Hoed in eredienst?

Gebruikersavatar
Carrie
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 jan 2019, 20:59

Re: RE: Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Carrie »

liz boer schreef:@Carrie het is in alle gevallen belangrijk dat je een leesbare brief bent, mét of zónder hoed.
En dat is inderdaad nu precies de kern!

Verstuurd vanaf mijn HTC 10 met Tapatalk
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: RE: Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Bezorgd »

Carrie schreef:
liz boer schreef:@Carrie het is in alle gevallen belangrijk dat je een leesbare brief bent, mét of zónder hoed.
En dat is inderdaad nu precies de kern!

Verstuurd vanaf mijn HTC 10 met Tapatalk
Kijk je hebt er al één overtuigd.
Al relativerend weer een bijbels gebruik om zeep helpen. Nogmaals, wat is je doel hier?
Alleen lid geworden vanwege dit topic?
Mannetje
Berichten: 7941
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: RE: Re: RE: Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Mannetje »

Carrie schreef:
Mannetje schreef:
Carrie schreef:(...)

Waar het hier werkelijk om gaat, is of het hart gehoorzaam en onderworpen is aan gezag “als dat van de Heer” (Efeziërs 5:22). God is veel meer bekommerd om de houding van het hart, dan om een bedekking op het hoofd

https://www.gotquestions.org/Nederlands ... kking.html

Verstuurd vanaf mijn HTC 10 met Tapatalk
Die zin klinkt als een prachtige dooddoener. Natuurlijk is de houding van het hart het belangrijkste, maar dan zul je toch juist, uit dankbaarheid(!), wel willen weten wat de Heere God wil? En dan weet ik dat er verschillende keuzes gemaakt worden in de exegese (waarbij ik mij heel duidelijk het meest verbonden voel aan de uitleg die pleit voor hoofdbedekking), maar dan wordt er in ieder geval gekozen en niet gekozen voor een soort compromis. We weten het niet, dus we laten het maar in het midden, als het hart maar goed zit.


Verder vind ik het een vage site die je citeert, in ieder geval niet één in de lijn van het forum. Dat hoeft geen probleem te zijn, gezien je opmerking over breder lezen dan onze eigen refo culturele bril. Anderzijds wil ik er erg voor waken om de leer van de reformatie af te doen als "denken dat we de wijsheid in pacht hebben" en dan te putten uit bronnen als deze.
Het is niet mijn bedoeling om te "putten" uit die bronnen.
Meer zoals ik schreef dat er niet altijd een absolute waarheid achterhaald kan worden.
En je mag het dooddoeners vinden (je kan je dan ook afvragen waarom dat zo voelt) Maar ik denk dat iedereen wel voorbeelden kent van dames die met een prachtige hoed , die perfect bij het mantelpakje past, thuis "de broek" aanheben Afbeelding
En dan kan je misschien wel stellen dat zo'n hoed je juist veroordeeld...

En om een ander voorbeeld te schrijven. Bij ons komt weleens een gezin uit een andere (“zwaardere“) kerk.
Maar ze parkeren hun auto op plaatsen waar het niet geoorloofd is en waar ze tot last zijn voor de buurt.
(ik ben nog niet in staat geweest ze aan te spreken, maar zal zeker een keer zeggen dat ik er moeite mee heb)
De buurt denk dan niet... Ze heeft gelukkig wel een hoed op...





Verstuurd vanaf mijn HTC 10 met Tapatalk
Volgende dooddoener: kijk eens naar die slechte mensen die een hoed dragen. Die hoed zegt ook niets dus.

Zo ken ik er nog wel een paar.
-
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: RE: Re: Hoed in eredienst?

Bericht door liz boer »

Bezorgd schreef:
Carrie schreef:
liz boer schreef:@Carrie het is in alle gevallen belangrijk dat je een leesbare brief bent, mét of zónder hoed.
En dat is inderdaad nu precies de kern!

