Begint bekering met ellendekennis?

Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10518
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Begint bekering met ellendekennis?

Bericht door Zita »

In het verleden van dit forum zijn diverse oproepen gedaan om het woord 'Amen' niet lukraak te gebruiken om je instemming met een of andere mening te betuigen. Hierbij opnieuw deze oproep.
En ontopic maar weer.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Begint bekering met ellendekennis?

Bericht door eilander »

Zita schreef:In het verleden van dit forum zijn diverse oproepen gedaan om het woord 'Amen' niet lukraak te gebruiken om je instemming met een of andere mening te betuigen. Hierbij opnieuw deze oproep.
En ontopic maar weer.
En daarom een tweetal berichten geknipt. Moderatoropmerkingen behoeven op het forum instemming noch afkeuring.
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: Begint bekering met ellendekennis?

Bericht door Vagari »

Ik heb nog wat voor mezelf op een rijtje gezet. Als er fouten worden gevonden of er nog teksten missen, hoor ik het graag.Afbeelding
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33452
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Begint bekering met ellendekennis?

Bericht door Tiberius »

Zo is hij correcter, denk ik.

Afbeelding
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Begint bekering met ellendekennis?

Bericht door Mara »

Een ietwat onhandige uitspraak door een Duitse predikant:
Wanneer mensen sterven, of dat nou is in een bejaardentehuis of in een vliegtuigcrash, sterven ze omdat ze schuldig zijn, want op grond van onze zonden hebben we allemaal de dood verdiend”,
stelde hij volgens de krant Bild.
Hij deed deze uitspraak voor draaiende camera's en had er meteen spijt van. Maar het kon niet meer worden gewist.
Hij heeft inmiddels excuses aangeboden.

Maar.... in feite heeft hij wel gelijk.
Getuigt deze uitspraak niet van ellendekennis?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Begint bekering met ellendekennis?

Bericht door Zonderling »

Tiberius schreef:Zo is hij correcter, denk ik.

Afbeelding
De versie van Vagari is toch echt beter - of maak je nu een karikatuur, Tiberius?
Waarlijk vluchten en gered zijn, zijn eenvoudigweg niet te scheiden.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33452
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Begint bekering met ellendekennis?

Bericht door Tiberius »

Zonderling schreef:
Tiberius schreef:Zo is hij correcter, denk ik.

Afbeelding
De versie van Vagari is toch echt beter - of maak je nu een karikatuur, Tiberius?
Waarlijk vluchten en gered zijn, zijn eenvoudigweg niet te scheiden.
Maar als je het scheidt, moet je het wel goed doen. Vandaar mijn correctie.
Bovendien geeft het schema niet zozeer aan wat beter is, maar wat geleerd wordt.
Gebruikersavatar
Wittewrongel
Inactief
Berichten: 340
Lid geworden op: 06 nov 2013, 15:52

Re: Begint bekering met ellendekennis?

Bericht door Wittewrongel »

Tiberius schreef:
Zonderling schreef:
Tiberius schreef:Zo is hij correcter, denk ik.

Afbeelding
De versie van Vagari is toch echt beter - of maak je nu een karikatuur, Tiberius?
Waarlijk vluchten en gered zijn, zijn eenvoudigweg niet te scheiden.
Maar als je het scheidt, moet je het wel goed doen. Vandaar mijn correctie.
Bovendien geeft het schema niet zozeer aan wat beter is, maar wat geleerd wordt.
Hoe moet ik dit plaatje zien?

Want als ik het goed heb is vanuit God zijn oog de mens van voor zijn geboorte al apart gezet.

Vanuit de mens zelf gezien kan deze het toch pas beamen als het door God bevestigd is?

De mens kan achteraf ( dus na de bevestiging) wel zeggen God is toen en toen bij me begonnen. Terwijl als ik hier over nadenk God al van voor de geboorte begonnen is, enkel op dat moment zich aan de persoon ging openbaren.

Hoe kunnen wij dan voor anderen zeggen dit is dood en dit is leven? Het zal voor de mens toch onmogelijk zijn om te zeggen God is met je begonnen kijk maar... Wel kan het achteraf maar dan nog...

