Bert Mulder schreef: ↑Gisteren, 20:19
Valcke schreef: ↑Gisteren, 20:13
Michaels schreef: ↑Gisteren, 20:01
Zou dit formulier duidelijker zijn:
Dat gaat in de tweede regel helemaal fout: 'De doop is door
de kerk ingesteld'.
Heel droevig.
aan mensen die onder Zijn verbond leven.
Dat moet zijn 'die tot Zijn verbond behoren'... 'die onder Zijn verbond leven is zo vaag...
Verder:
1. mis de noodzaak van wedergeboorte - "zodat wij in het rijk Gods niet kunnen komen, tenzij wij van nieuws geboren worden. Dit leert ons de ondergang en besprenging met het water, waardoor ons de onreinigheid onzer zielen wordt aangewezen; opdat wij vermaand worden, een mishagen aan onszelf te hebben, ons voor God te verootmoedigen, en onze reinigmaking en zaligheid buiten onszelf te zoeken"
2. mis de Drie-Eenheid, en de verzegeling door Vader, Zoon en Heilige Geest
3. mis de vermaning en verplichtigng van nieuwe gehoorzaamheid
4. het gebed tot hun bekering: "wij bidden U, bij uw grondeloze barmhartigheid, dat Gij deze kinderen genadiglijk wilt aanzien, en door uw Heiligen Geest uw Zoon Jezus Christus inlijven; opdat zij met Hem in zijn dood begraven worden, en met Hem mogen opstaan in een nieuw leven; opdat zij hun kruis, Hem dagelijks navolgende, vrolijk dragen mogen, Hem aanhangende met waarachtig geloof, vaste hoop en vurige liefde; opdat zij dit leven (hetwelk toch niet anders is dan een gestadige dood) om uwentwil, getroost, verlaten, en ten laatsten dage voor den rechterstoel van Christus, uw Zoon, zonder verschrikken mogen verschijnen, door Hem, onzen Heere Jezus Christus, uw Zoon, die met U en de Heiligen Geest, één enig God, leeft en regeert in eeuwigheid."
Om maar een paar dingen te noemen.
Dankjewel, Bert, voor je inhoudelijke toelichting.
Ik wil ook nog reageren op Valcke.
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 5#p1215345
Valcke schreef dat hij droevig werd van de uitspraak: “De doop is door de kerk ingesteld.” Voor mij klinkt hierin door hoe laag “de kerk” in zijn beleving gezakt is in heiligheid. Voor mij blijft het echter waar dat de kinderdoop door de kerk is ingesteld en niet rechtstreeks door de Bijbel. Toch zal ik voortaan “De Kerk” met een hoofdletter schrijven, omdat zij voor mij nog steeds grote waarde en heiligheid heeft. Ook al wordt de kinderdoop niet expliciet in de Bijbel als instelling genoemd, De Kerk heeft die wel als waardevol gezien en is zij deze gaan verstaan als een verbondsteken in het Nieuwe Testament, in relatie tot (of als vervulling/vervanging van) de besnijdenis.
Daarnaast is in dit onderwerp duidelijk te zien dat de kinderdoop, en vooral het bijbehorende formulier, veel verwarring oproept. Dat heeft er bij velen toe geleid dat zij overstappen naar de geloofsdoop (of volwassendoop), omdat deze wel duidelijk in de Bijbel te vinden is, in tegenstelling tot de kinderdoop. Excuses als ik hiermee Valcke tekortdoe of zijn standpunt te star noem.
Je schreef: “Dat moet zijn: die tot Zijn verbond behoren. ‘Die onder Zijn verbond leven’ is zo vaag.”
Misschien heb je daarin gelijk. Persoonlijk zie ik het verschil tussen ‘behoren’ en ‘leven’ als het verschil tussen theorie en praktijk. Bij de kinderdoop is ‘behoren’ wellicht beter passend: iemand wordt gerekend tot de kring die bij het verbond hoort, bijvoorbeeld door geboorte in een gelovig gezin of door de doop. De nadruk ligt dan meer op positie, lidmaatschap en identiteit dan op het geleefde dagelijkse leven.
Verder mis je in punt 1 de noodzaak van wedergeboorte. Daarbij moet ik wel opmerken dat er een fout in de aangehaalde zin staat, namelijk: “een mishagen aan onszelf te hebben”. Dit moet feitelijk zijn: “een mishagen aan de
zonden in onszelf te hebben”. Daarmee wordt bedoeld: het besef van eigen zondigheid, het tekortschieten tegenover Gods wil en een innerlijke afkeer van het zondige in jezelf. Kort gezegd: het woord ‘zonde(n)’ ontbreekt in de oorspronkelijke formulering, maar wordt wel bedoeld.
Je zou dit ook zo kunnen omschrijven als: een hekel hebben aan mijn verkeerde verlangens en daden, mij schamen over wie ik tegenover God ben, of innerlijk strijden tegen mijn zondige natuur. In bijbelse taal en in de prediking heeft dit te maken met berouw en bekering: niet jezelf als mens haten, maar de zonde in jezelf afwijzen. Dat onderscheid is wezenlijk. Het christelijk geloof leert niet dat je jezelf moet verachten, maar dat je de zonde in jezelf moet verwerpen.
In de context is de wedergeboorte wel degelijk aanwezig, omdat er wordt gesproken over reiniging, vernieuwing en behoud.
Je punt 2 staat letterlijk in de tekst en je punt 3 wordt daadwerkelijk letterlijk aan de ouders van het gedoopte kind gevraagd.
Als ik jouw punt 4 bestudeer, kom ik tot de conclusie dat voor jou wellicht het tweede doopformulier beter passend is, omdat dit een wat oudere, formelere taal hanteert.
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... c#p1215348