Verstuurd vanaf mijn HTC 10 met Tapatalk
Kijk je hebt er al één overtuigd.
Al relativerend weer een bijbels gebruik om zeep helpen. Nogmaals, wat is je doel hier?
Alleen lid geworden vanwege dit topic?
Juist niet, ik ben er van overtuigd dat een hoofdbedekking nog steeds geldt, maar ik ben er ook van overtuigd dat je hele levenswandel van belang is.
Ook al wil je geen hoofdbedekking dragen. Het is niet fair om een voorbeeld van een gezin te gebruiken, er zijn ook niet hoeddragers met aanstootgevend gedrag.
Vandaar mijn opmerking.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Carrie
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 jan 2019, 20:59

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Carrie »

Mannetje schreef:
Carrie schreef:
Mannetje schreef:
Carrie schreef:(...)

Waar het hier werkelijk om gaat, is of het hart gehoorzaam en onderworpen is aan gezag “als dat van de Heer” (Efeziërs 5:22). God is veel meer bekommerd om de houding van het hart, dan om een bedekking op het hoofd

https://www.gotquestions.org/Nederlands ... kking.html

Verstuurd vanaf mijn HTC 10 met Tapatalk
Die zin klinkt als een prachtige dooddoener. Natuurlijk is de houding van het hart het belangrijkste, maar dan zul je toch juist, uit dankbaarheid(!), wel willen weten wat de Heere God wil? En dan weet ik dat er verschillende keuzes gemaakt worden in de exegese (waarbij ik mij heel duidelijk het meest verbonden voel aan de uitleg die pleit voor hoofdbedekking), maar dan wordt er in ieder geval gekozen en niet gekozen voor een soort compromis. We weten het niet, dus we laten het maar in het midden, als het hart maar goed zit.


Verder vind ik het een vage site die je citeert, in ieder geval niet één in de lijn van het forum. Dat hoeft geen probleem te zijn, gezien je opmerking over breder lezen dan onze eigen refo culturele bril. Anderzijds wil ik er erg voor waken om de leer van de reformatie af te doen als "denken dat we de wijsheid in pacht hebben" en dan te putten uit bronnen als deze.
Het is niet mijn bedoeling om te "putten" uit die bronnen.
Meer zoals ik schreef dat er niet altijd een absolute waarheid achterhaald kan worden.
En je mag het dooddoeners vinden (je kan je dan ook afvragen waarom dat zo voelt) Maar ik denk dat iedereen wel voorbeelden kent van dames die met een prachtige hoed , die perfect bij het mantelpakje past, thuis "de broek" aanheben Afbeelding
En dan kan je misschien wel stellen dat zo'n hoed je juist veroordeeld...

En om een ander voorbeeld te schrijven. Bij ons komt weleens een gezin uit een andere (“zwaardere“) kerk.
Maar ze parkeren hun auto op plaatsen waar het niet geoorloofd is en waar ze tot last zijn voor de buurt.
(ik ben nog niet in staat geweest ze aan te spreken, maar zal zeker een keer zeggen dat ik er moeite mee heb)
De buurt denk dan niet... Ze heeft gelukkig wel een hoed op...





Verstuurd vanaf mijn HTC 10 met Tapatalk
Volgende dooddoener: kijk eens naar die slechte mensen die een hoed dragen. Die hoed zegt ook niets dus.

Zo ken ik er nog wel een paar.
Persoonlijk vind ik het jammer dat er niet inhoudelijk wordt gereageerd, maar het meer lijkt alsof je met hand en tand de hoed wil verdedigen.

Dus bij deze, ik ben geen voorstander van hoed, wel van een hoofdbedekking.
Vroeger gewoon een simpel zakdoekje, later één in de uitverkoop bij v&d.

De reden dat ik reageer is dat ik bij mezelf, maar ook bij anderen heb gezien dat we veel overnemen en redeneren met, "dat zijn we gewend zo" of "dat staat in de bijbel"
Maar we daar in sommige gevallen onszelf niet in verdiepen. Ik vind het boeiend verschillende visies naast elkaar te leggen, en vandaar uit een mening te vormen.
En ik denk ook dat juist verschillende meningen bij elkaar verrijkend kunnen zijn.
En dan gaat het juist niet erom om andere te overtuigen. Maar meer om elkaar bewust te maken waarom we dingen doen zoals we ze doen.
En als we dan zondag met onze hoed in de kerk zitten, dat het ook echt die betekenis voor ons heeft.

