Re: Wat is hypercalvinisme?
Geplaatst: 20 jul 2024, 15:08
Wel, dat hoor je ook in de preken van dominee Harinck hoor.Johann Gottfried Walther schreef: ↑20 jul 2024, 13:09 Dat is niet genoeg, DIA wil gepreekte bevinding.
Wel, dat hoor je ook in de preken van dominee Harinck hoor.Johann Gottfried Walther schreef: ↑20 jul 2024, 13:09 Dat is niet genoeg, DIA wil gepreekte bevinding.
Denk je dat dat genoeg is?Johann Gottfried Walther schreef: ↑20 jul 2024, 13:09 Dat is niet genoeg, DIA wil gepreekte bevinding.
Ik zou het hele referaat kunnen uitschrijven en daarbij zeggen wat ik daarover te zeggen heb. Wie zich dit herinnert, dat heb ik ook gedaan met dr. van den Brink.
@DIA, ik zou je graag de onderstaande serie leespreken van ds. Harinck willen aanbevelen. Je moet ze lezen vanaf onderen naar boven. Ik vermoed dat jij je hierin ook kan vinden en dat er daarin erkenning mogelijk is.-DIA- schreef: ↑20 jul 2024, 15:54Ik zou het hele referaat kunnen uitschrijven en daarbij zeggen wat ik daarover te zeggen heb. Wie zich dit herinnert, dat heb ik ook gedaan met dr. van den Brink.
Maar dat heeft nadelen: het kost me tijd en moeite, en ik denk niet dat het veel resultaat heet.
Het wel een zonderlingen toestand nu: we moeten op een Refoforum uitleggen wat de oude reformatorische leer is. Ik vindt dit eigenlijk onthutsend.
Precies. Dat zit allemaal in zo'n uitdagende vraag verpakt en die vraag wordt dus niet gesteld om echt te weten te komen wat -DIA- beweegt.Konijntje schreef: ↑20 jul 2024, 15:07Wat is er uitdagend aan de vragen?
Met mijn vraag probeer ik hem aan het denken te zetten, namelijk dat Brakel dezelfde basis heeft als dominee Harinck. En dat het daarom niet correct is om een gewaardeerde predikant die het Evangelie recht brengt verdacht te maken (namelijk hem te betitelen als "modern-reformatorisch") of in een bepaalde "verdachte" hoek te plaatsen. En dat zelfs zonder enige onderbouwing.
Dat ben ik niet met je eens. Dia poneert een stelling. Ik reageer op die stelling en probeer aan de hand van mijn vraag aan te tonen dat zijn stelling niet klopt.Posthoorn schreef: ↑20 jul 2024, 17:37Precies. Dat zit allemaal in zo'n uitdagende vraag verpakt en die vraag wordt dus niet gesteld om echt te weten te komen wat -DIA- beweegt.Konijntje schreef: ↑20 jul 2024, 15:07Wat is er uitdagend aan de vragen?
Met mijn vraag probeer ik hem aan het denken te zetten, namelijk dat Brakel dezelfde basis heeft als dominee Harinck. En dat het daarom niet correct is om een gewaardeerde predikant die het Evangelie recht brengt verdacht te maken (namelijk hem te betitelen als "modern-reformatorisch") of in een bepaalde "verdachte" hoek te plaatsen. En dat zelfs zonder enige onderbouwing.
Het ging mij nu over om de manier waarop de discussie gevoerd wordt. Natuurlijk mag je zo'n tegenvraag stellen, alleen brengt dat in dit geval de discussie niet verder. -DIA- zal niet op de vraag ingaan, omdat hij natuurlijk ook wel aanvoelt waar je heen wilt. Dan heb jij wellicht de discussie 'gewonnen', maar wat je heb je dan nog?Konijntje schreef: ↑20 jul 2024, 18:06 Dat ben ik niet met je eens. Dia poneert een stelling. Ik reageer op die stelling en probeer aan de hand van mijn vraag aan te tonen dat zijn stelling niet klopt.
Sterker, ik vind het niet tamelijk absurd dat hij een gewaardeerd en integer predikant weg zet als "modern-reformatorisch" zonder ook maar enige verdere onderbouwing. Wellicht zou je daar eens iets over kunnen opmerken?
100% eens..!Heidebloem schreef: ↑20 jul 2024, 19:23 Het probleem is mijns inziens dat er een groep mensen zijn die geloven dat ds. Kersten na 1850jr Christendom pas het echte wiel van het Christendom uitgevonden heeft. En zij zien niet/ willen niet zien dat hij het rijke Evangelie van onze Heere Jezus Christus juist versmalde.
Ze noemen dit de gereformeerde leer/reformatische leer, maar die ontstond honderden jaren daarvoor en heeft geen beperkt aanbod van het Evangelie.
Wanneer je de rijke Evangeliebeloften alleen voor de uitverkorenen gaat preken, moet je dus eerst weten of je uitverkoren bent. In jezelf gaan zoeken naar tekenen of God misschien in je begonnen is. In plaats van te luisteren naar de stem van Jezus die zegt 'bekeert u en gelooft het Evangelie!'
