Nee dat weet ik ook niet uiteraard, maar je leest wel wat af aan gedrag van ambtsdragers. Dat is hier gewoon diametraal op wat je mag verwachten in zo'n casus. Hoe langer ik hier over nadenk hoe onbegrijpelijker ik het vind. Maar ik heb ook nog nooit met zo'n situatie te maken gehad dus misschien praat ik te makkelijkhuisman schreef: ↑Vandaag, 13:49Stond deze dader niet onder censuur? Ik weet het niet.FlyingEagle schreef: ↑Vandaag, 13:38 Ik begrijp het ook gewoon echt niet. Over andere zonden wordt een dader onder censuur gezet. Als je een TV hebt kom je al in de problemen maar in deze gevallen wordt zo vaak de hand boven het hoofd gehouden... hoe is dat toch mogelijk denk ik dan.
Seksueel misbruik
- FlyingEagle
Re: Seksueel misbruik
- FlyingEagle
Sterkte Charles, wat ingrijpend om te lezen..Charles schreef: ↑Vandaag, 12:47 Helaas in gezin te maken gehad met vervelende casus. Kerkenraad zat gelijk op klein houden, vergeving en oog voor de dader. Wij hebben toen Meldpunt gebeld die contact heeft opgenomen met kerkenraad. Toen moesten ze een flinke draai maken. Dader was achteraf heel tevreden met alle pastorale aandacht, naar ons is nooit omgekeken.
- Maanenschijn
Recent heb ik mij mogen/moeten verdiepen in de Generale Regeling Veilige Kerk (van de HHK) en is daar op een gemeenteavond ook aandacht voor geweest. Ook onze predikant laat niet na in de preek mensen die misbruik of ander onrecht aangedaan worden op te roepen zich veilig te voelen om het te melden.
Ik ben blij met de aandacht die het heeft, al is het intens verdrietig dat het moet. Aan @Charles en anderen niet bij naam, maar mogelijk hier wel mee lezen: veel sterkte. Ik bid dat het tot troost mag zijn dat de Heere er van af weet en ooit recht zal spreken, in of na dit leven.
Ik ben blij met de aandacht die het heeft, al is het intens verdrietig dat het moet. Aan @Charles en anderen niet bij naam, maar mogelijk hier wel mee lezen: veel sterkte. Ik bid dat het tot troost mag zijn dat de Heere er van af weet en ooit recht zal spreken, in of na dit leven.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
-
Henk J
Dacht al, waar komt die vraag vandaan maar ik gokte blijkbaar goed. Wat jij noemt zijn andere casussen waarbij geen misdrijven zijn gepleegd maar waarbij de eigen kerkelijke regels niet goed gevolgd zijn of niet voorzien in een oplossing. Stel dat de ruiten waren ingegooid bij ds. Op 't Hof of bij ds. Brugge dan komt een aangifte en een wereldlijke rechter wel om de hoek kijken. En om nu dit jarenlange misbruik te vergelijken met situaties waarbij meerdere personen een onderling conflict hebben
Volgens mij kun je dat niet vergelijken met seksueel misbruik. Je gelijk halen omdat je op je teentjes getrapt bent, ook al zou dat mogelijk onterecht zijn, is in mijn ogen iets totaal anders.CvdW schreef: ↑Vandaag, 14:26Ik ben een voorstander dat meerdere onderwerpen via een wereldlijke rechter gaat en niet via een kerkelijke weg. Noem slechts twee plaatsnamen: Geldermalsen en Driedorp.Eloesje schreef: ↑Vandaag, 14:03Als antwoord hierop:
https://www.rd.nl/artikel/1101047-hulpv ... en-de-kerk
Of wil je zeggen dat in desbetreffende gemeenten sprake is van machtsmisbruik met psychische gevolgen? Ik geloof zeker dat zoiets nml heel ver kan gaan, maar op basis van wat ik gehoord heb gaat het vooral om 'je gelijk halen'. In die gevallen denk ik: wees de minste en haal de naam van God niet naar beneden door naar de rechter te stappen.