Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

huisman

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door huisman »

De voorbereidingspreek en de preken van gisteren rondom de viering van het Heilig Avondmaal en de nabetrachting gingen over Ezechiël 47 :1-12. Ik vat de preken samen met een titel van een boekje van John Bunyan: Overvloedige genade voor de grootste van alle zondaren .
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mara

Bericht door Mara »

ds. G. Schipaanboord - een preek uit 1973 (in datzelfde jaar is hij overleden)
Openbaring 6 vers 3 en 4
3 En toen Het het tweede zegel geopend had, hoorde ik het tweede dier zeggen: Kom en zie! 4 En een ander paard ging uit, dat rood was; en dien, die daarop zat, werd macht gegeven den vrede te nemen van de aarde; en dat zij elkander zouden doden; en hem werd een groot zwaard gegeven.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Yesenaer

Bericht door Yesenaer »

Gisteren werden er preken gelezen van:
- ds. J. Mijnders uit Job 14:1-4
- ds. A.H. Verhoef uit Jesaja 42:16
Kislev

Bericht door Kislev »

Niet van afgelopen zondag maar van poosje terug:

Openbaring 11 vers 1-13

Profetie van de twee getuigen
1. Bescherming
2. Opdracht in deze wereld
3. Dood en opstanding

1. Bescherming
Het boek Openbaring heeft een mooie indrukwekkende opbouw: drie reeksen van zeven stuks. Eerst de zeven zegelen, dan de zeven bazuinen en dan de zeven violen. Hier in Hoofdstuk 11 zijn we bij de middelste reeks; de bazuinen. Die bazuinen zijn ramshorens, die geven een diep, krachtig, stotend geluid. Denk aan de inname van Jericho: op de zevende dag, zevenmaal rond Jericho, zeven priesters met ramshorens. En dan komt het gericht. Zo ook hier; een diep, langgerekt, stotend alarmsignaal: God komt! Een oproep tot bekering voor de wereld.

Bij de eerste vier bazuinen komen er aangrijpende rampen in de natuur. Bij de vijfde en zesde bazuin demonen en duivelen. Die brengen ontreddering. Te midden daarvan is ook Gods kerk. Aan Johannes wordt een meetstok gegeven. De opdracht is om een bepaald gebied te meten. Waarom? Afbakenen. Het gaat om een afgebakend gebied. Dat staat onder bijzondere bescherming van de Heere. Het voorhof valt erbuiten. In het Heilige der Heilige woonde de Heere. Denken aan de kerk van het Nieuwe Testament want de oude tempel met het Heilige der Heilige was er niet meer. Het gaat hier om Gods kerk verspreid in de wereld. Het wezen van de Kerk: dat God te midden van haar woont. De Heilige Geest woont in die zondige kerk. Dat is het wezen van de kerk. Praat u er thuis met elkaar wel eens over? De kerk staat onder Gods bescherming. Het is gemeten/afgebakend. Het is onaantastbaar! Die is van Mij, daar blijft iedereen vanaf! Mag u tot die kerk behoren? Wie bent u nu zelf, wie is nou die Borg voor u?
Het voorhof is niet gemeten. Want…. het is de heidenen gegeven. Die komen en belegeren de heilige stad, 42 maanden. Mooie profetische taal. Bij Daniel zien we ook die getallen. 3,5 jaar, 42 maanden, is 1260 dagen. Niet precies gaan tellen, het is een profetische tijd. Een tijd van grote verdrukking. Van hemelvaart tot wederkomst is die 42 maanden. Van die tijd wil de wereld niks weten. Vervolging door de eeuwen heen. In de wereld zult gij verdrukking hebben. Maar wegdrukken gaat niet lukken, want… het is afgemeten. Ik vraag toch nog een keer waar hoort u bij, want je hoort bij de wereld of bij de kerk. Daar zit niks tussen. Er kan strijd zijn, teveel op jezelf zien. Zie eens op Christus. Alles aan Hem is gans begeerlijk.

2. Opdracht in de wereld
Wat is de taak van de kerk in de wereld? Meedoen? Nieuwste snufjes, of moeten we vreemdeling zijn? Ja, ik vraag het maar. Pleit ervoor de vensters dicht te houden. Aan de andere kant vensters van de kerk naar de wereld wagenwijd op. Gaat het hier over. God laat die wereld niet los. Hij geeft twee getuigen, in die 1260 dagen. Dag aan dag getuigen en profeteren ze. Waarom twee? Uit de mond van twee of drie getuigen zal alle woord bestaan. Het gaat om betrouwbaarheid van het Woord.
God heeft een geding, een rechtszaak met deze wereld. Oproep tot bekering. Zonde van de wereld is dat ze in Christus niet geloven. Daar overtuigt de Heilige Geest de wereld van. Gebruikt Hij de kerk voor. Met zakken bekleed. Hoe is je levenshouding? Elia, Johannes de Doper; eenvoudige levens. Boete/rouwkleed. O wereld, bekeer je toch! Gewoon op je plekje waar je woont en werkt. Dan ruikt men de geur van de Heilige Geest. Binnenkamer belangrijk: omgang met de Heere.

