Ik meen iets te weten over de gang van zaken in onze gemeenten. Ik hoef dan eigenlijk de vraag niet te stellen, want ik geloof niet dat dit onder ons voorkomt. Ik stond er overigens wel wat van te kijken.Ditbenik schreef:Die vraag moet je niet bij merel neerleggen. Zij spreekt alleen over haar eigen huidige en vorige gemeente.-DIA- schreef:Doen ze dat dan ook al in de (Oud)Gereformeerde Gemeenten(in Nederland)? Ik heb dit nog nooit gehoord... Ik kan er ook nog niet veel over vinden via Wikipedia of andere kennisbronnen.merel schreef: De hele gemeente. In mijn vorige gemeente moest de gemeente ook 'ja' zeggen bij het voorlezen van het doopformulier, omdat ook zij verantwoordelijk zijn voor het opvoeden en opgroeien van de kinderen.
Gelezen, gedacht, gehoord...
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Mijn vorige predikant was daar indertijd zeer stellig in. Hij vond de hele gemeente verantwoordelijk voor de geloofsopvoeding van de kinderen. Ik denk dat hij inmiddels anders over denkt. Hij heeft nogal een ruk naar rechts gemaakt in standpunten en prediking-DIA- schreef:Ik meen iets te weten over de gang van zaken in onze gemeenten. Ik hoef dan eigenlijk de vraag niet te stellen, want ik geloof niet dat dit onder ons voorkomt. Ik stond er overigens wel wat van te kijken.Ditbenik schreef:Die vraag moet je niet bij merel neerleggen. Zij spreekt alleen over haar eigen huidige en vorige gemeente.-DIA- schreef:Doen ze dat dan ook al in de (Oud)Gereformeerde Gemeenten(in Nederland)? Ik heb dit nog nooit gehoord... Ik kan er ook nog niet veel over vinden via Wikipedia of andere kennisbronnen.merel schreef: De hele gemeente. In mijn vorige gemeente moest de gemeente ook 'ja' zeggen bij het voorlezen van het doopformulier, omdat ook zij verantwoordelijk zijn voor het opvoeden en opgroeien van de kinderen.

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Dat was ook het geval bij de doop van onze kinderen. Het is natuurlijk wel wat lastig nu we meer dan 1000 km van die gemeente wonen.merel schreef:
De hele gemeente. In mijn vorige gemeente moest de gemeente ook 'ja' zeggen bij het voorlezen van het doopformulier, omdat ook zij verantwoordelijk zijn voor het opvoeden en opgroeien van de kinderen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Maar zo direct is die verantwoordelijkheid niet. Ik zie het meer als een gezamenlijke verantwoordelijkheid om (christelijk) onderwijs te organiseren en om het gemeentelijke clubwerk te doen.parsifal schreef:Dat was ook het geval bij de doop van onze kinderen. Het is natuurlijk wel wat lastig nu we meer dan 1000 km van die gemeente wonen.merel schreef:
De hele gemeente. In mijn vorige gemeente moest de gemeente ook 'ja' zeggen bij het voorlezen van het doopformulier, omdat ook zij verantwoordelijk zijn voor het opvoeden en opgroeien van de kinderen.
Ik voel me er niet verantwoordelijk voor of andere gemeenteleden hun kinderen wel netjes 'dank u wel, mijnheer' leren zeggen.
- Lilian1975
- Berichten: 3724
- Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Herman schreef:Maar zo direct is die verantwoordelijkheid niet. Ik zie het meer als een gezamenlijke verantwoordelijkheid om (christelijk) onderwijs te organiseren en om het gemeentelijke clubwerk te doen.parsifal schreef:Dat was ook het geval bij de doop van onze kinderen. Het is natuurlijk wel wat lastig nu we meer dan 1000 km van die gemeente wonen.merel schreef:
De hele gemeente. In mijn vorige gemeente moest de gemeente ook 'ja' zeggen bij het voorlezen van het doopformulier, omdat ook zij verantwoordelijk zijn voor het opvoeden en opgroeien van de kinderen.
Ik voel me er niet verantwoordelijk voor of andere gemeenteleden hun kinderen wel netjes 'dank u wel, mijnheer' leren zeggen.
