Heerlijk dat mensen zo goed weten wat God wel en niet wil. Soms zou ik willen dat mijn leven ook zo overzichtelijk zou zijn.Forummer schreef:Dat ben ik met je eens. Maar kandidaatsgemeenten aanwijzen kan echt niet naar Gods wil zijn, LutherLuther schreef:En ik zeg niet dat het per definitie fout gaat in een grote gemeente (hoewel die voorbeelden wel zijn aan te wijzen - e.e.a. hangt erg af van de wijsheid van een kerkenraad); wel wil ik ermee aangeven dat het predikantschap nogal eens onderschat wordt. Ook al is iemand al wat ouder: je moet helemaal zonder enige ervaring beginnen. Het leiden van een gemêleerde kudde anno 2015 is geen geringe opgave.Forummer schreef:Ik zeg ook niet dat ik het niet eens ben met de duur van de bedenktijd, maar dat ik niet vind dat er bepaalde 'kandidaatsgemeenten' moeten zijn
Beroepingswerk discussie
Re: Beroepingswerk discussie
1. Niet zo cynisch freek, dat is nergens goed voor en zeker niet voor de sfeer hier.freek schreef:Heerlijk dat mensen zo goed weten wat God wel en niet wil. Soms zou ik willen dat mijn leven ook zo overzichtelijk zou zijn.Forummer schreef:Dat ben ik met je eens. Maar kandidaatsgemeenten aanwijzen kan echt niet naar Gods wil zijn, LutherLuther schreef:En ik zeg niet dat het per definitie fout gaat in een grote gemeente (hoewel die voorbeelden wel zijn aan te wijzen - e.e.a. hangt erg af van de wijsheid van een kerkenraad); wel wil ik ermee aangeven dat het predikantschap nogal eens onderschat wordt. Ook al is iemand al wat ouder: je moet helemaal zonder enige ervaring beginnen. Het leiden van een gemêleerde kudde anno 2015 is geen geringe opgave.Forummer schreef:Ik zeg ook niet dat ik het niet eens ben met de duur van de bedenktijd, maar dat ik niet vind dat er bepaalde 'kandidaatsgemeenten' moeten zijn
2. Als we kandidaatsgemeenten aan gaan wijzen, DAN gaan we doen alsof we weten wat God wil. Dan gaan we zeggen: God MOET de kandidaten naar een kleine(re) gemeente zenden. Dan leggen we God als het ware (voorzover het kan) beperkingen op in Zijn wil. Denk je dat dat de bedoeling is?
- FlyingEagle
Beroepingswerk discussie
Dus Forummer, wanneer een kerkverband een leeftijdsgrens heeft en predikanten dus op een bepaalde leeftijd met emeritaat gaan dan vind jij dat ook niet kunnen?
Ik vind dat je reactie wat overtrokken
Dat is inderdaad indringen in de altoos wijze raad des Heeren. Dat past ons niet en dat gaat ons te ver.Forummer schreef:1. Niet zo cynisch freek, dat is nergens goed voor en zeker niet voor de sfeer hier.freek schreef:Heerlijk dat mensen zo goed weten wat God wel en niet wil. Soms zou ik willen dat mijn leven ook zo overzichtelijk zou zijn.Forummer schreef:Dat ben ik met je eens. Maar kandidaatsgemeenten aanwijzen kan echt niet naar Gods wil zijn, LutherLuther schreef:En ik zeg niet dat het per definitie fout gaat in een grote gemeente (hoewel die voorbeelden wel zijn aan te wijzen - e.e.a. hangt erg af van de wijsheid van een kerkenraad); wel wil ik ermee aangeven dat het predikantschap nogal eens onderschat wordt. Ook al is iemand al wat ouder: je moet helemaal zonder enige ervaring beginnen. Het leiden van een gemêleerde kudde anno 2015 is geen geringe opgave.
2. Als we kandidaatsgemeenten aan gaan wijzen, DAN gaan we doen alsof we weten wat God wil. Dan gaan we zeggen: God MOET de kandidaten naar een kleine(re) gemeente zenden. Dan leggen we God als het ware (voorzover het kan) beperkingen op in Zijn wil. Denk je dat dat de bedoeling is?
