Beroepingswerk discussie [4]
Re: Beroepingswerk discussie [4]
Niemand zegt toch dat rechtse dominees perse niet rechtzinnig zijn?
Dat is ook een bekende en geliefde psalm van Datheen.Jantje schreef:
Onlangs werd nog een preek gelezen van één van hen, en diens preek eindigde met Psalm 138 vers 4 in de berijming van Datheen:
Gij zult mijn kruis eindigen hier;
Want goedertier
Zijt Gij gestadig;
Het werk Uwer handen zult Gij
Volvoeren vrij,
O Heer genadig.
Een van onze oud-predikanten was opgegroeid met Datheen, en citeerde zo vaak uit Datheen dat ik deze berijming leerde kennen en dat deze mij dierbaar is geworden. Ik heb een boekje van Datheen gekocht, en heb het bij het orgel liggen. Zo kan ik de te spelen psalmen in Datheen zachtjes meezingen.
Psalm 42:1
Als een hert gejaagd o Heere
Dat verse water begeert
Alzo dorst mijn ziel ook zere
Naar U, mijn God hooggeëerd,
En spreekt bij haar met geklag:
O Heer', wanneer komt die dag,
Dat ik toch bij U zal wezen,
En zien Uw aanschijn geprezen?
Psalm 73:13
Als ik dan U heb, o Heer' mijn!
Zou daar iets anders mijn God zijn?
Zou ik ergens groot ofte klene,
Een God hebben dan U allene?
Maar ik werde nu gans versmacht.
Mijn hart verliest al zijne kracht;
Doch Gij zijt, Heer', mijn troost geheel,
Mijn borcht, mijn toevlucht, mijn erfdeel.
Misschien een vraagje tussendoor: Zijn er refoforummers bij wie de berijming van Datheen nog wordt gezongen?
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-
Ik zit met verbazing te lezen dat rechter- en linkerflanken blijkbaar te bepalen zijn mede aan de hand van het aantal te zingen psalmverzen... sjongejonge.... het is me wat. We zingen er soms 6 in een hele dienst en soms 6 bij alleen de collecte... Behoor ik dan tot de rechter- of linkerflank 

-
Wat spreekt je zo in het bijzonder aan in zijn berijming? Ik lees vooral oud Nederlands en niet heel fijn lopende zinnen. Maar ben dus oprecht benieuwd wat jou zo aanspreekt.-DIA- schreef:Dat is ook een bekende en geliefde psalm van Datheen.Jantje schreef:
Onlangs werd nog een preek gelezen van één van hen, en diens preek eindigde met Psalm 138 vers 4 in de berijming van Datheen:
Want goedertier
Zijt Gij gestadig;
Volvoeren vrij,
O Heer genadig.
Een van onze oud-predikanten was opgegroeid met Datheen, en citeerde zo vaak uit Datheen dat ik deze berijming leerde kennen en dat deze mij dierbaar is geworden. Ik heb een boekje van Datheen gekocht, en heb het bij het orgel liggen. Zo kan ik de te spelen psalmen in Datheen zachtjes meezingen.
Dat verse water begeert
Misschien een vraagje tussendoor: Zijn er refoforummers bij wie de berijming van Datheen nog wordt gezongen?
Neen, niet de oude taal, als wel de taal der bevinding.NorahLinde schreef:Wat spreekt je zo in het bijzonder aan in zijn berijming? Ik lees vooral oud Nederlands en niet heel fijn lopende zinnen. Maar ben dus oprecht benieuwd wat jou zo aanspreekt.-DIA- schreef:Dat is ook een bekende en geliefde psalm van Datheen.Jantje schreef:
Want goedertier
Zijt Gij gestadig;
Volvoeren vrij,
O Heer genadig.
Dat verse water begeert
Of anders:
Niet de oude taal, maar de taal van de bevinding.
Het gaat niet om de bewoording maar om de verwoording van zaken.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
ook afgelopen zondag niets gehoord....NorahLinde schreef:Exact. Ze hebben nog ruim de tijd hem ook te kandideren. Een zeer voorbarige en niet juiste conclusie van HHKtEZWP schreef:Wat bedoel je met 'wil niet'? Ze doen het (nog) niet, dat is iets anders dan niet willen, lijkt me?HHKtE schreef:
Genemuiden wil ook Kand van Gent niet kanidaat stellen.
