Beroepingswerk discussie

Panny

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door Panny »

johannes123 schreef:
KB_ schreef:het lijkt me heerlijk voor kand. Brons dat hij zo weinig beroepen krijgt. hopelijk mag hij naar vlaardingen gaan. de classis rotterdam heeft het nodig. het heeft mij altijd verbaast waarom er zo weinig predikanten in de randstad zijn. houden ze niet van steden? zijn de pastorien te klein? we zullen het nooit weten. het is hard nodig.

vanavond stemt de laatste gemeente nog tussen ds. Verhoef of kand. v d Heiden. gelukkig voor de gemeenten dat er vroeg gestemd is, zodat de kandidaten pas beslissen wanneer ongeveer alle beroepen zijn uitgebracht. zo heeft niemand het gevoel achter het net te vissen!
Laat kandidaa Brons maar lekker naar het rustige en landelijke Puttershoek komen. Daar hebben ze ook een dominee niet verdiend maar ze kijken er wel naar uit. Net als de andere gemeenten!!
Zullen we niet gewoon rustig afwachten?
Dit gissen heeft toch totaal geen doel?
God heeft deze mannen geroepen, dus Hij zal ze ook gebruiken, naar welke gemeente ze ook heen gaan.
GGBeroopingswerk

Bericht door GGBeroopingswerk »

Als een kandidaat al weet waar hij heen moet, is dit wel allemaal nodig dan? Waarom wordt dat niet gewoon in onderling overleg geregeld? Voorkomt een heleboel gedoe en gehijg. En een tweede ronde voor het geval er één naar een gemeente moet die de 'verkeerde' heeft beroepen. En tenslotte voorkomt het pijnlijke verschillen zoals nu en meer nog als in 1994.
GGBeroopingswerk

Bericht door GGBeroopingswerk »

refo schreef:Nieuwe stijl: wachten tot alle gemeenten hebben gestemd en dan tegelijk aannemen.
Ik hoorde dat een GG predikant afgelopen zondag in zijn gebed vroeg of de beslissing die de kandidaten deze week hopen te maken Zijn Goddelijke goedkeuring mocht dragen. Deze week dus.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

GGBeroopingswerk schreef:Als een kandidaat al weet waar hij heen moet, is dit wel allemaal nodig dan? Waarom wordt dat niet gewoon in onderling overleg geregeld? Voorkomt een heleboel gedoe en gehijg. En een tweede ronde voor het geval er één naar een gemeente moet die de 'verkeerde' heeft beroepen. En tenslotte voorkomt het pijnlijke verschillen zoals nu en meer nog als in 1994.
Waarom is dat pijnlijk? Heb je dat nagevraagd?
En het is inderdaad de vraag, of het niet beter zou zijn als de GG ook zgn. 'kandidaatsgemeenten' zou aanwijzen; kleine gemeenten (tot 500 leden bijv.) om in te beginnen. Dan vallen er direct een heel stel gemeenten af.

Het is in andere kerkverbanden (PKN, HHK, CGK, GGiN, OGGN) heel gebruikelijk om de termijn van drie weken te gebruiken om de beroepen te overwegen in het gebed, eventueel er nog over te spreken met vertrouwelingen of met kerkenraden. Misschien zelfs soms al een beslissing te nemen voor jezelf en het dan te beproeven door het een week te laten rusten en te vragen om rust over de beslissing.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Reiziger

Bericht door Reiziger »

GGBeroopingswerk schreef:Als een kandidaat al weet waar hij heen moet, is dit wel allemaal nodig dan? Waarom wordt dat niet gewoon in onderling overleg geregeld? Voorkomt een heleboel gedoe en gehijg. En een tweede ronde voor het geval er één naar een gemeente moet die de 'verkeerde' heeft beroepen. En tenslotte voorkomt het pijnlijke verschillen zoals nu en meer nog als in 1994.
Dat 'gedoe en gehijg' en die 'tweede ronde' zoals jij dat noemt, vind ik erg goed. Dat betekent dat de nood hoog is!
En dat ze deze week beslissen, is helemaal niet zeker. Waarschijnlijk is die predikant daar gewoon van uitgegaan, maar het is niet verplicht.
En Luther, die kandidaatsgemeenten, lijkt me een slecht idee. Misschien is het menselijkerwijs gesproken beter als een kandidaat naar een kleine(re) gemeente gaat. Maar God roept wie waar en wanneer Hij wil, en als Hij wil dat ze naar grote gemeenten gaan, dan zal dat gebeuren. Wil Hij dat ze naar kleine gemeenten gaan, dan zal dat ook gebeuren. Mensen hoeven daar (gelukkig) niet over te beslissen!!
johannes123

Bericht door johannes123 »

Forummer schreef:
Dat 'gedoe en gehijg' en die 'tweede ronde' zoals jij dat noemt, vind ik erg goed. Dat betekent dat de nood hoog is!
En dat ze deze week beslissen, is helemaal niet zeker. Waarschijnlijk is die predikant daar gewoon van uitgegaan, maar het is niet verplicht.
En Luther, die kandidaatsgemeenten, lijkt me een slecht idee. Misschien is het menselijkerwijs gesproken beter als een kandidaat naar een kleine(re) gemeente gaat. Maar God roept wie waar en wanneer Hij wil, en als Hij wil dat ze naar grote gemeenten gaan, dan zal dat gebeuren. Wil Hij dat ze naar kleine gemeenten gaan, dan zal dat ook gebeuren. Mensen hoeven daar (gelukkig) niet over te beslissen!!

Ben het echt voor 100% met je eens!!!
Kandidaten hebben 6 weken om te beslissen.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Enige nuchterheid mag volgens mij ook best ingebracht worden.

