Ik heb in zo'n rechtse kerk heel nare toestanden meegemaakt toen iemand overleed wiens kinderen waren overgaan naar wat minder rechtse kerkverbanden, een van hen zelfs als predikant. Zij vonden het vanzelfsprekend dat er tijdens de dienst gezongen zou worden, maar die kerkenaad ging daar dwars voor liggen. Dat leverde een akelige, geladen sfeer op rond die dienst.Curatorium schreef:Bij een rechtse kerk die ik ken is het juist weer zo dat er standaard niet gezongen wordt, alleen als de familie even een belletje doet naar de kerk met de wens om psalmen te zingen is het prima, kind van God of niet.ejvl schreef: In de wat rechtse kerken kan het gebruikelijk zijn dat er alleen word gezongen als er wat te zingen valt, als men zeker is dat er een kind van God gestorven is, is men hier niet zeker van word er niet gezongen.
Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen spelen
Re: Organisten in de eredienst,en de muziek die zij mogen sp
~~Soli Deo Gloria~~
Met welke reden?Hendrikus schreef:Ik heb in zo'n rechtse kerk heel nare toestanden meegemaakt toen iemand overleed wiens kinderen waren overgaan naar wat minder rechtse kerkverbanden, een van hen zelfs als predikant. Zij vonden het vanzelfsprekend dat er tijdens de dienst gezongen zou worden, maar die kerkenaad ging daar dwars voor liggen. Dat leverde een akelige, geladen sfeer op rond die dienst.Curatorium schreef:Bij een rechtse kerk die ik ken is het juist weer zo dat er standaard niet gezongen wordt, alleen als de familie even een belletje doet naar de kerk met de wens om psalmen te zingen is het prima, kind van God of niet.ejvl schreef: In de wat rechtse kerken kan het gebruikelijk zijn dat er alleen word gezongen als er wat te zingen valt, als men zeker is dat er een kind van God gestorven is, is men hier niet zeker van word er niet gezongen.
Terwijl de Psalmen zo'n troost kunnen bieden.

Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Wat hier al vaker is genoemd: veel rechtse kerken willen tijdens rouwdiensten niet laten zingen, tenzij heel zeker is dat de overledene een bekeerde m/v was.Mara schreef:Met welke reden?Hendrikus schreef:Ik heb in zo'n rechtse kerk heel nare toestanden meegemaakt toen iemand overleed wiens kinderen waren overgaan naar wat minder rechtse kerkverbanden, een van hen zelfs als predikant. Zij vonden het vanzelfsprekend dat er tijdens de dienst gezongen zou worden, maar die kerkenaad ging daar dwars voor liggen. Dat leverde een akelige, geladen sfeer op rond die dienst.Curatorium schreef:Bij een rechtse kerk die ik ken is het juist weer zo dat er standaard niet gezongen wordt, alleen als de familie even een belletje doet naar de kerk met de wens om psalmen te zingen is het prima, kind van God of niet.ejvl schreef: In de wat rechtse kerken kan het gebruikelijk zijn dat er alleen word gezongen als er wat te zingen valt, als men zeker is dat er een kind van God gestorven is, is men hier niet zeker van word er niet gezongen.
Terwijl de Psalmen zo'n troost kunnen bieden.
~~Soli Deo Gloria~~
Dat lijkt me zo ontzettend erg. Ik zou er werkelijk op staan dat er geongen zou worden tijdens de rouwdienst van mijn naaste familieleden. Desnoods dan maar een rouwdienst niet in de kerk.Hendrikus schreef:Ik heb in zo'n rechtse kerk heel nare toestanden meegemaakt toen iemand overleed wiens kinderen waren overgaan naar wat minder rechtse kerkverbanden, een van hen zelfs als predikant. Zij vonden het vanzelfsprekend dat er tijdens de dienst gezongen zou worden, maar die kerkenaad ging daar dwars voor liggen. Dat leverde een akelige, geladen sfeer op rond die dienst.
Ik begrijp werkelijk niet dat er kerkenraden zijn die dit als beleidslijn hebben.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Ja, maar eerst willen ze zingen, dan muziek en voor je het weet .....
Niet altijd. Al heb ik wel het gevoel dat dit meer dan vroeger het geval is. Maar vroegerCuratorium schreef:Bij een rechtse kerk die ik ken is het juist weer zo dat er standaard niet gezongen wordt, alleen als de familie even een belletje doet naar de kerk met de wens om psalmen te zingen is het prima, kind van God of niet.ejvl schreef: In de wat rechtse kerken kan het gebruikelijk zijn dat er alleen word gezongen als er wat te zingen valt, als men zeker is dat er een kind van God gestorven is, is men hier niet zeker van word er niet gezongen.
waren er ook meer leesbare brieven, waar geen mens iets van durfde te zeggen.
