Dat zegt op zich niks. De kerk waar ik zondag was begon pas om 11:00 uur. Verder spreekt de ene voorganger veel sneller dan de andere. Er zijn er die 3500 woorden gebruiken en daar 45 minuten mee vullen. Er zijn ook voorgangers die 4500 woorden spreken in 35 minuten. Verder is zingen een wezenlijk onderdeel van de eredienst en niet minder dan de andere onderdelen van de liturgie. Ik heb de indruk dat veel mensen het zingen zien als nutteloos vullen van de tijd en daarom erg negatief zijn als er meer verzen gezongen worden dan ze gewend zijn. Dan wordt het tijd om de Bijbel eens te gaan bestuderen op zang en muziek.CvdW schreef:Wat ik meemaak:
Veel versjes op het bord. (langzaam zingen en de versjes zijn dan bijvoorbeeld psalm 51, 68)
Wetlezing. Lang Bijbelgedeelte om te lezen. Lang gebed.
Schijnbaar (zondag 7 van ds. d L.) kan er weinig gezegd worden over het geloof.
En dan nog 10.50 uur kerk uit.
Beroepingswerk discussie [4]
Re: Beroepingswerk discussie [4]
Omdat ik het dwaas vindt het aantal Psalmen te koppelen aan links, rechts, midden en extreemrechts.Klavart schreef:Waarom zo'n overdreven reactie?Ditbenik schreef:Wat een onvoorstelbare dwaasheid. "Hoeveel Psalmen liet hij zingen? 6? O, wat een linkse. Die hoef ik niet. Nee, dan moet je die horen. Dat is een goeie joh. Die laat maar 4 Psalmen zingen." Werkelijk walgelijk.Geytenbeekje schreef:Hoeveel psalmen laat hij zingen ?DDD schreef:Jantje kan goed voor zichzelf spreken. Maar ik meen dat je hem daar geen recht mee doet. Ik denk dat Jantje hetzelfde meemaakt als ik, zij het van de andere kant. Ik doe ook mijn best om iets goeds uit de preken van de zware broeders te halen. Hij probeert het andersom.
Ik vind niet dat je iemand daar hard om moet vallen.
Overigens blijf ik het raar vinden om ds. Zondag in de uiterste linkerflank van de GG in te delen. Daar zie ik afgezien van het aantal psalmen dat hij laat zingen, echt geen reden toe. Hij is gewoon een middenpredikant die zelfs artikelen schrijft dat vrouwen een hoed op moeten in de kerk en met zwarte stropdassen rondloopt.
In de HHK is het zo;
Linker en midden predikanten 6
Rechtse predikanten 5
Erg rechts 4 maar dat zijn volgens mij maar enkele
Gelukkig is dit een onzin verhaal. De standaard liturgie binnen de HHK is 1. zingen na votum en groet, 2. zingen na de wet of gel. bel. 3. zingen voor de preek, 4. zingen na de preek en 5. slotpsalm.
Een enkeling wijkt hier vanaf door na de wet of gel. bel. niet te laten zingen.
Geytenbeekje constateert iets (of het juist is, is een andere vraag), maar laat zich toch niet uit over goed of slecht?
En wat betreft de standaard liturgie: er zijn ook enkele predikanten die in plaats van "4. zingen na de preek" kiezen voor een tussenzang (zingen tussen de preek).
Predikanten in de HHK die een tussenzang laten zingen ken ik niet maar dat komt misschien omdat ik niet meer alle voorgangers binnen de HHK ken.
Dat is natuurlijk alleen zo als de ouderling er niet een aantal coupletten bijvoegt. Zoals ik wel regelmatig meemaak. Dan blijkt een preek van ds. Van Eckeveld ineens twee tussenzangen te hebben. En daar is ook niets mis mee.Bezorgd schreef:Grappig dat mensen sommige feitenlijkheden niet willen onderkennen.
Aan de hand van het psalmenbord kun je al afgaan vanuit welke hoek er een preek gelezen wordt.
Dan kun je hoofdschuddend verwijtend zeggen dat dit een onzin discussie is, prima, maar wel gewoon verifieerbaar
Hoe rechtser - traditioneler - orthodoxer, hoe minder er gezongen wordt.
Overigens geldt dat ook voor het aantal te lezen schriftgedeelten, als hoewel ik daar nog wat nader onderzoek naar zou moeten doen.