Nu de vraag waar zit ik fout in dit denken of wat vergeet ik?
Wie Gods wil doet naar zijn wil, Die doet doet niet Gods wil, maar zijn eigen wil. ~ Wittewrongel
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4812
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Begint bekering met ellendekennis?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Johannes 3v36 Die in den Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven; maar die den Zoon ongehoorzaam is, die zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem.

Is toch duidelijk Wittewrongel. Je wilt het ingewikkeld maken.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Wittewrongel
Inactief
Berichten: 340
Lid geworden op: 06 nov 2013, 15:52

Re: Begint bekering met ellendekennis?

Bericht door Wittewrongel »

Johann Gottfried Walther schreef:Johannes 3v36 Die in den Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven; maar die den Zoon ongehoorzaam is, die zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem.

Is toch duidelijk Wittewrongel. Je wilt het ingewikkeld maken.
Waarom ingewikkeld.. Ik probeer alleen maar deze discussie te volgen en het plaatje te begrijpen Afbeelding
Wie Gods wil doet naar zijn wil, Die doet doet niet Gods wil, maar zijn eigen wil. ~ Wittewrongel
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: Begint bekering met ellendekennis?

Bericht door Vagari »

Tiberius schreef:
Zonderling schreef:
Tiberius schreef:Zo is hij correcter, denk ik.

Afbeelding
De versie van Vagari is toch echt beter - of maak je nu een karikatuur, Tiberius?
Waarlijk vluchten en gered zijn, zijn eenvoudigweg niet te scheiden.
Maar als je het scheidt, moet je het wel goed doen. Vandaar mijn correctie.
Bovendien geeft het schema niet zozeer aan wat beter is, maar wat geleerd wordt.
@Zonderling
Ds. Kort geeft inderdaad aan dat vluchten en gered zijn dicht bijelkaar gehouden moet worden. Daarom wilde ik het juist niet zó precies aangeven.

@Tiberus
Toch staan er Bijbelteksten naast het schema die wel aangeven wat beter is.
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: Begint bekering met ellendekennis?

Bericht door Vagari »

Wittewrongel schreef:
Tiberius schreef:
Zonderling schreef:
Tiberius schreef:Zo is hij correcter, denk ik.

Afbeelding
De versie van Vagari is toch echt beter - of maak je nu een karikatuur, Tiberius?
Waarlijk vluchten en gered zijn, zijn eenvoudigweg niet te scheiden.
Maar als je het scheidt, moet je het wel goed doen. Vandaar mijn correctie.
Bovendien geeft het schema niet zozeer aan wat beter is, maar wat geleerd wordt.
Hoe moet ik dit plaatje zien?

Want als ik het goed heb is vanuit God zijn oog de mens van voor zijn geboorte al apart gezet.

Vanuit de mens zelf gezien kan deze het toch pas beamen als het door God bevestigd is?

De mens kan achteraf ( dus na de bevestiging) wel zeggen God is toen en toen bij me begonnen. Terwijl als ik hier over nadenk God al van voor de geboorte begonnen is, enkel op dat moment zich aan de persoon ging openbaren.

Hoe kunnen wij dan voor anderen zeggen dit is dood en dit is leven? Het zal voor de mens toch onmogelijk zijn om te zeggen God is met je begonnen kijk maar... Wel kan het achteraf maar dan nog...

Nu de vraag waar zit ik fout in dit denken of wat vergeet ik?
Beste Wittewrongel,

Lees alstublieft de Bijbelteksten nog eens door. Het leven is het Leven. Namelijk niet van de mens zelf maar in de Heere Jezus. Jehovah Tsidkenu. Niemand kan tot God naderen (vanwege Zij heiligheid en dus toorn over de zonde) dan door de Heere Jezus alleen.