Het gaat wel om de geestelijke opvoeding he? En dat is wel degelijk ook een persoonlijke verantwoordelijkheid, meen ik. En als je ziet als medegemeentelid dat een puber dreigt af te haken.. . Wat doe je dan? Ogen dicht, wijzen naar clubwerk. En verder niets? Is dat je verantwoordelijkheid nemen? Of ligt het misschien toch beetje anders?
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Mee eens, ik denk dat dit een gemeenschappelijke verantwoordelijkheid is. Niet alleen als je catechisatie geeft of club, maar elk lid is verantwoordelijk voor de geloofsopvoeding van een kind.Lilian1975 schreef:Herman schreef:Maar zo direct is die verantwoordelijkheid niet. Ik zie het meer als een gezamenlijke verantwoordelijkheid om (christelijk) onderwijs te organiseren en om het gemeentelijke clubwerk te doen.parsifal schreef:Dat was ook het geval bij de doop van onze kinderen. Het is natuurlijk wel wat lastig nu we meer dan 1000 km van die gemeente wonen.merel schreef:
De hele gemeente. In mijn vorige gemeente moest de gemeente ook 'ja' zeggen bij het voorlezen van het doopformulier, omdat ook zij verantwoordelijk zijn voor het opvoeden en opgroeien van de kinderen.
Ik voel me er niet verantwoordelijk voor of andere gemeenteleden hun kinderen wel netjes 'dank u wel, mijnheer' leren zeggen.
Het gaat wel om de geestelijke opvoeding he? En dat is wel degelijk ook een persoonlijke verantwoordelijkheid, meen ik. En als je ziet als medegemeentelid dat een puber dreigt af te haken.. . Wat doe je dan? Ogen dicht, wijzen naar clubwerk. En verder niets? Is dat je verantwoordelijkheid nemen? Of ligt het misschien toch beetje anders?
@ Herman ik vind het voorbeeld dat je noemt eigenlijk nergens opslaan. Of iemand bepaalde badis vaardigheden leert, is iets totaal anders dan geloofsopvoeding
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Hoe geven jullie daar dan aandacht aan? Je bemoeit je dus met de kinderen van andere gemeenteleden?merel schreef:Mee eens, ik denk dat dit een gemeenschappelijke verantwoordelijkheid is. Niet alleen als je catechisatie geeft of club, maar elk lid is verantwoordelijk voor de geloofsopvoeding van een kind.
@ Herman ik vind het voorbeeld dat je noemt eigenlijk nergens opslaan. Of iemand bepaalde badis vaardigheden leert, is iets totaal anders dan geloofsopvoeding
Het klopt dat mijn voorbeeld algemeen is. Ik vond het even lastig om bijvoorbeeld de inhoud van het persoonlijk gebed als item te nemen dus ik koos voor een algemeen opvoedkundig voorbeeld.
- Lilian1975
- Berichten: 3724
- Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Bemoeien klinkt erg negatief. Begin gewoon eenvoudig... en ja ook ik schiet hier in alles tekort. Een band proberen aan te gaan. In gebed gaan voor zo'n kind. Zeggen he wat fijn dat ik je zie. Of he wat jammer, ik mis je al een poosje. Hoe gaat het met je? Gewoon dat....Herman schreef:Hoe geven jullie daar dan aandacht aan? Je bemoeit je dus met de kinderen van andere gemeenteleden?merel schreef:Mee eens, ik denk dat dit een gemeenschappelijke verantwoordelijkheid is. Niet alleen als je catechisatie geeft of club, maar elk lid is verantwoordelijk voor de geloofsopvoeding van een kind.
@ Herman ik vind het voorbeeld dat je noemt eigenlijk nergens opslaan. Of iemand bepaalde badis vaardigheden leert, is iets totaal anders dan geloofsopvoeding
Het klopt dat mijn voorbeeld algemeen is. Ik vond het even lastig om bijvoorbeeld de inhoud van het persoonlijk gebed als item te nemen dus ik koos voor een algemeen opvoedkundig voorbeeld.
Ds den ouden heeft ooit eens ongeveer zoiets gezegd: Het kan en mag niet bestaan dat een kerkverlater zegt ik kon zo weggaan. Niemand merkte of zei iets.
Wanneer een dooplid belijdenis van het geloof aflegt.... sturen we een kaartje, drukken we het de hand en worden hun namen genoemd in de voorbeden. We zijn verblijd.