Ik vind het ook niet zo goed/nuttig om te doen (en ik vraag mij ook af of het klopt), maar om het "dwaas" dan wel "werkelijk walgelijk" te noemen, gaat wel erg ver...Ditbenik schreef:Omdat ik het dwaas vindt het aantal Psalmen te koppelen aan links, rechts, midden en extreemrechts.Klavart schreef:Waarom zo'n overdreven reactie?Ditbenik schreef:Wat een onvoorstelbare dwaasheid. "Hoeveel Psalmen liet hij zingen? 6? O, wat een linkse. Die hoef ik niet. Nee, dan moet je die horen. Dat is een goeie joh. Die laat maar 4 Psalmen zingen." Werkelijk walgelijk.Geytenbeekje schreef:Hoeveel psalmen laat hij zingen?
In de HHK is het zo;
Linker en midden predikanten 6
Rechtse predikanten 5
Erg rechts 4 maar dat zijn volgens mij maar enkele
Gelukkig is dit een onzin verhaal. De standaard liturgie binnen de HHK is 1. zingen na votum en groet, 2. zingen na de wet of gel. bel. 3. zingen voor de preek, 4. zingen na de preek en 5. slotpsalm.
Geytenbeekje constateert iets (of het juist is, is een andere vraag), maar laat zich toch niet uit over goed of slecht?
En wat betreft de standaard liturgie: er zijn ook enkele predikanten die in plaats van "4. zingen na de preek" kiezen voor een tussenzang (zingen tussen de preek).
Dat zal het wel zijn.Ditbenik schreef:Predikanten in de HHK die een tussenzang laten zingen ken ik niet maar dat komt misschien omdat ik niet meer alle voorgangers binnen de HHK ken.
In de GG zie je vaak het aantal psalmverzen toenemen naarmate de preek wat korter is. Toen ds Boogaard op hoge leeftijd nog in Gouda kwam preken, liet hij altijd veel versjes zingen. Verstandig.
En welke laten dan een tussenzang zingen?Klavart schreef:Ik vind het ook niet zo goed/nuttig om te doen (en ik vraag mij ook af of het klopt), maar om het "dwaas" dan wel "werkelijk walgelijk" te noemen, gaat wel erg ver...Ditbenik schreef:Omdat ik het dwaas vindt het aantal Psalmen te koppelen aan links, rechts, midden en extreemrechts.Klavart schreef:Waarom zo'n overdreven reactie?Ditbenik schreef: Wat een onvoorstelbare dwaasheid. "Hoeveel Psalmen liet hij zingen? 6? O, wat een linkse. Die hoef ik niet. Nee, dan moet je die horen. Dat is een goeie joh. Die laat maar 4 Psalmen zingen." Werkelijk walgelijk.
En wat betreft de standaard liturgie: er zijn ook enkele predikanten die in plaats van "4. zingen na de preek" kiezen voor een tussenzang (zingen tussen de preek).Dat zal het wel zijn.Ditbenik schreef:Predikanten in de HHK die een tussenzang laten zingen ken ik niet maar dat komt misschien omdat ik niet meer alle voorgangers binnen de HHK ken.
Ik denk dat verstandig omgaan met dat soort zaken in algemene zin aan te bevelen is.refo schreef:In de GG zie je vaak het aantal psalmverzen toenemen naarmate de preek wat korter is. Toen ds Boogaard op hoge leeftijd nog in Gouda kwam preken, liet hij altijd veel versjes zingen. Verstandig.
Ik vind het mooi als een ds uitlegt waarom hij bepaalde verzen heeft gekozen irt de preek. Dat geeft voor mij een meerwaarde.
Wij zingen 5 keer. De ene keer zijn dit 6 á 7 verzen in totaal, maar ik heb er ook wel eens 12 gezongen. Vooral met een dergelijke uitleg maakt voor mij zowel 6 als 12 niets uit.
In ieder geval ds. D. Heemskerk en ds. B. Reinders, maar volgens mij zijn er wel meer die het doen.Ditbenik schreef:En welke laten dan een tussenzang zingen?
Voor de duidelijkheid: ik ben niet opgegroeid met Datheen.Zeeuw schreef:Dat vind ik in 1773 ook DIA, maar voor mij dan beter begrijpbaar. Maar als je opgegroeid bent met de Datheen psalmen, zullen deze wellicht weer meer waarde hebben.-DIA- schreef:Neen, niet de oude taal, als wel de taal der bevinding.NorahLinde schreef:Wat spreekt je zo in het bijzonder aan in zijn berijming? Ik lees vooral oud Nederlands en niet heel fijn lopende zinnen. Maar ben dus oprecht benieuwd wat jou zo aanspreekt.-DIA- schreef: Dat is ook een bekende en geliefde psalm van Datheen.
