Verschil is alleen dat in de PKN niemand pretendeert dat de kerk eensgeestes is, terwijl mainstream GG-dominees altijd bezweren dat de Gereformeerde Gemeenten zo'n eenheid vormen, ondanks de verscheidenheid.Afgewezen schreef:Goed, maar laten wij daar niet aan meedoen en ach en wee roepen als de ds. Van D. eens wat kritische uitlatingen doet. Kom op, zeg.Hendrikus schreef:Tja, dat roepen ze ook wel een beetje over zichzelf afAfgewezen schreef:Volgens mij staat het iedere predikant vrij misstanden in de kerk te signaleren. Wanneer dit in de PKN gebeurt, hoor je niemand van ons daarover. Als dit in de GG gebeurt, staan de RF-muren ineens bol. Alsof de GG een soort onaantastbaar zijn.
Waar ging de preek van afgelopen zondag over?
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]
Nogmaals, daar hoeven wíj toch niet aan mee te doen?freek schreef:Verschil is alleen dat in de PKN niemand pretendeert dat de kerk eensgeestes is, terwijl mainstream GG-dominees altijd bezweren dat de Gereformeerde Gemeenten zo'n eenheid vormen, ondanks de verscheidenheid.
Van mij mag het. Hoewel uit de houding van VDieren m.i. een enghartigheid blijkt waar ik jeuk van krijg. Maar dat is persoonlijk.Afgewezen schreef:Nogmaals, daar hoeven wíj toch niet aan mee te doen?freek schreef:Verschil is alleen dat in de PKN niemand pretendeert dat de kerk eensgeestes is, terwijl mainstream GG-dominees altijd bezweren dat de Gereformeerde Gemeenten zo'n eenheid vormen, ondanks de verscheidenheid.
Dat gesprek lastiger wordt doordat mensen accenten niet meer accepteren, is toch nog geen vrijbrief om vanaf de kansel te zeggen dat er veel onzuiverheid onder je collega's gevonden wordt?Tiberius schreef:Terwijl ds. Van Dieren daar in zoverre een punt mee heeft, dat links en rechts binnen de GG elkaar steeds minder verstaan.Afgewezen schreef:Volgens mij staat het iedere predikant vrij misstanden in de kerk te signaleren. Wanneer dit in de PKN gebeurt, hoor je niemand van ons daarover. Als dit in de GG gebeurt, staan de RF-muren ineens bol.
Je ziet dat hier op het forum ook gebeuren, bijvoorbeeld in discussies tussen DDD en Dia: die mensen praten volkomen langs elkaar heen.
Dat zegt hij toch ook helemaal niet. Ik ga het echt niet voor hem opnemen maar wij moeten wel zuiver blijven citeren.Wilhelm schreef:Dat gesprek lastiger wordt doordat mensen accenten niet meer accepteren, is toch nog geen vrijbrief om vanaf de kansel te zeggen dat er veel onzuiverheid onder je collega's gevonden wordt?Tiberius schreef:Terwijl ds. Van Dieren daar in zoverre een punt mee heeft, dat links en rechts binnen de GG elkaar steeds minder verstaan.Afgewezen schreef:Volgens mij staat het iedere predikant vrij misstanden in de kerk te signaleren. Wanneer dit in de PKN gebeurt, hoor je niemand van ons daarover. Als dit in de GG gebeurt, staan de RF-muren ineens bol.
Je ziet dat hier op het forum ook gebeuren, bijvoorbeeld in discussies tussen DDD en Dia: die mensen praten volkomen langs elkaar heen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Dan ga je er dus van uit dat het om accenten gaat.Wilhelm schreef:Dat gesprek lastiger wordt doordat mensen accenten niet meer accepteren, is toch nog geen vrijbrief om vanaf de kansel te zeggen dat er veel onzuiverheid onder je collega's gevonden wordt?Tiberius schreef:Terwijl ds. Van Dieren daar in zoverre een punt mee heeft, dat links en rechts binnen de GG elkaar steeds minder verstaan.Afgewezen schreef:Volgens mij staat het iedere predikant vrij misstanden in de kerk te signaleren. Wanneer dit in de PKN gebeurt, hoor je niemand van ons daarover. Als dit in de GG gebeurt, staan de RF-muren ineens bol.
Je hebt gelijk. Hij spreek over ' gemeenten' die aangetast zijn door deze leer. Hij heeft het niet over zijn medebroeders. Excuses.huisman schreef:Dat zegt hij toch ook helemaal niet. Ik ga het echt niet voor hem opnemen maar wij moeten wel zuiver blijven citeren.Wilhelm schreef:Dat gesprek lastiger wordt doordat mensen accenten niet meer accepteren, is toch nog geen vrijbrief om vanaf de kansel te zeggen dat er veel onzuiverheid onder je collega's gevonden wordt?Tiberius schreef:Terwijl ds. Van Dieren daar in zoverre een punt mee heeft, dat links en rechts binnen de GG elkaar steeds minder verstaan.Afgewezen schreef:Volgens mij staat het iedere predikant vrij misstanden in de kerk te signaleren. Wanneer dit in de PKN gebeurt, hoor je niemand van ons daarover. Als dit in de GG gebeurt, staan de RF-muren ineens bol.
