Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

helma

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door helma »

Tiberius schreef:
helma schreef:
Tiberius schreef:Een bijzonder leerzame en uiterst doorwrochte preek over zondag 27.

Heel helder en bijbels gefundeerd werden de dwalingen op het gebied van verbondsautomatisme (vr+antw 72 + 73) en de kinderdoop (vr+antw 74) aangetoond en bestreden. Zowel ter linkerzijde als ter rechterzijde.
Ik moet bekennen dat ik nog maar zelden zo'n duidelijk onderwijs over de kinderdoop heb gehoord (of het moet het boekje van ds. Van Aalst zijn). Ook werd op bijbelse wijze aangetoond, op grond van Kolossenzen 2, dat de Doop in het NT de vervulling is van de besnijdenis in het OT (het punt waarop veel baptisten dwalen).

(Ik vond het alleen jammer, dat ik de preek niet opgenomen heb.)
ben jij daar verantwoordelijk voor of hebben jullie ook een 'bandjesman'?
Nee, ik ben daar niet verantwoordelijk voor; we hebben een 'CD-man'. ;)
Maar voor eigen gebruik hang ik wel eens een MP3 speler aan de scanner. Dat scheelt weer 14 dagen wachten, 7,50 euro kosten en een halve avond rippen en plakken.
Ah, dat doet mijn bandjesman het voordeliger, CD´s en bandjes 3,50 :tilt

ik vind het jammer 7,50. Dat verhindert toch veel mensen een CD te kopen. Soms denk je wel eens die preek is wat voor die of die. Maar als je dan 7,50 moet lappen...dan doe je dat toch minder gauw
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Tiberius schreef:Een bijzonder leerzame en uiterst doorwrochte preek over zondag 27.

Heel helder en bijbels gefundeerd werden de dwalingen op het gebied van verbondsautomatisme (vr+antw 72 + 73) en de kinderdoop (vr+antw 74) aangetoond en bestreden. Zowel ter linkerzijde als ter rechterzijde.
Ik moet bekennen dat ik nog maar zelden zo'n duidelijk onderwijs over de kinderdoop heb gehoord (of het moet het boekje van ds. Van Aalst zijn). Ook werd op bijbelse wijze aangetoond, op grond van Kolossenzen 2, dat de Doop in het NT de vervulling is van de besnijdenis in het OT (het punt waarop veel baptisten dwalen).

(Ik vond het alleen jammer, dat ik de preek niet opgenomen heb.)
@Tib: zou je die bewijsvoering uit Col 2 t.a.v. de doop hier (of in een ander topic) eens willen vermelden? Lijkt me best leerzaam.
JALP

Bericht door JALP »

's morgens: Klaagliederen 5:21 en 22 - Eigenlijk een soort boetepreek - Erg duidelijk, leerzaam, mooi en helder

's avonds: Preek n.a.v. vraag 72 v/d HC - Mooie preek waarin de ds. juist benadrukte het reinigende en wassende bloed van Jezus Christus. Hij was zo ruim en gunnend. Moet zeggen dat ik pas in het ropic over de HC gezegd heb dat ie beter kan stoppen, maar als ie zo preekt mag hij er nog vele houden!
Lassie

Bericht door Lassie »

Vertrouw op de Heere met uw ganse hart
en steun op uw eigen inzicht niet.
Ken Hem in al uw wegen
dan zal Hij uw paden recht maken.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Mister schreef:@Tib: zou je die bewijsvoering uit Col 2 t.a.v. de doop hier (of in een ander topic) eens willen vermelden? Lijkt me best leerzaam.
Dat staat in de verzen 11 en 12 van dat hoofdstuk en de bijbehorende kanttekeningen.
Johannes 3:16

Bericht door Johannes 3:16 »

Tiberius schreef:
Mister schreef:@Tib: zou je die bewijsvoering uit Col 2 t.a.v. de doop hier (of in een ander topic) eens willen vermelden? Lijkt me best leerzaam.
Dat staat in de verzen 11 en 12 van dat hoofdstuk en de bijbehorende kanttekeningen.
Die teksten worden ook door de baptisten gebruikt als onderbouwing van hun doopvisie...
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Johannes 3:16 schreef:
Tiberius schreef:
Die teksten worden ook door de baptisten gebruikt als onderbouwing van hun doopvisie...
Vreemde onderbouwing dan.
De dwaling van het baptisme is dat ze de eenheid tussen het OT en het NT loslaten. Waarbij het zomaar kan gebeuren dat de kinderen in het OT wel in het sacrament van het genadeverbond delen en die van het NT niet (althans: volgens het baptisme).
Dat is echter niet zo. Het genadeverbond is eeuwigdurend. De heiligen van het OT zijn op dezelfde wijze gezaligd als die uit het NT. Oftewel: geen "menigerlei genade".