Als de Heere Zijn dienstknecht zend tot een gemeente van 10 mensen, heeft hij gaan. Als het een gemeente van 5000 man betreft, hij heeft te gaan. Waarom? Omdat de Heere hem zend. En als de Heere hem roept naar een plek in de Wijngaard, zal Hij dat dan niet waar maken? Hij zal zorg dragen voor Zijn eigen werk. Dus kom dan niet met kandidaatsgemeenten, dat is on-geestelijk en puur menselijk gefilosofeer.
Helemaal mee eens!!!Nowhere schreef: Dat is inderdaad indringen in de altoos wijze raad des Heeren. Dat past ons niet en dat gaat ons te ver.
Als de Heere Zijn dienstknecht zend tot een gemeente van 10 mensen, heeft hij gaan. Als het een gemeente van 5000 man betreft, hij heeft te gaan. Waarom? Omdat de Heere hem zend. En als de Heere hem roept naar een plek in de Wijngaard, zal Hij dat dan niet waar maken? Hij zal zorg dragen voor Zijn eigen werk. Dus kom dan niet met kandidaatsgemeenten, dat is on-geestelijk en puur menselijk gefilosofeer.
Laatst gewijzigd door Reiziger op 16 jun 2015, 22:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Wij moeten niet in kerkelijke zaken overal zo expliciet Gods wil achter zoeken. In het gewone leven zou daar wel wat meer aandacht voor mogen zijn. Maar dan niet zo dat als een fietsenmaker veel blauwe en geen rode fietsen verkoopt, dat dus duidelijk Gods wil is. Ik hoop dat veel mensen wel aanvoelen dat je zo niet kunt redeneren. Ook in het kerkelijk leven vindt veel menselijks plaats. Dat hoort bij de manier waarop God zijn kerk wil bouwen.
Het is onzin dat Gods wil belemmerd zou worden door regels en orde. God openbaart zich als een God die orde in de kerk wil. En daar kunnen best regels voor kandidaatsgemeenten bij horen. Dogmatisch gezien zijn die regels in Gods wil besloten. Maar de redenering van Forummer en Nowwhere is mijns inziens een extreme vorm van lijdelijkheid en vindt ook geen steun in de gereformeerde traditie.
Het is onzin dat Gods wil belemmerd zou worden door regels en orde. God openbaart zich als een God die orde in de kerk wil. En daar kunnen best regels voor kandidaatsgemeenten bij horen. Dogmatisch gezien zijn die regels in Gods wil besloten. Maar de redenering van Forummer en Nowwhere is mijns inziens een extreme vorm van lijdelijkheid en vindt ook geen steun in de gereformeerde traditie.
Maar we moeten toch wel Gods wil achter zoeken als kand. A naar gemeente B gaat?DDD schreef:Wij moeten niet in kerkelijke zaken overal zo expliciet Gods wil achter zoeken. In het gewone leven zou daar wel wat meer aandacht voor mogen zijn. Maar dan niet zo dat als een fietsenmaker veel blauwe en geen rode fietsen verkoopt, dat dus duidelijk Gods wil is. Ik hoop dat veel mensen wel aanvoelen dat je zo niet kunt redeneren. Ook in het kerkelijk leven vindt veel menselijks plaats. Dat hoort bij de manier waarop God zijn kerk wil bouwen.
Het is inderdaad onzin dat God belemmerd wil/zou worden door regels en orde. Daarom ben ik tegen kandidaatgemeenten. Dan ga je proberen Gods wil in een bepaalde richting te drijven.
Een waarom is onze redenering een extreme vorm van lijdelijkheid?
Ik spreek niet voor Forummer, maar daar moet je inderdaad mee oppassen ja.FlyingEagle schreef:Dus Forummer, wanneer een kerkverband een leeftijdsgrens heeft en predikanten dus op een bepaalde leeftijd met emeritaat gaan dan vind jij dat ook niet kunnen?
De Heere roept niet voor 'even', maar voor het leven (!).
Al moeten we dat ook niet te ver doordrijven, met het oog op gezondheidstoestanden.
Het moet wel orderlijk en met gepastheid eraan toe blijven gaan in de Eredienst.
En soms hoor je verhalen, waarvan je denkt: tjonge moet het nu zo?
Dat men zich naar boven moet trekken om de preekstoel te beklimmen.
Dat ouderlingen moeten gaan helpen om een predikant naar boven te krijgen.
