Beroepingswerk discussie [7]

Louis2

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Louis2 »

Allicht een goed idee om te spreken over flanken, maar de locatie van de gemeenten.
De gemeente in Groningen heeft een erg wisselend ledenbestand, met veel doorstroom, leden uit andere kerkverbanden en gasten. Ik dat dat in gemeenten als Uddel en Kruiningen minder is.
Daarom misschien is het misschien beter om te spreken over stedelijke gemeenten en plattelandsgemeenten. Ik denk dat de lading daar in grote lijnen beter mee gedekt wordt.
Stedelijk dan de gemeenten als Rotterdam-zw, Utrecht, Houten, Groningen, Lelystad, Arnhem. Plattelands dan meer de gemeente in Zeeuwse dorpen en de Veluwe.
Links en rechts is ook wel een beetje een smerig begrip, het stelt een bepaalde bekrompenheid van bepaalde gemeenten. Ik ben zelf als niet-refo weleens te gast geweest in hele "rechtse" gemeenten, en de prediking vond ik wel zwaar. Echter is de schriftuitleg zeer gedegen en waren de mensen erg gastvrij.
Persoonlijk vind ik het alleen maar jammer dat de Godvrezendheid in bepaalde gemeenten zo doorschiet. Die mensen weten niet wat ze missen. Ik vind het alleen jammer om mensen die met hun hart de Heere lief hebben te plaatsen onder containerbegrippen "links en rechts".
Ararat

Bericht door Ararat »

Louis2 schreef:Allicht een goed idee om te spreken over flanken, maar de locatie van de gemeenten.
De gemeente in Groningen heeft een erg wisselend ledenbestand, met veel doorstroom, leden uit andere kerkverbanden en gasten. Ik dat dat in gemeenten als Uddel en Kruiningen minder is.
Daarom misschien is het misschien beter om te spreken over stedelijke gemeenten en plattelandsgemeenten. Ik denk dat de lading daar in grote lijnen beter mee gedekt wordt.
Stedelijk dan de gemeenten als Rotterdam-zw, Utrecht, Houten, Groningen, Lelystad, Arnhem. Plattelands dan meer de gemeente in Zeeuwse dorpen en de Veluwe.
Links en rechts is ook wel een beetje een smerig begrip, het stelt een bepaalde bekrompenheid van bepaalde gemeenten. Ik ben zelf als niet-refo weleens te gast geweest in hele "rechtse" gemeenten, en de prediking vond ik wel zwaar. Echter is de schriftuitleg zeer gedegen en waren de mensen erg gastvrij.
Persoonlijk vind ik het alleen maar jammer dat de Godvrezendheid in bepaalde gemeenten zo doorschiet. Die mensen weten niet wat ze missen. Ik vind het alleen jammer om mensen die met hun hart de Heere lief hebben te plaatsen onder containerbegrippen "links en rechts".
Wat bedoel je met het doorschieten in godvrezendheid?
Forummer

Bericht door Forummer »

GerefGemeente-lid schreef:
Ad Anker schreef:Waarom bidt de Heere Jezus om eenheid in het door jou aangehaalde Hogepriesterlijk gebed? "Opdat de wereld gelove dat Gij Mij gezonden hebt."

Door dit geneuzel op de vierkante milimeter staan we dit doel heel erg in de weg.

Ik begrijp best dat je blij bent. Je vind alleen, zonder dat je het zegt, iets van een dominee en iets van een gemeente. Ik kan in de verste verte niet ontdekken dat dit tot verheerlijking van Gods Naam kan zijn. Echt niet.
Je leest allerlei dingen tussen de regels door die er helemaal niets mee te maken hebben.

Jij vindt het geneuzel op de vierkante millimeter, ik vind het een wolkje als eens mans hand. Laten we daar elkaar in vrijlaten, in plaats van elkaar de maat nemen.
Jouw hobby is absoluut mijn hobby niet, maar ik vind wel dat je keurig uitlegt waarom je de opmerking maakte.
Om dit vervolgens te blijven wegzetten als geneuzel is op zijn zachtst gezegd jammer.
Je kunt het anders zien als GG-lid, dat mag ook. Maar door iemands bijdrage geneuzel te noemen neem je de andere niet serieus. Dat heb ik nota bene van @Ad Anker zelf geleerd.