Persoonlijk vraag ik me ook af gezien jou reacties waarom je zo fel bent op iets waar jij geen verantwoording voor af hoeft te leggen.
Maar hoop en verwacht ik dat je ook zo'n mooi pleidooi voor bijbelgetrouwheid heb over een bijbelgedeelte als ef 5:25-30 wat aansluit op de gevraagde onderdanigheid van de vrouw.


Verstuurd vanaf mijn HTC 10 met Tapatalk
Gebruikersavatar
Carrie
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 jan 2019, 20:59

Re: RE: Re: RE: Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Carrie »

liz boer schreef:
Bezorgd schreef:
Carrie schreef:
liz boer schreef:@Carrie het is in alle gevallen belangrijk dat je een leesbare brief bent, mét of zónder hoed.
En dat is inderdaad nu precies de kern!

Verstuurd vanaf mijn HTC 10 met Tapatalk
Kijk je hebt er al één overtuigd.
Al relativerend weer een bijbels gebruik om zeep helpen. Nogmaals, wat is je doel hier?
Alleen lid geworden vanwege dit topic?
Juist niet, ik ben er van overtuigd dat een hoofdbedekking nog steeds geldt, maar ik ben er ook van overtuigd dat je hele levenswandel van belang is.
Ook al wil je geen hoofdbedekking dragen. Het is niet fair om een voorbeeld van een gezin te gebruiken, er zijn ook niet hoeddragers met aanstootgevend gedrag.
Vandaar mijn opmerking.
Dat was ook niet mijn insteek.
Meer dat je je bewust moet zijn dat innerlijk en uiterlijk op 1 lijn liggen. Zoals mijn predikant eens zei "Adeldom verplicht" en dat geldt in handel én wandel.

Verstuurd vanaf mijn HTC 10 met Tapatalk
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door liz boer »

Ik zou niet weten hoe je uiterlijk op een lijn zou kunnen liggen met je innerlijk, een hoofdbedekking staat in de Bijbel, verder heb ik niets met uiterlijke vertoningen.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Carrie
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 jan 2019, 20:59

Re: RE: Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Carrie »

liz boer schreef:Ik zou niet weten hoe je uiterlijk op een lijn zou kunnen liggen met je innerlijk, een hoofdbedekking staat in de Bijbel, verder heb ik niets met uiterlijke vertoningen.
Ik wil dit nog wel uitleggen, verder laat ik het hierbij.

Wat ik bedoel is dit
Uiterlijk kan de hoed en de rok zijn. Maar is ook je houding naar je medemens. Behulpzaam zijn, vriendelijk, zuinig op Gods schepping, niet roken, niet overmatig drinken etc.
En dat komt vanuit een innerlijk wat van harte de Heere liefheeft omdat Hij ons eerst heeft liefgehad en Zijn Zoon geofferd heeft voor een ieder die in Hem geloofd!

Verstuurd vanaf mijn HTC 10 met Tapatalk
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: RE: Re: Hoed in eredienst?

Bericht door liz boer »

Carrie schreef:
liz boer schreef:Ik zou niet weten hoe je uiterlijk op een lijn zou kunnen liggen met je innerlijk, een hoofdbedekking staat in de Bijbel, verder heb ik niets met uiterlijke vertoningen.
Ik wil dit nog wel uitleggen, verder laat ik het hierbij.

Wat ik bedoel is dit
Uiterlijk kan de hoed en de rok zijn. Maar is ook je houding naar je medemens. Behulpzaam zijn, vriendelijk, zuinig op Gods schepping, niet roken, niet overmatig drinken etc.
En dat komt vanuit een innerlijk wat van harte de Heere liefheeft omdat Hij ons eerst heeft liefgehad en Zijn Zoon geofferd heeft voor een ieder die in Hem geloofd!

Verstuurd vanaf mijn HTC 10 met Tapatalk
Oké op die manier snap ik het want hoe je eruitziet zegt niets van je binnenkant, wel idd in wat je doet, in navolging tot de Heere Jezus.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Mannetje
Berichten: 7941
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Mannetje »

@Carrie: Zo fel ben ik niet, ik lees alleen een drogreden bij je. Daarnaast had je al kunnen lezen dat ik voor hoofdbedekking ben. Ik heb niet gepleit voor een hoed.

Verder kun je op het forum al het een en ander vinden wat ik geschreven heb over Efeze 5.