Precies.huisman schreef:Dat zegt hij toch ook helemaal niet. Ik ga het echt niet voor hem opnemen maar wij moeten wel zuiver blijven citeren.Wilhelm schreef:Dat gesprek lastiger wordt doordat mensen accenten niet meer accepteren, is toch nog geen vrijbrief om vanaf de kansel te zeggen dat er veel onzuiverheid onder je collega's gevonden wordt?Tiberius schreef:Terwijl ds. Van Dieren daar in zoverre een punt mee heeft, dat links en rechts binnen de GG elkaar steeds minder verstaan.Afgewezen schreef:Volgens mij staat het iedere predikant vrij misstanden in de kerk te signaleren. Wanneer dit in de PKN gebeurt, hoor je niemand van ons daarover. Als dit in de GG gebeurt, staan de RF-muren ineens bol.
Bovendien is het maar zeer de vraag waarom men die accenten niet meer hoeft.
Klopt. Binnen de GG gaat het om accenten die passen binnen de gereformeerde theologie.Afgewezen schreef:Dan ga je er dus van uit dat het om accenten gaat.Wilhelm schreef:Dat gesprek lastiger wordt doordat mensen accenten niet meer accepteren, is toch nog geen vrijbrief om vanaf de kansel te zeggen dat er veel onzuiverheid onder je collega's gevonden wordt?Tiberius schreef:Terwijl ds. Van Dieren daar in zoverre een punt mee heeft, dat links en rechts binnen de GG elkaar steeds minder verstaan.Afgewezen schreef:Volgens mij staat het iedere predikant vrij misstanden in de kerk te signaleren. Wanneer dit in de PKN gebeurt, hoor je niemand van ons daarover. Als dit in de GG gebeurt, staan de RF-muren ineens bol.
Ook al verschil je dan van mening, de term 'onherstelbaar aangetast' gaat mi dan veel te ver.
-
Wie hebben die leer daar gebracht dan?Wilhelm schreef:Je hebt gelijk. Hij spreek over ' gemeenten' die aangetast zijn door deze leer. Hij heeft het niet over zijn medebroeders. Excuses.
Als hij zegt "Vele van onze gemeenten zijn tot in de wortel onherstelbaar aangetast, en daar heb ik mijn zeer grote zorgen over", dan gaat het niet om autonome processen. De gemeenten hebben voorgangers, en blijkbaar vindt vD dat die iets niet goed doen.Wilhelm schreef:Je hebt gelijk. Hij spreek over ' gemeenten' die aangetast zijn door deze leer. Hij heeft het niet over zijn medebroeders. Excuses.huisman schreef: Dat zegt hij toch ook helemaal niet. Ik ga het echt niet voor hem opnemen maar wij moeten wel zuiver blijven citeren.
Zo niet, dan hoeft hij niet naar anderen te wijzen, want in z'n eigen gemeente is het niet beter dan elders.
~~Soli Deo Gloria~~
Waarschijnlijk is zijn eigen gemeente in die uitspraak inbegrepen.Hendrikus schreef:Als hij zegt "Vele van onze gemeenten zijn tot in de wortel onherstelbaar aangetast, en daar heb ik mijn zeer grote zorgen over", dan gaat het niet om autonome processen. De gemeenten hebben voorgangers, en blijkbaar vindt vD dat die iets niet goed doen.Wilhelm schreef:Je hebt gelijk. Hij spreek over ' gemeenten' die aangetast zijn door deze leer. Hij heeft het niet over zijn medebroeders. Excuses.huisman schreef: Dat zegt hij toch ook helemaal niet. Ik ga het echt niet voor hem opnemen maar wij moeten wel zuiver blijven citeren.
Zo niet, dan hoeft hij niet naar anderen te wijzen, want in z'n eigen gemeente is het niet beter dan elders.
Zo is het ook niet woordelijk gezegd. Er is met geen vinger naar een ander gewezen.Wilhelm schreef:Dat gesprek lastiger wordt doordat mensen accenten niet meer accepteren, is toch nog geen vrijbrief om vanaf de kansel te zeggen dat er veel onzuiverheid onder je collega's gevonden wordt?Tiberius schreef:Terwijl ds. Van Dieren daar in zoverre een punt mee heeft, dat links en rechts binnen de GG elkaar steeds minder verstaan.Afgewezen schreef:Volgens mij staat het iedere predikant vrij misstanden in de kerk te signaleren. Wanneer dit in de PKN gebeurt, hoor je niemand van ons daarover. Als dit in de GG gebeurt, staan de RF-muren ineens bol.
Enkel het vaststellen van het feit. Ik geloof ook zeker dat het niet past om vanaf de kansel
een medebroeder de kapittelen. Dat gebeurt ook niet. Wie opmerkt weet wat er bedoeld
wordt. Al noemt hij geen namen.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Zeker ook!Tiberius schreef:Waarschijnlijk is zijn eigen gemeente in die uitspraak inbegrepen.Hendrikus schreef:Als hij zegt "Vele van onze gemeenten zijn tot in de wortel onherstelbaar aangetast, en daar heb ik mijn zeer grote zorgen over", dan gaat het niet om autonome processen. De gemeenten hebben voorgangers, en blijkbaar vindt vD dat die iets niet goed doen.Wilhelm schreef:Je hebt gelijk. Hij spreek over ' gemeenten' die aangetast zijn door deze leer. Hij heeft het niet over zijn medebroeders. Excuses.huisman schreef: Dat zegt hij toch ook helemaal niet. Ik ga het echt niet voor hem opnemen maar wij moeten wel zuiver blijven citeren.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
En waar leidt dit alles toe?
Welk beeld krijgen jongeren hierin van de kerk, van de prediking en van het heil in Christus?
Welk beeld krijgen jongeren hierin van de kerk, van de prediking en van het heil in Christus?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)