De kleine lettertjes van het Evangelie

Ad Anker
Moderator

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Ad Anker »

Hier eea verwijderd. Blijf inhoudelijk en respectvol.
Ararat

Bericht door Ararat »

Zijpaadje: Ik blijf toch nog een klein beetje peinzen over de vertaling van Jona naar de huidige situatie.

Wat zou er gebeuren bij ambtsdragers en gemeenteleden als een gemeente massaal bekering laat zien op de prediking?
Paniek? Blijdschap? Dankbaarheid? Scepsis?
Jona was niet zo blij voor zijn vijanden, zouden wij dat wel zijn bij onze broeders en zusters?
Mistig

Bericht door Mistig »

Ararat schreef:Zijpaadje: Ik blijf toch nog een klein beetje peinzen over de vertaling van Jona naar de huidige situatie.

Wat zou er gebeuren bij ambtsdragers en gemeenteleden als een gemeente massaal bekering laat zien op de prediking?
Jona was niet zo blij voor zijn vijanden, zouden wij dat wel zijn bij onze broeders en zusters?
Ik denk in eerste instantie scepsis. Dat is ook best logisch denk ik.
Maar dat zal (na al die huisbezoeken die ze dan zullen mogen doen) veranderen in dankbaarheid.

Onze vorige predikant zei overigens bij zijn afscheid overigens ook vaak als een Jona te hebben gestaan op de kansel.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Mistig schreef:
Ararat schreef:Zijpaadje: Ik blijf toch nog een klein beetje peinzen over de vertaling van Jona naar de huidige situatie.

Ik denk in eerste instantie scepsis. Dat is ook best logisch denk ik.
Maar dat zal (na al die huisbezoeken die ze dan zullen mogen doen) veranderen in dankbaarheid.

Onze vorige predikant zei overigens bij zijn afscheid overigens ook vaak als een Jona te hebben gestaan op de kansel.
Dat is niet best over jezelf als gezonden knecht te moeten zeggen.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/29 ... wonder-2-/

Weer een antwoord. En erg eenzijdig mijns inziens...
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

GerefGemeente-lid schreef:https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/29 ... wonder-2-/

Want?
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

GerefGemeente-lid schreef:https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/29 ... wonder-2-/

Heb even de antwoorden gescreend. Het verbaasd me dat hij aangeeft dat bij de doop iemand genade ontvangt.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Zita schreef:

Want?
Ik heb zojuist een vervolgvraag ingestuurd. Als die behandeld is, zal ik het één en ander toelichten.

Maar de volgende is al weer afgeserveerd. Philpots boeken kunnen ook bij het oud vuil. Zo'n toon is echt on-Bijbels.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

GerefGemeente-lid schreef:
Zita schreef:

Want?
Ik heb zojuist een vervolgvraag ingestuurd. Als die behandeld is, zal ik het één en ander toelichten.

Maar de volgende is al weer afgeserveerd. Philpots boeken kunnen ook bij het oud vuil. Zo'n toon is echt on-Bijbels.
Klopt het inhoudelijk wat er staat over de Catechismus en de DL?
TSD

Bericht door TSD »

Piet Puk schreef:

Heb even de antwoorden gescreend. Het verbaasd me dat hij aangeeft dat bij de doop iemand genade ontvangt.
Mij verbaast dat helaas niet…we wisten al dat hij zo hierover dacht. Feitelijk is hij nu inconsequent, want blijkbaar is de doop bij kinderen de scheidslijn en niet het geloof.

Wat ik veel schokkender vind is dat hij de wedergeboorte geen wonder wil noemen “omdat we niet alles een wonder moeten gaan noemen”. Alsof het niets is…

Ik geloof wel dat ik hem langzamerhand begin te begrijpen, ook in zijn antwoorden lees je hoe hij over de reformatorische prediking denkt. Bijvoorbeeld dat hij deze jongere toevoegt dat hij zou leren “dat je pas mag gaan geloven als je weet dat je wedergeboren bent”.

Nou, dat wordt echt nergens geleerd, juist niet ter rechterzijde, daar wordt juist eerder gepreekt dat de zekerheid over dat je wedergeboren bent pas later komt dan wanneer je voor het eerst op Christus mag zien.

Ik denk echt dat deze man bepaalde dingen is gaan geloven over de rechterflank en die probeert te bestrijden, terwijl de werkelijkheid genuanceerder ligt. En in dat bestrijden lijkt hij zelf aan de andere kant “de dijk af te glijden”.
Laatst gewijzigd door TSD op 05 aug 2022, 16:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

En vervolgens breng je een gevaarlijke disclaimer aan. De Heere spreekt altijd in je hart (Matth. 13:19; Rom. 10:8). Pas op dat je van God niet teveel eist. Je bent niet tevreden met de roeping, en wilt dat God inwendig spreekt. Je lijkt gevaarlijk veel op de broers van de rijke man: “Als mijn broers Gods Woord nu eens zus of zo zouden horen, dán zouden ze zich bekeren!” Het is niet waar. Als jij ongehoorzaam bent aan Gods roeping in het Evangelie, zul je je nooit laten gezeggen (Lukas 16:30-31).