Wanneer een dooplid belijdenis van ongeloof aflegt laat het ons koud. Terwijl als we enigszins besef hebben van het oordeel van God waaronder een ieder leeft buiten Christus.... en we persoonlijk weten van de liefde van Christus kan het toch niet bestaan dat we niets daarvan laten blijken?
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Wellicht bidden voor de kinderen binnen de gemeente, extra bidden voor de kinderen/ jeugd die je minder ziet.Herman schreef:Hoe geven jullie daar dan aandacht aan? Je bemoeit je dus met de kinderen van andere gemeenteleden?merel schreef:Mee eens, ik denk dat dit een gemeenschappelijke verantwoordelijkheid is. Niet alleen als je catechisatie geeft of club, maar elk lid is verantwoordelijk voor de geloofsopvoeding van een kind.
@ Herman ik vind het voorbeeld dat je noemt eigenlijk nergens opslaan. Of iemand bepaalde badis vaardigheden leert, is iets totaal anders dan geloofsopvoeding
Het klopt dat mijn voorbeeld algemeen is. Ik vond het even lastig om bijvoorbeeld de inhoud van het persoonlijk gebed als item te nemen dus ik koos voor een algemeen opvoedkundig voorbeeld.
Wat ik zelf heel leuk vond was dat een van de kinderen persoonlijk via de app benaderd werd voor een kerstdiner van een club waar hij nooit heengaat. Ook dat is verantwoordelijkheid nemen voor de geloofsopvoeding.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
In onze vorige gemeente was er ook één persoon die kinderen aansprak en aangaf blij te zijn ze in de kerk te zien en ook uit te nodigen voor de club.merel schreef:Wellicht bidden voor de kinderen binnen de gemeente, extra bidden voor de kinderen/ jeugd die je minder ziet.Herman schreef:Hoe geven jullie daar dan aandacht aan? Je bemoeit je dus met de kinderen van andere gemeenteleden?merel schreef:Mee eens, ik denk dat dit een gemeenschappelijke verantwoordelijkheid is. Niet alleen als je catechisatie geeft of club, maar elk lid is verantwoordelijk voor de geloofsopvoeding van een kind.
@ Herman ik vind het voorbeeld dat je noemt eigenlijk nergens opslaan. Of iemand bepaalde badis vaardigheden leert, is iets totaal anders dan geloofsopvoeding
Het klopt dat mijn voorbeeld algemeen is. Ik vond het even lastig om bijvoorbeeld de inhoud van het persoonlijk gebed als item te nemen dus ik koos voor een algemeen opvoedkundig voorbeeld.
Wat ik zelf heel leuk vond was dat een van de kinderen persoonlijk via de app benaderd werd voor een kerstdiner van een club waar hij nooit heengaat. Ook dat is verantwoordelijkheid nemen voor de geloofsopvoeding.
De kerkenraad daarintegen laat kerkverlaters gewoon gaan, je kunt ze tenslotte toch niet tegen houden als ze kiezen weg te gaan en verkeerde invloed op anderen dus laat maar waaien

In onze huidige gemeente ook een persoonlijke uitnodiging gekregen voor de club, maakt het toch net wat aantrekkelijker om een eerste keer te gaan. Hier wordt wel open gesproken over kerkverlaters en gevraagd om gebed, hulp, gesprek (gewoon in eerste instantie hoe gaat het op school/opleiding /werk en als je iets van een opening merkt kun je opmerken ik mis je, heb je geen aansluiting/vragen/twijfels oid)
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Misschien iets off-topic. In onze gemeente wordt vaak gebeden voor diegenen die de kerk hebben verlaten of die nu onder een andere leer zitten, of God ze nog terug mocht willen brengen. Ook voor jongeren, die wellicht in hun hart al los zijn geweekt van de gemeente. Dat is het heil zoeken voor de gemeente en de af- en weggedwaalden.merel schreef: Wellicht bidden voor de kinderen binnen de gemeente, extra bidden voor de kinderen/ jeugd die je minder ziet.