Er wordt gepredikt dat 'je niets kunt, maar er wel alles aan moet doen', je kunt alleen wel veel bidden of 'God nog eens over mag komen'. Met de duidelijke roep van het Evangelie wordt niets gedaan, eigen verantwoordelijkheid is er niet bij want je kunt niet zo maar uit jezelf Hem aannemen..
Zo worden de mensen lijdzaam gemaakt en zitten ze tot hun dood eerlijk onbekeerd in de kerk, want God wilde mij niet bekeren.
Nee, ik weet het wel, voor God is niets onmogelijk, maar Hij werkt over het algemeen wel middelijk door de EVANGELIEverkondiging.
Sorry voor de harde woorden en het generaliseren, maar het hypercalvinisme raakt mij persoonlijk en doet veel pijn.
En de rijken jongeling dan die had al de geboden onderhouden en ging naar Jezus toe. Is hij toen hij de opdracht kreeg om alles te verkopen terug gegaan naar Jezus? Meer hoefde hij niet te doen hé om het eeuwige leven te krijgen. Zijn spullen verkopen en Jezus volgen. Hoe moet ik dat dan zien? Een Johannes 6 daar lees ik toch dat Jezus daar meerdere malen God de Vader als bewegende oorzaak aanwijst.Heidebloem schreef: ↑20 jul 2024, 19:23 Het probleem is mijns inziens dat er een groep mensen zijn die geloven dat ds. Kersten na 1850jr Christendom pas het echte wiel van het Christendom uitgevonden heeft. En zij zien niet/ willen niet zien dat hij het rijke Evangelie van onze Heere Jezus Christus juist versmalde.
Ze noemen dit de gereformeerde leer/reformatische leer, maar die ontstond honderden jaren daarvoor en heeft geen beperkt aanbod van het Evangelie.
Wanneer je de rijke Evangeliebeloften alleen voor de uitverkorenen gaat preken, moet je dus eerst weten of je uitverkoren bent. In jezelf gaan zoeken naar tekenen of God misschien in je begonnen is. In plaats van te luisteren naar de stem van Jezus die zegt 'bekeert u en gelooft het Evangelie!'
Er wordt gepredikt dat 'je niets kunt, maar er wel alles aan moet doen', je kunt alleen wel veel bidden of 'God nog eens over mag komen'. Met de duidelijke roep van het Evangelie wordt niets gedaan, eigen verantwoordelijkheid is er niet bij want je kunt niet zo maar uit jezelf Hem aannemen..
Zo worden de mensen lijdzaam gemaakt en zitten ze tot hun dood eerlijk onbekeerd in de kerk, want God wilde mij niet bekeren.
Nee, ik weet het wel, voor God is niets onmogelijk, maar Hij werkt over het algemeen wel middelijk door de EVANGELIEverkondiging.
Sorry voor de harde woorden en het generaliseren, maar het hypercalvinisme raakt mij persoonlijk en doet veel pijn.
De rijke jongeling had zijn geld meer lief dan Jezus en het hij wilde daar geen afscheid van nemen. Zelfde met ons wanneer wij ons vertrouwen niet alleen maar op God willen stellen maar de wereld/zonde ook nog aan willen houden.CvD schreef: ↑20 jul 2024, 19:41En de rijken jongeling dan die had al de geboden onderhouden en ging naar Jezus toe. Is hij toen hij de opdracht kreeg om alles te verkopen terug gegaan naar Jezus? Meer hoefde hij niet te doen hé om het eeuwige leven te krijgen. Zijn spullen verkopen en Jezus volgen. Hoe moet ik dat dan zien?Heidebloem schreef: ↑20 jul 2024, 19:23 Het probleem is mijns inziens dat er een groep mensen zijn die geloven dat ds. Kersten na 1850jr Christendom pas het echte wiel van het Christendom uitgevonden heeft. En zij zien niet/ willen niet zien dat hij het rijke Evangelie van onze Heere Jezus Christus juist versmalde.
Ze noemen dit de gereformeerde leer/reformatische leer, maar die ontstond honderden jaren daarvoor en heeft geen beperkt aanbod van het Evangelie.
Wanneer je de rijke Evangeliebeloften alleen voor de uitverkorenen gaat preken, moet je dus eerst weten of je uitverkoren bent. In jezelf gaan zoeken naar tekenen of God misschien in je begonnen is. In plaats van te luisteren naar de stem van Jezus die zegt 'bekeert u en gelooft het Evangelie!'
Er wordt gepredikt dat 'je niets kunt, maar er wel alles aan moet doen', je kunt alleen wel veel bidden of 'God nog eens over mag komen'. Met de duidelijke roep van het Evangelie wordt niets gedaan, eigen verantwoordelijkheid is er niet bij want je kunt niet zo maar uit jezelf Hem aannemen..
