Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Lourens

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Bericht door Lourens »

's Morgens over: Ik geloof de algemene, Christelijke Kerk (Catechismus)

's Avonds over het 1000-jaar vredesrijk (Openb.20)
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

albion schreef:
Hendrikus schreef: Het blijkt uit de reacties van die jongeren. De houding van "ja, ik geniet maar van het leven, want je weet toch nooit of je uitverkoren bent, en als je niet uitverkoren bent kun je nog zo je best doen maar 't wordt toch nooit wat, dus ik drink er nog maar een": die wordt gevoed door een prediking waarin de predestinatie een voorname plaats heeft en waarin weinig hoop wordt geboden, of zoals Gian het verwoordt: angst en wanhoop zonder enig licht.

Ik geef ook niet (alleen) de prediking de schuld, het zal best in de dorps- of streekcultuur zitten. Maar ik zei: dat fatalisme wordt door zo'n prediking wel gevoed en aangewakkerd. En dat houd ik staande.

Aan de andere kant heb je het antinomisme wat ik ook niet bevorderlijk vind.
Tegenover de prediking die sterk de uitverkiezing benadrukt, staat NIET het antinomianisme. Tegenover een meer lijdelijke prediking staat een prediking die voluit de verantwoordelijkheid van de mens stelt. Van die verantwoordelijkheid mogen we niets af doen, zoals we ook van het eenzijdige genadewerk van God niets af mogen doen.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Hendrikus schreef: Het blijkt uit de reacties van die jongeren. De houding van "ja, ik geniet maar van het leven, want je weet toch nooit of je uitverkoren bent, en als je niet uitverkoren bent kun je nog zo je best doen maar 't wordt toch nooit wat, dus ik drink er nog maar een": die wordt gevoed door een prediking waarin de predestinatie een voorname plaats heeft en waarin weinig hoop wordt geboden, of zoals Gian het verwoordt: angst en wanhoop zonder enig licht.

Ik geef ook niet (alleen) de prediking de schuld, het zal best in de dorps- of streekcultuur zitten. Maar ik zei: dat fatalisme wordt door zo'n prediking wel gevoed en aangewakkerd. En dat houd ik staande.
Misschien off-topic, maar hoe zouden we tegen deze dingen aankijken als het leven stopt bij de dood?? Van het leven "genieten" zoals de drankjongeren of toch leven naar Gods wil??
Ik weet, mijn Verlosser leeft
albion

Bericht door albion »

Hand. 1 en zij waren allen eendrachtiglijk bijeen, volhardende in het bidden en smeken...

Punt 1 : Zij waren allen 2. eendrachtiglijk 3. volhardende in het bidden en smeken.

Bijzonder mooi uitgelegd.

Ook werd ds. Dumarchie ook gerehabaliteerd (hij wordt verweten dat hij zou gepreekt hebben dat er geen leven voor de rechtvaardigmaking was, maar dat klopt niet. Hij heeft altijd gepreekt dat men geen rust moet hebben voordat de rechtvaardigmaking toegepast zou worden. Met andere woorden je moet niet op je eigen werken rusten). (Dit is de eerste keer dat ik het zo hoorde, meestal werd Ds. DuMarchie aangevallen met Rom 8:30 (waar hij het ook volledig mee eens was).

Ook zei de ds dat je 3maal afgesneden moet worden: 1. Van de wereld, satan en je eigen vlees. Als dat gebeurt dan kom je in het 'werkhuis' terecht en denk je met je eigen werken je zaligheid te kunnen verdienen. 2. Afsnijding van al je eigen werken. Je krijgt een gezicht op de Zaligmaker en dan val je het recht toe dus komt er een afsnijding van je leven, want door het recht toe te vallen sterf je aan jezelf en wordt je gevonden in Christus.

's Morgens sprak de dominee in zijn voorwoord (over psalm 68) de kinderen en de jeugd aan. En 's avonds sprak hij in de toepassing de kinderen en de jeugd aan. Hij hield de kerk veel langer aan dan wat we hier gewend zijn (en er zijn mensen die rustig de kerk verlaten als ze het te lang vinden duren de laatste tijd komt dat niet meer voor, maar ik heb het ettelijke malen meegemaakt), maar de dienst was afgelopen voor dat je erg in had.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
helma

Bericht door helma »

Gian schreef:Vandaag een begrafenis gehad in Kootwijkerbroek :oO
De preek ging over wat je moet voelen, ervaren en meemaken.
Ter illustratie werd een stukje uit Ps. 73 gelezen.