Dat er een "tijdelijk in elkaar geflanst spreekgestoelte komt" om vandaar achter te preken.
Of dat de doop bedient wordt vanaf de kansel of het huwelijk wordt ingezegend hangend over de rand.
Of dat de preek gelezen wordt door de ouderling en de toepassing volgt door de predikant.
Of dat de predikant alleen de preek voor zijn rekening neemt en de ouderlingen de diensten moeten leiden.
Dat is niet ordelijk en sticht niet. Dan is het gewoon tijd om te stoppen, ook al wil het hoofd en de stem wel.
En ter aanvulling DDD aan Forummer. Sorry maar kandidaatsgemeenten en de regels daar omtrent is gewoon de Heere voor de mens zijn kar spannen. Dogmatisch gezien is het dan Gods wil? Nee het is de mens die het denkt beter te weten dan de Heere. Want een kandidaat moet maar klein beginnen. Triest! En is onze gedachtegang niet gereformeerd? Nee? Hoe moet het dan in jullie visie met "de Heere zend tot wie Hij wil en tot wanneer Hij wil"? Want dan past in jullie gedachtegang echt niet.Forummer schreef:Maar we moeten toch wel Gods wil achter zoeken als kand. A naar gemeente B gaat?DDD schreef:Wij moeten niet in kerkelijke zaken overal zo expliciet Gods wil achter zoeken. In het gewone leven zou daar wel wat meer aandacht voor mogen zijn. Maar dan niet zo dat als een fietsenmaker veel blauwe en geen rode fietsen verkoopt, dat dus duidelijk Gods wil is. Ik hoop dat veel mensen wel aanvoelen dat je zo niet kunt redeneren. Ook in het kerkelijk leven vindt veel menselijks plaats. Dat hoort bij de manier waarop God zijn kerk wil bouwen.
Het is inderdaad onzin dat God belemmerd wil/zou worden door regels en orde. Daarom ben ik tegen kandidaatgemeenten. Dan ga je proberen Gods wil in een bepaalde richting te drijven.
Het zou goed zijn als je eerst even nadacht, want zo ingewikkeld is het niet, wat ik schrijf. Het is prima om van mening te verschillen, maar dat kan dan toch met argumenten?
De regels en orde in de kerk behoren tot Gods wil. De heilige Geest leidt de kerk, en regels over emeritaat en opleiding van voorgangers en over weet ik wat niet al, horen daarbij. Dat wil niet zeggen dat God met iedere regel van iedere kerk tevreden is. Dat is gegeven met het feit dat God zijn evangelie door mensen verkondigt. En mensen begaan regelmatig vergissingen en doen soms domme dingen.
Wij mogen daarom God niet van alles wat er gebeurt de schuld geven. Dat is niet in strijd met de belijdenis dat Gods voorzienigheid over alle dingen gaat. Die belijdenis sluit onze verantwoordelijkheid niet uit.
Ik zou mij zeer verbazen als in de gereformeerde traditie een oudvader oid. te vinden is die een dergelijk standpunt als dat van jullie zou verdedigen (het mag ook met een ander voorbeeld zijn). Het is eerder dopers/geestdrijverig dan gereformeerd. God werkt middellijk.
De regels en orde in de kerk behoren tot Gods wil. De heilige Geest leidt de kerk, en regels over emeritaat en opleiding van voorgangers en over weet ik wat niet al, horen daarbij. Dat wil niet zeggen dat God met iedere regel van iedere kerk tevreden is. Dat is gegeven met het feit dat God zijn evangelie door mensen verkondigt. En mensen begaan regelmatig vergissingen en doen soms domme dingen.
Wij mogen daarom God niet van alles wat er gebeurt de schuld geven. Dat is niet in strijd met de belijdenis dat Gods voorzienigheid over alle dingen gaat. Die belijdenis sluit onze verantwoordelijkheid niet uit.
Ik zou mij zeer verbazen als in de gereformeerde traditie een oudvader oid. te vinden is die een dergelijk standpunt als dat van jullie zou verdedigen (het mag ook met een ander voorbeeld zijn). Het is eerder dopers/geestdrijverig dan gereformeerd. God werkt middellijk.
