Beroepingswerk discussie [4]
Re: Beroepingswerk discussie [4]
Jantje kan goed voor zichzelf spreken. Maar ik meen dat je hem daar geen recht mee doet. Ik denk dat Jantje hetzelfde meemaakt als ik, zij het van de andere kant. Ik doe ook mijn best om iets goeds uit de preken van de zware broeders te halen. Hij probeert het andersom.
Ik vind niet dat je iemand daar hard om moet vallen.
Overigens blijf ik het raar vinden om ds. Zondag in de uiterste linkerflank van de GG in te delen. Daar zie ik afgezien van het aantal psalmen dat hij laat zingen, echt geen reden toe. Hij is gewoon een middenpredikant die zelfs artikelen schrijft dat vrouwen een hoed op moeten in de kerk en met zwarte stropdassen rondloopt.
Overigens blijf ik het raar vinden om ds. Zondag in de uiterste linkerflank van de GG in te delen. Daar zie ik afgezien van het aantal psalmen dat hij laat zingen, echt geen reden toe. Hij is gewoon een middenpredikant die zelfs artikelen schrijft dat vrouwen een hoed op moeten in de kerk en met zwarte stropdassen rondloopt.
-
Hoeveel psalmen laat hij zingen ?DDD schreef:Jantje kan goed voor zichzelf spreken. Maar ik meen dat je hem daar geen recht mee doet. Ik denk dat Jantje hetzelfde meemaakt als ik, zij het van de andere kant. Ik doe ook mijn best om iets goeds uit de preken van de zware broeders te halen. Hij probeert het andersom.
In de HHK is het zo;
Linker en midden predikanten 6
Rechtse predikanten 5
Erg rechts 4 maar dat zijn volgens mij maar enkele
Geytenbeekje schreef:Hoeveel psalmen laat hij zingen ?DDD schreef:Jantje kan goed voor zichzelf spreken. Maar ik meen dat je hem daar geen recht mee doet. Ik denk dat Jantje hetzelfde meemaakt als ik, zij het van de andere kant. Ik doe ook mijn best om iets goeds uit de preken van de zware broeders te halen. Hij probeert het andersom.
In de HHK is het zo;
Linker en midden predikanten 6
Rechtse predikanten 5
Erg rechts 4 maar dat zijn volgens mij maar enkele

Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
In de GG is het voor zover ik kan inschatten in grote lijnen zo:
Uiterst rechts 6 (of 5 in gemeenten waar men niet zingt tussen wet en schriftlezing)
Midden-rechts 7-9
Meer links van het midden tot in sommige gevallen midden 10-12
Maar het ligt er wel aan. Ik was pas in Waddinxveen bij een confessionele dominee die preekte in de rechtse GB, omdat ik te laat was voor een andere kerkdienst. Hij liet ook maar 6 coupletten zingen. Ik vroeg het na, maar dat was voor daar niet heel bijzonder. Dus kennelijk is dat in de hervormde kerk breder gebruikelijk.
Uiterst rechts 6 (of 5 in gemeenten waar men niet zingt tussen wet en schriftlezing)
Midden-rechts 7-9
Maar het ligt er wel aan. Ik was pas in Waddinxveen bij een confessionele dominee die preekte in de rechtse GB, omdat ik te laat was voor een andere kerkdienst. Hij liet ook maar 6 coupletten zingen. Ik vroeg het na, maar dat was voor daar niet heel bijzonder. Dus kennelijk is dat in de hervormde kerk breder gebruikelijk.
-
Nee ik had het over psalmenDDD schreef:In de GG is het voor zover ik kan inschatten in grote lijnen zo:
Midden-rechts 7-9

