Wat is hypercalvinisme?

Zita
Moderator

Re: Wat is hypercalvinisme?

Bericht door Zita »

Groot Blankenstein schreef: 20 jul 2024, 07:47 Teveel weten kan niet…u kan zich wel laten tegenhouden om te onderzoeken! Geef uw tegenstander niet zoveel ruimte!
Ik vind het niet fair om DIA op deze manier onder druk te zetten om een bepaald boek te lezen.
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Ik heb niet de bedoeling gehad om iemand onder druk te zetten. Als iemand dat zo ervaart door mij woorden dan vindt ik dat oprecht vervelend. Maar ik neem ze niet terug want ik denk dat het echt zo is zoals ik schreef.
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
‭‭
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Groot Blankenstein schreef: 20 jul 2024, 07:38 Beste DIA,

Ik heb in m’n eerste reactie hierboven een korte samenvatting gegeven van wat het is. Ik denk dat het idd een dwaling is die vandaag de dag veel voorkomt binnen onze gezindte.

In die lezing legt dominee Harinck uit wat hypercalvinisme is en waarom het een kwalijke zaak is. Maar in het boek nog veel uitgebreider. Dus beide van harte aanbevolen.

Want zulke dwalingen houden mensen misschien niet uit de hemel maar wel vaak de hemel uit het hart. Al vraag ik me ook af, of dat door zulke dwalingen de Geest niet steeds meer zal wijken. Of zou het al een gevolg zijn van het wijken van de Geest? Ik weet het niet…

Weet dat onze grote tegenstander liever niet heeft dat u dit gaat doorgronden. Want daarmee raakt hij de grip op u meer kwijt. Maar het zal voor u tot nut zijn om hier meer zicht op te krijgen.

Dominee C. Harinck is anders dan u vermoed. Hij is sterk gefundeerd in Schrift, belijdenis, en in het spoor van de kerk der eeuwen.

Ga van mij a.u.b. ook niet denken dat ik veel te makkelijk denk. Want dat is absoluut niet waar. Maar ik ga hier niet mijn ervaringen delen want dat is me veel te privé.

Mocht u naast de lezing en het boek nog meer willen onderzoeken, dan verwijs ik u naar de links die ik gedeeld heb in het topic “middellijke en onmiddellijke zekerheid” onder “Dogma en Belijdenis” op dit forum.

De HEERE zegene u!
Eigenlijk had ik hier al hetzelfde gezegd:

Weet dat onze grote tegenstander liever niet heeft dat u dit gaat doorgronden. Want daarmee raakt hij de grip op u meer kwijt. Maar het zal voor u tot nut zijn om hier meer zicht op te krijgen...
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
‭‭
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

De satan wil niet dat we dit gaan doorgronden. Dus hij zal alles op alles zetten om het tegen te houden. Daarvan heb ik bewust willen maken. Niet meer en niet minder…
‭‭
-DIA-

Bericht door -DIA- »

huisman schreef: 19 jul 2024, 14:33
-DIA- schreef: 19 jul 2024, 13:44
huisman schreef: 19 jul 2024, 13:20
-DIA- schreef: 19 jul 2024, 12:51
Begrijpt u (met uw verstand) dat ds. Harinck niet bij de preken in Theologienet staat? Er is toch een groot verschil, dacht ik toch.
Omdat hij nog in het land der levenden is? Er staan volgens mij alleen overleden predikanten op deze site.
Jouw predikant staat er ook niet op toch?
Nee dat bedoel ik niet. Als we onze eigen predikant mogen noemen, hij zou hier ook bij kunnen staan. Overigens, ook ds. A. Verschuure en ds. B.J. van Boven staan erbij.
Ik lees liever echt oud goud. Rutherford, Durham, Teelinck, van der Groe, Bunyan, Boston enz. Daarin lees ik Schriftuurlijk bevindelijke gereformeerde theologie. Dat beluister ik lang niet altijd bij de predikanten die op Theologienet staan terwijl veel werken van de predikanten die ik noem wel weer op theologienet staan.