Best teleurstellend voor deze kandidaat en ook Kand Pronk wilde ze niet.
-
Ik snap dat dit weinig voorstelt en inhoud maar wat ik doe is gewoon wel een feitelijke constatering. Ik heb in alle flanken van de refo wereld wel eens een kerkdienst meegemaakt maar ik zag nergens dat bijv. Een OGGiN 6 psalmen zong. Maar ook niet dat bij de confessionelen de preek een uur duurde. Ik bedoel hier ook verder niet veel meeRoos2018 schreef:Ach, ach ... zijn we al zover afgedwaald dat dit een indicatie behoort te zijn voor de rechtzinnigheid?Geytenbeekje schreef: Hoeveel psalmen laat hij zingen ?
In de HHK is het zo;
Linker en midden predikanten 6
Rechtse predikanten 5
Erg rechts 4 maar dat zijn volgens mij maar enkele![]()
Het is toch werkelijk niet te geloven.
Ik vraag me dan af hoe je buitenkerkelijken ooit jaloers kan maken om toe te treden tot het christelijk geloof.
@Geytenbeekje, dit is niet persoonlijk naar jou toe, maar naar allen dit soort discussies durven te voeren.
Als nazaat van ouders uit de (daadwerkelijk) vervolgde kerk kots ik hiervan.
En reken maar dat ik dat meen.
Wat een onvoorstelbare dwaasheid. "Hoeveel Psalmen liet hij zingen? 6? O, wat een linkse. Die hoef ik niet. Nee, dan moet je die horen. Dat is een goeie joh. Die laat maar 4 Psalmen zingen." Werkelijk walgelijk.Geytenbeekje schreef:Hoeveel psalmen laat hij zingen ?DDD schreef:Jantje kan goed voor zichzelf spreken. Maar ik meen dat je hem daar geen recht mee doet. Ik denk dat Jantje hetzelfde meemaakt als ik, zij het van de andere kant. Ik doe ook mijn best om iets goeds uit de preken van de zware broeders te halen. Hij probeert het andersom.
Ik vind niet dat je iemand daar hard om moet vallen.
Overigens blijf ik het raar vinden om ds. Zondag in de uiterste linkerflank van de GG in te delen. Daar zie ik afgezien van het aantal psalmen dat hij laat zingen, echt geen reden toe. Hij is gewoon een middenpredikant die zelfs artikelen schrijft dat vrouwen een hoed op moeten in de kerk en met zwarte stropdassen rondloopt.
In de HHK is het zo;
Rechtse predikanten 5
Erg rechts 4 maar dat zijn volgens mij maar enkele
Gelukkig is dit een onzin verhaal. De standaard liturgie binnen de HHK is 1. zingen na votum en groet, 2. zingen na de wet of gel. bel. 3. zingen voor de preek, 4. zingen na de preek en 5. slotpsalm.
Een enkeling wijkt hier vanaf door na de wet of gel. bel. niet te laten zingen.
Dat vind ik in 1773 ook DIA, maar voor mij dan beter begrijpbaar. Maar als je opgegroeid bent met de Datheen psalmen, zullen deze wellicht weer meer waarde hebben.-DIA- schreef:Neen, niet de oude taal, als wel de taal der bevinding.NorahLinde schreef:Wat spreekt je zo in het bijzonder aan in zijn berijming? Ik lees vooral oud Nederlands en niet heel fijn lopende zinnen. Maar ben dus oprecht benieuwd wat jou zo aanspreekt.-DIA- schreef:Dat is ook een bekende en geliefde psalm van Datheen.Jantje schreef:
Want goedertier
Zijt Gij gestadig;
Volvoeren vrij,
O Heer genadig.
Dat verse water begeert
Of anders:
Niet de oude taal, maar de taal van de bevinding.
Het gaat niet om de bewoording maar om de verwoording van zaken.
-
- Verbannen
Ik meende dat jij dat wel suggereerde. En de gemeente waar jij op doelt, is echt niet de enige, dat maakt je mij niet wijs.DDD schreef:Niemand zegt toch dat rechtse dominees perse niet rechtzinnig zijn?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Grappig dat mensen sommige feitenlijkheden niet willen onderkennen.
Aan de hand van het psalmenbord kun je al afgaan vanuit welke hoek er een preek gelezen wordt.