Er zou geen links en rechts moeten zijn, maar die flanken zijn er nu eenmaal. Inmiddels weet iedereen wat er met links en rechts bedoeld wordt, dus laten we het maar gewoon zo blijven benoemen.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

GerefGemeente-lid schreef:
Ad Anker schreef:Ik vind het buitengewoon jammer dat een opmerking van GerefGemeentelid zoveel reactie oproept. Ik betreur dat hij opmerkingen als deze maakt. Het is zinloos, onterecht en niet tot Gods eer. Zoals altijd ben ik daar wat fel op. Wat heeft het voor zin om deze predikant hier zo te bespreken?
Oneens.

Ik ben zelf iemand die graag hamert op de eenheid in verscheidenheid binnen de gemeenten. Er wordt zo vaak gesproken over bepaalde verschillen binnen gemeenten of kerkenraden die meningen hebben over de geestelijke ontwikkelingen binnen de gemeente(n) dat een bepaalde postiviteit binnen het kerkverband gelijk als stemmingmakerij wordt gezien.
Door op de eenheid in verscheidenheid te hameren, benadruk je juist de verscheidenheid. Als je werkelijk overtuigd was van die eenheid, hoefde je geen specifieke vreugde of verwondering bij bepaalde beroepen uit te spreken.
Louis2

Bericht door Louis2 »

Ararat schreef:
Louis2 schreef:Allicht een goed idee om te spreken over flanken, maar de locatie van de gemeenten.
Daar bedoel ik de angst mee om deel te nemen aan het HA en/of aan te nemen dat de beloften ook voor jou zijn, dat je geloof daar sterk genoeg voor is. Ik zie dan dan mensen bang zijn dat ze niet sterk genoeg geloven en/of niet uitverkoren zijn.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Forummer schreef:
Jouw hobby is absoluut mijn hobby niet, maar ik vind wel dat je keurig uitlegt waarom je de opmerking maakte.
Om dit vervolgens te blijven wegzetten als geneuzel is op zijn zachtst gezegd jammer.
Je kunt het anders zien als GG-lid, dat mag ook. Maar door iemands bijdrage geneuzel te noemen neem je de andere niet serieus. Dat heb ik nota bene van @Ad Anker zelf geleerd.

Er zou geen links en rechts moeten zijn, maar die flanken zijn er nu eenmaal. Inmiddels weet iedereen wat er met links en rechts bedoeld wordt, dus laten we het maar gewoon zo blijven benoemen.
Het is altijd fijn, die duiding van onze Forummer. :haha
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ad Anker schreef:
Forummer schreef:

Het zou fijn zijn als je er ook daadwerkelijk serieus op in zou gaan. Anders wordt het wel wat lastiger om jouw bijdragen serieus te nemen. Als jouw dan iets niet helemaal zint, plak je er het stickertje 'geneuzel op de vierkante millimeter' op. Dan zijn we gauw klaar op dit forum. :fouet
Ararat

Bericht door Ararat »

Ad Anker schreef:
Forummer schreef:

Is het een idee om inhoudelijk of opbouwend te reageren?
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

GerefGemeente-lid schreef: Het zou fijn zijn als je er ook daadwerkelijk serieus op in zou gaan. Anders wordt het wel wat lastiger om jouw bijdragen serieus te nemen. Als jouw dan iets niet helemaal zint, plak je er het stickertje 'geneuzel op de vierkante millimeter' op. Dan zijn we gauw klaar op dit forum. :fouet
Ik neem het niet serieus. Echt niet. En daarom mag ik het geneuzel noemen, lees ik net. Het zou goed kunnen dat ik die definitie gegeven heb. En ik meen elke letter die ik zeg.
Ik zou het op prijs stellen dat zulke opmerkingen niet teveel voorkomen. Dan is het forum niet ineens klaar hoor, vrees niet.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Ararat schreef: Is het een idee om inhoudelijk of opbouwend te reageren?
Dit was een reactie uit allergie, inderdaad niet helemaal goed.
Ararat

Bericht door Ararat »

