huisman schreef:Gian schreef:huisman schreef:
Onzin niks geen vervangingsdenken
Dan te meer de vraag, wat doe je met de vele beloften waarvan je toch niet kan ontkennen dat daar in onze tijd niets van te zien is, en nog nooit tot vervulling gekomen zijn. Want het zijn klip en klaar beloften gedaan aan het volk Israel.
De bediening van Petrus in Hand. 2 was gericht aan de Joden. Het was een puur joodse aangelegenheid.
Maar Handelingen gaat verder en zie de uitbreiding naar de heidenen (de kamerling en dan Hand 10 enz.) tot de laatste woorden van dit Bijbelboek ....en lerende van den Heere Jezus Christus met alle vrijmoedigheid onverhinderd.
Betrek daar ook Ezechiel 47 maar bij en je zult zien dat al Gods beloften vervuld zijn of nog uitstaan om vervuld te worden.
Dat is mi geen uitbreiding van het verbond, want het verbond bestaat uit aardse zegeningen. Land, voorspoed, genezing en gehoorzaamheid door de uitstorting van de Geest. Dan zijn het heidenen die gezegend worden via het verbondsvolk. Echter nog steeds heidenen. Dát zou ook het nieuwe koninkrijk zijn onder de bediening van het nieuwe verbond waarvan de profeten gesproken hebben. Alle volken zouden naar de berg de Heeren trekken om Hem jaarlijks te aanbiddden. Van dié bediening waarin het koninkrijk wereldwijd tot stand zou komen en waar de apostelen aan begonnen is nadien niet veel meer terchtgekomen. De uitwerking van het nieuwe verbond was aanvankelijk te zien aan te wonderen en tekenen, het volk keerde zich echter al weer snel terug tot het Judaisme. Daarom werd de Messias ook niet teruggezonden om het koninkrijk op te richten. Later zou Paulus nieuwe informatie krijgen toen de Heere hem liet zien wat de Gemeente is. Een bediening van genade door geloof alleen. De Gemeente leeft niet in een verbondsrelatie want de Gemeente is in Christus, één met Christus, lichaam van het Hoofd. De Gemeente is vlekkeloos en rein, onze identiteit is Christus, vrij van zonden, schuld of wet. Dat is iets anders dan de kamerling of Cornelis. Het apostelconvent kwam over mensen als Cornelis en de kamerling al tot oordeel dat ze geen joods juk hoefde te dragen maar zich moeten houden aan de geboden die Noch kreeg.
Daarom maak ik onderscheid tussen brieven die over het koninkrijk gaan met alle bijbehorende principes, wet en genade, aardse en geestlijke zegeningen, goede werken ect, en de brieven die uitsluitend over de Gemeente als Zijn Lichaam gaan, uitsluitend geestelijke zegeningen in de hemelse gewesten. Dan krijgen alle gedeelten uit de bijbel een plekje door gezond onderscheid. Dan zijn er geen verwarrende verbondsdiscussies nodig, valt de waarheid rondom bijv. de waterdoop op zn plaats, zijn er geen problemen meer rondom wet of uitverkiezingsleer ect., wordt het verhaal over de hel duidelijk en is er voor alle profetie een vervulling in het verleden en in de toekomst incluis een duidelijk verhaal voor de toekomst van Israel. Dan wil je niet meer anders

Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.