Dan kun je hoofdschuddend verwijtend zeggen dat dit een onzin discussie is, prima, maar wel gewoon verifieerbaar
Hoe rechtser - traditioneler - orthodoxer, hoe minder er gezongen wordt.
Overigens geldt dat ook voor het aantal te lezen schriftgedeelten, als hoewel ik daar nog wat nader onderzoek naar zou moeten doen.
Aan de hand van het psalmenbord kun je al afgaan vanuit welke hoek er een preek gelezen wordt.
Dan kun je hoofdschuddend verwijtend zeggen dat dit een onzin discussie is, prima, maar wel gewoon verifieerbaar
Hoe rechtser - traditioneler - orthodoxer, hoe minder er gezongen wordt.
Overigens geldt dat ook voor het aantal te lezen schriftgedeelten, als hoewel ik daar nog wat nader onderzoek naar zou moeten doen.
Waarom zo'n overdreven reactie?Ditbenik schreef:Wat een onvoorstelbare dwaasheid. "Hoeveel Psalmen liet hij zingen? 6? O, wat een linkse. Die hoef ik niet. Nee, dan moet je die horen. Dat is een goeie joh. Die laat maar 4 Psalmen zingen." Werkelijk walgelijk.Geytenbeekje schreef:Hoeveel psalmen laat hij zingen ?DDD schreef:Jantje kan goed voor zichzelf spreken. Maar ik meen dat je hem daar geen recht mee doet. Ik denk dat Jantje hetzelfde meemaakt als ik, zij het van de andere kant. Ik doe ook mijn best om iets goeds uit de preken van de zware broeders te halen. Hij probeert het andersom.
Ik vind niet dat je iemand daar hard om moet vallen.
Overigens blijf ik het raar vinden om ds. Zondag in de uiterste linkerflank van de GG in te delen. Daar zie ik afgezien van het aantal psalmen dat hij laat zingen, echt geen reden toe. Hij is gewoon een middenpredikant die zelfs artikelen schrijft dat vrouwen een hoed op moeten in de kerk en met zwarte stropdassen rondloopt.
In de HHK is het zo;
Rechtse predikanten 5
Erg rechts 4 maar dat zijn volgens mij maar enkele
Gelukkig is dit een onzin verhaal. De standaard liturgie binnen de HHK is 1. zingen na votum en groet, 2. zingen na de wet of gel. bel. 3. zingen voor de preek, 4. zingen na de preek en 5. slotpsalm.
Een enkeling wijkt hier vanaf door na de wet of gel. bel. niet te laten zingen.
Geytenbeekje constateert iets (of het juist is, is een andere vraag), maar laat zich toch niet uit over goed of slecht?
En wat betreft de standaard liturgie: er zijn ook enkele predikanten die in plaats van "4. zingen na de preek" kiezen voor een tussenzang (zingen tussen de preek).
Wat ik meemaak:
Veel versjes op het bord. (langzaam zingen en de versjes zijn dan bijvoorbeeld psalm 51, 68)
Wetlezing. Lang Bijbelgedeelte om te lezen. Lang gebed.
Schijnbaar (zondag 7 van ds. d L.) kan er weinig gezegd worden over het geloof.
En dan nog 10.50 uur kerk uit.
Veel versjes op het bord. (langzaam zingen en de versjes zijn dan bijvoorbeeld psalm 51, 68)
Wetlezing. Lang Bijbelgedeelte om te lezen. Lang gebed.
Schijnbaar (zondag 7 van ds. d L.) kan er weinig gezegd worden over het geloof.
En dan nog 10.50 uur kerk uit.
-
Wij zingen het prachtige Datheen nog-DIA- schreef:

-
En dus, wat denk je dan? Wat is jouw conclusie?HHKtE schreef:ook afgelopen zondag niets gehoord....NorahLinde schreef:Exact. Ze hebben nog ruim de tijd hem ook te kandideren. Een zeer voorbarige en niet juiste conclusie van HHKtEZWP schreef:Wat bedoel je met 'wil niet'? Ze doen het (nog) niet, dat is iets anders dan niet willen, lijkt me?HHKtE schreef:
Genemuiden wil ook Kand van Gent niet kanidaat stellen.
Best teleurstellend voor deze kandidaat en ook Kand Pronk wilde ze niet.
Om maar weer on topic te gaan...