Wanneer prediking enkel een onderwerpelijke prediking is, dan wordt er veel gemist. Wanneer er enkel een voorwerpelijke prediking is, dan wordt de bevinding en persoonlijke toepassing en oproep gemist en is het niet meer dan een beschouwing van de Bijbel.-DIA- schreef:Het is beslist niet uitvergrotend, of separerend bedoeld. Het is met grote droefheid dat ik dit moest constateren. U ziet niet het grote verschil. U luistert wellicht op de klank af. Zo gaat het niet, maar er is wezenlijk verschil of de prediking meer voorwerpelijk dan wel onderwerpelijk is. Wie, zoals in Rijssen, altijd een onderwerpelijke prediking heeft gehoord kan onmogelijk kerken onder een voorwerpelijke prediking. Zo'n preek heeft wel de woorden maar het hart wordt niet verklaard. Maar in Rijssen hebben zich ook wisselingen voorgedaan. We zien wel dat we met ds Kleppe toch een andere prediking (meer voorwerpelijk) hadden dat we voorheen. Ook in Zuid zag je diezelfde wissel met ds. Verweij. Ik bedoel dit beslist niet (om met ds. Mallan te spreken) als schelden, nee het is mij een grote droefheid, maar om op te merken. Rijssen was voorheen zeker een rechtse gemeente als geheel, zowel Noord als Zuid. Ook een gemeente die landelijk bekend was om het grote aantal van Gods kinderen.
Voorwerpelijk en onderwerpelijk behoren onlosmakelijk met elkaar verbonden te zijn. Anders vlieg je of ter linkerzijde of ter rechterzijde de bocht uit. En dat maakt geen verschil hoor, de bocht uit is de bocht uit.