Ik geloof dat er ook zo'n 'methode' is hoewel het woord methode niet op zijn plaats is. En dat de Bijbel ons leert hoe we zalig kunnen worden, niet uit onszelf maar uit genade, omdat God het werkt. Dat is wel een gegeven geloof en tegelijkertijd roept de Bijbel ons op om te werken, te zoeken, te kloppen, te vragen... en dat God het zeker zal geven. En de ervaring daarbij werkt Hij in het hart, door het geloof. (dat is wat anders dan dat je eerst een speciale ervaring moeten hebben en dan pas gaan geloven en zekerheid krijgen)Afgewezen schreef:Marnix, probleem is niet dat men oproept tot geloof en bekering, maar dat men de luisteraar als het ware een 'methode' aan de hand doet: als je nu zo en zo doet, dan... en je hoeft er niet een speciale ervaring bij te hebben.Marnix schreef:Volgens mij sloeg die persoon de plank volledig mis want wat ik bij HeartCry lees is juist dat de mens uit zichzelf geen vermogen heeft om ook maar iets bij te dragen aan zijn zaligheid, maar dat God dat moet werken.
Tegelijkertijd wijst men de mensen op dat wat de Bijbel ook doet: De oproep tot geloof en bekering. Die gezonde balans wordt door sommigen uitgelegd als arminiaans, maar is volop Bijbels en houdt niet in dat de mens iets aan zijn zaligheid kan bijdragen. Wel dat we onze zaligheid moeten werken met vreze en beven, want het is God die dit in u werkt. Maar helaas wordt die Bijbelse waarheid door mensen al snel verdraaid tot "remonstrants" wat gewoon een vorm van zwartmaker is... De Bijbel kent deze oproepen overal maar als je die als HeartCry overneemt wordt het door mensen die dit als bedreiging zien opeens verdacht gemaakt.
Dan schiet je door in je boodschap. Dan dreig je inderdaad een geloof te promoten dat geen gegeven geloof meer is, maar een geloof dat we zelf kunnen oproepen.
Stichting Heartcry
Re: Stichting Heartcry
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Ja, die zijn er ook...Inderdaad. Ik geloof zelfs dat ik daar het meest beducht voor ben, ofwel zijn moet. En kun je heel dicht bij huis blijven, want als je iets hebt gezien (of meent te hebben gezien) van de arglistigheid van het eigen hart... Dan schrik je toch wel.Hendrikus schreef:Ja, en er zijn er die ménen het te zien...-DIA- schreef:Er zijn er... die het niet zien, en zijn er ook die het niet willen zien...Afgewezen schreef:-DIA- schreef:Hoe lang moeten we hier nog over doordiscussieren
om toch eens voorgoed vast te kunnen stellen dat HCr echt zuiver is...
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Lees deze preek (Bevel tot geloof) van C.H. Spurgeon eens. Ook arminiaans zeker?claus schreef:Gisteren, dinsdag 19 juli, stond er onder de rubriek 'Lezers schrijven' in het RD een m.i. voortreffelijk ingezonden stuk, waarboven Heart Cry stond. Die persoon sloeg de spijkers op de kop. Vroeger zei men al dat het de duivel om het even is of hij iemand van het ware geloof afhoudt d.m.v. wereldse zaken of d.m.v. godsdienstige zaken. Ten diepste gaat Heart Cry er vanuit dat er enig vermogen in de zondige mens is om zelf voor het geloof te kiezen. Dat is het remonstrantse karakter ten voeten uit. Een zelf gekozen of zelf ontworpen geloof is nooit hetzelfde als een geloof, gewerkt door God Zelf. De Heere werkt dat geloof en er komt geen nagelschrapsel van welke mens dan ook aan te pas.