Maar goed: dat heb ik in andere topic al meer uitgelegd en we raken dan wel erg off-topic.
henriët

Bericht door henriët »

de Goede Herder!!!!!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

engelen
(laatste vers van Hebr. 1)
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Rens

Bericht door Rens »

1Joh5; 1-18

met in de preek de weerstand tegen het wettisischme van de Joden (geen mat dragen op de Sabbath, ook niet na de genezing door Jezus)
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

's-morgens: 2 Kronieken 20:14/15: Toen kwam de Heest des HEEREN in het midden der gemeente op Jahaziel, den zoon van Zecharja, den zoon van Benaja, den van Jeiël, den zoon van Mattanja, den Leviet uit zonen van Asaf; En hij zeide: Merkt op, geheel Juda en gij, inwoners van Jerzulem en gij, koning Josafat: Alzo zegt de HEERE tot ulieden: Vreest gijlieden niet en wordt niet ontzet vanwege deze grote menigte; want de strijd is niet uwe, maar Godes.
Dominee zei o.a. die als ze nood zijn en dan gaan ze in Gods Woord lezen en dan hebben zo oplossing, maar zegt hij bij Gods volk gaat dat altijd door het weg van een wonder, zodat er alleen wonder overblijft!
's-middags: Matth.7:21-23: Dat begint: Niet een iegelijk, die tot Mij zegt: Heere, Heere! En dan gaat dat verder hebben wij niet kracht vele duivelen uitgeworpen enz.(leespreek van Ds.W.Hage)
's-avonds: Zondag 51 HC: Vergeef ons onze schulden, gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren.
Heel treffend haalde onze dominee iets van Watson die zei: Als jij 1000 kilo gewicht op een dood mens legt verneemt hij er niets, maar als je dat op gewicht op een levend mens dan wel. Zo is het in het geestelijke natuurlijk ook. Iets om over na te denken!
aritha

Bericht door aritha »

Preek over Jacob, die teruggaat naar Kanaän.
mathilde

Bericht door mathilde »

Leesdienst, 's ochtends Openbaring 3:18
's avonds heb ik thuis opgepast...
Marnix

Bericht door Marnix »

Wij hadden zondagochtend een preek over het nieuwe Jeruzalem, Openbaring 21, van onze emerituspredikant, een enorm toffe man. Vroeger regelmatig daar overnacht enzo... en na de dienst gezellig een beetje bijgekletst en gespeculeerd over de nieuwe hemel en aarde.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
helma

Bericht door helma »

een rijke zondag

een oude dominee (80) die nog groen en fris mag zijn
die zó rijk van de Heere mocht spreken.
(ik denk dat zo ongeveer Johannes de apostel geweest moet zijn)

's morgens Romeinen 8:11"En indien de Geest Desgenen, Die Jezus uit de doden opgewekt heeft, in u woont, zo zal Hij, Die Christus uit de doden opgewekt heeft, ook uw sterfelijke lichamen levend maken, door Zijn Geest, Die in u woont."
De Heilige Geest maakt levend. Zijn kracht, Zijn plaats, Zijn doel.Zijn levendmakende kracht is groot. Hij woont voortdurend in de gelovige; de Trooster die bij u blijft tot in der eeuwigheid. Eens gegeven blijft gegeven! Uitgestort op vlees. de mens dood door zonden en misdaden. Een wonder!! Onbegrijpelijk. Als de koningin iemand zou zoeken om in te wonen zou ze niet die vuile zwerver van de straat nemen.; t moet passen...overeenstemmen. maar de Geest komt inwonen in zondaren. mensen die Christus gekruisigd hebben (deze Jezus die gij genomen hebt...Pinksteren!) Dat wordt een steeds groter wonder. Hij de Heilige Geest. En ik zo onheilig...
Wat een vernedering voor Hem...Hij in onze bouwval; in mijn onheilige hart. Door Christus verworven!
Lichaam een tempell van de Heilige Geest;; je mag er niet mee doen wat je wilt; is Hem onwaardig! Lichaam gekocht met Christus dierbare bloed.Hoedanig moet ik dan zijn...
De Heilige Geest zal Zijn werk afmaken. De Heilge Geest zal het sterfelijk lichaam levend maken. Onsterfelijk. Wat is t vooruitzicht schoon! Hém groot maken. Dan krijgt Hij eindelijk de eer die Hem toekomt!.

