Maatregelen kerk ivm coronavirus

Jantje
Verbannen

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Jantje »

crossmountain schreef:Hoe moet ik deze zin lezen op gergeminfo?
“Met betrekking tot het aanbieden van beeldverbinding willen wij overigens met nadruk de verbondenheid met de eigen gemeente onderstrepen.” Een veroordeling van initiatief Bodegraven/Dordrecht?

https://www.gergeminfo.nl/nieuws/berich ... oronavirus
Nee. Een veroordeling van de 'digitale kerkshoppers'.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD

Bericht door DDD »

Dat denk ik ook. De zin is nogal multi-interpretabel. Je kunt er van alles in lezen, maar in ieder geval moeten de beelduitzendingen bijdragen aan de verbondenheid met de eigen gemeente.

Er kan een angst achter zitten dat kerkgangers kiezen voor de uitzending van een talentvolle dominee. Maar mijns inziens hebben kerkenraden daar ook een eigen rol in. Ze kunnen ook zelf kiezen om gezamenlijke online-diensten te beleggen. Ik heb helemaal geen probleem met preeklezen, maar als je als gemeente net zo goed kunt participeren in de kerkdienst van een andere gemeente, waar een dominee voorgaat, dan is de leesdienst naar mijn idee toch niet heel logisch.
Hoopvol

Bericht door Hoopvol »

Jantje schreef:
“Met betrekking tot het aanbieden van beeldverbinding willen wij overigens met nadruk de verbondenheid met de eigen gemeente onderstrepen.” Een veroordeling van initiatief Bodegraven/Dordrecht?

Maar waarom zou je nu kerkelijk gaan shoppen? Ik snap dat niet zo. Gaan alle shoppers op een normale zondag ook her en der luisteren als het in de eigen gemeente leesdienst is?
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Precies, @DDD!

Ik was verheugd net. De komende 3 zondagen zouden we alleen aanstaande zondagmiddag ds. Baaijens hebben, en verder leesdiensten, ook op 5 april, omdat de dovendiensten met ds. Karels niet meer doorgaan. Maar zojuist hoorde ik dat die dag ds. Brugge hoopt voor te gaan. Ik vind het knap dat ze dat op zulke korte termijn nog kunnen regelen. Ook al zie ik hem dan niet, ik vind het wel fijn dat er toch een dominee voorgaat, zeker in deze tijden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Ik kan me indenken dat je gaat shoppen bij leesdiensten (overigens keur ik het niet goed!). Bij ons wordt er erg monotoon gelezen en vaak ouder taalgebruik. Dan gaan mensen op zoek naar alternatieven, zeker wanneer je niet fysiek in het gebouw aanwezig kan zijn.
DDD

Bericht door DDD »

Dan moeten de ouderlingen eens een cursus volgen of een ander laten lezen. Maar in dit geval is leesdienst niet nodig, want het is veel veiliger om de voorbeden door te geven aan een andere gemeente en voor elkaars noden mee te bidden.
DDD

Bericht door DDD »

Hoopvol schreef:
Jantje schreef:

Maar waarom zou je nu kerkelijk gaan shoppen? Ik snap dat niet zo. Gaan alle shoppers op een normale zondag ook her en der luisteren als het in de eigen gemeente leesdienst is?
Dat gebeurt natuurlijk wel, zoals er ook mensen zijn die juist niet komen als er een bepaalde predikant is.
2011

Bericht door 2011 »

windorgel schreef:Weet iemand of er een GGiN is waar live meeluisteren nu mogelijk is zonder login?
Ggin-alblaserdam.net
Hoopvol

Bericht door Hoopvol »

Erskinees schreef:Ik kan me indenken dat je gaat shoppen bij leesdiensten (overigens keur ik het niet goed!). Bij ons wordt er erg monotoon gelezen en vaak ouder taalgebruik. Dan gaan mensen op zoek naar alternatieven, zeker wanneer je niet fysiek in het gebouw aanwezig kan zijn.
Een paar weken geleden was het leesdienst in mijn gemeente. (Ik zat thuis bij de kerktelefoon) Toen ik de stem van de ouderling hoorde dacht ik o nee niet hij.. Ik kan niet naar die man luisteren.
Maar hij las, hij las een preek van ds Detmar, over oud taalgebruik gesproken... Ik heb heel goed, boven verwachting, kunnen luisteren!
Wat ik bedoel te zeggen:
1. De ouderlingen zijn ook knechten in het Koninkrijk van de Heere, kunnen en mogen we dan een leesdienst, ook met monotone toon, dan overslaan en elders gaan zoeken?
2. Als een leesdienst gezegend word zeggen we dan ook het was maar een leesdienst?
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:
JvW schreef:
Jantje schreef:De kerk staat buiten het dorp.
Maar kan wel een aansluiting krijgen via Zeelandnet (Ziggo kan niet hier in het Zeeuwsche). Zo buiten het dorp is het ook weer niet...
Ik heb geen idee.

Aan de rand van het dorp dan. Je hebt wel enigszins gelijk, tegenover de kerk is er de laatste jaren een ware woonwijk uit de grond gestampt.
Een mooie woonwijk zelfs.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

2011 schreef:
windorgel schreef:Weet iemand of er een GGiN is waar live meeluisteren nu mogelijk is zonder login?
Ggin-alblaserdam.net
Daar zit geen enkel leven in deze link, ook niet als ik het met 2 keer een s probeer.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Zeeuw schreef:
Jantje schreef:
JvW schreef:
Jantje schreef:De kerk staat buiten het dorp.
Maar kan wel een aansluiting krijgen via Zeelandnet (Ziggo kan niet hier in het Zeeuwsche). Zo buiten het dorp is het ook weer niet...
Ik heb geen idee.

Aan de rand van het dorp dan. Je hebt wel enigszins gelijk, tegenover de kerk is er de laatste jaren een ware woonwijk uit de grond gestampt.
Een mooie woonwijk zelfs.
Inderdaad. Dat klopt. Plannen om te verhuizen? ;)
@JvW is ook welkom!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Dan moeten de ouderlingen eens een cursus volgen of een ander laten lezen.
Precies. Groningen kunnen ze voor inlichtingen bellen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD

Bericht door DDD »

Er zijn ook speciale cursussen preeklezen voor ouderlingen. Die waren er althans toen ik jong was.
refo

Bericht door refo »

In Gouda zondag geen kerkdiensten. Wel uitzending.
Plaats reactie