Ik hoorde van iemand bij school dat ds juist zo goed en rijk had gesproken over de God van het verbond.
Die persoon was er erg door bemoedigd.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

's-morgens als vervolg op de Hemelvaartspreek van afgelopen donderdag: Deut.33:27: De eeuwige God zij u een Woning; en van onder, eeuwige armen; en Hij verdrijve de vijand voor aangezicht en zegge: Verdelg. Dominee gaf o.a.dat kastijding volgt naar een bepaalde zonde en een beproeving juist niet.
's-middags: Johannes 11:12-16: Jezus onderwijs aan zijn discipelen omtrent de dood van Lazarus(vervolg in de leesprekenserie van wijlen Ds.A.Hoogerland)
's-avonds: Zondag 51 HC: "Vergeef ons onze schulden enz." Dominee begon veelzeggend met: "Geef ons heden ons dagelijks brood, Amen" Nee zegt hij dat staat er niet, maar zo is het vaak wel bij mensen, als wij ons dagelijks brood maar hebben dan is het goed, maar het moet ook beleving worden dat onze schulden vergeven moeten worden! Er waren ook vele bemoedigende woorden gisteren. Hopelijk is er nog een ziel geraakt die lang in het geestelijk duister heeft geleefd, want daar heeft dominee ook ontdekkend over gesproken! Als Hendrikus ergens anders beweerd dat door bepaalde prediking mensen in geestelijk duister worden gelaten, dan was dat de prediking van Ds.van Dieren gisteren absoluut niet! (of hij moet verkeerd luisteren)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Gijs83 schreef:Als Hendrikus ergens anders beweerd dat door bepaalde prediking mensen in geestelijk duister worden gelaten, dan was dat de prediking van Ds.van Dieren gisteren absoluut niet! (of hij moet verkeerd luisteren)
Leg even uit wat het verband is tussen "bepaalde prediking" en ds. Van Dieren? Of is Van Dieren normatief voor een bepaalde stroming of zo?
~~Soli Deo Gloria~~
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Gian schreef:Ik ben er achteraf behoorlijk ontdaan van. Als dit de normale prediking is daar is dat zeer ernstig. Mensen worden daar voor hun leven beschadigd en misleid. Dit is prediking die angst en wanhoop oplevert zonder enig licht.
Het was eigenlijk Gian die het zij, maar ik geloof niet dat de prediking van Ds.van Dieren zo is, dat kon ik gisteren duidelijk horen!
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Gijs83 schreef:
Gian schreef:Ik ben er achteraf behoorlijk ontdaan van. Als dit de normale prediking is daar is dat zeer ernstig. Mensen worden daar voor hun leven beschadigd en misleid. Dit is prediking die angst en wanhoop oplevert zonder enig licht.
Het was eigenlijk Gian die het zij, maar ik geloof niet dat de prediking van Ds.van Dieren zo is, dat kon ik gisteren duidelijk horen!
Maar Gian zei "daar", en "daar" was in Kootwijkerbroek. Volgens mij staat daar niet ds. Van Dieren, maar ik kan het mis hebben. :hum
~~Soli Deo Gloria~~
huisman

Bericht door huisman »

Hendrikus schreef:
Gijs83 schreef:
Maar Gian zei "daar", en "daar" was in Kootwijkerbroek. Volgens mij staat daar niet ds. Van Dieren, maar ik kan het mis hebben. :hum
Preek van Jonathan Edwards wel eens gelezen "De zondaar in de handen van een vertoornd God" Daar zou Gian misschien ook wel van zeggen "Dit is prediking die angst en wanhoop oplevert zonder enig licht." Ik wil er maar mee zeggen dat je van één dienst geen conclusie mag trekken dat het allemaal zeer triest is en misleidend.
De preek van Edwards had grote gevolgen "The Great Awakening"
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Hendrikus schreef:
Gijs83 schreef:
Nee, je hebt het niet mis, ga maar na... wat stop je in een (Kootwijker)broek? Juist ja, niet 1 maar 2 beens.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
helma

Bericht door helma »

We hadden gister twee preken over de gelijkenis van de Zaaier.
Veel om over na te denken.
Lassie

Bericht door Lassie »

Filippus en de Moorman. Het was een kinderdienst.
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

Niemand kan zeggen dat Jezus de Heere is dan door de Heilige Geest.

Was een belijdenisdienst in de GG waar 4 oudere vanuit de evangelisatiepost
(Simon de Looyer) belijdenis deden.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Morning Worship Service – 10:00 AM

Scripture: II Corinthians 2
Text: II Corinthians 2:15-16
Psalters: 408, 110, 334, 337, 196
“A Sweet Savour of Christ”
I. The Sweet Aroma of the Preaching
II. The Power of Life and Death
III. The Sovereign Divine Will

http://www.edmontonprc.org/sermon-audio ... 010-AM.m3u

Zeer actueel!

Afternoon Worship Service – 3:00 PM

Scripture: Daniel 1
Text: Daniel 1:8-16
Psalters: 350, 64, 384, 127, 197

“Daniel's Godly Refusal”
I. A Solemn Resolution
II. A Modest Request
III. A Favourable Appearance

http://www.edmontonprc.org/sermon-audio ... 010-PM.m3u
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Plaats reactie