Luther schreef:
...als je leert dat er de mogelijkheid is om je zonden te overwinnen en te leven uit een overwinningsleven,
...als je niet goed raad weet met Romeinen 7, of eenvoudigweg zegt dat Paulus dat schreef voor zijn bekering (ellendig mens),
...als je vindt dat de HC in zondag 51 maar minimalistisch spreekt over de heiligmaking (dat ook de allerheiligsten in dit leven slechts een beginsel hebben van de nieuwe gehoorzaamheid),
dan is dat kennelijk een heiligmaking die uit de wet voortkomt en die niet vanuit de rechtvaardigmaking van de goddeloze opkomt.
Er werd door Claus gesteld dat heiligmaking losgekoppeld werd van de rechtvaardigmaking. Jij was het daar mee eens. Bovenstaande zaken (zal ik zo op reageren) laten dat echter niet zien.
Mijn reactie op jou 3 punten:
1. Overwinningsleven is niets anders dan leven uit het volbrachte werk (Zijn Overwinning) van Christus. Ik mag rusten in Zijn werk. In Hem zijn wij meer dan overwinnaars. Niet in onszelf (wie beweerd dat?). En dat je door De kracht van Christus en Zijn Geest concreet over bepaalde uitbrekende zonden kan overwinnen gaan zelfs de kanttekeningen ons voor. Graag je reactie op kant. 40 van Romeinen 6 en kant. 60 van Romeinen 7. Tevens spreekt ons doopformulier ook over het strijden en overwinnen van het ganse rijk van Satan.
2. Heartcry's visie op Romeinen 7 lees je in een Bijbelstudieboekje over Romeinen 6,7,8. Dat heet: "dood voor de zonde" Dat is namelijk door Heartcry geschreven en uitgegeven. Daarin wordt niet beweerd dat Rom 7 voor Paulus Bekering geschreven was maar na zijn bekering, als wedergeboren gelovige.
Later is er een boek uitgegeven met een voorwoord van Paul Washer over 'rechtvaardiging en wedergeboorte' en in dat boek staan een aantal losse aanhangsel, waaronder de visie van Charles Leiter over Romeinen 7. Als je het voorwoord van heartcry goed gelezen heb(wat ik betwijfel) kun je zien dat juist precies daar door Heartcry een kanttekening geplaats is, maar dat dat ook absoluut de kern niet van het boek is, maar dat de inhoud van het echte boek juist veel onderwijs bevat waar wij ons voordeel mee kunnen doen.
3. Dat kleine beginsel is ooit een keer ter sprake geweest ( ik weet niet waar) of dat dat recht doet aan het onderwijs van Paulus als hij het heeft over dat we als kinderen Gods een nieuwe Schepping geworden zijn door de wedergeboorte met de goddelijke natuur deelachtig. Dan gaat t er niet om om een klein beginsel hebben of heel groot, maar het gaat om dood of levend, oud of nieuw. Niet zozeer in gradaties. En daar kun je dus blijkbaar verschillend over denken.