Verontrustende berichten

Sheba
Inactief

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Sheba »

Posthoorn schreef:
huisman schreef:Weer geen begin van een antwoord.

Apart dat jij de "huisteksten" die over de doop spreken niet citeert.
Maar het is weer duidelijk. Jij ziet geen nut in de kinderdoop en hangt meer de geloofsdoop visie aan.

......en als je met deze visie toch de kinderdoop wil invullen dat zal dat altijd zeer minimaal zijn.

Gelukkig spreken onze belijdenisgeschriften duidelijker taal...........en Schriftuurlijker.
Volgens mij lees jij alléén de huisteksten als het over de doop gaat.... ;)
De huisteksten zijn in elk geval een goede reden om OOK de kinderen te dopen. Maar: de kinderdoop is een AFGELEIDE van de geloofsdoop. Uitgangspunt is de geloofsdoop: lees het NT. De inhoud van de geloofsdoop komt in jouw visie niet of nauwelijks uit de verf.

@Gian, ik geloof vast en zeker dat het koninkrijk wel gekomen is, dat Jezus nu Heerser is in dat koninkrijk (Handelingen 5:31) en dat daarom de 'koninkrijksdoop' zeker bediend moet worden. Maar die discussie ga ik niet aan, je weet hoe ik over het chiliasme denk. :huhu
@Posthoorn
Het kenmerkende van het NT is de zendingssituatie. En dan is het juist begrijpelijk dat iemand pas gedoopt werd als hij werkelijk geloofde. Want dan gaat hij over naar de nieuwe werkelijkheid. En krijgt hij het teken en zegel. Zo kwamen velen Joden en Heidenen tot geloof.
Dan is het logisch dat ze niet eerst het teken kregen van de nieuwe werkelijkheid. Maar dat ze eerst tot geloof kwamen en dan...
En vervolgens zie je ook dat dan een heel huisgezin werd gedoopt ( wat men herkende vanuit de proselietendoop.
Laatst gewijzigd door Sheba op 02 jan 2017, 22:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Paal

Bericht door Paal »

Hendrikus schreef:
windorgel schreef:Natuurlijk heeft de ds ook de andere kant belicht. Dat blijkt alleen al uit het thema van de preek van zondagmorgen zoals -DIA- aangeeft
"Vandaag vertellen we wat het allemaal niét is. Wilt u de andere kant ook belicht horen, dan moet u morgen maar terugkomen". Zoiets?

Goed, het is duidelijk dat ik niet de enige was die me verbaasde over deze 'preek' of deszelfs samenvatting. Er is dus ook geen sprake van uit de tent lokken, maar wel van bewogenheid met mensen die onder zo'n prediking moeten verkeren. Ik ken er maar al teveel die daar zitten, en dat gaat me echt wel aan het hart. Daarom zei ik ook "Ik mag toch hopen dat die dominee nog wel iets méér heeft gedaan..."
Je bewogenheid is mooi maar niet nodig hendrikus. Ik heb teveel preken van deze predikant gehoord die zeer bewogen zijn hoorders het Evangelie heel duidelijk verkondigt!
Nasrani

Bericht door Nasrani »

Het valt me wel op dat in postings van @DIA het vaker voorkomt dat er een beschouwing van de tijd of omstandigheden wordt gegeven die uitgesproken is door zijn predikant. Ik hoop dat er iets anders, beter Iemand anders (Jezus), centraal staat in de prediking.
Ik kan ook de zorg van @Hendrikus wel begrijpen, en het komt helaas op meer plaatsen voor.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Sheba schreef:@Posthoorn
Het kenmerkende van het NT is de zendingssituatie. En dan is het juist begrijpelijk dat iemand pas gedoopt wordt, als hij werkelijk geloofde, Want dan gaat hij over naar de nieuwe werkelijkheid. En krijgt hij het teken en zegel. Zo kwamen velen J Joden en Heidenen tot geloof.
Dan is het logisch dat ze niet eerst het teken kregen van de nieuwe werkelijkheid. Maar dat ze eerst tot geloof kwamen en dan...
En vervolgens zie je ook dat dan een heel huisgezin werd gedoopt ( wat men herkende vanuit de proselietendoop.
Merkwaardig dat in de brieven van Paulus toch vooral wordt gerefereerd aan de doop als een geloofsdoop. Kunnen we nog iets met dit onderwijs, als we helemaal uitgaan van de kinderdoop en deze niet meer zien als een afgeleide van de geloofsdoop?
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

Posthoorn schreef:
Het kenmerkende van het NT is de zendingssituatie. En dan is het juist begrijpelijk dat iemand pas gedoopt wordt, als hij werkelijk geloofde, Want dan gaat hij over naar de nieuwe werkelijkheid. En krijgt hij het teken en zegel. Zo kwamen velen J Joden en Heidenen tot geloof.
Merkwaardig dat in de brieven van Paulus toch vooral wordt gerefereerd aande doop als een geloofsdoop. Kunnen we nog iets met dit onderwijs, als we helemaal uitgaan van de kinderdoop en deze niet meer zien als een afgeleide van de geloofsdoop?

Er is 1 doop. Die in twee verschillende situaties wordt bediend. En die dezelfde betekenis hebben.

Paulus schreef toch aan gemeenten waar heel vaak heidenen tot geloof waren gekomen?