http://www.heartcry.nl/index.php?docID=1377
De link werkt niet goed. Dit is hem ook:Grace schreef:Lees deze preek (Bevel tot geloof) van C.H. Spurgeon eens. Ook arminiaans zeker?claus schreef:Gisteren, dinsdag 19 juli, stond er onder de rubriek 'Lezers schrijven' in het RD een m.i. voortreffelijk ingezonden stuk, waarboven Heart Cry stond. Die persoon sloeg de spijkers op de kop. Vroeger zei men al dat het de duivel om het even is of hij iemand van het ware geloof afhoudt d.m.v. wereldse zaken of d.m.v. godsdienstige zaken. Ten diepste gaat Heart Cry er vanuit dat er enig vermogen in de zondige mens is om zelf voor het geloof te kiezen. Dat is het remonstrantse karakter ten voeten uit. Een zelf gekozen of zelf ontworpen geloof is nooit hetzelfde als een geloof, gewerkt door God Zelf. De Heere werkt dat geloof en er komt geen nagelschrapsel van welke mens dan ook aan te pas.
http://www.heartcry.nl/index.php?docID=1377
http://www.tabernakel.nl/attachment.php?id_attachment=7
-
Een mens is daar helemaal niet beducht voor, althans, zolang een mens de Heere Jezus niet kent is het ten diepste om niets beducht dan om zijn eigen eer.-DIA- schreef:Ja, die zijn er ook...Inderdaad. Ik geloof zelfs dat ik daar het meest beducht voor ben, ofwel zijn moet. En kun je heel dicht bij huis blijven, want als je iets hebt gezien (of meent te hebben gezien) van de arglistigheid van het eigen hart... Dan schrik je toch wel.Hendrikus schreef:Ja, en er zijn er die ménen het te zien...-DIA- schreef:
Er zijn er... die het niet zien, en zijn er ook die het niet willen zien...
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Dat is volkomen waar. Toch zijn er ook zaken die ik niet kan verklaren, die in de bevindelijke kenmerkenprediking worden genoemd die me niet altijd geheel zonder hoop doen zijn. Bij tijden is het wel: Hoe kan dat? Verwondering als van de daken gepredikt wordt wat in de binnenkamer overdacht is... Dan ben ik mezelf wel een raadsel, maar één ding weet ik dan: Dat is waar! Ook al wordt het binnen een half uurtje soms weer bestreden...fmproibido schreef:Een mens is daar helemaal niet beducht voor, althans, zolang een mens de Heere Jezus niet kent is het ten diepste om niets beducht dan om zijn eigen eer.-DIA- schreef:Ja, die zijn er ook...Inderdaad. Ik geloof zelfs dat ik daar het meest beducht voor ben, ofwel zijn moet. En kun je heel dicht bij huis blijven, want als je iets hebt gezien (of meent te hebben gezien) van de arglistigheid van het eigen hart... Dan schrik je toch wel.Hendrikus schreef:Ja, en er zijn er die ménen het te zien...-DIA- schreef:
Er zijn er... die het niet zien, en zijn er ook die het niet willen zien...
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
- jakobmarin
het is niet verkeerd om elkaar te blijven opscherpen om de bijbelse leer aan te hangen en te verspreiden. De brieven van Paulus gaan daar ook over.-DIA- schreef:Hoe lang moeten we hier nog over doordiscussieren
om toch eens voorgoed vast te kunnen stellen dat HCr echt zuiver is...
We zoeken door...
Hoe lang nog? Zijn we blijkbaar nog niet helemáál gerust...
Althans een deel...
En toch doorgaan... Hoe lang?
volgens mij staat er 'farao'(exodus 1)-DIA- schreef:Totdat het gelsacht, dat Jozef nog gekend heeft helemaal is uitgestorven?

juist daarom is het goed om elkaar op te scherpen, want die meent te staan, zie toe dat hij niet valle-DIA- schreef:Dat zijn maar zwartkijkers die alles beter denken te weten.