's middags was de tekst uit 2 Kor. 4:17"Want onze lichte verdrukking, die zeer haast voorbij gaat, werkt ons een gans zeer uitnemend eeuwig gewicht der heerlijkheid"

dát was zo'n bemoedigende preek! Verdrukking doet het oog richten op de teokomst. 1.De kortheid van de verdrukking. In de wereld zult gij verdrukking hebben, maar hebt goede moed! Ik heb de wereld overwonnen. Het duurt maar even..en weegt niet op tegen de heerlijkheid die wacht. Driehoofdige vijand...Zo God voor je is, wie zal tegen je zijn? (maar ook andersom....zo God tégen je is...wie zal voor je zijn?..... Een lichte verdrukking...met het oog op de verdrukking die Christus moest ondergaan.en omdat Paulus uitzicht zag in de verdrukking. 2. Het uitzicht in de verdrukking.Zicht op de heerijkheid. De verlossing. De verlossing van het vlees; de driehoofdige vijand. Het vlees ten onder! De Heere is het zo waard om volmaakt gediend te worden!
In de weegschaal de verdrukking en de heerlijkheid leggen. De verdrukking kan zo zwaar wegen....maar tóch!! Daartegenover: Een gans zeer, uitnemend, eeuwig gewicht der heerlijkheid! Als we hier geen verdrukking/strijd zouden hebben zouden we het veel te goed naar onze zin hebben en geen oog voor de heerlijkheid die wacht.
De Heere Jezus zag ook in de verdrukking op de heerlijkheid die Hem was voorgsteld.
3.De vrucht van de verdrukking. De verdrukking 'werkt'! De verdrukking in het heden werkt een 'gans zeer..enz. Genade maakt eenswillens. (verwacht het niet van tegenspoed!. De verdrukkingw werkt geen zaligheid...Alleen jezus Christus maakt zalig. Ik predik Jezus Christus een volkomen Zaligmaker. Kan het nog voor mij, vraag je misschien. Christus wordt u aangeboden. Hij komt voor u staan. Mijn zoon, mijn dochter, geef Mij uw hart! Zie Zijn tranen! Hij stond voor Jeruzalem en weende: Gij hebt niet egwild! Hoe menigmaal heb Ik u bij een willen vergaderen...Dat zal wat zijn! Gij hebt niet gewild..."God moet het doen" zeg je. Dat is waar. Maar ú bent verantwoordelijk. U hebt niet egwild! Hij staat voor u..opent uw mond en Ik zal hem vervullen. äl wat u ontbreekt, schen Ik zo gij t smeekt..
O Heere maak mij gewillig. Hij is een volkómen Zaligmaker. Hij staat boven de kuil, de ruisende kuil, de diepten waar ik emzelf in heb egworpen. Hoe vaak heeft Hij geroepen: Zoek Mijn aangezicht. Zie je Zijn tranen? Moeten ze niet verbreken? Hij komt met Zijn beloften. en Hij is een volkomen Zaligmaker. Zóek dan de Heere! Buig de knieën! Zo gij Zijn stem dan heden hoort, gelooft Zijn heil en troostrijk Woord! Verhardt u niet, maar laat u leiden. Hij komt met de belofte van eeuwig leven. Bij Hem in de hemel, straks op de nieuwe aarde. ) Straks! Leven zoals God het wil. Dat is eeuwige zaligheid. Nu de verdrukking, zonder dat zal het niet gaan. 't is goed voor mij...verdrukt te zijn geweest, eer ik verdrukt werd dwaalde ik...maar nu onderhoud ik Uw Woord. Hoe meer ik onvolmaakt word in eifgen waarnemening; verdrukt door het overgebleven vlees hoe meer reikhalzend ik ga verlangen naar de heerlijkheid

Hij nam als voor beeld een fontein in een tuin. die spuit een meter hoog. maar de volgende tuin spuit hij nóg hoger, 2 á 3 meter. En zo hoog dat in de stralen van de zon je de regenboog ziet. Hoe komt dat nou? Wat is het verschil? Dat zit in de druk! Hoe meer druk..des te hoger spuit de fontein. 't kan niet zonder druk! (nogmaals; de druk maakt niet zalig, dat doet Christus) Wij zijn er vijand van, we willen maar voorspoed. maar hoe vaak moest je achteraf beamen dat de Heere juist in de drukwegen zó nabij was! God is goed. 't is góed voor mij verdrukt te zijn geweest!
Wij zien de onderkant van het geweven tapijt. Allemaal knopen en een rommelig geheel. Maar eens als we boven zijn, dan zien we de bovenkant, de kant waarvan God het nu al ziet. En dan zal je niets andersx zeggen dan: God wat heeft U het wonderlijk gemaakt! Wat een schoon patroon! Straks..als het weefgetouw stilstaat. Dan weet je't : Want bent U wijs en ik dwaas.Dat geeft stof om God groot te maken!
Er meot veel strijds gestreden zijn...Als we het oog maar richten op Hém! Wat arm als we Hem niet kennen....Zou Hioj het vanmiddag niet kunnen geven?! Zomaar om niet..! Om Hem straks eeuwig te loven en te prijzen!
Gesloten