Louis2 schreef:
Ararat schreef:
Daar bedoel ik de angst mee om deel te nemen aan het HA en/of aan te nemen dat de beloften ook voor jou zijn, dat je geloof daar sterk genoeg voor is. Ik zie dan dan mensen bang zijn dat ze niet sterk genoeg geloven en/of niet uitverkoren zijn.
Dank! Begrijp ik het goed dat je dit niet wil koppelen aan termen als rechts of links, maar aan geografische termen als plattelands- of stadsgemeenten? Zo ja, wat maakt dat mensen in de ene soort gemeente hier meer mee worstelen dan in de andere soort gemeente denk je?
Forummer

Bericht door Forummer »

Ad Anker schreef:
GerefGemeente-lid schreef: Het zou fijn zijn als je er ook daadwerkelijk serieus op in zou gaan. Anders wordt het wel wat lastiger om jouw bijdragen serieus te nemen. Als jouw dan iets niet helemaal zint, plak je er het stickertje 'geneuzel op de vierkante millimeter' op. Dan zijn we gauw klaar op dit forum. :fouet
Ik neem het niet serieus. Echt niet. En daarom mag ik het geneuzel noemen, lees ik net. Het zou goed kunnen dat ik die definitie gegeven heb. En ik meen elke letter die ik zeg.
Ik zou het op prijs stellen dat zulke opmerkingen niet teveel voorkomen. Dan is het forum niet ineens klaar hoor, vrees niet.
Ach toch.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

@Forummer, het valt me op dat je hier in in het GGiN topic alleen een soort belerende toon aanslaat richting anderen zonder ook maar iets inhoudelijk te worden. Hoe komt dat?
Louis2

Bericht door Louis2 »

@ Ararat: Dat heeft te maken met de manier van opvoeden en de contacten.
Mensen die ken die in met name gemeenten op de Veluwe en Zeeland zijn geboren en getogen praten vooral over hun overtuiging met gelijkgestemden, en hun belangrijkste lessen krijgen ze familieleden.
Die families blijven vaak generaties lang in dezelfde gemeente, wat de cultuur versterkt.
Stedelijke gemeentes hebben relatief veel individuen en gezinnen onder hun leden die daar alleen kerken en al meerdere gemeentes gehad hebben, dat maakt dat de gedachtengang toch breder is, maar ook dat een preek niet zomaar op zichzelf staat, de uitleg zal toch anders moeten zijn, de kerkleer is minder gesneden koek.
Wat ik dan ook zie is een veel gedetailleerdere prediking in plattelandsgemeenten, voor zoverre ik dan kan beoordelen.
Ik kan echter niet zeggen dat mensen in "linkse" of "rechtse" gemeenten of stad of platteland de Heere minder in hun hart liefhebben of verlangen naar zijn wederkomst.
Ararat

Bericht door Ararat »

Louis2 schreef:@ Ararat: Dat heeft te maken met de manier van opvoeden en de contacten.
Mensen die ken die in met name gemeenten op de Veluwe en Zeeland zijn geboren en getogen praten vooral over hun overtuiging met gelijkgestemden, en hun belangrijkste lessen krijgen ze familieleden.
Die families blijven vaak generaties lang in dezelfde gemeente, wat de cultuur versterkt.
Stedelijke gemeentes hebben relatief veel individuen en gezinnen onder hun leden die daar alleen kerken en al meerdere gemeentes gehad hebben, dat maakt dat de gedachtengang toch breder is, maar ook dat een preek niet zomaar op zichzelf staat, de uitleg zal toch anders moeten zijn, de kerkleer is minder gesneden koek.
Wat ik dan ook zie is een veel gedetailleerdere prediking in plattelandsgemeenten, voor zoverre ik dan kan beoordelen.
Ik kan echter niet zeggen dat mensen in "linkse" of "rechtse" gemeenten of stad of platteland de Heere minder in hun hart liefhebben of verlangen naar zijn wederkomst.
Mooi. Vooral dat laatste. Ik vroeg dit, omdat ik het idee had dat je er als niet-refo-van-geboorte (toch?) een meer sociologische blik op zou kunnen hebben dan ik. Leerzaam dus.
Plaats reactie