Vraag (algemeen)

helma

Re: Vraagje

Bericht door helma »

Bij ons in de CGK draagt ook vrijwel iedereen een hoed tijdens de rouwdienst. Maar doorgaans zie ik een beetje half om half; mensen van de eigen gemeente wel, andere meelevenden niet allemaal. Maar er doet niemand moeilijk over.
Mara

Bericht door Mara »

Wat ingewikkeld is het toch geworden. Ik zat laatst als enige met een hoed op, omdat ik vast overtuigd was dat (bijna) alle vrouwen wel een hoed op zouden hebben.
Ik was aan de late kant, omdat ik geen parkeerplek kon vinden, zodat ik niet kon zien of meerdere vrouwen een hoed op zetten, pas toen de rouwdienst bijna begon, zag ik dat ik de enige was.
Ik snap er intussen niks meer van.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
windorgel

Bericht door windorgel »

Ik zeg ook niet dat een hoed tijdens een rouwdienst verplicht is. Maar Orchidee vroeg wat de gewoonte is tijdens een rouwdienst in een rouwcentrum vanuit een ggin gemeente. Het antwoord is dat dat gebruikelijk is. Ze zullen je echt niet wegsturen zonder hoed maar mogelijk vind je het zelf niet prettig om als (bijna) enige zonder hoed te zitten.

Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk
Mara

Bericht door Mara »

Orchidee schreef:Waar is dat hoofddeksel voor?
Het is geen kerkdienst!
Hier een vraag uit 2010 waarbij gevraagd werd aan vrouwen om een hoed te dragen tijdens een zendingsdag.
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/162 ... -eredienst
Het was tot een aantal jaren zelfs verplicht voor meiden om een hoedje te dragen tijdens de catechisatie, in sommige gemeentes!
helma schreef:Bij ons in de CGK draagt ook vrijwel iedereen een hoed tijdens de rouwdienst. Maar doorgaans zie ik een beetje half om half
Het is bij ons op zondag al kwart driekwart, hooguit een kwart draagt nog een hoed.
De jongste hoeddraagster is 40+.
Bij ons zal deze regel dus echt helemaal verdwijnen.
Toen de broekdragende vrouw in de kerkdienst intrede deed, verdween de hoed nog sneller.
Ik woonde laatst een doopdienst in de GerGem bij en daar zaten ook enkele vrouwen (uitgenodigde gasten) zonder hoed.
Eigenlijk is dat onbegrijpelijk, want als je uitgenodigd wordt weet je toch dat het daar gewoonte is? Dan is dat min of meer een provocatie door hem bewust af te laten.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Mara schreef: Eigenlijk is dat onbegrijpelijk, want als je uitgenodigd wordt weet je toch dat het daar gewoonte is? Dan is dat min of meer een provocatie door hem bewust af te laten.
Die logica ontgaat me. Als je ergens wordt uitgenodigd, is het wel netjes om te informeren wat ter plekke de gewoonte is, maar om ervan uit te gaan dat je dat al wéét? Nee, dat is te kort door de bocht.
~~Soli Deo Gloria~~
Mara

Bericht door Mara »

Hendrikus schreef:
Mara schreef: Eigenlijk is dat onbegrijpelijk, want als je uitgenodigd wordt weet je toch dat het daar gewoonte is? Dan is dat min of meer een provocatie door hem bewust af te laten.
Die logica ontgaat me. Als je ergens wordt uitgenodigd, is het wel netjes om te informeren wat ter plekke de gewoonte is, maar om ervan uit te gaan dat je dat al wéét? Nee, dat is te kort door de bocht.
Je wordt in de regel uitgenodigd omdat je broer/zus of naaste vriend bent. En dan weet je echt wel wat de gebruiken zijn en weet je die niet, vraag je dat toch?
Maar er is een categorie mensen die weigert om zich aan te passen. Dat is het.
Dodo

Bericht door Dodo »

Ik wilde laatst naar een rouwdienst in de GerGem gaan, maar op het laatste moment kwam er iets tussen (van mijn kant dan uiteraard). Ik had geen idee of er een hoed van me werd verwacht.
Achteraf hoorde ik van een van de aanwezigen dat inderdaad lang niet alle vrouwen een hoed op hadden.
Ik vond het ook wel een dilemma. Als iedereen het doet, is het niet netjes om er met bloot hoofd te zitten, maar ik had er echt geen zin in, zeker niet in de zomer.
Mara