Mag ik dit boek aanbevelen? 7 preken van Rutherford over de verloren zoon.

https://theologienet.nl/theologie/de-ve ... -15-11-32/
Dat is inderdaad gezonde kost!
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Groot Blankenstein schreef: 20 jul 2024, 08:38 De satan wil niet dat we dit gaan doorgronden. Dus hij zal alles op alles zetten om het tegen te houden. Daarvan heb ik bewust willen maken. Niet meer en niet minder…
Mag ik misschien vragen of u ook de treffende overeenkomst ziet met dr. van den Brink? Het gaat in feite om dezelfde punten.
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Ik zie zeker overeenkomst maar ik vindt Ds. C. Harinck wel veel evenwichtiger in het aan de kaak stellen van deze boodschap.
‭‭
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Wanneer u enkel die lezing luisterd, dan zult u dat al merken..
‭‭
-DIA-

Bericht door -DIA- »

En als het zo zou zijn dat ik, want men nu noemt, "hypercalvinisme" zou voorstaan, zou ik dan nog welkom zijn op dit forum? Ik vraag me dat soms wel eens af. Als we toch wensen in de lijn van ds. Kersten, meerdere van onze vaderen te staan?
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Ik zou niet weten waarom iemand die hypercalvinistisch denkt, hier niet welkom zou zijn...
‭‭
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Groot Blankenstein schreef: 20 jul 2024, 09:21 Ik zou niet weten waarom iemand die hypercalvinistisch denkt, hier niet welkom zou zijn...
Dat geeft, en dat is de afgelopen tientallen jaren wel gebleken, veel narigheid. Van bannen tot allerlei andere ellenden toe. Het lijkt soms dat de afwijking naar links niet bepaald is, maar naar rechts kan men, zo is het menigmaal is gebleken, geen millimeter schuiven.
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Ik denk dat dat wel een beetje meevalt. Volgens mij zijn recent nog zeer gedreven voorstanders van v.d. Brink verbannen van dit forum.
‭‭
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Maar daar ging het hier niet over.

Ik wens u wijsheid en zegen, zeker als u inderdaad meer zou gaan verdiepen in dit thema!
‭‭
Marck

Bericht door Marck »

Ik heb niet het idee dat ds Harinck Dia een hyper calvinist zou noemen. Of ik heb iets gemist.
Konijntje

Bericht door Konijntje »

Inwoner schreef: 19 jul 2024, 14:18
-DIA- schreef: 19 jul 2024, 13:44
huisman schreef: 19 jul 2024, 13:20
-DIA- schreef: 19 jul 2024, 12:51
Begrijpt u (met uw verstand) dat ds. Harinck niet bij de preken in Theologienet staat? Er is toch een groot verschil, dacht ik toch.
Omdat hij nog in het land der levenden is? Er staan volgens mij alleen overleden predikanten op deze site.
Jouw predikant staat er ook niet op toch?
Nee dat bedoel ik niet. Als we onze eigen predikant mogen noemen, hij zou hier ook bij kunnen staan. Overigens, ook ds. A. Verschuure en ds. B.J. van Boven staan erbij.

Opnieuw zijn deze laatste postings een duidelijk bewijs van de innerlijke verdeeldheid binnen de gereformeerde gemeenten...
Het valt terug te voeren tot de discussie die eigenlijk altijd al binnen de Ger. Gem. heeft gespeeld. Waardoor in 1953 de scheuring is ontstaan. Feitelijk komt het neer op voor wie de beloftes uit het Evangelie bedoeld zijn en aan wie ze mogen/ moeten gepreekt worden. Oftewel: een ruime of selectieve verkondiging. Ik heb niet de indruk dat dit onderwerp vaak op synodes terug komt. Meestal is de sfeer op de synode toch redelijk broederlijk.

Als je de CGK of PKN als voorbeeld neemt: daar is de innerlijke verdeeldheid toch beduidend groter. En nog iets anders: zou er op deze aarde echt volkomen overeenstemming met elkaar kunnen zijn?
Plaats reactie