Mensen die zelfs bij de ongodsdienstige mensen als 'goede mensen' te boek stonden.
Ik herinner me uit de jaren '70 dat er meermalen een psalm is gezonen
bij begrafenissen.
Ik denk dat een kerkenraad ook paal en perk moet stellen in een tijd als nu.
Er is ook voor onkerkelijke mensen die rouw- en trouwdiensten bij ons meemaken
informatie wat in onze gemeenten de gebruiken zijn, zodat ze niet te vreemd
opkijken als het zo anders is als in een doorsnee kerk.
Een en ander moest ook wel omdat ook mensen steeds meer in de kerk hun eigen
orde van dienst wilden doorvoeren.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ik heb van héél nabij rouwdiensten en begrafenissen meegemaakt waarbij niet gezongen wordt. Dat kan juist ook heel plechtig zijn. Het Woord mocht centraal staan.Luther schreef:Dat lijkt me zo ontzettend erg. Ik zou er werkelijk op staan dat er geongen zou worden tijdens de rouwdienst van mijn naaste familieleden. Desnoods dan maar een rouwdienst niet in de kerk.Hendrikus schreef:Ik heb in zo'n rechtse kerk heel nare toestanden meegemaakt toen iemand overleed wiens kinderen waren overgaan naar wat minder rechtse kerkverbanden, een van hen zelfs als predikant. Zij vonden het vanzelfsprekend dat er tijdens de dienst gezongen zou worden, maar die kerkenaad ging daar dwars voor liggen. Dat leverde een akelige, geladen sfeer op rond die dienst.
Ik begrijp werkelijk niet dat er kerkenraden zijn die dit als beleidslijn hebben.
Voor alle duidelijkheid: ik veroordeel niet het zingen tijdens een begrafenis. Het kan ook heel goed zijn. Maar persoonlijk vind ik het zonder plechtiger. De stilte wordt gevoeld: memento mori. Daarbij: het is niet eenvoudig om te zingen wanneer het hart vol is van verdriet.
Op mijn beurt begrijp ik niet helemaal dat je er zo'n punt van zou maken. Daarbij is het aan te bevelen om het standpunt van een kerkenraad te vernemen vóór je daadwerkelijk een begrafenis en rouwdienst moet regelen. Op dat moment levert dat inderdaad spanningen op die niet gewenst zijn.Luther schreef:Dat lijkt me zo ontzettend erg. Ik zou er werkelijk op staan dat er gezongen zou worden tijdens de rouwdienst van mijn naaste familieleden. Desnoods dan maar een rouwdienst niet in de kerk.Hendrikus schreef:Ik heb in zo'n rechtse kerk heel nare toestanden meegemaakt toen iemand overleed wiens kinderen waren overgaan naar wat minder rechtse kerkverbanden, een van hen zelfs als predikant. Zij vonden het vanzelfsprekend dat er tijdens de dienst gezongen zou worden, maar die kerkenaad ging daar dwars voor liggen. Dat leverde een akelige, geladen sfeer op rond die dienst.
Als je al van tevoren je erin verdiept, kun je ook met elkaar van gedachten wisselen. Ik weet wel kerkenraden die een protocol hebben en dat ook met de gemeenteleden besproken hebben. Dat voorkomt verrassingen en vervelende ervaringen.
Ik begrijp wel dat kerkenraden liever geen psalmen laten zingen in een rouwdienst. De al eerder genoemde lijn van "alleen als er een kind van God begraven wordt" levert natuurlijk ook spanning op: "o, blijkbaar vindt de kerkenraad dat er nu geen kind van God begraven wordt, want ze laten niet zingen ..." of juist andersom... Om dat te voorkomen wordt ervoor gekozen om helemaal niet te zingen.
Of het wel of niet goed is, zou ik niet weten. Voor mij hoeft zingen niet zo op een begrafenis, maar dat is misschien ook wel persoonlijk.
Kerkordelijk hoeft een rouwdienst ook geen ambtelijke kerkdienst te zijn. Het is een bijeenkomst van de familie, waar ook een stichtelijk woord wordt gesproken.-DIA- schreef: Ik denk dat een kerkenraad ook paal en perk moet stellen in een tijd als nu.