Ach, voor de Geest is er geen macht te groot om te overwinnen. Maar inderdaad, elkaar in de weg staan mag absoluut niet en moet onderling besproken worden!-DIA- schreef:Soms vrees ik, dat die er nog van over zijn, thans velen tot een last, een sta-in-de-weg zijn.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Hier een opsomming van waar het in feite allemaal om draait.
http://www.cip.nl/nieuwsbericht_detail.asp?id=23837
Precies de vinger op de zere plek!, heel goed omschreven!Hansie schreef:Hier een opsomming van waar het in feite allemaal om draait.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Dacht ik ook!Orchidee schreef:Precies de vinger op de zere plek!, heel goed omschreven!Hansie schreef:Hier een opsomming van waar het in feite allemaal om draait.
Dus iedereen terug naar zijn/haar kerk en Heartcry opheffen. Back to the basics het Woord en van daaruit in de gemeente waartoe men behoort .... dienen.Hansie schreef:Dacht ik ook!Orchidee schreef:Precies de vinger op de zere plek!, heel goed omschreven!Hansie schreef:Hier een opsomming van waar het in feite allemaal om draait.
Ik heb het idee dat Heart Cry het geen worst kan schelen of er 'enig vermogen in de zondige mens is om zelf voor het geloof te kiezen.'Ten diepste gaat Heart Cry er vanuit dat er enig vermogen in de zondige mens is om zelf voor het geloof te kiezen.
En terecht.
Niet omdat Heart Cry zou denken dat de mens wel dat vermogen bezit, maar omdat het niet het Evangelie is. Het Evangelie is: wie Jezus Christus kent als Verlosser en Heere, is gered. Dat Evangelie moet gebracht worden.
Die Heere Jezus schenkt Zichzelf weg aan verloren zondaren; niet aan mensen die zichzelf wel kunnen redden en die je zelden hoort over hun gevallen staat, hun zonden en ellenden, maar vaak over Jezus. Een Jezus van 5 letters, zei men dan vroeger wel. Maar, een diep verloren zondaar, die alles kwijt is, aan dezulken schenkt die Middelaar Zich weg, naar Zijn vrijmachtig welbehagen. God is Almachtig, maar ook vrijmachtig. We moeten God God laten en niets zelf ondernemn, maar in diepe ootmoedigheid Hem vragen om Zijn zaligheid. 't Gaat alleen van Hem uit hoor. 'Niets uit ons, maar AL uit Hem, zo gaat de [b]levend gemaakte Kerk[/b] naar het hemels Jeruzalem.
heb je de geciteerde preek van Spurgeon al gelezen?claus schreef:Die Heere Jezus schenkt Zichzelf weg aan verloren zondaren; niet aan mensen die zichzelf wel kunnen redden en die je zelden hoort over hun gevallen staat, hun zonden en ellenden, maar vaak over Jezus. Een Jezus van 5 letters, zei men dan vroeger wel. Maar, een diep verloren zondaar, die alles kwijt is, aan dezulken schenkt die Middelaar Zich weg, naar Zijn vrijmachtig welbehagen. God is Almachtig, maar ook vrijmachtig. We moeten God God laten en niets zelf ondernemn, maar in diepe ootmoedigheid Hem vragen om Zijn zaligheid. 't Gaat alleen van Hem uit hoor. 'Niets uit ons, maar AL uit Hem, zo gaat de [b]levend gemaakte Kerk[/b] naar het hemels Jeruzalem.
Je woordkeus zou de mijne niet zijn....rekcor schreef:Ik heb het idee dat Heart Cry het geen worst kan schelen of er 'enig vermogen in de zondige mens is om zelf voor het geloof te kiezen.'Ten diepste gaat Heart Cry er vanuit dat er enig vermogen in de zondige mens is om zelf voor het geloof te kiezen.
En terecht.
Niet omdat Heart Cry zou denken dat de mens wel dat vermogen bezit, maar omdat het niet het Evangelie is. Het Evangelie is: wie Jezus Christus kent als Verlosser en Heere, is gered. Dat Evangelie moet gebracht worden.
Maar daarnaast: als dit het enige is wat gezegd wordt, mis ik toch het stukje persoonlijke toepassing: maar hoe kom IK nu tot die kennis? En dan kan het wel van levensbelang zijn of we zelf iets kunnen of toch niet!