@PosthoornPosthoorn schreef:Volgens mij lees jij alléén de huisteksten als het over de doop gaat....huisman schreef:Weer geen begin van een antwoord.
Apart dat jij de "huisteksten" die over de doop spreken niet citeert.
Maar het is weer duidelijk. Jij ziet geen nut in de kinderdoop en hangt meer de geloofsdoop visie aan.
......en als je met deze visie toch de kinderdoop wil invullen dat zal dat altijd zeer minimaal zijn.
Gelukkig spreken onze belijdenisgeschriften duidelijker taal...........en Schriftuurlijker.![]()
De huisteksten zijn in elk geval een goede reden om OOK de kinderen te dopen. Maar: de kinderdoop is een AFGELEIDE van de geloofsdoop. Uitgangspunt is de geloofsdoop: lees het NT. De inhoud van de geloofsdoop komt in jouw visie niet of nauwelijks uit de verf.
@Gian, ik geloof vast en zeker dat het koninkrijk wel gekomen is, dat Jezus nu Heerser is in dat koninkrijk (Handelingen 5:31) en dat daarom de 'koninkrijksdoop' zeker bediend moet worden. Maar die discussie ga ik niet aan, je weet hoe ik over het chiliasme denk.
Het kenmerkende van het NT is de zendingssituatie. En dan is het juist begrijpelijk dat iemand pas gedoopt werd als hij werkelijk geloofde. Want dan gaat hij over naar de nieuwe werkelijkheid. En krijgt hij het teken en zegel. Zo kwamen velen Joden en Heidenen tot geloof.
Dan is het logisch dat ze niet eerst het teken kregen van de nieuwe werkelijkheid. Maar dat ze eerst tot geloof kwamen en dan...
En vervolgens zie je ook dat dan een heel huisgezin werd gedoopt ( wat men herkende vanuit de proselietendoop.