Gereformeerde Gemeenten

J.C. Philpot

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door J.C. Philpot »

John Galt schreef:Het grappige is dat het orgel aanvaneklijk ook een heel werelds instrument was. Ik hoorde eens iemand van het Orgelmuseum zeggen: Orgels stonden in de hoven en in de bordelen. En nu is het het toppunt van degelijkheid.

Wat bij mij wel wringt, is: Enerzijds zingen we de psalmen, die geheel geënt zijn op de tempeldienst. Anderzijds wijzen we dingen die in de tempeldienst gebeurden, nu af. Je kunt toch niet Ps 150 zingen en vervolgens zeggen: dat mag nu niet meer?
Oké, de offers zijn wel afgeschaft, maar die zijn in het grote Offer vervuld. Maar dat geldt toch niet voor de bazuinen en citers?
In de Openbaring lees ik trouwens wel over zangers met citers en dergelijke. Dus straks mag het blijkbaar wel weer.
Wat betreft je opmerking over "Ps 150 zingen en vervolgens zeggen: dat mag nu niet meer":
Het enige wat ik wil zeggen, is dat een beroep op deze psalm om al deze instrumenten te gaan invoeren, enigzins opervlakkig is. Het gaat in die psalm namelijk niet over het gebruik van instrumenten in de samenkomst van de Nieuwtestamentische Gemeente, en zo heeft de vroege kerk dat ook nooit gezien.

Verder ben ik ook geen beeldenstormer, die gelijk alle orgels wil verwijderen uit de kerken. Wel zeg ik: dit is reden genoeg om grote terughoudendheid te betrachten als het gaat om muziekinstumenten, het gebruik hiervan niet al te zeer uit te breiden, en niet zomaar vanalles binnen te halen. Al helemaal geen muziek uit de heidense cultuur van hede ten dage. Muziek in de kerk zoals je hier ziet https://youtu.be/_J9_jvvW-FE?t=2314 vind ik richting syncretisme gaan met de pop-religie.

Ik denk dat aan een uitspraak van wijlen professor Graafland: de Kerk (bruid) moet zich niet mooi maken voor de wereld, maar mooi maken voor de Bruidegom. En daaraan gerelateerd een uitspraak van voor mij onbekende origine: de kerk die met de wereld trouwt, zal spoedig weduwe zijn.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 20 jul 2020, 11:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Herman schreef:Toch fijn dat er aardig wat gregoriaans ten grondslag ligt aan de psalmmelodiën :-)
Mij kun je van alles wijsmaken.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Ambtenaar schreef:
Hendrikus schreef: Plain song, cantus planus, is de term voor de monofone manier van zingen waarvan het Gregoriaans de bekendste verschijningsvorm is.
Dus je wilt terug naar het Gregoriaans?
Als het aan mij ligt wel. Ik vind gregoriaanse muziek meditatiever van aard dan de muziek in de liturgie zoals wij die kennen.
Het is prachtig en puur.

Maar de meeste mensen uit onze gezindte vinden het maar "rooms" klinken. Dus ik verbaas me wel als ik in een topic over de GG een pleidooi lees om terug te gaan naar "plain chant". Ik denk dat J.C. Philpot niet helemaal heeft overzien wat hij citeerde.

Consequentie is ook dat je de gemeente het zwijgen oplegt. Want cantus planus is alleen voor geoefende zangers uitvoerbaar. Dan krijgen we een schola cantorum in de GG: zie je 't al voor je?
~~Soli Deo Gloria~~
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Hendrikus schreef:Want cantus planus is alleen voor geoefende zangers uitvoerbaar?
Blijkbaar is dat binnen de christelijke kerk ten tijde van Justinus wel gemeengoed onder christenen of makkelijk te leren, of er is sprake van een uitvoeringsverschil tussen het jaar 150 en 1050.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Herman schreef:Toch fijn dat er aardig wat gregoriaans ten grondslag ligt aan de psalmmelodiën :-)
Dat gaat slechts over een beperkt aantal psalmmelodieën: 15, 17, 20, 31, 39, 55, 80, 104, 124, 129 en 141.
En daarbij gaat het nog om oud-kerkelijke hymnen en sequenzen, da's nog weer makkelijker dan het reciteren van een onberijmde tekst.
~~Soli Deo Gloria~~
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

In de kerk zingen met maar een paar zangers hadden we tot voor kort niet voor mogelijk gehouden. Maar het gebeurt nu toch wel.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Hendrikus schreef:Maar de meeste mensen uit onze gezindte vinden het maar "rooms" klinken. Dus ik verbaas me wel als ik in een topic over de GG een pleidooi lees om terug te gaan naar "plain chant". Ik denk dat J.C. Philpot niet helemaal heeft overzien wat hij citeerde.
Greoriaans komt uit de middeleeuwen. Justinus de Martelaar heeft deze ontwikkeling van honderden jaren (meer dan 800 jaar welteverstaan) uiteraard niet kunnen voorzien en bedoelen in zijn uitspraak.

De originele vorm waar Justinus het over heeft, was afkomstig uit de synagogeliturgie, en overgenomen door de Christelijke kerk. Ik zou het graag een keer willen horen, maar over hoe dit exact geklonken heeft is helaas niet al te veel bekend.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
John Galt

Bericht door John Galt »

Misschien moeten we dan kijken (luisteren) naar de kerken in het Midden Oosten. Daar klinkt alles alsof ze het al 2000 jaar zo doen.
Who is John Galt? :quoi
samanthi

Bericht door samanthi »

Ambtenaar schreef:
Hendrikus schreef: Plain song, cantus planus, is de term voor de monofone manier van zingen waarvan het Gregoriaans de bekendste verschijningsvorm is.
Dus je wilt terug naar het Gregoriaans?
Als het aan mij ligt wel. Ik vind gregoriaanse muziek meditatiever van aard dan de muziek in de liturgie zoals wij die kennen.
Alleen krijg je dan potjes latijn zoals hokus pokus pilatus pas
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

samanthi schreef: Alleen krijg je dan potjes latijn zoals hokus pokus pilatus pas
Ik zou niet weten waarom. Als je luistert heb je zelf tijd om na te denken.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

eilander schreef:In de kerk zingen met maar een paar zangers hadden we tot voor kort niet voor mogelijk gehouden. Maar het gebeurt nu toch wel.
Waarom zingt niet de gehele gemeente meer dan?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
merel

Bericht door merel »

Covid 19 maatregelen?
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Jantje schreef:
eilander schreef:In de kerk zingen met maar een paar zangers hadden we tot voor kort niet voor mogelijk gehouden. Maar het gebeurt nu toch wel.
Waarom zingt niet de gehele gemeente meer dan?
Bij ons wel. Verder ga ik er maar van uit dat je geen vreemdeling in Jeruzalem bent.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Ds. Tanis hoopt eind dit jaar met emeritaat te gaan en zich begin volgend jaar op Tholen (waar hij ook enkele jaren diende) te vestigen.
Laatst gewijzigd door Jantje op 20 jul 2020, 15:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie