Welk boek ben jij nu aan het lezen? [3]

Jongere

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [2]

Bericht door Jongere »

Zita schreef:... Vonne van der Meer
Jongere schreef:... Willem Jan Otten
Hee, die horen bij elkaar!
Is van der Meer de moeite waard?
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Jongere schreef:
Zita schreef:... Vonne van der Meer
Jongere schreef:... Willem Jan Otten
Hee, die horen bij elkaar!
Is van der Meer de moeite waard?
Ja. Ik vind het geen wereldschokkende literatuur. Het verhaal is niet ijzersterk, vind ik, maar ze gebruikt prachtige beelden en heeft een heel mooi taalgebruik. Wat dat betreft is het genieten. Eilandgasten en Het laatste seizoen heb ik ook gelezen, maar da's een tijd geleden. Mijn zus is Vonne-fan, en die vond Zondagavond het mooist van al haar boeken.

Specht en zoon wil ik ook weer es lezen. Lang geleden. Ik herinner me wel dat ik het perspectief nogal gedwongen vond.
huisman

Bericht door huisman »

Spijkerschrift van Kader Abdolah.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

huisman schreef:Spijkerschrift van Kader Abdolah.
Foei, Huisman, dat is geen Christelijk Gereformeerd predikant!
huisman

Bericht door huisman »

Erasmiaan schreef:
huisman schreef:Spijkerschrift van Kader Abdolah.
Foei, Huisman, dat is geen Christelijk Gereformeerd predikant!
huisman is veel breder dan de CGK ;) en leest meer dan alleen theologie.

In de categorie theologie lees ik op het ogenblik boeken van :
Ds C Smits ( HC verklaring), Ds C den Boer(Verklaring van de Romeinenbrief), Ds D.W. Tuinier (Ik zal .. preken) en Ds J Westerink(Verkaring van het avondmaalsformulier). Alleen de laatste is CGK, (Trouwens zijn de HC preken van Ds C. Smits gehouden toen hij nog CG was )
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
refo

Bericht door refo »

Kirchliche Dogmatik - Karl Barth. Iedere dag een stuk of 10 bladzijden. Dat wordt dus een langjarig project.
So der HERR will und wir leben, zoals de auteur zelf in het eerste voorwoord schreef, 1932. In 1968 was het nog niet af.
Marieke

Bericht door Marieke »

dennis schreef:
Marieke schreef:
Erasmiaan schreef:
dennis schreef:Ik heb het gelezen. Het is zeker de moeite waard, al moet je het wel echt in de context van de zeventiende eeuw zien. Dus geen psychologische achtergronden. Hoe komen mensen tot vreselijke daden?
Wat ik jammer vond - maar dat ligt niet aan het boekje - is dat de predikant James Janeway, die wel bij de gebeurtenissen betrokken was, eigenlijk nauwelijks een rol in het boekje speelt. Ik heb een boek over Janeway gelezen (de lijfwacht van Janeway), en wilde nog wel meer over hem weten. Maar goed, dat is persoonlijk...
Ja, het begint vrij abrupt. Het komt in onze tijd allemaal wat vreemd over, iemand die op zo een jonge leeftijd al prostituees bezoekt en dan een moord pleegt die eigenlijk heel onverwachts komt. Alhoewel, in onze tijd is die jonge leeftijd ook wel weer gewoon aan het geraken.
Ik heb het het weekend ook gelezen. Ik vond het een ontzettend indrukwekkend boek.
Het is ook indrukwekkend. Alleen: wat er bijvoorbeeld over dat meisje wordt geschreven. Ze wordt ontzettend negatief afgeschilderd. Ik ben dan (als twintigste eeuwer) wel benieuwd: hoe ben je zo geworden?

Daarnaast. Er schijnt ook een boek uit deze tijd te zijn, dat op dit boekje lijkt, over een moordenares die tot bekering komt. Alleen, in haar geval ontsnapt ze aan het nippertje aan de dood en dan...
blijkt alles, al hebben de predikanten haar bekering overgenomen als oprecht, toch niet waar te zijn geweest. Ze keert terug naar haar zondige leven. Het blijft toch altijd waar: de mens ziet aan wat voor ogen is, maar God ziet het hart aan.
Welk meisje? Die die Thomas tot een moord verleid heeft? Ik zou er ook niet veel positiefs over kunnen zeggen eerlijk gezegd.

Ja, dat is waar, dat kan ook. We moeten op prinsen ons vertrouwen niet vestigen.
Maar de diep doorleefde gebeden, terwijl die Thomas voorheen nog niets van Christus wist, zijn toch wel heel, heel indrukwekkend. En zou ieder kind van God niet eens bang zijn dat het allemaal niet waar is geweest?
dennis

Bericht door dennis »

[Welk meisje? Die die Thomas tot een moord verleid heeft? Ik zou er ook niet veel positiefs over kunnen zeggen eerlijk gezegd.

Ja, dat is waar, dat kan ook. We moeten op prinsen ons vertrouwen niet vestigen.
Maar de diep doorleefde gebeden, terwijl die Thomas voorheen nog niets van Christus wist, zijn toch wel heel, heel indrukwekkend. En zou ieder kind van God niet eens bang zijn dat het allemaal niet waar is geweest?[/quote]

Helemaal mee eens...
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

refo schreef:Kirchliche Dogmatik - Karl Barth. Iedere dag een stuk of 10 bladzijden. Dat wordt dus een langjarig project.
So der HERR will und wir leben, zoals de auteur zelf in het eerste voorwoord schreef, 1932. In 1968 was het nog niet af.
Ik vind de Redelijke Godsdienst al een hele kluif... ;)
helma

Bericht door helma »

ik heb het boek van Peter Masters uit; erg leerzaam.
Nu ga ik beginnen in een boek wat ik vorige week van mijn moeder kreeg:
Jacobus Fruytier; Groot voorrecht
Afbeelding

Ook ben ik aan 't lezen:
Kronieken van een koninkrijk // Larcombe, J. Rees
Afbeelding
dennis

Bericht door dennis »

Afgewezen schreef:
refo schreef:Kirchliche Dogmatik - Karl Barth. Iedere dag een stuk of 10 bladzijden. Dat wordt dus een langjarig project.
Ik vind de Redelijke Godsdienst al een hele kluif... ;)

Karl Barth heeft heel veel schade aangericht.
Jean le Fontain
Contacteer:

Bericht door Jean le Fontain »

huisman schreef:huisman is veel breder dan de CGK ;)
Breder dan de CGK; tjonge en die is al zóóó breed ;)
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Nu lees ik Vorst van de ballingschap, van Maurits Wertheim. Vermakelijk, doordenkertjes, joodse humor, maar er gebeurt wel een heleboel. Zoveel dat ik nogal eens de lijn kwijt ben, voorzover er een lijn in het verhaal zit.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

-Hoe spreekt God tot mij? van Ds.A.A.Egas(ook ik ben breder dan alleen de GG...)
huisman

Bericht door huisman »

Gijs83 schreef:-Hoe spreekt God tot mij? van Ds.A.A.Egas(ook ik ben breder dan alleen de GG...)
Wist ik.. ;)
Gesloten