet.

Weet je wat het meest ontluisterend is?, dat geen van de jongelui uit de preek heeft opgepikt dat er rijke Jezus is voor een arme zondaar.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
alepha

Bericht door alepha »

stoerdoenerij? Dat zie ik nou niet echt terug. Mijn indruk is dat deze jongelui eerlijk antwoorden. Niet echt diepgaand, maar dat lijkt me ook lastig in zo'n kort moment. Of ze dan wel of niet onverschillig zijn, is moeilijk te zeggen..
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

crossmountain schreef:Als ik de reactie hoor van VWO 4 leerlingen over de Statenvertaling.
Dan is het écht noodzakelijk dat er wat gebeurt met de SV. De bijbel moet te begrijpen blijven óók voor onze jongeren.
Het lijkt me geen onverschillige jongen die dit zegt (en die helaas eerder in de video wel aan het woord komen).
Heel veel jongeren lezen ook aan tafel trouw uit de SV mee met het gezin, maar heel vaal landt het niet en wordt het een "gewoonte" zonder dat de werkelijke betekenis van de tekst beklijft.
Dat nu zelfs al dit soort vlogjes hiervoor aangegrepen moeten worden... het getuigt niet echt van een argumentatie op niveau.
DDD

Bericht door DDD »

Want? Ik heb mij dat gisteren al afgevraagd, maar de argumentatie is mij toch niet helder.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Erasmiaan schreef:
crossmountain schreef:Als ik de reactie hoor van VWO 4 leerlingen over de Statenvertaling.
Dat nu zelfs al dit soort vlogjes hiervoor aangegrepen moeten worden... het getuigt niet echt van een argumentatie op niveau.

Meen je dit?
Heb je zelf kinderen in deze leeftijd?
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Bezorgd schreef:Meen je dit?
Mijn oudste is 10, en begrijpt het prima. Het heeft alles te maken met of je thuis aan huisgodsdienst doet. En dat is een groot hiaat in onze gezindte. Maar godsdienste opvoeding begint in het gezin.

Al kan het ook per kind verschillen. Mijn op 1 na oudste heeft wat minder antenne er voor, maar die is ook nog maar 8.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Als je lang genoeg je best doet snappen kinderen alles. Wij hebben daar ook veel tijd en zorg ingestoken. Eigenlijk leer je ze dan een nieuwe tweede taal(!). De vraag is of huisgodsdienst bedoeld is voor het leren van zo'n tweede taal. Wanneer ze ouder worden (en met het geloof bezig blijven) zullen er veel toch naar de HSV overstappen. Dat zien wij hier thuis ook. Daar maakte ik me eerst druk om en dat gaf strijd, nu ben ik dankbaar dat ze nog in het Woord lezen en de kerk trouw blijven.

Op de +20 vereniging werden normaliter altijd SV Bijbels gebruikt die in onze kerkzaal lagen. Nu moet iedereen een eigen Bijbel meenemen i.v.m. corona. Ik begreep van mijn dochter dan driekwart van de jongvolwassenen een HSV had meegenomen. Een kleine groep een BMU of Kantekeningen. Dat vind ik wel een mooie ontwikkeling, juist door respect en keuzevrijheid + het gebruik van meerdere vertalingen had men een hele goede Bijbelstudie.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

J.C. Philpot schreef:
Bezorgd schreef:Meen je dit?
Mijn oudste is 10, en begrijpt het prima. Het heeft alles te maken met of je thuis aan huisgodsdienst doet. En dat is een groot hiaat in onze gezindte. Maar godsdienste opvoeding begint in het gezin.

Al kan het ook per kind verschillen. Mijn op 1 na oudste heeft wat minder antenne er voor, maar die is ook nog maar 8.
Sorry Philpot. Maar als een kind van 10 alleen uit de SV leest, snapt hij van heel veel gedeelten helemaal niets. Of het moet een of ander wonderkind zijn. De kinderen in dit filmpje zijn pubers van 13-15 vermoed ik.
Ik kan die reactie over welke vertaling je dan het liefst leest heel goed begrijpen en hoor dat heel veel in die leeftijdsgroep.

Maar het ging mij om de reactie van Erasmiaan, alsof dit soort vlogs een soort vooraf bedachte HSV promotie zijn.
Dat neigt naar complotdenken.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Bezorgd schreef:Maar het ging mij om de reactie van Erasmiaan, alsof dit soort vlogs een soort vooraf bedachte HSV promotie zijn.
Dat neigt naar complotdenken.
Het valt mij op dat de laatste jaren steeds meer leraren op het voortgezet onderwijs hun antipathie uiten tegenover de SV. En dat wordt de jongelui met de paplepel ingegoten. Vindt je het dan gek dat ze zo over de SV praten?

Het lijkt mij een goed idee dat bij de toelatingseisen van leraren op het voortgezet onderwijs men eist dat ze staan achter het handhaven en uitleggen van de aloude SV. En inderdaad zou de huisgodsdienst wel meer aandacht mogen krijgen.
Laatst gewijzigd door Jantje op 30 okt 2020, 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef:[]Het valt mij op dat de laatste jaren steeds meer leraren op het voortgezet onderwijs hun antipathie uiten tegenover de HSV. .
Daar zal jij blij mee zijn vermoed ik.
Plaats reactie