Wat bedoel jij precies met de vraag wat kunnen we daar dan mee?

Verder zie je juist dat in de huisteksten de doop van kinderen en volwassenen parallel plaatsvinden.
En niet in tijd elkaar opvolgen. Dus niet eerst alleen geloofsdoop en dan de kinderdoop.
M.i. Maak je een tegenstelling die niet in het NT was.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Ik wil je zeker niet op kosten jagen. Wat vreemd trouwens dat de preken ook voor de kerkleden niet vrij verkrijgbaar zijn. Je zou toch menen dat die bij het lidmaatschap zijn inbegrepen.
Elke preek is na te bestellen. Huwelijks- en rouwdiensten krijg je sowieso een aantal cd's van, (ook voor je familie, als je die nog hebt) of je zou dat uitdrukkelijk moeten aangeven dat niet wensen. Verder is elke preek, zowel van Noord, Zuid als West na te bestellen, voor een kleine vergoeding. CD's kosten vanzelf geld, en als er veel cd's nabesteld zouden worden (ik heb daar geen zicht op) zou de kerk er financieel wellicht geld erbij moeten doen.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
DDD

Bericht door DDD »

Dat is wellicht bij het ontbreken van een website nodig. Het doet er ook niet zoveel toe.

Ik zie trouwens dat er een (voor Google (nog) niet goed vindbare) website beschikbaar is. Dus misschien komen daar voor leden alsnog preken op beschikbaar.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Dat is wellicht bij het ontbreken van een website nodig. Het doet er ook niet zoveel toe.

Ik zie trouwens dat er een (voor Google (nog) niet goed vindbare) website beschikbaar is. Dus misschien komen daar voor leden alsnog preken op beschikbaar.
Er is wel een website hoor. Je kan daar tot in Guinee meeluisteren. Maar dat is alleen voor wie beslist niet in de kerk kan komen.
huisman

Bericht door huisman »

Posthoorn schreef:
Merkwaardig dat in de brieven van Paulus toch vooral wordt gerefereerd aan de doop als een geloofsdoop. Kunnen we nog iets met dit onderwijs, als we helemaal uitgaan van de kinderdoop en deze niet meer zien als een afgeleide van de geloofsdoop?
Als je geloofsdoop vervangt door verbondsdoop zijn wij er.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Orchidee schreef:Dat is echt niet meer van deze tijd om gemeenteleden uit te melken voor een preekcd.
Dat vind ik nou een bijzondere reactie. Die sluit nauw aan bij de bedoeling van dit topic.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:
DDD schreef:Ik wil je zeker niet op kosten jagen. Wat vreemd trouwens dat de preken ook voor de kerkleden niet vrij verkrijgbaar zijn. Je zou toch menen dat die bij het lidmaatschap zijn inbegrepen.
Elke preek is na te bestellen. Huwelijks- en rouwdiensten krijg je sowieso een aantal cd's van, (ook voor je familie, als je die nog hebt) of je zou dat uitdrukkelijk moeten aangeven dat niet wensen. Verder is elke preek, zowel van Noord, Zuid als West na te bestellen, voor een kleine vergoeding. CD's kosten vanzelf geld, en als er veel cd's nabesteld zouden worden (ik heb daar geen zicht op) zou de kerk er financieel wellicht geld erbij moeten doen.
In zo'n armlastige gemeente kan dat natuurlijk niet uit, dat snappen we. Hoeveel miljoen heeft de diaconie op de bank?
~~Soli Deo Gloria~~
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:
In zo'n armlastige gemeente kan dat natuurlijk niet uit, dat snappen we. Hoeveel miljoen heeft de diaconie op de bank?
Rare vraag: (1) daar heeft niemand iets mee te maken en (2) van diaconiegelden gaan hopelijk geen preek-CD's aan gemeenteleden verschaft worden.
Dodo

Bericht door Dodo »

Orchidee schreef:Dat is echt niet meer van deze tijd om gemeenteleden uit te melken voor een preekcd.
Het is juist volkomen logisch om een paar euro voor zo'n cd te vragen. Er zit relatief veel werk in dat kopiëren, en door een kleine bijdrage te vragen bestellen de mensen alleen wat ze echt willen hebben. Anders heb je altijd van die lui die maar raak bestellen. Graag de cd's van de diensten van zondag, o en doe die van vorige week er ook maar bij.
Zulke mensen zijn er nu eenmaal.
De opbrengst gaat waarschijnlijk naar de kerkrentmeesters, en de kopieerder doet het pro Deo.
DDD

Bericht door DDD »

Mijn verbazing zat hem meer in de tamelijk bewerkelijke manier om zo´n preek te vermenigvuldigen. Daar zal ongetwijfeld een geestelijke gedachte achter zitten, maar het is in mijn beleving wat ouderwets. Heel veel mensen beschikken niet eens meer over een cd-speler. Ik heb zelf nog duizenden cd's, maar ik ben dan ook wat ouderwets.

Ik vind het vreemd dat je mensen tot 35 jaar een cd geeft voor hun trouwen. Die kunnen ze dan in veel gevallen slechts bij hun vader en moeder afspelen. Dat is toch wat apart, en ook wel wat verontrustend.
Jeremiah

Bericht door Jeremiah »

Gesloten