Wat betreft je opmerking over "Ps 150 zingen en vervolgens zeggen: dat mag nu niet meer":John Galt schreef:Het grappige is dat het orgel aanvaneklijk ook een heel werelds instrument was. Ik hoorde eens iemand van het Orgelmuseum zeggen: Orgels stonden in de hoven en in de bordelen. En nu is het het toppunt van degelijkheid.
Wat bij mij wel wringt, is: Enerzijds zingen we de psalmen, die geheel geënt zijn op de tempeldienst. Anderzijds wijzen we dingen die in de tempeldienst gebeurden, nu af. Je kunt toch niet Ps 150 zingen en vervolgens zeggen: dat mag nu niet meer?
Oké, de offers zijn wel afgeschaft, maar die zijn in het grote Offer vervuld. Maar dat geldt toch niet voor de bazuinen en citers?
In de Openbaring lees ik trouwens wel over zangers met citers en dergelijke. Dus straks mag het blijkbaar wel weer.
Het enige wat ik wil zeggen, is dat een beroep op deze psalm om al deze instrumenten te gaan invoeren, enigzins opervlakkig is. Het gaat in die psalm namelijk niet over het gebruik van instrumenten in de samenkomst van de Nieuwtestamentische Gemeente, en zo heeft de vroege kerk dat ook nooit gezien.
Verder ben ik ook geen beeldenstormer, die gelijk alle orgels wil verwijderen uit de kerken. Wel zeg ik: dit is reden genoeg om grote terughoudendheid te betrachten als het gaat om muziekinstumenten, het gebruik hiervan niet al te zeer uit te breiden, en niet zomaar vanalles binnen te halen. Al helemaal geen muziek uit de heidense cultuur van hede ten dage. Muziek in de kerk zoals je hier ziet https://youtu.be/_J9_jvvW-FE?t=2314 vind ik richting syncretisme gaan met de pop-religie.
Ik denk dat aan een uitspraak van wijlen professor Graafland: de Kerk (bruid) moet zich niet mooi maken voor de wereld, maar mooi maken voor de Bruidegom. En daaraan gerelateerd een uitspraak van voor mij onbekende origine: de kerk die met de wereld trouwt, zal spoedig weduwe zijn.