Er is ook voor onkerkelijke mensen die rouw- en trouwdiensten bij ons meemaken
informatie wat in onze gemeenten de gebruiken zijn, zodat ze niet te vreemd
opkijken als het zo anders is als in een doorsnee kerk.
Een en ander moest ook wel omdat ook mensen steeds meer in de kerk hun eigen
orde van dienst wilden doorvoeren.
Dat geeft mogelijkheden om aan de orde van dienst ook een persoonlijke invulling te geven.
Maar sommige kerkenraden willen daar niks van weten.
~~Soli Deo Gloria~~
Een rouwdienst is voor alles een aangelegenheid van de familie. Die kan dus bepalen hoe en wat er gedaan wordt.
Vaak zal men echter vragen of de kerkenraad de verantwoordelijkheid neemt en dan is men inderdaad geboden de richtlijnen van de kerkenraad te houden.
Vaak zal men echter vragen of de kerkenraad de verantwoordelijkheid neemt en dan is men inderdaad geboden de richtlijnen van de kerkenraad te houden.
Ik denk dat een kerkenraad daar met zeer veel wijsheid mee om heeft te gaan. Het is geen eredienst. Het is een aangelegenheid van de familie. Ik zie ook niet zo in waarom er bijv. niet gezongen mag worden. Het zou toch goed zijn als zoiets in goed overleg mogelijk is?Tiberius schreef:Een rouwdienst is voor alles een aangelegenheid van de familie. Die kan dus bepalen hoe en wat er gedaan wordt.
Het is ook wel wat vreemd, ja. Ik begrijp de redenen niet zo goed. Bij ons mag het in ieder geval wel.Mister schreef:Ik denk dat een kerkenraad daar met zeer veel wijsheid mee om heeft te gaan. Het is geen eredienst. Het is een aangelegenheid van de familie. Ik zie ook niet zo in waarom er bijv. niet gezongen mag worden. Het zou toch goed zijn als zoiets in goed overleg mogelijk is?Tiberius schreef:Een rouwdienst is voor alles een aangelegenheid van de familie. Die kan dus bepalen hoe en wat er gedaan wordt.
- Bert Mulder
- Contacteer:
kerkordelijk MAG een rouwdienst (oftewel lijkpredikatie) zelfs geen kerkdienst zijn....Hendrikus schreef: Kerkordelijk hoeft een rouwdienst ook geen ambtelijke kerkdienst te zijn. Het is een bijeenkomst van de familie, waar ook een stichtelijk woord wordt gesproken.
Dat geeft mogelijkheden om aan de orde van dienst ook een persoonlijke invulling te geven.
Artikel 65 - Afschaffing van de Lijkpredikatiën.
Editie(s) 1907
Waar de lijkpredikatiën niet zijn, zal men ze niet instellen, en waar zij nu alreeds zijn aangenomen, zal naarstigheid gedaan worden, om dezelve met de gevoeglijkste middelen af te doen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Houdt wel in de gaten dat het destijds om misbruik, vanuit de RKK-historie ging, waarin voor overledenen werd gebeden en vooral tot lof van de overledene werd gesproken. Dat lijkt me niet helemaal vergelijkbaar met onze rouwdiensten.Bert Mulder schreef:kerkordelijk MAG een rouwdienst (oftewel lijkpredikatie) zelfs geen kerkdienst zijn....Hendrikus schreef: Kerkordelijk hoeft een rouwdienst ook geen ambtelijke kerkdienst te zijn. Het is een bijeenkomst van de familie, waar ook een stichtelijk woord wordt gesproken.
Artikel 65 - Afschaffing van de Lijkpredikatiën.
Editie(s) 1907
Waar de lijkpredikatiën niet zijn, zal men ze niet instellen, en waar zij nu alreeds zijn aangenomen, zal naarstigheid gedaan worden, om dezelve met de gevoeglijkste middelen af te doen.
Daarnaast vind ik het niet meer dan logisch dat, als je een kerkenraad en een predikant vraagt om de leiding te hebben (dat is toch vaak de praktijk), dat je je dan ook voegt naar de regels die een kerkenraad graag wil hanteren. In overleg is er overigens veel goeds mogelijk en hoeven we het echt niet allemaal zo scherp te zien.
Ik denk dat de regels ook met name voor huwelijksbevestigingen zijn samengesteld.Tiberius schreef:Een rouwdienst is voor alles een aangelegenheid van de familie. Die kan dus bepalen hoe en wat er gedaan wordt.
Maar daar kan vanzelf ook wat info voor buiten- en randkerkelijken bij zijn als het
rouwdiensten betreft.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«