Allereerste in geestelijke leven is dat de Heilige Geest over je komt. Die laat je uit het Woord leven en je het Woord verstaan. Of bent u vol van de wereld? In een rechtszaak komen eerst de getuigen, dan de uitspraak van de rechter. Eerst hier getuigen dan komt het vonnis van de Rechter.

3. Dood en opstanding
Zie vers 7: als ze hun getuigenis geëindigd is. Het is volbracht staat er. Dan komt het beest uit de afgrond, de antichrist. Die zal de getuigen doden. Dat laat God toe met een heilig doel. Dode lichamen zullen in de straten van de stad liggen. Stad is het beeld van de wereld. Het lijkt alsof de wereld gewonnen heeft. De wereld wordt Sodom genoemd: eigen lusten. Egypte: allerlei afgoderij. Gekruisigd als Christus. Dat is ook een getuigenis. Wereld blij dat ze van het Woord af zijn. Na drie dagen staan de getuigen weer op en worden in de hemel opgenomen. Dood en opstanding van de kerk. Wereld denkt: hebben gewonnen. Maar de Kerk is gekocht met lichaam en ziel. Zullen opstaan en eeuwig bij de Heere zijn. Alle tranen worden van hun ogen afgewist. De wereld staat met lege handen en kijkt met verbijstering toe.
Dan komt de ramp. Er worden er 7.000 gedood. God laat de wereld nog niet los. Het allerkleinste geloof verbindt met Christus en rechtvaardigde je. De wereld gaat voor eeuwig verloren, maar niet ongewaarschuwd. Als u het Woord naast u neerlegt gaat u om eigen schuld verloren. De Kerk komt door de dood heen in de eeuwige opstanding.
Yesenaer

Bericht door Yesenaer »

Gisterenmiddag werd een preek gelezen van ds. J.M.D. de Heer uit Efeze 2 :19-20
Deze prekenbundel is te bestellen via www.zgg.nl/Webshop boek: Tot aan de voleinding der wereld.
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Gistermorgen een voorbereidingspreek over de kreupele bij de 'schone poort'. (Handelingen 3:1-8)
Bijzonder mooie preek, ik ga hem nog een keer naluisteren
-DIA-

Bericht door -DIA- »

FlyingEagle schreef:Gistermorgen een voorbereidingspreek over de kreupele bij de 'schone poort'. (Handelingen 3:1-8)
Bijzonder mooie preek, ik ga hem nog een keer naluisteren
Hee... Daar ging bij ons de preek van vorige week over!

Het thema was toen:
DE KREUPELE GEBRACHT DOOR DE SCHONE POORT
3 punten:
a. Zijn onderwijs
b. Zijn oprichting
c. Zijn zielenvreugde
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Over 2 teksten:
1 Samuel 2:24 : ..want de HEERE wilde hen [Hofni en Pinehas] doden.
1 Timotheus 2:4 : Die [God] wil dat alle mensen zalig worden en tot kennis van de waarheid komen.

Mooi uitgelegd door ds. Dekker, hoe deze 2 teksten elkaar niet tegenspreken.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Yesenaer

Bericht door Yesenaer »

Deze week een preek gehoord van dominee G. Mouw uit Uddel over Openbaring 22:2.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Yesenaer schreef:Deze week een preek gehoord van dominee G. Mouw uit Uddel over Openbaring 22:2.
Dat zal een mooie preek zijn geweest.
En hopelijk dat ds. er zelf ook wat van mocht mee-eten.
Als de dominee zelf bediend wordt is dat merkbaar in de gemeente.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
DDD

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:
DDD schreef:Was de preek van dominee Tuinier er niet veel eerder dan? Als het dan daar toch over gaat, ik verbaasde me daar ook over.
Ik wist helemaal niet dat er ook een preek van ds. Tuinier was.
Volgens mij heb ik er ook niet over gelezen in De Saambinder.
Soms worden raadsels na enige tijd opgelost:

Op 18 april 2013 stond in De Saambinder een aankondiging van de preek, en wel op blz. 10.

De aankondiging stond direct onder de aankondiging van de preek van ds. Mijnders.
helma

Bericht door helma »

Gistermorgen mooie preek over de wolk- en vuurkolom.
Wat zijn we veilig als we God als Leidsman hebben voor ons leven.
Daar kom je niet over 'uitgewonderd'.
Mara

Bericht door Mara »

Gisteren gooide migraine roet in mijn eten.
Ik zag een halve dag dit :bobo :bobo :bobo
Gisteravond ds. P. den Butter beluisterd over het 9e gebod.
Wat kan die man toch geweldig preken, zeer aangenaam.
Prettige preekstem.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

's morgens: de geschonken wedergeboorte (3e preek over een serie over de wedergeboorte)
's avonds: de uitverkiezing adhv een artikel uit de Dordtse Leerregels en Efeze 1
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Reiziger

Bericht door Reiziger »

`s Morgens ds L Blok over 1 Koningen 17:1
`s Middags ds L Blok over Zondag 52
`s Avonds Preekbespreking in de kerk, met discussie voeren, vragen stellen en zingen.
Gesloten