Het zou goed zijn als je eerst even nadacht, want zo ingewikkeld is het niet, wat ik schrijf. Het is prima om van mening te verschillen, maar dat kan dan toch met argumenten?
Waarom valt dit dan niet onder:Nowhere schreef:De Heere roept niet voor 'even', maar voor het leven (!).
Al moeten we dat ook niet te ver doordrijven, met het oog op gezondheidstoestanden.
Het moet wel orderlijk en met gepastheid eraan toe blijven gaan in de Eredienst.
En soms hoor je verhalen, waarvan je denkt: tjonge moet het nu zo?
Dat men zich naar boven moet trekken om de preekstoel te beklimmen.
Dat ouderlingen moeten gaan helpen om een predikant naar boven te krijgen.
Dat er een "tijdelijk in elkaar geflanst spreekgestoelte komt" om vandaar achter te preken.
Of dat de doop bedient wordt vanaf de kansel of het huwelijk wordt ingezegend hangend over de rand.
Of dat de preek gelezen wordt door de ouderling en de toepassing volgt door de predikant.
Of dat de predikant alleen de preek voor zijn rekening neemt en de ouderlingen de diensten moeten leiden.
Dat is niet ordelijk en sticht niet. Dan is het gewoon tijd om te stoppen, ook al wil het hoofd en de stem wel.
Nowhere schreef:Dat is inderdaad indringen in de altoos wijze raad des Heeren. Dat past ons niet en dat gaat ons te ver.
(...) dat is on-geestelijk en puur menselijk gefilosofeer.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
- Reformer
Dan kunnen kerkordes en andere kerkelijke regels dus bij het oud papier?Forummer schreef:Maar we moeten toch wel Gods wil achter zoeken als kand. A naar gemeente B gaat?DDD schreef:Wij moeten niet in kerkelijke zaken overal zo expliciet Gods wil achter zoeken. In het gewone leven zou daar wel wat meer aandacht voor mogen zijn. Maar dan niet zo dat als een fietsenmaker veel blauwe en geen rode fietsen verkoopt, dat dus duidelijk Gods wil is. Ik hoop dat veel mensen wel aanvoelen dat je zo niet kunt redeneren. Ook in het kerkelijk leven vindt veel menselijks plaats. Dat hoort bij de manier waarop God zijn kerk wil bouwen.
En de zaligheid is in geen ander, want er is onder de hemel geen andere Naam onder de mensen gegeven waardoor wij zalig moeten worden.
Je begrijpt onze mening totaal verkeerd. Allereerst gebruik ik volgens mij wel degelijk argumenten.DDD schreef:Het zou goed zijn als je eerst even nadacht, want zo ingewikkeld is het niet, wat ik schrijf. Het is prima om van mening te verschillen, maar dat kan dan toch met argumenten?
De regels en orde in de kerk behoren idd tot Gods wil. Het zou best kunnen dat God niet met alles tevreden is. Maar zou Hij niet tevreden zijn met het feit dat een kandidaat heen mag gaan waar hij wil?
Wij mogen God idd niet de schuld van alles geven, helemaal mee eens. Doe ik dat dan? Maar welke standpunten bedoel je dan?
Volgens mij snap jij onze mening niet helemaal
Neeeeeeeeeeeeeeeje, ook jij begrijpt mij verkeerd.Reformer schreef:Dan kunnen kerkordes en andere kerkelijke regels dus bij het oud papier?Forummer schreef:Maar we moeten toch wel Gods wil achter zoeken als kand. A naar gemeente B gaat?DDD schreef:Wij moeten niet in kerkelijke zaken overal zo expliciet Gods wil achter zoeken. In het gewone leven zou daar wel wat meer aandacht voor mogen zijn. Maar dan niet zo dat als een fietsenmaker veel blauwe en geen rode fietsen verkoopt, dat dus duidelijk Gods wil is. Ik hoop dat veel mensen wel aanvoelen dat je zo niet kunt redeneren. Ook in het kerkelijk leven vindt veel menselijks plaats. Dat hoort bij de manier waarop God zijn kerk wil bouwen.
Ik ben voor orde en voor regels en voor duidelijkheid in de kerk.
Maar ik ben TEGEN kandidaatgemeentes.
Maar we moeten onze regels en orde wel zo opstellen zoals God het wil. En Gods wil kan je opmaken uit Zijn Woord