Natuurlijk kunnen mensen terugkijken en vertellen waar de Heere in hun leven al begonnen is maar dan zullen ze nooit kunnen zeggen dat ze toen levend waren. Dat is immers onBijbels. Lees maar:

Efeziërs 2:5-6 / STV
5 ‭‭Ook toen wij dood waren‭¹⁸‭ door de misdaden, heeft ‭ons‭ levend gemaakt‭¹⁹‭ met Christus;‭²⁰‭ (uit genade zijt gij zalig geworden),‭ 6 ‭‭En heeft ‭ons‭ mede opgewekt, en heeft ‭ons‭ mede gezet in den hemel in Christus Jezus;‭²¹‭‭
Gebruikersavatar
Wittewrongel
Inactief
Berichten: 340
Lid geworden op: 06 nov 2013, 15:52

Re: Begint bekering met ellendekennis?

Bericht door Wittewrongel »

Vagari schreef:
Wittewrongel schreef:
Tiberius schreef:
Zonderling schreef: De versie van Vagari is toch echt beter - of maak je nu een karikatuur, Tiberius?
Waarlijk vluchten en gered zijn, zijn eenvoudigweg niet te scheiden.
Maar als je het scheidt, moet je het wel goed doen. Vandaar mijn correctie.
Bovendien geeft het schema niet zozeer aan wat beter is, maar wat geleerd wordt.
Hoe moet ik dit plaatje zien?

Want als ik het goed heb is vanuit God zijn oog de mens van voor zijn geboorte al apart gezet.

Vanuit de mens zelf gezien kan deze het toch pas beamen als het door God bevestigd is?

De mens kan achteraf ( dus na de bevestiging) wel zeggen God is toen en toen bij me begonnen. Terwijl als ik hier over nadenk God al van voor de geboorte begonnen is, enkel op dat moment zich aan de persoon ging openbaren.

Hoe kunnen wij dan voor anderen zeggen dit is dood en dit is leven? Het zal voor de mens toch onmogelijk zijn om te zeggen God is met je begonnen kijk maar... Wel kan het achteraf maar dan nog...

Nu de vraag waar zit ik fout in dit denken of wat vergeet ik?
Beste Wittewrongel,

Lees alstublieft de Bijbelteksten nog eens door. Het leven is het Leven. Namelijk niet van de mens zelf maar in de Heere Jezus. Jehovah Tsidkenu. Niemand kan tot God naderen (vanwege Zij heiligheid en dus toorn over de zonde) dan door de Heere Jezus alleen.

Natuurlijk kunnen mensen terugkijken en vertellen waar de Heere in hun leven al begonnen is maar dan zullen ze nooit kunnen zeggen dat ze toen levend waren. Dat is immers onBijbels. Lees maar:

Efeziërs 2:5-6 / STV
5 ‭‭Ook toen wij dood waren‭¹⁸‭ door de misdaden, heeft ‭ons‭ levend gemaakt‭¹⁹‭ met Christus;‭²⁰‭ (uit genade zijt gij zalig geworden),‭ 6 ‭‭En heeft ‭ons‭ mede opgewekt, en heeft ‭ons‭ mede gezet in den hemel in Christus Jezus;‭²¹‭‭
Ha vagari, je begrijpt me niet helemaal maar geeft niet. Ik heb niet gezegd dat de mens het zelf kan. Maar waar het mij om gaat is het volgende.

Je had een plaatje gemaakt met waar de kerk en ds. Kort aangeven dat de scheiding is tussen Leven en dood. Dit is uit menselijk opzicht. Enkel vraag ik me af moeten wij daar wel over discussiëren??
Wie Gods wil doet naar zijn wil, Die doet doet niet Gods wil, maar zijn eigen wil. ~ Wittewrongel
GGBeroopingswerk
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 jun 2008, 13:55

Re: Begint bekering met ellendekennis?

Bericht door GGBeroopingswerk »

Zelfs ds. Van Voorden neigt naar de kant van ds. Kort! http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... 10926#site

Ds. Van Voorden zei te vrezen „dat er ook onder ons gebouwd wordt op een ander fundament dan gelegd door Jezus Christus. Het is nodig dat we Hem kennen en de kracht van Zijn opstanding.”
DDD
Berichten: 29043
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Begint bekering met ellendekennis?

Bericht door DDD »

Maar zo bijzonder is dat toch niet? Ik denk dat ds. Mallan dat ook altijd sterk heeft benadrukt. Die had het niet zo op allerlei bevindelijkheden.
Plaats reactie