Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

KDD

Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)

Bericht door KDD »

https://www.wsj.com/us-news/education/o ... _permalink

Openbare scholen in Oklahoma zijn nu verplicht om leerlingen over de Bijbel en de Tien Geboden te onderwijzen, zei de hoogste onderwijsfunctionaris van de staat donderdag.

De Bijbel en de Tien Geboden zijn hoekstenen van de westerse beschaving, zegt Ryan Walters, staatsinspecteur van openbaar onderwijs in Oklahoma, in een memorandum. Hij zei dat het besluit onmiddellijk van kracht werd.
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
‭‭
HHR

Bericht door HHR »

Groot Blankenstein schreef: 29 jun 2024, 07:53 Refo’s op reis…

https://www.youtube.com/watch?v=zk_koSAKN20
Mooi stukje!
DDD

Bericht door DDD »

Niet echt 'overig'. Maar verder wel mooi.
merel

Bericht door merel »

Op welke beproeving na de bekering doelt de dominee? Wat wordt beproefd en op welke wijze? Ligt de mate van het ervaren van een beproeving ook niet aan het karakter van iemand?
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Of in zoiets als "hoe hoger de bergen, hoe dieper de dalen"...
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
‭‭
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Ik vond het eerder verdrietig dan mooi. Maar wel heel erg tekenend voor de reformatorische gezindte anno 2024
‭‭
Terri

Bericht door Terri »

merel schreef: 29 jun 2024, 10:15 Op welke beproeving na de bekering doelt de dominee? Wat wordt beproefd en op welke wijze? Ligt de mate van het ervaren van een beproeving ook niet aan het karakter van iemand?
Het trof me Merel wat je schreef.
Ik probeer iets weer te geven.
Het geloof in de Heere Jezus wordt beproefd.
En de grootste aanvaller is de duivel. Hij heeft nog nooit een kind van God met rust gelaten. Niet voor niks staan er zoveel teksten in de Bijbel hoe te leven vanuit het nieuwe leven. Denk o.a. aan de wapenrusting.
Voor mij altijd een helder stukje is de verzoeking van Jezus in de woestijn.
Natuurlijk hoeven wij Zijn lijden niet over te doen of zo mee te maken, maar om aan Zijn Beeld gelijkvormig te worden zal er toch gepolijst moeten worden.
De vader kastijdt ons tot ons nut.
De Satan verzoekt ons om een afvallige te worden.
Helaas krijg ik in de kerk, waar ik nu ben, daar niet zoveel onderwijs in. Soms neigt het bijna naar een welvaartsevangelie.
Als je gaat geloven wordt het allemaal geweldig. Maar... de duivel heeft God nog nooit een mens gegund die terugkeert naar de Vader.
En in de Hebreeën staat zelfs als je geen kastijding kent, dat je een bastaard bent.
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Idd..

En dan denk ik eigenlijk hoe “meer geloof” hoe meer beproeving.

Maar misschien zie ik dat verkeerd.
‭‭
merel

Bericht door merel »

Terri schreef: 29 jun 2024, 10:41
merel schreef: 29 jun 2024, 10:15 Op welke beproeving na de bekering doelt de dominee? Wat wordt beproefd en op welke wijze? Ligt de mate van het ervaren van een beproeving ook niet aan het karakter van iemand?
En de grootste aanvaller is de duivel. Hij heeft nog nooit een kind van God met rust gelaten. Niet voor niks staan er zoveel teksten in de Bijbel hoe te leven vanuit het nieuwe leven. Denk o.a. aan de wapenrusting.
Natuurlijk hoeven wij Zijn lijden niet over te doen of zo mee te maken, maar om aan Zijn Beeld gelijkvormig te worden zal er toch gepolijst moeten worden.
Helaas krijg ik in de kerk, waar ik nu ben, daar niet zoveel onderwijs in. Soms neigt het bijna naar een welvaartsevangelie.
Als je gaat geloven wordt het allemaal geweldig. Maar... de duivel heeft God nog nooit een mens gegund die terugkeert naar de Vader.
En in de Hebreeën staat zelfs als je geen kastijding kent, dat je een bastaard bent.
Waarom trof het jou zo?

De theorie van hetgeen jij noemt men ik. Ik hoor dat ook minder in mijn huidige gemeente, maar ben daar wel mee opgevoed. Alleen in de praktijk ervaar ik daar niets van.

In sommige kerken zal je dan geen waar gelovige zijn, maar dat is volgens mij onjuist. Het gaat er toch om dat je met alles in het leven bij Hem geborgen mag zijn? Dat is toch voldoende?
Terri

Bericht door Terri »

merel schreef: 29 jun 2024, 11:08
Terri schreef: 29 jun 2024, 10:41
Waarom trof het jou zo?