Eigenlijk zou een gemeente boven de 500 leden/doopleden al gesplitst moeten worden.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Reiziger

Bericht door Reiziger »

Luther schreef:Enige nuchterheid mag volgens mij ook best ingebracht worden.

Eigenlijk zou een gemeente boven de 500 leden/doopleden al gesplitst moeten worden.
Betekent dat dat wij even moeten beslissen hoe God het gaat doen?
500 vind ik trouwens wel iets te laag. Ik zou zeggen 800
Reformer

Bericht door Reformer »

Forummer schreef:

Nee! God werkt over het algemeen echter middellijk. De Heere heeft nergens gezegd dat een predikant of kandidaat 3 of 6 weken bedenktijd heeft om te beslissen op een beroep, maar de Heere gebruikt zo'n vastgelegde periode om de beroepene helderheid te geven. En zo zou er meer te noemen zijn.
En de zaligheid is in geen ander, want er is onder de hemel geen andere Naam onder de mensen gegeven waardoor wij zalig moeten worden.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Forummer schreef:

Te laag? Ik vond het eerder aan de hoge kant...
Reiziger

Bericht door Reiziger »

Reformer schreef:
Forummer schreef:

Nee! God werkt over het algemeen echter middellijk. De Heere heeft nergens gezegd dat een predikant of kandidaat 3 of 6 weken bedenktijd heeft om te beslissen op een beroep, maar de Heere gebruikt zo'n vastgelegde periode om de beroepene helderheid te geven. En zo zou er meer te noemen zijn.
Ik zeg ook niet dat ik het niet eens ben met de duur van de bedenktijd, maar dat ik niet vind dat er bepaalde 'kandidaatsgemeenten' moeten zijn
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Forummer schreef:Ik zeg ook niet dat ik het niet eens ben met de duur van de bedenktijd, maar dat ik niet vind dat er bepaalde 'kandidaatsgemeenten' moeten zijn
En ik zeg niet dat het per definitie fout gaat in een grote gemeente (hoewel die voorbeelden wel zijn aan te wijzen - e.e.a. hangt erg af van de wijsheid van een kerkenraad); wel wil ik ermee aangeven dat het predikantschap nogal eens onderschat wordt. Ook al is iemand al wat ouder: je moet helemaal zonder enige ervaring beginnen. Het leiden van een gemêleerde kudde anno 2015 is geen geringe opgave.
Reiziger

Bericht door Reiziger »

Luther schreef:
Forummer schreef:Ik zeg ook niet dat ik het niet eens ben met de duur van de bedenktijd, maar dat ik niet vind dat er bepaalde 'kandidaatsgemeenten' moeten zijn
En ik zeg niet dat het per definitie fout gaat in een grote gemeente (hoewel die voorbeelden wel zijn aan te wijzen - e.e.a. hangt erg af van de wijsheid van een kerkenraad); wel wil ik ermee aangeven dat het predikantschap nogal eens onderschat wordt. Ook al is iemand al wat ouder: je moet helemaal zonder enige ervaring beginnen. Het leiden van een gemêleerde kudde anno 2015 is geen geringe opgave.
Dat ben ik met je eens. Maar kandidaatsgemeenten aanwijzen kan echt niet naar Gods wil zijn, Luther
Nowhere

Bericht door Nowhere »

Onzin! Is nergens voor nodig. En daar kunnen verschillende redenen voor gegeven worden;
1. In de behoudende kerken is er een predikantentekort. Hoe meer gemeentes je gaat oprichten, hoe meer vacante gemeentes.
2. Je gaat nog meer kerkelijke verdeeldheid te weeg brengen. Aangezien er al genoeg kerken zijn, waar het nu ook al niet tussen botert! Plaatselijk kan het verschillen, dat wel. Maar ook in onderliggende gemeenten van één en dezelfde denominatie is er plaatselijk vaak geen eenheid. Er is hier geen totaal-oplossing voor. Want hoe meer gemeentes, hoe meer meningen, hoe meer diversiteit.
3. Kerken die (langzaam) aan leeglopen zijn. En het is veel te goedkoop omdat aan de grootte van een gemeente te hangen. Daar zitten meer redenen achter. Kerkverlating neemt steeds diverse vormen aan, waar nog steeds weinig aan gedaan wordt. Heeft de kerk nog wel toekomst? Zeker als de jeugd wegtrekt?
4. Je moet ook rekening houden met de volksaard van een regio, waar de kerk is. Bij de één is meer saamhorigheid te verwachten, dan bij een andere gemeente. Een plattelandsgemeente is totaal anders dan een echte stadsgemeente. Of een gemeente op de Biblebelt is totaal anders dan een gemeente in het noorden des lands. Bij de één zit binding met mede-gemeenteleden meer in de aard van het beestje, dan ergens anders. Je kan hier geen standaard-formule op loslaten.
5. Het shop-gedrag onder kerkmensen wordt steeds groter. Laatste jaren is het steeds meer toegenomen. Dit heeft ergens ook te maken met punt 3.
6. Financieel gaat dat veel te veel kosten. Zeker als je ook bloeiende gemeentelevens wilt hebben, dat betekent zalen, dus is de kans kleiner om samen een gebouw te delen. Dat is niet praktisch, zeker omdat veel kerkenraden in de afgelopen jaren de inkomsten hebben zien dalen.

En dan zijn er nog genoeg redenen meer om niet te zeggen 500 leden = splitsen. Een harde grens kan je niet stellen, is praktisch onmogelijk!
Reiziger

Bericht door Reiziger »

Oké, maar laten we dan beginnen met een grens van 2500, om te kijken hoe dat uitpakt.
Gesloten