Nou bij jou in de kerk zingen ze ook geen psalmen, maar alleen psalmverzen. Daar had ik het ook over. Met een uitzondering voor de enige gezangen.
Maar dat komt zo weinig voor dat wij pas een student hadden die de koster verbeterde omdat op het bord Gezang 5:2 stond en hij dacht dat er psalm 5:2 stond. Dat moest het Gebed des Heeren zijn. Het was hem kennelijk niet opgevallen dat het toch wel het juiste gezang was.
Maar dat komt zo weinig voor dat wij pas een student hadden die de koster verbeterde omdat op het bord Gezang 5:2 stond en hij dacht dat er psalm 5:2 stond. Dat moest het Gebed des Heeren zijn. Het was hem kennelijk niet opgevallen dat het toch wel het juiste gezang was.
-
Bij ons in Terschuur is het zoDDD schreef:Nou bij jou in de kerk zingen ze ook geen psalmen, maar alleen psalmverzen. Daar had ik het ook over. Met een uitzondering voor de enige gezangen.
Psalm zingen voordat de dominee er is.
Na gebed een psalm.
Na de wet een psalm.
Bij collecte.
En na de preek 2 psalmen.
Nee. Het gaat niet om psalmen, maar om psalmverzen. Maar het is mij ook opgevallen dat er in de HHK weinig gezongen wordt.
-
Valt wel mee toch.DDD schreef:Nee. Het gaat niet om psalmen, maar om psalmverzen. Maar het is mij ook opgevallen dat er in de HHK weinig gezongen wordt.
Ik was zondag ochtend in de VHG in Driedorp en daar zongen we ´maar´
6 psalmversjes.
Dat vind ik ook heel weinig. Maar dat is een kwestie van smaak. Ik maak ook kerkdiensten mee waarin 25 coupletten gezongen worden in een uur. Het is maar net wat je gewend bent.
-
In de wees-maar-lief-voor-elkaar-kerken ?DDD schreef:Dat vind ik ook heel weinig. Maar dat is een kwestie van smaak. Ik maak ook kerkdiensten mee waarin 25 coupletten gezongen worden in een uur. Het is maar net wat je gewend bent.
Geen idee. Daar kom ik nooit.
-
Je zal mij vast wel begrijpen.DDD schreef:Geen idee. Daar kom ik nooit.
Maar in Confessionele kerken zingen ze toch nooit zo veel ?
-
- Verbannen
@Ditbenik,
@DDD haalt de worden uit mijn mond. Verder laat ik het aan jouw fantasie over. Ik doel namelijk wel op een eventuele tweedeling waarin de ene groep de andere niet meer herkent. En zolang de linkse gemeenten de rechtse predikanten nog blijven uitnodigen, zal dat denk ik niet gebeuren (andersom zie je dat helaas wel al zo, maar daar wil ik me niet onder scharen).
@DDD,
Ik vind dat toch wel merkwaardig. Ik hoor ds. Zondag verder graag, maar als je zelfs hem als een middenpredikant bestempeld, vraag ik me echt af wie jij nog in het linkerrijtje plaatst. Maar goed, als ik refereer aan het andere draadje waar ik hem net aanhaalde, kan ik het heel erg goed begrijpen.
@DDD haalt de worden uit mijn mond. Verder laat ik het aan jouw fantasie over. Ik doel namelijk wel op een eventuele tweedeling waarin de ene groep de andere niet meer herkent. En zolang de linkse gemeenten de rechtse predikanten nog blijven uitnodigen, zal dat denk ik niet gebeuren (andersom zie je dat helaas wel al zo, maar daar wil ik me niet onder scharen).
@DDD,
Ik vind dat toch wel merkwaardig. Ik hoor ds. Zondag verder graag, maar als je zelfs hem als een middenpredikant bestempeld, vraag ik me echt af wie jij nog in het linkerrijtje plaatst. Maar goed, als ik refereer aan het andere draadje waar ik hem net aanhaalde, kan ik het heel erg goed begrijpen.

Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
-
Heb je in de HHK net zo.Jantje schreef:@Ditbenik,
@DDD,
Niet dat Terschuur naast de eigen dominee iedereen uitnodigt.
Maar dat heb je in elk kerkverband
Ik denk ook wel zelfs in de meest progressieve kerken.