Wat ik zelf heel leuk vond was dat een van de kinderen persoonlijk via de app benaderd werd voor een kerstdiner van een club waar hij nooit heengaat. Ook dat is verantwoordelijkheid nemen voor de geloofsopvoeding.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Een mooi element in het gebed DIA.-DIA- schreef:Misschien iets off-topic. In onze gemeente wordt vaak gebeden voor diegenen die de kerk hebben verlaten of die nu onder een andere leer zitten, of God ze nog terug mocht willen brengen. Ook voor jongeren, die wellicht in hun hart al los zijn geweekt van de gemeente. Dat is het heil zoeken voor de gemeente en de af- en weggedwaalden.merel schreef: Wellicht bidden voor de kinderen binnen de gemeente, extra bidden voor de kinderen/ jeugd die je minder ziet.
Wat ik zelf heel leuk vond was dat een van de kinderen persoonlijk via de app benaderd werd voor een kerstdiner van een club waar hij nooit heengaat. Ook dat is verantwoordelijkheid nemen voor de geloofsopvoeding.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Weet niet of het hier al aandacht had gekregen: het artikel over de lezing van Selderhuis "Neem deel aan mondiale beoefening gereformeerde theologie"
Met als citaat:' Bijzondere aandacht wil ik vragen voor de toename van de belangstelling voor de gereformeerde scholastiek. Deze term stond lange tijd voor dorre theologie, die juist de gloed en glans van de theologie van Luther en Calvijn had weggenomen en gezorgd had voor een uitverkiezingsleer die veel gelovigen meer angst en twijfel dan vreugde en zekerheid bezorgde. De herwaardering heeft ervoor gezorgd dat gereformeerde scholastiek nu hip en hot is. Uit alle werelddelen komen verzoeken van jonge mannen en vrouwen die juist op dit onderwerp willen studeren en promoveren.'
"Ten slotte stimuleert de blik in de spiegel ons om theologen te zijn en theologie te bedrijven. De belangstelling voor puriteinen is geweldig, maar theologisch raken puriteinen bij lange na niet aan de diepgang van Luther en Calvijn en de gereformeerde scholastici. Met puriteinen kun je het geloof van de gemeente versterken, maar je kunt er geen kerk mee bouwen. Met puriteinen kun je van het geloof getuigen, maar je kunt er geen academische apologetiek mee bedrijven. Academische theologie traint mensen niet om dingen te kunnen doen, maar om te kunnen denken. Academische theologie traint mensen niet om een mooie liturgie in elkaar te zetten, maar om te doordenken wat liturgie is.'
Met als citaat:' Bijzondere aandacht wil ik vragen voor de toename van de belangstelling voor de gereformeerde scholastiek. Deze term stond lange tijd voor dorre theologie, die juist de gloed en glans van de theologie van Luther en Calvijn had weggenomen en gezorgd had voor een uitverkiezingsleer die veel gelovigen meer angst en twijfel dan vreugde en zekerheid bezorgde. De herwaardering heeft ervoor gezorgd dat gereformeerde scholastiek nu hip en hot is. Uit alle werelddelen komen verzoeken van jonge mannen en vrouwen die juist op dit onderwerp willen studeren en promoveren.'
"Ten slotte stimuleert de blik in de spiegel ons om theologen te zijn en theologie te bedrijven. De belangstelling voor puriteinen is geweldig, maar theologisch raken puriteinen bij lange na niet aan de diepgang van Luther en Calvijn en de gereformeerde scholastici. Met puriteinen kun je het geloof van de gemeente versterken, maar je kunt er geen kerk mee bouwen. Met puriteinen kun je van het geloof getuigen, maar je kunt er geen academische apologetiek mee bedrijven. Academische theologie traint mensen niet om dingen te kunnen doen, maar om te kunnen denken. Academische theologie traint mensen niet om een mooie liturgie in elkaar te zetten, maar om te doordenken wat liturgie is.'
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Leg dat maar uit dan. Het artikel, daar moet je lid voor worden van het RDMarck schreef: De belangstelling voor puriteinen is geweldig, maar theologisch raken puriteinen bij lange na niet aan de diepgang van Luther en Calvijn en de gereformeerde scholastici. Met puriteinen kun je het geloof van de gemeente versterken, maar je kunt er geen kerk mee bouwen.
-
- Verbannen
- Berichten: 8382
- Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
- Locatie: Zeeland
Re: Gelezen, gedacht, gehoord...
Zozo, zo rigoureus kende ik dr. Van den Brink nog niet...: https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/29 ... sonneveld/