Visies naast elkaar leggen is prima, maar een forum als dit heeft ook een grondslag. En dat geeft een zekere bandbreedte aan. Door jou genoemde site past daar zeker niet in. Zo'n visie zal ik anders benaderen dan een stuk uit onverdachte hoek. (Ja daar kijk ik ook gerust kritisch naar, maar wel positief kritisch.)

Verder zou ik het heel boeiend vinden als je ook in andere topics reageert en niet alleen in een topic als dit gaat roeren. Vanuit dat oogpunt is dit voorlopig ook mijn laatste bijdrage in jouw richting in dit topic.
-
Gebruikersavatar
Carrie
Berichten: 289
Lid geworden op: 30 jan 2019, 20:59

Re: RE: Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Carrie »

Mannetje schreef:@Carrie: Zo fel ben ik niet, ik lees alleen een drogreden bij je. Daarnaast had je al kunnen lezen dat ik voor hoofdbedekking ben. Ik heb niet gepleit voor een hoed.

Verder kun je op het forum al het een en ander vinden wat ik geschreven heb over Efeze 5.

Visies naast elkaar leggen is prima, maar een forum als dit heeft ook een grondslag. En dat geeft een zekere bandbreedte aan. Door jou genoemde site past daar zeker niet in. Zo'n visie zal ik anders benaderen dan een stuk uit onverdachte hoek. (Ja daar kijk ik ook gerust kritisch naar, maar wel positief kritisch.)

Verder zou ik het heel boeiend vinden als je ook in andere topics reageert en niet alleen in een topic als dit gaat roeren. Vanuit dat oogpunt is dit voorlopig ook mijn laatste bijdrage in jouw richting in dit topic.
Is goed, ik zal me in het vervolg vooral richten op topics als "wat eten we vandaag" dan ben ik beter op mijn plek wellicht Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn HTC 10 met Tapatalk
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Boertje »

Zou anders een tallied (Joods gebedskleed) voor zowel mannen als vrouwen in de kerk niets zijn. Het geeft toch een stuk eerbied.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17635
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: RE: Re: Hoed in eredienst?

Bericht door huisman »

Carrie schreef:
Mannetje schreef:@Carrie: Zo fel ben ik niet, ik lees alleen een drogreden bij je. Daarnaast had je al kunnen lezen dat ik voor hoofdbedekking ben. Ik heb niet gepleit voor een hoed.

Verder kun je op het forum al het een en ander vinden wat ik geschreven heb over Efeze 5.

Visies naast elkaar leggen is prima, maar een forum als dit heeft ook een grondslag. En dat geeft een zekere bandbreedte aan. Door jou genoemde site past daar zeker niet in. Zo'n visie zal ik anders benaderen dan een stuk uit onverdachte hoek. (Ja daar kijk ik ook gerust kritisch naar, maar wel positief kritisch.)

Verder zou ik het heel boeiend vinden als je ook in andere topics reageert en niet alleen in een topic als dit gaat roeren. Vanuit dat oogpunt is dit voorlopig ook mijn laatste bijdrage in jouw richting in dit topic.
Is goed, ik zal me in het vervolg vooral richten op topics als "wat eten we vandaag" dan ben ik beter op mijn plek wellicht Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn HTC 10 met Tapatalk
Lees eerst maar de Bijbelse grond voor de hoofdbedekking. Link in het verleden al vaker geplaatst maar die heb jij denk ik gemist

http://nederlandshervormd.blogspot.com/ ... eksel.html
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door liz boer »

Boertje schreef:Zou anders een tallied (Joods gebedskleed) voor zowel mannen als vrouwen in de kerk niets zijn. Het geeft toch een stuk eerbied.
Eerbied en ontzag zit in je houding naar God toe, niet in je kleding.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Boertje
Berichten: 664
Lid geworden op: 06 feb 2019, 12:41

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Boertje »

liz boer schreef:
Boertje schreef:Zou anders een tallied (Joods gebedskleed) voor zowel mannen als vrouwen in de kerk niets zijn. Het geeft toch een stuk eerbied.
Eerbied en ontzag zit in je houding naar God toe, niet in je kleding.
Dat ben ik wel met je eens. Waarom is eigenlijk de tallied afgeschaft in de Christelijke godsdienst. Ik dacht dat de vroege christenen deze nog gewoon gebruikten?
Plaats reactie