Een van onze oud-predikanten was opgegroeid met Datheen, en citeerde zo vaak uit Datheen dat ik deze berijming leerde kennen en dat deze mij dierbaar is geworden. Ik heb een boekje van Datheen gekocht, en heb het bij het orgel liggen. Zo kan ik de te spelen psalmen in Datheen zachtjes meezingen.
Psalm 42:1
Als een hert gejaagd o Heere
Dat verse water begeert
Alzo dorst mijn ziel ook zere
Naar U, mijn God hooggeëerd,
En spreekt bij haar met geklag:
O Heer', wanneer komt die dag,
Dat ik toch bij U zal wezen,
En zien Uw aanschijn geprezen?
Psalm 73:13
Als ik dan U heb, o Heer' mijn!
Zou daar iets anders mijn God zijn?
Zou ik ergens groot ofte klene,
Een God hebben dan U allene?
Maar ik werde nu gans versmacht.
Mijn hart verliest al zijne kracht;
Doch Gij zijt, Heer', mijn troost geheel,
Mijn borcht, mijn toevlucht, mijn erfdeel.
Misschien een vraagje tussendoor: Zijn er refoforummers bij wie de berijming van Datheen nog wordt gezongen?
Of anders:
Niet de oude taal, maar de taal van de bevinding.
Het gaat niet om de bewoording maar om de verwoording van zaken.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Als ds Heemskerk bij ons preekte liet hij geen tussenzang zingen. Reinders weet ik niet, maar die is in zijn uitingen altijd Ger Gem gebleven, dus dat zou kunnen.Klavart schreef:In ieder geval ds. D. Heemskerk en ds. B. Reinders, maar volgens mij zijn er wel meer die het doen.Ditbenik schreef:En welke laten dan een tussenzang zingen?
Ok, ik ook niet. Voor mij is 1773 begrijpelijker dan Datheen. Ik vind dat laatste erg lastig lopen qua zinnen, een beetje gezocht. Wat uiteraard niet wegneemt dat de psalmen veel waarde voor iemand kunnen hebben.-DIA- schreef:
Voor de duidelijkheid: ik ben niet opgegroeid met Datheen.
- Maanenschijn
Het zingen in de eredienst is eigenlijk best wel een aardige discussie waard, mogelijk zelfs wel een eigen draadje. Als organist in een HHG kan ik zeggen dat de liturgie heel gevarieerd is. Het begint al met wel of niet zingen na de lezing van de wet/12 artikelen. Dan het bidden voor of na het lezen van het Bijbelgedeelte. Soms een tussenzang, maar meestal niet.
En dat allemaal in één en de zelfde HHG. Mijn conclusie is: niks links of rechts, gewoon een persoonlijke voorkeur van de predikant. De één heeft nu eenmaal meer met zingen dan de ander. En kan zelfs wisselen. Een predikant met wat zwakke stem is op zijn oude dag overgaan naar een tussenzang, heeft zijn stem even rust van het spreken. Hij is er niet linkser op geworden.
En dat allemaal in één en de zelfde HHG. Mijn conclusie is: niks links of rechts, gewoon een persoonlijke voorkeur van de predikant. De één heeft nu eenmaal meer met zingen dan de ander. En kan zelfs wisselen. Een predikant met wat zwakke stem is op zijn oude dag overgaan naar een tussenzang, heeft zijn stem even rust van het spreken. Hij is er niet linkser op geworden.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
- Maanenschijn
Overigens heeft (bij teruglezen) dat organist zijn er natuurlijk niks mee te maken, hoogstens dat je dan wat alerter ben op de orde van dienst.Maanenschijn schreef:Het zingen in de eredienst is eigenlijk best wel een aardige discussie waard, mogelijk zelfs wel een eigen draadje. Als organist in een HHG kan ik zeggen dat de liturgie heel gevarieerd is. Het begint al met wel of niet zingen na de lezing van de wet/12 artikelen. Dan het bidden voor of na het lezen van het Bijbelgedeelte. Soms een tussenzang, maar meestal niet.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
-
Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [4]
Zijn er überhaupt gemeenten waar de hele breedte voorgaat? Zowel di. Van Boven en Huijser als Vreugdenhil en Kattenberg?OutOfTheBox schreef:Ik ken ook GG gemeenten die het credo bezigen dat alle predikanten uit de volledige breedte uitgenodigd moeten worden in de kerkdiensten. In mijn optiek harstikke verwarrend. Zit je de ene zondag te luisteren naar ds. Zondag en een zondag (met kleine z) later naar ds. Van Boven (om maar in jouw voorbeeld te blijven). Word je aardig schizofreen van.....
Jazeker. Vrijwel alle gemeenten van midden tot links denk ik zelfs.