Ik denk dat dit wel raak is. Dit hoor ik zoveel in mijn omgeving. 'Heere u moet het doen', 'Heere, bekeer me zoals u al uw volk bekeert etc'. En hoe verder je het gesprek voert, hoe meer het gaat naar 'ja, ik kan er ook niks aan doen he. Ik bid, ik ga naar de kerk, wat moet ik nog meer doen'.
Het spanningsveld tussen Gods bevel tot geloof en bekering en de onmacht van de gevallen mens, wordt dan helemaal naar het laatste toe gebracht, om maar ten diepste God de schuld te geven.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

TSD schreef:
Piet Puk schreef:

Mij verbaast dat helaas niet…we wisten al dat hij zo hierover dacht. Feitelijk is hij nu inconsequent, want blijkbaar is de doop bij kinderen de scheidslijn en niet het geloof.

Wat ik veel schokkender vind is dat hij de wedergeboorte geen wonder wil noemen “omdat we niet alles een wonder moeten gaan noemen”. Alsof het hier meer over een detail gaat.

Ik geloof wel dat ik hem langzamerhand begin te begrijpen, ook in zijn antwoorden lees je hoe hij over de reformatorische prediking denkt. Bijvoorbeeld dat hij deze jongere toevoegt dat hij zou leren “dat je pas mag gaan geloven als je weet dat je wedergeboren bent”.

Nou, dat wordt echt nergens geleerd, juist niet ter rechterzijde, daar wordt juist eerder gepreekt dat de zekerheid over dat je wedergeboren bent pas later komt dan wanneer je voor het eerst op Christus mag zien.

Ik denk echt dat deze man bepaalde dingen is gaan geloven over de rechterflank en die probeert te bestrijden, terwijl de werkelijkheid genuanceerder ligt. En in dat bestrijden lijkt hij zelf aan de andere kant “de dijk af te glijden”.
Nou, ik heb in mijn jeugd bijzonder vaak dusdanig over een wonder gehoord, dat het steeds meer iets werd dat zeer onbereikbaar is en voor slechts een enkeling weggelegd. Als dat de lading wordt van het wonder, is dat bijzonder gevaarlijk.
De wedergeboorte voor een kind van God persoonlijk, is het grootste wonder dat er is.
TSD

Bericht door TSD »

Zeeuw schreef:

En vervolgens breng je een gevaarlijke disclaimer aan. De Heere spreekt altijd in je hart (Matth. 13:19; Rom. 10:8). Pas op dat je van God niet teveel eist. Je bent niet tevreden met de roeping, en wilt dat God inwendig spreekt. Je lijkt gevaarlijk veel op de broers van de rijke man: “Als mijn broers Gods Woord nu eens zus of zo zouden horen, dán zouden ze zich bekeren!” Het is niet waar. Als jij ongehoorzaam bent aan Gods roeping in het Evangelie, zul je je nooit laten gezeggen (Lukas 16:30-31).

Ik denk dat dit wel raak is. Dit hoor ik zoveel in mijn omgeving. 'Heere u moet het doen', 'Heere, bekeer me zoals u al uw volk bekeert etc'. En hoe verder je het gesprek voert, hoe meer het gaat naar 'ja, ik kan er ook niks aan doen he. Ik bid, ik ga naar de kerk, wat moet ik nog meer doen'.
Het spanningsveld tussen Gods bevel tot geloof en bekering en de onmacht van de gevallen mens, wordt dan helemaal naar het laatste toe gebracht, om maar ten diepste God de schuld te geven.
Natuurlijk is dat zo, Zeeuw. Van harte eens, maar deze gedachten komen voort uit het hart van een gevallen mens. Die de leer van onze val en Gods soevereiniteit misbruikt om zelf niets hoeven te doen. Dat zit in ons aller hart, ook in dat van jou en mij hoor. Dat hoeft ons echt niet te verbazen hoor. Dat is eenvoudig de taal van een dode zondaar die blind is voor zijn/haar eindbestemming, die feitelijk helemaal niets geloofd van het feit dat hij/zij op weg is naar de hel en dat het elk moment afgelopen kan zijn. Want als je ogen daarvoor open gaan, dan praat je deze taal echt niet meer, al zit je onder een nog zo voorwaardelijke prediking.

Maar daar (tegen wat jij in je omgeving hoort) wordt ook in de GG vaak genoeg tegen gewaarschuwd, ik hoor dat gelukkig zo ongeveer wekelijks.
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Zita schreef:

Want?

Met ds. G.A. van den Brink komen we de zomervakantie wel door. Als jij nu weer een vraag instuurt, zal dit antwoord ook wel besproken worden op Refoforum
DDD

Bericht door DDD »

Zita schreef:

Want?

Hij onderbouwt dat heel goed. Ik zie niets onbijbels in deze antwoorden.
Gesloten