Bericht door Mara »

Dodo schreef: Ik vond het ook wel een dilemma. Als iedereen het doet, is het niet netjes om er met bloot hoofd te zitten, maar ik had er echt geen zin in, zeker niet in de zomer.
Ik heb voor dat doel een lichtgewicht zwart strooien hoedje gekocht, gaat al jaren mee, tijdloos modelletje.
Je voelt niet dat je hem op hebt.
Als ik dan naar de dominee kijk, driedelig zwart kostuum, soms met hoed, heb ik met hem te doen en vergeet mijn eigen warmtestuwing.
Net als panty's, is het gepast om met blote benen in de kerk te zitten?
merel

Bericht door merel »

Misschien een vreemde vraag, maar je doet toch in de eerste plaats een hoed op omdat het jouw eigen overtuiging is? Ongeacht of je de enige bent.
Maar misschien denk ik te makkelijk. Ik draag nooit een hoed en bij ons in de kerk ook niemand meer.
Dodo

Bericht door Dodo »

merel schreef:Misschien een vreemde vraag, maar je doet toch in de eerste plaats een hoed op omdat het jouw eigen overtuiging is? Ongeacht of je de enige bent.
Maar misschien denk ik te makkelijk. Ik draag nooit een hoed en bij ons in de kerk ook niemand meer.
Zeker, maar als ik ergens ben waar het gewoonte is, doe ik het wel. Dan wil ik geen aanstoot geven. In de praktijk komt dit zeer zelden voor.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Mara schreef:
Dodo schreef: Ik vond het ook wel een dilemma. Als iedereen het doet, is het niet netjes om er met bloot hoofd te zitten, maar ik had er echt geen zin in, zeker niet in de zomer.
Ik heb voor dat doel een lichtgewicht zwart strooien hoedje gekocht, gaat al jaren mee, tijdloos modelletje.
Je voelt niet dat je hem op hebt.
Als ik dan naar de dominee kijk, driedelig zwart kostuum, soms met hoed, heb ik met hem te doen en vergeet mijn eigen warmtestuwing.
Net als panty's, is het gepast om met blote benen in de kerk te zitten?
Mijn rokken hebben een zedige lengte. En ik weiger van die transparante panty's te dragen. Ik zie niet in wat er precies ongepast is aan mijn kuiten. Maar als ik in een gemeente zou kerken waar mensen over hun toeren raken als er geen 20denier om je benen zit, zou ik het nog wel willen overwegen.
Mara

Bericht door Mara »

merel schreef:Misschien een vreemde vraag, maar je doet toch in de eerste plaats een hoed op omdat het jouw eigen overtuiging is? Ongeacht of je de enige bent.
Nee dat is niet zo. Ik draag in principe altijd een hoed, tenzij ik de enige ben. Dat is in de praktijk dan in een rouwcentrum of in een kerk van linkse(re) signatuur. En misschien vreemd, maar dan voelt het ook niet als gemis.
Je gaat ook niet met een hoed op naar een theater of concert.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Mara schreef:
Nee dat is niet zo. Ik draag in principe altijd een hoed, tenzij ik de enige ben. Dat is in de praktijk dan in een rouwcentrum of in een kerk van linkse(re) signatuur. En misschien vreemd, maar dan voelt het ook niet als gemis.
Je gaat ook niet met een hoed op naar een theater of concert.
Kun je uitleggen waarom je hem niet draagt als je de enige zou zijn? Ik kan me daar niet zoveel redenen bij voorstellen, maar jou kennende gaat dat weloverwogen en zie ik gewoon argumenten over het hoofd.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Wat zijn de do's en don'ts bij het aanschaffen van een nieuwe keuken (bij een reguliere keukenzaak, dus niet IKEA of een outlet)? Waar moet je speciaal op letten? Hoeveel korting is gebruikelijk? (mijn broer presteerde 40%, maar ik schat hem redelijk goed onderhandelend in). De keukenboer werd nu al een beetje kortaf toen hij hoorde dat we bij meerdere zaken offerte laten opmaken. 'Ja, als het uw stijl is om te gaan rondshoppen met de offerte, moet u dat natuurlijk zelf weten.' Inderdaad. We willen ook wat het financiële plaatje betreft gewoon een wat breder beeld hebben dan één keukenzaak. Verder tips?
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Koop kwalitatief goede apparatuur, geen pelgrim o.i.d.
Plaats reactie