Zo worden de mensen lijdzaam gemaakt en zitten ze tot hun dood eerlijk onbekeerd in de kerk, want God wilde mij niet bekeren.
Nee, ik weet het wel, voor God is niets onmogelijk, maar Hij werkt over het algemeen wel middelijk door de EVANGELIEverkondiging.
Sorry voor de harde woorden en het generaliseren, maar het hypercalvinisme raakt mij persoonlijk en doet veel pijn.
Wat een karikatuur weerGroot Blankenstein schreef: ↑20 jul 2024, 19:33100% eens..!Heidebloem schreef: ↑20 jul 2024, 19:23 Het probleem is mijns inziens dat er een groep mensen zijn die geloven dat ds. Kersten na 1850jr Christendom pas het echte wiel van het Christendom uitgevonden heeft. En zij zien niet/ willen niet zien dat hij het rijke Evangelie van onze Heere Jezus Christus juist versmalde.
Ze noemen dit de gereformeerde leer/reformatische leer, maar die ontstond honderden jaren daarvoor en heeft geen beperkt aanbod van het Evangelie.
Wanneer je de rijke Evangeliebeloften alleen voor de uitverkorenen gaat preken, moet je dus eerst weten of je uitverkoren bent. In jezelf gaan zoeken naar tekenen of God misschien in je begonnen is. In plaats van te luisteren naar de stem van Jezus die zegt 'bekeert u en gelooft het Evangelie!'
Er wordt gepredikt dat 'je niets kunt, maar er wel alles aan moet doen', je kunt alleen wel veel bidden of 'God nog eens over mag komen'. Met de duidelijke roep van het Evangelie wordt niets gedaan, eigen verantwoordelijkheid is er niet bij want je kunt niet zo maar uit jezelf Hem aannemen..
Zo worden de mensen lijdzaam gemaakt en zitten ze tot hun dood eerlijk onbekeerd in de kerk, want God wilde mij niet bekeren.
Nee, ik weet het wel, voor God is niets onmogelijk, maar Hij werkt over het algemeen wel middelijk door de EVANGELIEverkondiging.
Sorry voor de harde woorden en het generaliseren, maar het hypercalvinisme raakt mij persoonlijk en doet veel pijn.
Maar goed Jezus was nog zeer bewogen met hem toch? Maar hij ging dus niet terug,zou hij wel terug gegaan zijn als God hem getrokken had? Ik lees in heel Johannes 6 dat Jezus steeds zijn Vader aanwijst als beginnende oorzaak. Ik probeer niet in een strik te vangen ofzo ik ben oprecht belangstellenden hierna.Heidebloem schreef: ↑20 jul 2024, 19:49De rijke jongeling had zijn geld meer lief dan Jezus en het hij wilde daar geen afscheid van nemen. Zelfde met ons wanneer wij ons vertrouwen niet alleen maar op God willen stellen maar de wereld/zonde ook nog aan willen houden.CvD schreef: ↑20 jul 2024, 19:41En de rijken jongeling dan die had al de geboden onderhouden en ging naar Jezus toe. Is hij toen hij de opdracht kreeg om alles te verkopen terug gegaan naar Jezus? Meer hoefde hij niet te doen hé om het eeuwige leven te krijgen. Zijn spullen verkopen en Jezus volgen. Hoe moet ik dat dan zien?Heidebloem schreef: ↑20 jul 2024, 19:23 Het probleem is mijns inziens dat er een groep mensen zijn die geloven dat ds. Kersten na 1850jr Christendom pas het echte wiel van het Christendom uitgevonden heeft. En zij zien niet/ willen niet zien dat hij het rijke Evangelie van onze Heere Jezus Christus juist versmalde.
Ze noemen dit de gereformeerde leer/reformatische leer, maar die ontstond honderden jaren daarvoor en heeft geen beperkt aanbod van het Evangelie.
Wanneer je de rijke Evangeliebeloften alleen voor de uitverkorenen gaat preken, moet je dus eerst weten of je uitverkoren bent. In jezelf gaan zoeken naar tekenen of God misschien in je begonnen is. In plaats van te luisteren naar de stem van Jezus die zegt 'bekeert u en gelooft het Evangelie!'
Er wordt gepredikt dat 'je niets kunt, maar er wel alles aan moet doen', je kunt alleen wel veel bidden of 'God nog eens over mag komen'. Met de duidelijke roep van het Evangelie wordt niets gedaan, eigen verantwoordelijkheid is er niet bij want je kunt niet zo maar uit jezelf Hem aannemen..
Zo worden de mensen lijdzaam gemaakt en zitten ze tot hun dood eerlijk onbekeerd in de kerk, want God wilde mij niet bekeren.
Nee, ik weet het wel, voor God is niets onmogelijk, maar Hij werkt over het algemeen wel middelijk door de EVANGELIEverkondiging.
Sorry voor de harde woorden en het generaliseren, maar het hypercalvinisme raakt mij persoonlijk en doet veel pijn.