Re: Hyperdordt
Geplaatst: 12 dec 2023, 13:25
Ja die weerstand is echt opvallend. Ik verbaas me hierin wel over de enorme stelligheid waarmee Luther sprak. Een citaat van Luther uit het boek nav het argument van vriendelijkheid. (dus vd Brink zou niet vriendelijk zijn tegen andere predikanten)Psalm schreef: ↑12 dec 2023, 12:28Mooi geschreven Tja!tja schreef: ↑12 dec 2023, 11:52 Volledig eens met wat je schrijft. Voor eigen beleving kan het donker zijn. Maar toch is er in die donkerheid altijd de belofte van het evangelie. Op hoop tegen hoop vasthouden aan Zijn beloften. Ik voel me niet heilig of bekeerd maar er staat geschreven... Wat we voelen is niet bepalend in deze, maar op Wie we ons vertrouwen stellen. Zijn boek is natuurlijk dikker dan mijn citaat. Hij bestrijd niet dat die bevindingen er zijn zoals je beschrijft maar wel dat die bevindingen een voorwaarde zijn. Als ik het zo mag zeggen hij bestrijd in zijn boek niet het (be)leven van mensen maar een leer die tegen de Schrift ingaat. Een citaat uit zijn boek "Niet wat bevindelijk is bepaalt wat gereformeerd mag heten, maar precies andersom: Wat gereformeerd is is bepalend voor wat als bevindelijk mag worden aangeduid"
Ook de uitspraak 'het zijn maar uurtjes van korte duurtjes' heeft weinig meer met Dordt te maken. Het smaken van de gemeenschap met God is inderdaad niet altijd aanwezig, maar de zekerheid over het aandeel in Christus moet niet altijd in vertwijfeling zijn. Dan is er iets grondig mis in het geloofsleven door bijvoorbeeld een zondige levenswandel onzuivere denkbeelden over God.
Ik blijf het nog steeds opvallend vinden dat de oproep tot het geloof, door ds. van den Brink, op zoveel weerstand stuit. Zou het niet voortkomen omdat mensen ontdekt worden aan hun heimelijke vertrouwen op andere zaken dan de beloften van Jezus Christus? Het vertrouwen op gevoelens, ervaringen en bevindingen? Maar dat deze mensen te diepste niets hebben met de beloften van het evangelie? Ik denk dat daardoor de reacties onstaan. De zorgvuldige opgebouwde godsdienst valt bij deze mensen ineens uit handen. Uiteindelijk is het dieptriest: want met de mond wordt wel beleden dat goddelozen gerechtvaardigd worden. Maar als het evangelie in praktijk uitgaat, dan gaan alle alarmbellen af: dat kan zomaar niet, dat gaat te snel. Ten diepste wil men niet als een echte goddeloze tot Christus komen, maar wil met zakken vol bevinding en ervaringen bij Christus komen.
"Vriendelijkheid is volgens Luther dat je iedereen vriendelijk behandelt en niemand met harde woorden van je wegjaagd, maar Luther voegt er wel iets aan toe, Deze vriendelijkheid moeten we niet toepassen op de leer, maar alleen op de werken of het leven,. Ik kan en moet mijn naaste liefhebben en vriendelijk tegen hen zijn, hoe jun leven er ook uit mogen zien. Maar als iemand niet de juiste leer heeft en niet wil geloven, daar kan en wil ik niet liefhebben en vriendelijk zijn. In dat geval moet ik hem zoals Pauluis zegt in de ban doen en voor verdoemd houden. Ook al was hij als een engel uit de hemel. (Gal 1 :8 en 9) geloof en liefde vormen een wonderbaarlijke tweedeling. de liefde moet en wil vriendelijk zijn, zelfs tegen de ergste vijand, als hij maar niet de leer en het geloof aanvalt. Het geloof kan het niet verdragen, zelfs niet van vader of moeder of je allerbeste vriend, dat iemand de leer of het geloof aanvalt. Kortom, de liefde en haar uitingen mogen niet gaan over de leer en het geloof van de naaste, maar richten zich op zijn leven en werk. Het geloof omgekeerd richt zich niet op zijn werk en leven, maar op zijn leer en geloven.