De theorie van hetgeen jij noemt men ik. Ik hoor dat ook minder in mijn huidige gemeente, maar ben daar wel mee opgevoed. Alleen in de praktijk ervaar ik daar niets van.

In sommige kerken zal je dan geen waar gelovige zijn, maar dat is volgens mij onjuist. Het gaat er toch om dat je met alles in het leven bij Hem geborgen mag zijn? Dat is toch voldoende?
Het trof mij, omdat je het niet herkent misschien? Alhoewel ik het voorbeeld van het stukje preek wat lastig vind en het niet mijn stijl is. Maar hij bedoeld het goed.

Het gaat niet om wat een kerk leert, maar of iets Bijbels is.
Jezus zegt het Zelf tenslotte: In de wereld zult u verdrukking hebben, maar heb goede moed: Ik heb de wereld overwonnen.

En als mijn broeders en zusters vervolgd en verdrukt worden op veel plekken in de wereld, is het toch niet 'logisch' ( sorry voor dit wat nuchtere woord) dat wij het hier prima hebben? Als het goed is zijn we met hen het lichaam van Christus.
Wel is het een heerlijk gegeven dat we in Christus meer dan overwinnaars zijn, maar helaas ( ik spreek voor mezelf) is m'n geloof soms wankel als er veel aanvallen zijn, van welke kant dan ook. Gelukkig zegt Jezus: "Ik heb voor u gebeden dat uw geloof niet ophoudt". En dat ervaar ik telkens weer, God dank!
En nee, w.b. deze strijd, dat heeft niet met je karakter te maken.
Het is een Bijbels principe dat we hier op aarde een strijd hebben. De satan is de overste van deze wereld, denk je dat hij Gods kinderen met rust laat?
Een voorbeeld van de haat tegen God ( want dat is het ) zie je ook in hoe het volk Israël altijd 'opgejaagd' en gehaat wordt.
Ons domicilie is hier niet, we zijn pelgrims, op weg.
Straks.... Maranatha!
merel

Bericht door merel »

Eerlijk gezegd ervaar ik die weerstand van anderen, waaronder familieleden, niet als beproeving. En ik vind dat wij christenen hierin in Nederland op geen enkel vlak beproefd worden.
Terri

Bericht door Terri »

merel schreef: 29 jun 2024, 12:33 Eerlijk gezegd ervaar ik die weerstand van anderen, waaronder familieleden, niet als beproeving. En ik vind dat wij christenen hier in Nederland op geen enkel vlak beproefd worden.
Als christenen in Nederland hebben we nog steeds veel vrijheid. Absoluut.
Laten we dan nu even de uitwendige strijd laten liggen, maar hoe denk je over de inwendige strijd?
Ik plaats een hele eenvoudige overdenking van Zij lacht, misschien herken je dit wel.

https://zijlacht.nl/heb-jij-ook-inwendige-strijd/
merel

Bericht door merel »

Terri schreef: 29 jun 2024, 12:52
merel schreef: 29 jun 2024, 12:33 Eerlijk gezegd ervaar ik die weerstand van anderen, waaronder familieleden, niet als beproeving. En ik vind dat wij christenen hier in Nederland op geen enkel vlak beproefd worden.
Laten we dan nu even de uitwendige strijd laten liggen, maar hoe denk je over de inwendige strijd?
Ik plaats een hele eenvoudige overdenking van Zij lacht, misschien herken je dit wel.

Ik maak wel eens verkeerde keuzes, heb daar soms spijt van, maar ook niet altijd. Wel probeer elke dag opnieuw het goede te doen.

Als dat de inwendige strijd is waar altijd over gesproken wordt, vind ik de lading die eraan gegeven wordt echt te groot. Dat is mijns inziens geen strijd, maar het leven van elke dag, waarbij je de bijbel als leidraad hebt voor het leven en waar je met vallen en opstaan een weg in zoekt.
Lilian1975

Bericht door Lilian1975 »

merel schreef: 29 jun 2024, 13:15
Terri schreef: 29 jun 2024, 12:52

Ik maak wel eens verkeerde keuzes, heb daar soms spijt van, maar ook niet altijd. Wel probeer elke dag opnieuw het goede te doen.

Als dat de inwendige strijd is waar altijd over gesproken wordt, vind ik de lading die eraan gegeven wordt echt te groot. Dat is mijns inziens geen strijd, maar het leven van elke dag, waarbij je de bijbel als leidraad hebt voor het leven en waar je met vallen en opstaan een weg in zoekt.
Wat is de betekenis van zonde voor jou?
En hoe zie jij de realiteit van ons zondaar zijn na de zondeval?
En daarnaast hoe zie jij de eis van volkomen gehoorzaamheid aan God, ook na ontvangen genade? En daarnaast de betekenis van de volkomen gehoorzaamheid van Christus en de betekenis daarvan?
Plaats reactie